Aihe: Kuinka matala action?
1 2
MuzaK
17.11.2007 23:18:55
Pientä vertailukohtaa kaipaisin.. miten matalalle saat kitararasi kielet kunnes nauhasärinöitä alkaa kuulua?
Oma Fenkku Strato on jotenkin huonoissa säädöissä kun 12. nauhalla matkaa on ala-E:llä 4mm. Tokai superstrato menee 2,5 mm.
M Hossa
17.11.2007 23:31:07
Pientä vertailukohtaa kaipaisin.. miten matalalle saat kitararasi kielet kunnes nauhasärinöitä alkaa kuulua?
Oma Fenkku Strato on jotenkin huonoissa säädöissä kun 12. nauhalla matkaa on ala-E:llä 4mm. Tokai superstrato menee 2,5 mm.

Riippuu kaulan relief:sta.
Ittellä kans n. 4mm kutoskielellä 12:sta välistä, tosin käytän myöskin kait kohtuu erikoista kielisettiä ja koverran otelaudat. (mutten moiseksi munaleikkuriksi kuin YJM). Enkä tykkää mistään paksuista peniksenkasvatuspaksuuksista, koska niillä irtoaa ehkä noin se yksi vibraatto ja sekin on hidas ja kapea. (on kiva jos saa nuottiin kontrollin)
Kuuluuko ne särinät akustisesti vaiko vahvarin kautta.
Johann Onn
18.11.2007 01:35:31 (muokattu 18.11.2007 01:39:19)
http://www.fender.com/support/stratocaster.php

Kohdat on "Truss Rod" ja "Action". Jälkimmäisen arvot on 17:sta nauhalta, mutt 4mm kuulosta korkealta.

Mulla on oma "strato" suurinpiirtein noissa "Fender arvoissa". Jos soittaa iisisti, se ei näkäjään rämise lähinnä yhtään. Mitä nyt jotkut nauhat on niin kulahtaneet, ett ne aiheuttaa räminöitä. Ne kyllä on originaalit, sieltä 1970-luvulta, että sinänsä.
Les Fender
18.11.2007 09:28:51 (muokattu 18.11.2007 09:30:23)
Ei ole kitara kunnossa jos ei #14 nauhalta pääse alle kahden millin säätöihin ilman särinöitä. Hyvä satula, hyvä talla, hyvä säätöjä totteleva kaula ja siinä hyvät ja viimeisenpäälle viimeistellyt nauhat. Sellaiset on kitaran minimivaatimukset, mulle.
"Living is easy with eyes closed!"
M Hossa
18.11.2007 09:54:13
Ei ole kitara kunnossa jos ei #14 nauhalta pääse alle kahden millin säätöihin ilman särinöitä.

No mutta ei kaikki haluakkaan säätöjänsä tyyliin "action below the frets."
Ei se mulle ole ainakaan edes tavoite vetää kieliä niin alas kuin mahdollista.
Venyttelykin sujuu mukavammin kun kielet ei oo sielä nauhojen alla ja puhumattakaan slide-soittelusta. Ihan eri juttu on tietty satamiljoonaa nuottia sekunnissa soittava tapping dude.
Toki vaikuttaa ne kielten paksuudet ja soittotyylikin miten kukin luuttunsa säätää.
Sensonic
18.11.2007 09:55:38

Jos kaulassa tuntuisi olevan jotain mätää, niin tee seuraavasti:

1. viritä kitara.
2. tarkista kaulan suoruus. Säädä tarvittaessa.
3. mittaa kielien korkeus millimetrimitalla ja laita kielet sille korkeudelle, miltä haluaisit soittaa (ota vertailukohdaksi toinen kitarasi). Tämän jälkeen käy kaikki nuotit läpi, soivatko ne tai "kuolevatko kielet". Kannattaa kokeilla myös, kuolevatko kielet "beendatessa".
4. jos jotkut nuotit kuolevat tietyiltä väleiltä, niin sitten tarvitset esim. maalarinteippiä ja hienoa hiekkapaperia. Määritä nauha, johon kieli kuolee ja peitä otelauta maalarinteipillä niin, että ainoastaan hiottava nauha jää näkyviin. Hio hiekkapaperilla nauhaa erittäin varovasti. Hio mieluummin liian vähän kuin liian paljon. Kokeile välillä hiontatulosta, eli ota teipit pois ja testaa kitaraa. Jos kieli ei enää "kuole", niin hyvä. Jos et ole vielä hionut tarpeeksi, kiinnitä teipit uudelleen paikalleen ja hio lisää. Toista kunnes pääset toivottuun lopputulokseen.

Täytyy tässä vielä offtopicina sanoa, että oman "Jem" -projektin parissa on törmännyt siihen, että body ja kaula eivät ole täysin yhteensopivia (eri valmistajilta). Eli kaulan kulma bodyyn nähden on väärä (ei kallistu tarpeeksi). Otin huonekalujen jalkojen alle laitettavaa leikattavaa ja liimattavaa huopaa, leikkasin sopivan palan ja laitoin kaulan pään alaosaan, jolloin saan lisää kulmaa kaulaan, kun olen kiinnittänyt sen bodyyn. Otin vertailukohdaksi tuon hyvin palvelleen RG-550:ni. Kun olin saanut kaulan kulman toivotuksi, niin sitten tein em. toimenpiteet 1-4. Nyt kitara skulaa ihan hyvin, ToneZone kaulamikkinä ja Floyd Rosen low-pro -lisenssitallalla :-)

Stratossasi tuskin on ongelmaa kaulan ja bodyn välisen kulman kanssa, koska osat tulevat samalta valmistajalta.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KP3C, Landola F6/Cut Muut vehkeet: ADA MP-1, ADA Pitchtraq, Digitech GSP-2101 Artist, Rocktron Velocity 300W, Marshall JCM900 4x12"
Pehvanssi
18.11.2007 10:21:46
Ennen kuin alat hiomaan nauhoja niin tarkasta josko joku niistä nauhoista on vain noussut urastaan pois jonkin verran...tällöin sen saa takaisin esim pamauttamalla pari kertaa pienellä vasaralla.
Les Fender
18.11.2007 10:24:29
No mutta ei kaikki haluakkaan säätöjänsä tyyliin "action below the frets."

