Aihe: Soittajan käsi ja rannekanavaoireyhtymä
1 2 3 4 58 9 10 11 1217 18 19 20 21
IhmeHeebo
17.07.2007 23:11:50
Ei se lavakarisma _oikeasti_ riipu siitä kuinka matalalla/korkealla kitara on

John Petrucci on tämän todistanut :)
When a Man Lies He Murders Some Part of the World These Are the Pale Deaths Which Men Miscall Their Lives All this I Cannot Bear to Witness Any Longer Cannot the Kingdom of Salvation Take Me Home... ...And Justice For All
MauCer
19.07.2007 13:45:50
Olishan tommonen kamalaa jos sattus. Hmmh pistänpä puljusta tilaukseen ton powerballin, kuulemma vahvistaa, auttaa parantamaan ja estämään rannevammoja erittäinkin tehokkaasti. Ja eihän se tuu kun kolme euroa kalliimmaksi puljusta, ja kun kumminkin olen tilaamassa sielt jotakin krääsää.
b04yli
23.07.2007 10:24:38

Riippunee siitä mitä ja miten soittaa...

Todellakin. Ite en välitä oikeestaan tippaakaan miltä näyttää ku soitan. En osaa sanoa pidänkö kitaraa matalalla vai korkealla, mut ei se ainakaan kummassakaan ääriasennossa oo. Thrashia soitan pääasiassa, ja oon löytäny just sen sopivan kohdan, missä ranne ei tuu kipeeks millään. Ei edes vaikka vedän 8. osa alaspäinpikkausriffiä noin 230 bpm temmolla. Varmasti tosta 3-4 vuoden treenaamisestaki on apua. Istualtaan joskus alkaa kämmenen lihas puutumaan, mut siinä vaiheessa pidän 10-20 min tauon tai soitan jotain kevyempää. Pari vuotta sitten alkoi vasen ranne särkemään ku soitin jotain Stratovariuksen välitilutusta mikä vaati leveän otteen (tais olla Phoenix nimisestä biisistä), mut se meni ohi parin viikon jälkeen, kun sormet tottu "venymään". Nykyään vasen ranne vaatii vähä enemmän lämmittelyä ku se murtu viime kesänä ku kaaduin mp:llä noin 100 km/h:n nopeudella. Enkä pitäny taukoa vaikka käsi oli kipsissä! :D
MauCer
24.07.2007 16:04:28
Hahaa hain ton powerballin postista. Oli aika ripee toimitus. Aivan mahtavahan tää on, jää koukkuun. suosittelen
Valdemart
07.08.2007 16:44:00

Tervehdys vaan! Itse aloin miettimäään näitä käsien venyttelyyn ja huoltamiisen liittyviä asioita, kun viime treeneissä alkoi otelautakäsi jäykistyä rokkikvinttiä matalalta. Mietin vain että miten ihmeessä käsi voi olla ergonomisessa asennossa soitettaessa niitä Johnny B. Goode -tyylisiä ränttätänttä komppeja.

Havainnollistan otetta tabilla. Mikä näitten oikea nimitys on? :D
e---------------
B---------------
G---------------
D---------------
A-3-3-5-3-----
E-1-1-1-1-----

Itselläni ranne vääntyy pakostakin kaarelle. Tavallisia sointuja soitettaessa on ranne suorana, eikä ole mitään ongelmaa. Hihnaa pidän niin korkealla kuin vain alkuperäiset reiät antavat myöden, tosin se ei ole kovin paljoa, sillä kitara roikkuu jossakin sukukalleuksien kohdalla. Onko aivan luonnollista, että ranne taipuu kaarelle vai onko tekniikassani jokin virhe? Kipuja ei ole tullut juurikaan, liekö syynä säännöllinen urheilu.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Numb
08.08.2007 08:59:38 (muokattu 08.08.2007 08:59:50)

Kyllä ränttätänttää alanauhoilta soittaessa tulee ranteeseen kulmaa.

Katsopa tuosta ränttätänttäkunkku Francis Rossin tyylinäyte: http://liveaid.free.fr/rewind/bbc/images/002statusquo/03.jpg
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Valdemart
08.08.2007 11:35:44

Kyllä ränttätänttää alanauhoilta soittaessa tulee ranteeseen kulmaa.

Katsopa tuosta ränttätänttäkunkku Francis Rossin tyylinäyte: http://liveaid.free.fr/rewind/bbc/images/002statusquo/03.jpg

Thanks. Sitähän minäkin ajattelin. Pitänee vaan venytellä ja lämmitellä kunnolla ennen kuin alkaa kunnolla rokkaamaan.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
cuckoo
02.09.2007 14:28:23
ONKO KELLÄÄN OLLUT JÄNNETUPIN TULEHDUSTA OIKEAN KÄDEN (PIKKAUSKÄDEN) PEUKALOSSA?

