Aihe: Nyt menee hermo
1 2 3 4 5 6 7 8
Mr. Morrow
14.11.2007 19:18:55
Taitaa olla kuitenkin isällä ja äidillä tämä omakotitalo, ei suinkaan sinulla :) Mullapa on pankin oma...

Kyllä se ihan oma on - pankin oma! =)
Mulla on laaja musiikkimaku - Kaikki hevi käy!
Olly
15.11.2007 03:29:40
Meilläkin treenikämppä mun luona ok-talossa, ja ollaan päädytty ratkaisuun, että 22.00 jälkeen ei enää soiteta. Vanha purueriste puutalo demppaa aika hyvin ääntä ulospäin, ikkunat dempattiin jollain akustovillalla, mutta se auttoi lähinnä crashien pistävyyteen. Sub-kikkailtu basari menee päälle aina hetken soittelun jälkeen, kun se ison Peaveyn kautta muiden mielestä (ok, en moiti) "kuullostaa niin makeelta". Ja, se menee läpi seinästä.

Tuo aikaraja on ollut hyvä, valituksia ei ole tullut, naapuritalon vanha rouva on kertonut että "olisi mukava kuulla muutakin kuin sen matalan rummun". Mukava vanhus, ja kuulee matalat äänet, toisin kuin meidän basisti.

En omaa mitään lakitieteellistä pohjaa, mutta luulisin että jos meteli ei ole pahempaa kuin ohiajava mopo, niin ennen tuota 22.00 normaalit rummut sisätiloissa ok-talossa eivät voi olla muuta kuin elämisestä johtuvaa ääntä.

Vanha Froikkari juttu, en muista pankkia kosineeni, mutta sen kanssa olen naimisissa.
Due to lack of interest, tomorrow has been cancelled.
Lesko
15.11.2007 15:17:16
Aloitusviestiin sellaista, että tuollaiset ihmiset kun alkaa kerrostalossa valittamaan päivällä/illalla ennen hiljaisuutta kuuluvista äänistä saisivat kyllä muuttaa ihan suosiolla omakotitaloon. Jo ulkoa tuleva liikenteen meteli on todennäköisesti paljon voimakkaampi kuin sähkörummuista tuleva "naputus".... ärsyttävää!
"Mitä tarkoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Hola
15.11.2007 16:13:16
olen samaa mieltä että kerrostalossa pitää osata asua. olen asunut omakotitalossa ja kerrostalossa.

Oletko huomioinut, että virppa tai muut rummut saattavat tumisuttaa lattiaa jopa kovemmin kuin se basari? esim. padia soittaessa, se lyönti ei tosiaankaan tukahdu siihen pädiin vaan resonanssit jatkuu ständiä pitkin maahan. siinäkun soittaa pari rollia niin ei ihme jos naapuri suutahtaa ;)

Siis sähkörumpu on äänetön? soitat luureilla? En ymmärrä miten ihmeessä se voisi resonoida ylöspäin. Olen jonkun verran perehtynyt noihin äänen tekijöihin fyysisenä ilmiönä ja ... no useimmiten ihmiset ei tykkää siitä AJATUKSESTA että joku soittaa rumpuja naapurissa. Olen kuullut että häädöt on tullut ihan huhujen kantauduttua mummojen korviin - ei siis itse soitto. Sitten toiseksi tollaset isännöitsijät ei paljoa paskaakaan tiedä miten ne soitinten äänen oikeasti talossa resonoi. Tekevät päätelmiä mutu-pohjalta.

Kas kun subbasia ei kielletä kerrostaloissa..
Muista: aina kun sinulla on hauskaa - joku treenaa, ja saa sinun paikkasi..
Murgo
15.11.2007 16:21:14

Ainiin,,pakko oli ex-kämpässä kuitenkin kuunnella melkeenpä joka viikolloppu, kun jotain akkaa hakataan alakerrassa tms. perheriitoja. Oli siis melko slummialue, missä asuin, ja jopa siellä tultiin valittamaan soitostani, mitä se kertoo taidoistani?

