Aihe: Kuinka matala action?
1 2
Sensonic
18.11.2007 14:44:42
Nauhojen hionnassa olen kyllä vahvasti sitä mieltä ettei hyvää lopputulosta tule kuin hiomalla ja kruunaamalla uudestaan kaikki. Muu on tekohengitystä.

No "tekohengitystähän" tuo edellä mainitsemani nauhojen hionta kotikonstein on, mutta pakkohan sitäkin on yrittää, jos muu kotikonsti ei auta. Toinen vaihtoehto on viedä kitara nauharemppaan ja se taas maksaa.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KP3C, Landola F6/Cut Muut vehkeet: ADA MP-1, ADA Pitchtraq, Digitech GSP-2101 Artist, Rocktron Velocity 300W, Marshall JCM900 4x12"
PappaSF
18.11.2007 15:20:21
Jossain luki että kielen alapinnasta ja nauhan ylpinnasta mitattuna tulisi olla min. 2-4 maks. (nää on tietysti tälläisiä ohje arvoja) yleensä väli on tuossa 2-5-4 millissä. Itelläni on 3 milliä ja kestää hyvin virbrakammella venkuttamisen ym. kova käsittelyn.

Jos 4 millin välillä särisee ym. niin kaulassa on jotain säätämisen varaa eli kato ainakin kaulan keskiosasta mikä on väli ja sitten vikasta nauhan kohdalta eli riippuen kitarasta jotain 22-24 fret. jos tuolla 22 fretin(nauhan kohdilla on väli esim. 3.5 ja keskellä 4 niin kaula on kovera ja sitä säätämällä se pitää suoristaa.

Kaula ei välttämättä tarvi olla ihan vaaterisuorassa mutta kovera se ei saa olla koska kielet ottavat sitten kiinni kaulan ylimmissä nauhoissa ja särisee.

Kaulan ym. säädöt kandee huomoida myös kielten paksuuden mukaisesti esim. kielen pituus jne. koska ne vaikuttavat intonaatioon etc.
Les Fender
18.11.2007 16:01:50
No "tekohengitystähän" tuo edellä mainitsemani nauhojen hionta kotikonstein on, mutta pakkohan sitäkin on yrittää, jos muu kotikonsti ei auta. Toinen vaihtoehto on viedä kitara nauharemppaan ja se taas maksaa.

Kolmas vaihtoehto on opetella tekemään nauhojen hionta itse. Ainoa kallis vempele minkä tuohon tarvii on kruunausviila, mut se maksaa itsensä helposti takaisin.
"Living is easy with eyes closed!"
Sensonic
19.11.2007 06:52:27
Kolmas vaihtoehto on opetella tekemään nauhojen hionta itse. Ainoa kallis vempele minkä tuohon tarvii on kruunausviila, mut se maksaa itsensä helposti takaisin.

Totta. Sitten on vielä neljäskin vaihtoehto, mutta erittäin kallis sellainen: vie kitaran Ruokankaalle ja pyytää niitä asentamaan kitaraan rosterinauhat. Ruokankaan mukaan kitaralle ei sen jälkeen tarvitse enää tehdä nauhojen hiomista tai nauharemppaa ja ovat kuulemma tällä hetkellä ainoa suomalainen firma, joka laittaa kitaraan rosterinauhoja. Maksaa mansikoita, mutta sen jälkeen kitara on iskussa. Olen itse harkinnut omaan vm. 1979 Ibanez PF-200:een, joka alkaisi pikkuhiljaa olla nauharempan tarpeessa.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KP3C, Landola F6/Cut Muut vehkeet: ADA MP-1, ADA Pitchtraq, Digitech GSP-2101 Artist, Rocktron Velocity 300W, Marshall JCM900 4x12"
ankkiz
19.11.2007 14:23:29

Ja tule sitten kertomaan kokemuksesi/mielipiteesi 15vuoden päästä :)
Myy mulle kitaravahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni) Myy mulle kakkoskitara/basso! (ks. Tori-ilmoitukseni) Myy mulle mummos! (ks. äsken)
zepeteus
21.11.2007 18:14:19 (muokattu 21.11.2007 18:27:05)
Kaula ei välttämättä tarvi olla ihan vaaterisuorassa mutta kovera se ei saa olla koska kielet ottavat sitten kiinni kaulan ylimmissä nauhoissa ja särisee.

Tähän pieni tarkennus. Kovera se kaula nimenomaan saa olla, eli relieffiä jonkin verran. Relief tulee kaulan rakenteen (ja kaularaudan) takia "vapaalle" osalle kaulaa. Kitaran rungon päällä otelauta oikenee tai jopa laskee, mikäli kaikki on OK. Jos otelauta nousee koko matkan tallaa kohti, otelautaa/nauhoja täytyy korjata.

Täysin suoraksi harvoista kitaroista kaulaa saa jos särinä vähänkään haittaa (tai mieletön kielten korkeus). Kupera kaula puolestaan on no go.

Niin, se kyssäri:
Pientä vertailukohtaa kaipaisin.. miten matalalle saat kitararasi kielet kunnes nauhasärinöitä alkaa kuulua?

Päälle 3 millissä taitaisi olla, täysin särinättömänä ja raskaammalla kädellä siis. Vaan kun pienistä ei piitata ja kotona voi pikata rauhallisemminkin, n. 2.3 - 2.8 mm on joka kepukassa. Alle 2mm menisi vielä säätöjen puolesta, mutta sitten katoaa itseltä soittotatsi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)