Mulla on nyt viikon ajan särkenyt tuohon peukalon tyveen ja siitä kipu säteilee oikeastaan muuallekkin käteen, varsinkin ranteeseen. Mikään kohta ei kuitenkaan tunnu painaessa aralta eikä kipu ole kovin voimakasta. Soittaminen on täytynyt feidata minimiin, mikä on hieman hankalaa kun opiskelee alalla...

Jos on vastaavia kokemuksia niin kertokaahan oireista/ diagnooseista/ hoidosta/ vaivan kestosta yms.
Baraka
03.09.2007 17:08:16 (muokattu 03.09.2007 17:09:58)
ONKO KELLÄÄN OLLUT JÄNNETUPIN TULEHDUSTA OIKEAN KÄDEN (PIKKAUSKÄDEN) PEUKALOSSA?

Mulla on nyt viikon ajan särkenyt tuohon peukalon tyveen ja siitä kipu säteilee oikeastaan muuallekkin käteen, varsinkin ranteeseen. Mikään kohta ei kuitenkaan tunnu painaessa aralta eikä kipu ole kovin voimakasta. Soittaminen on täytynyt feidata minimiin, mikä on hieman hankalaa kun opiskelee alalla...

En oo pikakuskädessä huomannu mut mulla on ollu ihan samanlaisia vaivoja tässä nyt jonki aikaa otelautakädessä. Eli tosta peukalontyvestä on joskus ihan saatanan kipee ja kun yritin sählyssä mailasta puristaa niin saatanan kipee.. En sit tiiä pitäskö sen takia mennä lääkärissä käymään vai mitä tehrä.
InYourFace90
03.09.2007 18:57:25
En sit tiiä pitäskö sen takia mennä lääkärissä käymään vai mitä tehrä.

Mene ihmeessa! Ei ainakaan kannata rasittaa kättä liikaa.
Up The Irons!
malbaz
20.10.2007 04:29:03 (muokattu 07.12.2007 12:44:11)
Linkit ei toimi tos ekal sivul :s
santeriha1990
09.11.2007 23:39:20

Paras tapa lämmitellä kättä ja jänteitä ennen soittamista on kunnon käteenveto. Se on lisäksi mukavaa puuhaa ja tuo vaihtelua tavallisiin lämmittelyihin.
Coprobasso
12.11.2007 13:25:02

Mulla on ollu tossa pickki-peukussa vikaa, siinäkin...

Kitaraa sahatessa ei ongelmia, mutta death/bläkkistä vääntäessä plekulla/bassolla jotain 180-230bpm on kyllä plekukäsi saanu kärsiä.
Ensin puutui peukalo, sitten särki rannetta--->kyynärvartta, käväisipä kivut kyynärpäässä asti, ja nyt asiat on palautunu alkuun, eli plekupeukku jämähtää...

Tuolla alussa oli linkki kirjotukseen jossa mainittiin psyykkiset asiat...

Ei turhaan, oon nimittäin huomannu että toi peukkuvaiva on pahimmillaan aina keikalla!!... parin, kolmen biisin jälkeen alkaa pleku yksinkertaisesti tippua sormista, ei vaa pysty puristamaan!!
...Hermoista, eli aivostahan tuo johtuu. Keikkajännitystä.
Pidän paljon plekuja käsillä, ja hitaammissa kohdissa saatan soittaa sormilla, ja odottelen että joskus hermot on rautaa. :D
Alussa toi vaivasi treeneissäkin, mutta ei enää juurikaan..
Oon huomannu ettei vaivaa niin paljoa jos kittaa vettä ja urheilujuomia ennen keikkaa, mut krapulassa tai parissa "keikkakaljassa" pahenee.

Jossain kohtaa peukkuvaiva antoi tilaa rannevaivoille.. ne rutisee ja paukkuu ja niksahtelee, mutta plekukäden ranne oli oikeasti kipeä jossain kohtaa, arvailin vian olevan siinä että nopeissa pikkauksissa ranne tuppasi taipumaan mutkalle, käytin jonkun aikaa rannetukea soittaessa, että ranne ei päässy taipumaan, opetti soittamaan ranne suoremmassa, auttoi.
UnBrain
16.11.2007 11:05:37 (muokattu 16.11.2007 11:07:03)

Mulle on jonkunlainen jännetupen tulehdus tullut nimeomaan oikeaan käteen. En tajua miten se on pystynyt tulemaan kun venyttelen aina ennen ja jälkeen soittamisen, huoneessa ei käy veto, pyörittelen powerballia jonkun verran, soittoasento on ergonominen jne. No tänään tulee käytyä lekurilla jos tuohon jotain hoitoa saisi. Taitaa olla kolmas vai neljäs päivä ilman kunnon soittamista ja melkolailla alkaa olla orpo olo..
Kyllä tokenee!
UnBrain
23.11.2007 18:04:54