Tuli tästä ihan lapsuusmuistot mieleen. Asuin nimittäin nuorena (90-luvun alussa) Lappeenrannassa opiskelija-asunnossa, alakerrassa oli perhekämppiä, ja meidän alapuolellamme alkoi joka ilta tarkallen klo. 23 hirmuinen perheriita, huutoa ja mekkalaa riitti n. puoli tuntia. Alakerran kundi myös aina välillä (tosin yleensä päiväsaikaan) "jutteli" koiransa kanssa, ts. koira haukkui ja jätkä haukkui takaisin :). No, kämppäkaverini soitti rumpuja ja kerran toi virpan kämpille vaihtaakseen siihen kalvon, ja tietysti sitten viritteli sitä hetken. Kello oli jotain 17 iltapäivällä, ja kaveri taisi ehtiä viritellä pari minuuttia kun tuo samainen alakerran hemmo tuli kiukkuisena soittamaan ovikelloa ja ilmoitti että "toi sun paukutukses muuten kuuluu aika hyvin tuonne alakertaan". Kaveri oli liian hämmästynyt sanoakseen mitään, jälkeenpäin vasta puheli että kun olisi tajunnut vastata: "niin muuten kuuluu sun haukkumiseskin tänne".
Nykyisessä kämpässä ei vielä kukaan ole valittanut isännöitsijälle(en soita rumpuja, mutta selloa tulee vongutettua, kerran naapuri hakkasi seinään kun ilmeisesti hänen mielestään liian aikaisin,klo 9 sunnuntaiaamuna, soittelin, pitäisiköhän laittaa tennispallo stakkelin päähän?). Naapurissa asui jossain vaiheessa nuorempi kundi joka kavereineen soitti stereoita kovalla ja möykkäsi kännissä keskellä yötä pari kertaa,mikä siinä vaiheessa ketutti minua, mutta sekin jäi tosiaan pariin kertaan. Suunnittelin jo että jos tulee tavaksi niin ryhdyn kostotoimiin, lainaan kaverin 300W/2x15" bassokamat, kaappi seinää vasten ja parit Paranoidit aamuyöstä :) Mutta on kyllä todella ärsyttävää miten jotkut ihmiset ovat sitä mieltä ettei naapureista saisi päiväsaikaankaan kuulua risahdustakaan,vaan kuuntelevat korva seinässä ja kännykkä kädessä,isännöitsijän numero valmiiksi näppäiltynä.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Lesko
15.11.2007 16:23:01 (muokattu 15.11.2007 16:29:07)
Sitten toiseksi tollaset isännöitsijät ei paljoa paskaakaan tiedä miten ne soitinten äänen oikeasti talossa resonoi. Tekevät päätelmiä mutu-pohjalta.

Kas kun subbasia ei kielletä kerrostaloissa..

Niin, ne on katson sähköRUMMUT!!!!!
Kyllä väitän, että itsekin kuuntelen musiikkia jokapäivä monta kertaa lujempaa, kuin minkäänlainen sähkörummuista tuleva ääni tms. Kyllä pitää olla jotain konkreettista meteliä todistaa useammalta naapurilta, ennenkuin tuollaiset valitukset tai paahimpaana tapauksena häätö, olisi laillinen!

Edit:

Kertkokaa sen sijaan omia kokemuksianne kerrostalossa musisoimisesta

Joo, piti tähän pistää, että olisko ollut vuonna 2002, kun muutin toiesta asunnosta toiseen asuntoon ja silloin meillä oli kaikki kitarat yms. reenikämpällä, mutta kotona oli sitten vanha akustinen, jossa ei kieliä ollut ja ilmeisesti naapuri näki silloin tavaroita roudailleessa, että kitaraa kannan asuntoon (siis tätä kieletöntä) ja ensimmäisen viikonlopun jälkeen sain suullisen varoituksen "kovaäänisestä kitaransoitosta"... sota siitäkin tuli, mutta ne jutut on sitten tarkoitettu osioon "miten kiusaat naapuriasi"... =)
"Mitä tarkoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
polytoximaniac
16.11.2007 14:06:08
Nää on paskamaisia juttuja kyllä.. Itse toisaalta vetelen akustisilla ihan kaksikerroksisessa rivitalossa (rinnetalo tms. hieno termi lienee) :D

Isännöitsijän kanssa ollaan hyvää pataa ku asuttu tässä niin kauan.. Saatiin lupa.. Toki kyseltiin eka naapureilta vähä et mitä mieltä..