Ei, mut vastasinkin aloittajan kyssään:

Se _miten_ korkeaa aktsioonia _haluaa_ pitää, onkin sitten jo näitä traumaattisia "Munsta paras korkeus on...."
Les Fender
18.11.2007 10:33:08
4. jos jotkut nuotit kuolevat tietyiltä väleiltä, niin sitten tarvitset esim. maalarinteippiä ja hienoa hiekkapaperia. Määritä nauha, johon kieli kuolee

Nauhojen hionnassa olen kyllä vahvasti sitä mieltä ettei hyvää lopputulosta tule kuin hiomalla ja kruunaamalla uudestaan kaikki. Muu on tekohengitystä.
GuitarManiac32
18.11.2007 10:34:51 (muokattu 18.11.2007 10:37:56)
Ei kannata hioa nauhoja pelkän "nuotin kuolemisen perusteella". Jos jokin nuotti sammuu ennen aikojaan tai särinää ilmaantuu, kannattaa pitkällä varmasti suoralla esim. metalliviivottimella katsoa valoa vasten, onko jokin nauha matalampi/korkeampi kuin muut. Jos jonkin nauhan ja viivottimen välistä paistaa valo läpi, on nauha liian matala. Silloin kaikkia nauhoja pitää hioa, että kaikki nauhat ovat samalla korkeudella. Jos joku nauha on korkeampi kuin muut, silloin voi kyseisen nauhan hioa yhtä matalaksi kuin muut nauhat. Ensin kannattaa kuitenkin tarkastaa, onko korkeampi nauha noussut urastaan. Ja ennen nauhojen korkeuden tarkastamista, kaula täysin suoraksi säätöruuvista. Nauhoja hiottaessa on hyvä vetää esim. mustalla tussilla viivat jokaisen nauhan yläpintaan. Kun tussi on juuri ja juuri hävinnyt jokaisen nauhan päältä, ovat kaikki nauhat yhtä korkeat. Sitten nauhojen pyöristys, ja homma on valmis.
Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg ja http://www.mikseri.net/users/kuvat.php?id=110922
Krice
18.11.2007 10:34:56

Ei se mulle ole ainakaan edes tavoite vetää kieliä niin alas kuin mahdollista.

Minusta se on hyvä tavoite, koska soittaminen helpottuu mitä alempana kielet ovat. Minulla on noin 1,5mm.
M Hossa
18.11.2007 10:39:57
Minusta se on hyvä tavoite, koska soittaminen helpottuu mitä alempana kielet ovat. Minulla on noin 1,5mm.

Noh, samaan aikaan venyttely ja slide-soitto vaikeutuu. (riippuu toki kielten paksuudesta ja nauhojen korkeudesta, mutta ittelläni) Mutta tiluhommiin varmaan ihan jees mitä alempana.
Krice
18.11.2007 10:47:07

Noh, samaan aikaan venyttely ja slide-soitto vaikeutuu.

En minä ainakaan ole huomannut, että venyttely vaikeutuisi. Miksi se niin tekisi?
M Hossa
18.11.2007 11:01:28
En minä ainakaan ole huomannut, että venyttely vaikeutuisi. Miksi se niin tekisi?

Kun ei saa sitä sormea niin paljon kielen alle, jos on kielet kovin matalalla. Ja nyt tullaankin siihen kitara-, ja nauhamalli asiaan, mutta sen 15 vuotta mitä oon stratoa soitellut, niin olen ollut huomaavinani moisen seikan.
msormune
18.11.2007 11:04:48

Koska ainakin mulla sormet tuppaavat bendatessa painamaan myös muita kieliä nauhoja vasten, ts. yläpuolella olevat kielet hakeutuvat sormien alle.

Lisäksi korkeampi action soi paremmin.
FensonGibder
18.11.2007 11:05:39

4 real?

Tosi pieni action, isot sormet ja jäykät kielet = Aaarg --- hhhh
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
MuzaK
18.11.2007 12:15:12
Hyvää infoa, kiitos vastaajille.
Kokeilin kaikkia peruskikkoja säätämiseen ja silti rämisee kun kun laittaa Fenderin suosittamaan korkeuteen, eli jotain hämärää siellä on. Taidan käydä näyttämässä kitaraa Lottosella niin eiköhän saada homma kuntoon.
ssam
18.11.2007 12:29:44
Ovatko nämä mitat esim. 4 mm siis kielen etäisyys nauhan yläosasta vaiko itse kaulasta?
ssam
18.11.2007 12:33:44
Perinteisestihän noi mitataan kielen alapinnasta ja nauhan yläpinnasta, eli se pienin mahdollinen matka. Siitä ei taas oo mitään tietoa, että mistä noi poijaat puhuu.

No hyvä, kiitos. Pelkäsin jo kielieni olevan aivan liian ylhäällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)