Jaaha, no johan minä 15 vuoden ruhtinaallisessa iässä voisin opetella kumpi on vasen ja oikea...
Vasen siis kyseessä, mutta onneksi onkin "vain" joku hermon lievä rasitus ja 3-6 viikkoa lepoa. Tiesi kertoa että jos sen nyt kerralla antaa kunnolla parantua niin tuskin uusiutuu enää.
Kyllä tokenee!
E7 9
29.11.2007 13:13:29

Jos on vastaavia kokemuksia niin kertokaahan oireista/ diagnooseista/ hoidosta/ vaivan kestosta yms.

Mikäli kipu on peukalon tyvessä/ranteen sivussa, ranneluun/lumpion kohdilla, niin kysessä saattaa hyvinkin olla De Quervainin tauti tai oireyhtymä (De Quervain's syndrome). Kyse on peukalon jänteiden ahtaumasta. Tee Finkelsteinin testi, joka löytyy esim. oheisesta linkistä, jossa myös tarkemmin taudista. Googlettamalla saat lisää tietoja:

http://en.wikipedia.org/wiki/DeQuervain's_syndrome

Itselläni jatkuva kipu oli melko lievää, mutta välillä tuli erittäin rajuja vihlaisuja, vaikken mitään erityistä tehnytkään kädellä. Hakeuduin lääkärille, kun kipua oli jatkunut n. 3 viikkoa. Lekuri diagnosoi vamman jännetupentulehdukseksi ja suositteli venyttelyä ja antoi tulehduskipulääkettä. Lepoa hän ei suositellut. Menin parin viikon jälkeen uudestaan lääkärille ja sain lähetteen käsikirurgille, joka välittömästi teki oikean diagnoosin. Hän määräsi minulle rannelastan ja laittoi ultraäänihoitoihin. Hoidoista ei ollut apua ja palasin kirurgin pakeille parin viikon päästä. Hän laittoi ranteeseen pitkäkestoista kortisonia ja määräsi käden totaalilepoon. Olin saikulla n. 2 viikkoa, jonka jälkeen otin lastan pois. Aluksi vaikutti siltä, että vamma ei olekaan vielä parantunut, mutta lopulta kivut katosivat. Tiedossa toki edelleen on mahdollisuus, että oireet palaavat parin kuukauden päästä. Siinä tapauksessa marssin kirurgin luo uudestaan ja edessä on leikkaus. By the way, lääkärin mukaan kyseinen tauti johtuu jännekanavan synnynnäisestä ahtaudesta, joten hyvälläkään venyttelyllä siltä ei välttämättä säästy.
Retard1
02.12.2007 19:15:42 (muokattu 02.12.2007 19:16:04)
Onko kellään ollut tälläisiä oireita: kun otan oikean käden ranteesta vasemmalla hanskalla myötäotteen, pidän sitä alaspäin ja työnnän ihoa poispäin sormia kohti niin pistelee ihan hirveästi ihoa koko ranteen ympärillä. Monta päivää jo vaivannut enkä tiedä mikä on vialla. Lääkäriin kai olisi jo mentävä kun ranneongelmat tuntuvat kulkevan suvussa.
Luoti pähkinä on jumala
Laddy Master
02.01.2008 14:33:41
Itse en oikein jaksanut uskoa että lääkäriin menosta olisi paljon apua. Menin siis hierojalle. Omassa tapauksessa reenasin raivoisasti alternatea, vielä vähän huonolla asennolla ja samalla klassista kuului soittaa ainakin 2 tuntia/päivä. Tuttu hieroja naureskeli kun kyselin että kannattaako lääkärissä käydä, kun sormet puutuu ja ranne ei liiku. Kertakäynnillä se hiero ja jynssäsi kaikki hermotiet auki käsistä ja opetti muutaman tehokkaan venytyksen;

Tavallisten ohessa kannattaa myös sanoa kaverille että ottaa kämmenestä kiinni ja muutaman sekunnin vedot pois päin ruumiista sekä suoraan, vasemmalle ja oikealle. Eikä vissiin ole huono homma pyöritellä rannetta silloin tällöin että rutisee kunnolla.

Nämä kannattaa hoitaa ajoissa pois, ei se ole mukavaa soittaa hampaat irveessä kuitenkaan jatkuvasti;)
I love you baby but not like I Love my Guitar
Takajeejee
14.01.2008 23:03:57
Mitä enemmän näitä kirjotuksia luen, sitä enemmän alkaa käsiin särkemään ja löytyy uusia kipuja =)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)