Kyllä varpisti naapureita välillä ketuttaa mun paukutus mutta eipä mua haittaa.. Ainuttakaan varoitusta ei ole vieläkään tullut vaikka 5 v kohta harrastanut tätä näissä tiloissa :D Inhimillisissä ajoissa toki enkä mitään 6h maratooneja..

Tosin kannattaa eka vähä tutkailla maaperää ja kohteliaasti kysellä mielipiteitä.. Varmaan jos itse hommaisin sähkikset niin naapurit tulis koputteleen et oonko delannu ku ei kuulu mitään :D

Mutta hermoja teille jotka joutuu vähä tappeleen näiden asioiden kans
Kiitos ja anteeksi
SMujeva
17.11.2007 18:35:18
Meikäläiselle tuli kanssa alakerran tyttö kohteliaasti kysymään että "Soitatko sä jotain rumpuja täällä?" -Joo, on mulla sähkörummut. "Voisitko lopettaa?!" Lopetinhan minä.

Tossa runpuopettajalleni valitin sitä niin se neuvo miten kandee rakentaa tollanen koroke. Eli alimmaisena mulla on sitä sellasta makuualustamuovia, miksi sitä sanotaankaan? Sitte vaneria, sen päällä vaahtomuovia, jonka päällä taas vaneria. Siihen päälle vielä kuramattoa että setti pysyy paikallaan, ja sekin osaltaan vaimentaa. Sitte vielä ruuveilla ja muttereilla kuramatosta alimmaiseen vaneriin saakka kiinni. Ja sellanen juttu siinä vielä oli, että leikkaa koko systeemistä palan pois siitä kohtaa mihin jakkara tulee. Ei kuulemma tee tuolle systeemille hyvää soittajan paino, rummut on niin kevyet että ne menee mukavasti.

Ei ainakaan vielä ole tullut valituksia, ja useamman kuukauden olen jo tolla systeemillä soitellu. Eihän tuo mikään kovin halpa ollut, noi muovit on kalliimpia kun olisin odottanut, mutta saapahan soitella rauhassa.

Kysyn kuitenkin; soitatko korvakuulokkeiden kautta eli ei ääntä vai kaiuttimien kautta. Kysymys ankkuroituu siihen, että estääkö tuo kotelo äänen rakenteissa kulkemisen? Onko sinulle tullut ongelmia kaiuttimien käytöstä? Kiitos jos ehdit vastata!
LosNalles
18.11.2007 15:34:25
Kysyn kuitenkin; soitatko korvakuulokkeiden kautta eli ei ääntä vai kaiuttimien kautta. Kysymys ankkuroituu siihen, että estääkö tuo kotelo äänen rakenteissa kulkemisen? Onko sinulle tullut ongelmia kaiuttimien käytöstä? Kiitos jos ehdit vastata!

Jooh, kuulokkeiden kanssa soittelen. Ymmärsin ainakin että ongelma ei missään vaiheessa ole ollut se naputus, vaan nimenomaan basari, joka johti äänen suoraan lattiaan ja rakenteisiin. Sitähän tuo tehokkaasti estää.

Muuten kyllä tulee musiikkia kuunneltua ihan kaiuttimien ja subwooferin voimin, joskus ehkä vähän turhankin lujaa, mutta siitä ei ole sanomisia tullut.
Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa.
ddrum54
18.11.2007 16:43:30
Eikö pianon soitto kerrostalossa ole kuitenkin sallittua?

Kyllä on. Yleisen järjestyssäännön mukaan AKUSTISTEN soittimien soittaminen on sallittua 7 - 22. Piano ei häiritse, vaikka sen ääni kulkee rakenteissa todella tehokkaasti. Pianon soitto onkin "kyldyrelliä". Rumpujen soitto ei ole, siksi niitä ei hyväksytä.

Meikäläisellä, omakotiasujana, on ihan toisenlainen ongelma. Vastapäinen naapuri harrastaa jonkinlaista klapi - bisnestä ja moottorisaha laulaa jatkuvasti. Aamulla se aloittaa n. 6.20 ja möykkää riittää koko päivän. Puutavararekat tuo materiaalia säännöllisesti. Naapurustoa vituttaa noin 500m säteellä, mutta mitäs teet? Sehän on vaan ahkera työnsankari. Mun mielestä se on n. 1000km väärässä paikassa. Niin ja kaiken hyvän päälle tämä "sankari" meni naapurille valittamaan liian kovasta musiikin soittamisesta. Tämän naapurin nuorisolla oli kesäjuhlat ja heillä oli stereot pihalla, hyvin vaimealla teholla. Tästä naapurista ei ollut kuulunut yhtään mitään meteliä neljääntoista !!! vuoteen. Ja tää vittupäämetsuri meni heti uhkailemaan poliisilla.

Stana ku alko taas **tuttamaan. Lähen röökille... tai kahdelle.
markkuliini
18.11.2007 16:48:14

Pianon soitto onkin "kyldyrelliä". Rumpujen soitto ei ole, siksi niitä ei hyväksytä.

Käsi ylös kuka kuuntelee mielummin sähkörumpujen padien naputusta kuin pianon soittoa. Anyone?
jhonka
19.11.2007 11:37:07
Voi olla takapakkia vaatimaasi sähkörumpujen tasoon verrattuna mutta uutuus Roland HD-1 on todella hiljainen setti http://www.rolandus.com/go/hd-1_demo/ Luulenpa, että suunnittelussa on otettu tämä kerrostalolähtökohta huomioon varta vasten. You tubessa (eti ite/kvg) demo pätkä jossa Johnny Rabb näyttää mitä näistä saa irti. Pedaalit on karsean tuntuiset mutta kai sitä tottuisi kansantanhuamaankin jos pakko on. Mutta hiljaiset ne on jos naapureita tai perheenjäseniä pitää ottaa huomioon.
Humppapoliisi
19.11.2007 12:17:56

Itse treenailen kerrostalossa padien kanssa. Tublabasari laulaa gibraltarin padiin, eikä naapurit ainakaan vielä ole valittanut (*koputtaa puuta*). Olen tosin hieman vaimentanut niin käsille tarkoitettua padia kuin tuota lattialla olevaa basaripadia. Tein basaripadiin sellasen kangasriepu-sukkadempparin, ja käsipadin päällä on pieni pyyhe. Toisaalta asun opiskelijaboksissa, joten täällä saakin hieman meluta. :)
-
paice60
19.11.2007 15:16:25 (muokattu 19.11.2007 15:16:49)
Aikoinaan (10 vuotta sitten) kun ostin noi Rolandin V-rummut niin kasasin ne olohuoneeseen ja aloin kokeilemaan. Asun kerrostalossa eikä mennyt aikaakaan kun naapuri alkoi hakkaamaan seinään. Huusin hänelle että ei mene tahtiin. Kyseinen naapuri oli kyllä muutenkin outo tapaus, onneksi muutti pois. Mutta kyllä niiden padien, siis symbaali padien, naputus kuuluu aika kovaa ainakin jos on muuten hiljaista. Samoin bassari. Paitsi tämä KD-120 joka on sillä mesh kalvolla. Jios pistäisi musiikin soimaan ja siihen päälle naputtaisi niin sitten voisi mennäkin läpi.
Vittu näitä hommia.
SMujeva
19.11.2007 16:39:25
Jooh, kuulokkeiden kanssa soittelen. Ymmärsin ainakin että ongelma ei missään vaiheessa ole ollut se naputus, vaan nimenomaan basari, joka johti äänen suoraan lattiaan ja rakenteisiin. Sitähän tuo tehokkaasti estää.

Muuten kyllä tulee musiikkia kuunneltua ihan kaiuttimien ja subwooferin voimin, joskus ehkä vähän turhankin lujaa, mutta siitä ei ole sanomisia tullut.

Kiitti. No täytyy vielä seurailla "kuulokkeilla soittamiseen" osuvaa valit tamista. "Kaiuttimilla soittaminen" aiheuttaa kyllä valitusta. Katsoin korokkeesi kuvia ja kysyn kuinka paksua vaneria käytit ja upotitko pultit pohjalevyyn? Pultteja kuvien mukaan oli kulunut paljon, ilmeisesti tiheä pultitus oli tarpeen? Entäs vaahtomuovin paksuus? Riittäisiko 10 cm? Kuvista päätellen rummut ovat huoneen nurkassa, josta tulee tukea korokkeen paikallaan pysymiselle. Oliko sinulla seinälistan ja korokkeen välissä jotain pehmennystä? Entä jos koroke on keskellä huonetta, arveletko että psysyisikö se kuitenkin soitettaessa paikallaan ilman tuentaa etäämpänä oleviin seiniin?
vileee
19.11.2007 16:45:58
Voi olla takapakkia vaatimaasi sähkörumpujen tasoon verrattuna mutta uutuus Roland HD-1 on todella hiljainen setti http://www.rolandus.com/go/hd-1_demo/ Luulenpa, että suunnittelussa on otettu tämä kerrostalolähtökohta huomioon varta vasten. You tubessa (eti ite/kvg) demo pätkä jossa Johnny Rabb näyttää mitä näistä saa irti. Pedaalit on karsean tuntuiset mutta kai sitä tottuisi kansantanhuamaankin jos pakko on. Mutta hiljaiset ne on jos naapureita tai perheenjäseniä pitää ottaa huomioon.

Toi olis tietty kans hyvä vaihtoehto kun tosiaan vuosi sitten tultiin alakerrasta paukuttaa ku musa oli hiukan kovalla.
En tiedä sitten kun nyt 22v 195cm/105kg mitoilla aloittaa vasta rumpujen soiton niin onko vähän outoa ostaa tuollainen pieni setti.
Rumputunneille olen ajatellut myös meneväni mutta onko tuo hd-1 jotenkin huonompi kotiharjoittelussa verraten vaikka td-6.

pari viikkoa tässä nyt on ainakin aikaa miettiä mihin tulokseen tulee. Täytyy sit varmaan yrittää mennä kauniisti kyselee et miten kuuluu alakertaan jos ne tulis sen verran vastaan et saatais hyvä kompromissi.
LosNalles
19.11.2007 18:08:20
Kiitti. No täytyy vielä seurailla "kuulokkeilla soittamiseen" osuvaa valit tamista. "Kaiuttimilla soittaminen" aiheuttaa kyllä valitusta. Katsoin korokkeesi kuvia ja kysyn kuinka paksua vaneria käytit ja upotitko pultit pohjalevyyn? Pultteja kuvien mukaan oli kulunut paljon, ilmeisesti tiheä pultitus oli tarpeen? Entäs vaahtomuovin paksuus? Riittäisiko 10 cm? Kuvista päätellen rummut ovat huoneen nurkassa, josta tulee tukea korokkeen paikallaan pysymiselle. Oliko sinulla seinälistan ja korokkeen välissä jotain pehmennystä? Entä jos koroke on keskellä huonetta, arveletko että psysyisikö se kuitenkin soitettaessa paikallaan ilman tuentaa etäämpänä oleviin seiniin?

Hehe, alkaa mennä jo vaikeempiin kysymyksiin, kun tosiaan itse en niin tiedä, vaan rumpuopettajan ohjeilla tein (isä teki) :). Mutta koitetaan.
Vaneri on sentin paksuista. Tuo tiheys noilla on tosiaan aika suuri, mutta tässä vaiheessa oma tietämättömyyteni tuli vastaan, enkä tiennyt mikä ja kuinka suuri merkitys niillä on koko systeemissä. Jos nyt yhtään oikein muistan, niin ainakin se estää tota vaahtomuovia litistymästä kokonaan, jotta siellä pysyy myös ilmaa välissä. Mutta ihan varma en tästä ole. Varmuudella en nyt muista kuinka paksu tuo vaahtomuovi tuolla välissä on. Tällä hetkellä se on 3cm, mutta se on luonnollisesti painunut jonkun verran. Olisikohan sen paksuus alun perin ollut 5cm. Seinän ja ton systeemin välissä mulla ei ole mitään. Ja tuossa koitin kiskoa ton systeemin keskemmälle huonetta, ja kyllä ainakin nuo mun Rolandit painaa sen verran, että ihan yhtä vakaana ne siinä pysy kun tuolla kulmassakin.

Toivottavasti näistä vastauksista jotain apua on, mutta jos vielä tarkempia rakennusvinkkejä tarvitset, niin toivottavasti täältä löytyy joku joka tajuaa vielä enemmän ääneneristämisestä ja muustakin rakentelusta. Tämän rakentamisessahan minun osani oli lähinnä tuon kuramaton värin valinta ja rakennusaineiden maksu :).
SMujeva
19.11.2007 19:11:56
Hehe, alkaa mennä jo vaikeempiin kysymyksiin, kun tosiaan itse en niin tiedä, vaan rumpuopettajan ohjeilla tein (isä teki) :). Mutta koitetaan.
Vaneri on sentin paksuista. Tuo tiheys noilla on tosiaan aika suuri, mutta tässä vaiheessa oma tietämättömyyteni tuli vastaan, enkä tiennyt mikä ja kuinka suuri merkitys niillä on koko systeemissä. Jos nyt yhtään oikein muistan, niin ainakin se estää tota vaahtomuovia litistymästä kokonaan, jotta siellä pysyy myös ilmaa välissä. Mutta ihan varma en tästä ole. Varmuudella en nyt muista kuinka paksu tuo vaahtomuovi tuolla välissä on. Tällä hetkellä se on 3cm, mutta se on luonnollisesti painunut jonkun verran. Olisikohan sen paksuus alun perin ollut 5cm. Seinän ja ton systeemin välissä mulla ei ole mitään. Ja tuossa koitin kiskoa ton systeemin keskemmälle huonetta, ja kyllä ainakin nuo mun Rolandit painaa sen verran, että ihan yhtä vakaana ne siinä pysy kun tuolla kulmassakin.

Toivottavasti näistä vastauksista jotain apua on, mutta jos vielä tarkempia rakennusvinkkejä tarvitset, niin toivottavasti täältä löytyy joku joka tajuaa vielä enemmän ääneneristämisestä ja muustakin rakentelusta. Tämän rakentamisessahan minun osani oli lähinnä tuon kuramaton värin valinta ja rakennusaineiden maksu :).

Kyllä vain kuule on apua. Olen jo kauan yrittänyt löytää ratkaisua, lue naapurin valituksiin ja oikeasti tämä sinun juttusi on ensimmäinen vastaus ja vielä järkevältä kuulostava ja värin ole kyllä valinnut hyvin. Nyt vain taitaa mennä rakennushommiksi. Muuten ehkä valitsen minäkin 5-6 cmn vaahtomuovin. Kiitti oikeasti.
LosNalles
19.11.2007 20:32:48
Kyllä vain kuule on apua. Olen jo kauan yrittänyt löytää ratkaisua, lue naapurin valituksiin ja oikeasti tämä sinun juttusi on ensimmäinen vastaus ja vielä järkevältä kuulostava ja värin ole kyllä valinnut hyvin. Nyt vain taitaa mennä rakennushommiksi. Muuten ehkä valitsen minäkin 5-6 cmn vaahtomuovin. Kiitti oikeasti.

Ilohan se on muidenkin rumpuharrastusta auttaa, jos siihen vain suinkin pystyy. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)