Niin, en minäkään ymmärrä että mikä niissä on sitten niin "taiteellista" (usein kun Putron lyriikoita tällaisiksi haukutaan). Mun mielestä ne on kutakuinkin normaaleita, suorapuheisia lyriikoita ihan tavallisista aiheista. Ymmärrän, jos joku sanoo vaikkapa Yrjänän tekstejä liian taiteellisiksi, mutta en sulata tätä väitettä Putron kohdalla. Tai sitten ihmiset ovat todella yksinkertaisia, kun niille arkipäiväisistä aiheista kirjoittaminen on ylitsepääsemättömän taiteellista ja vaikeaselkoista lyriikkaa. Välillä Putro ampuu huti tekstien ollessa vain tuollaista latteaa asioiden luettelua, toisinaan mies osuu kyllä aivan nappiin, esim. "Älä tee" ja "Taxi" ovat oivia tekstejä. Jos pitää valita että onko mies hyvä vai huono kirjoittaja, niin kallistun enemmän tuonne hyvän puolelle. Tietty tuossa vähän ylempänä mainitut "Ensimmäinen" ja "Puuenkeli" onnistuvat tekemään myös vaikutuksen. Tärkeitä ja rajuja aiheita ja näin laulun muotoon puettuna kuuntelukokemuskin on paikoin melko ahdistava. Ensimmäisenä täytyy todeta, että pidän Zen Cafésta varmasti vieläkin enemmän kuin vuonna 2003. Ja sitten aiheeseen. Mun mielestä pointti ei ole siinä, ovatko Putron tekstit taiteellisia (ja millä taiteellisuutta edes mitataan?) vai eivät. Taide sinänsä käsittää kai melkein minkä tahansa hengentuotoksen, että "taiteellisuus" ole mikään itseisarvo. Mielestäni Zen Cafén monissa biiseissä on tunnelma ja tunne, joka välittyy ja tuntuu. Sen lisäksi teksteissä kerrotaan, joissakin suoremmin ja joissakin enemmän mutkien kautta, tunteista ja tilanteista, jotka ovat varmasti ihan tavallisillekin ihmisille tuttuja. Nämä kaksi elementtiä yhdessä tekevät ainakin minulle Zen Cafén musiikista paljon enemmän kuin tekstien ja soitannollisen puolen yhteissumman. Ja niin kuin yllä sanottiin, toisinaan Putro osuu nappiin, ja jokaisella Zen Café fanilla on varmasti omat "Älä tee" ja "Taxi" -kappaleensa. |
HaloOfFlies 18.11.2007 14:25:20 | |
---|
Tuossa ylempänä kiteytettiin loistavasti se, miksi esim. minä olen Zen Cafeta jo niin monta vuotta kuunnellut. Minulle se bändin musasta välittyvä tunnelma on tärkeämpää kuin esim. Putron sanoitukset, se vie jonnekin vuosien taakse. Lisäksi onhan se mukavaa kun biiseissä lauletaan paikoista joissa itse on kasvanut ja viettänyt koko ikänsä. Esim. kun bändi on täällä Raahessa soittanut Mies eikä poika enää-kappaletta keikalla, kohdassa "Merikadun kenttä jäätyy ennen muita" koko porukka huutaa aina täyttä kurkkua. Siinä meni itselläkin kylmät väreet selkäpiissä ja vastaavaa en ole missään muualla kokenut minkään toisen bändin toimesta. Kun se esitetään siinä kaupungissa mistä koko biisi kertoo (Raahe) niin se kokemus ja sen aikaansaama tunne on jotain aivan sanoinkuvaamatonta. Valmistauduttiin viikko tähän peliin, ja sitten kaikki on viidessä minuutissa ohi, kun Napoleon ratsastaa paikalle. S.M.A.K.-jäsen #5 |
MV 07.01.2009 14:13:03 | |
---|
Zen cafe on kova, oikeastaan kaikki radiossa soivat hitit ovat miellyttäneet ja tuli ostettua tuo Jättiläinen, kun halvalla lähti ja siinähän noi biisit on. Pitäisi varmaan tutustua syvemminkin jos muukin materiaali on kovettua? Mutta mistä levystä? Onko jotain varmaa napakymppiä? Are you madferit? |
Kosminen 07.01.2009 22:34:21 | |
---|
Zen cafe on kova, oikeastaan kaikki radiossa soivat hitit ovat miellyttäneet ja tuli ostettua tuo Jättiläinen, kun halvalla lähti ja siinähän noi biisit on. Pitäisi varmaan tutustua syvemminkin jos muukin materiaali on kovettua? Mutta mistä levystä? Onko jotain varmaa napakymppiä? No varmaan Ua ua on semmoinen klassikkolevy. Varhaisemmatkin Romuna ja Idiootti pärjäilevät hyvin. Itse hommaisin ekana tuon Ua ua -levyn, siinä on sen verran monta klassikkobiisiä (Talo, Harri, Mies eikä poika enää, Surullinen aina...). "Pöntöllä istuessa, kahden paskan erotessa, ystäväni ainoan viemäriin hukutan." - Ahtopaine: Kolo
Kalamies #16 >-)))> |
patonki 08.01.2009 00:48:58 | |
---|
Nyt kun Zen Café -topic on kaivettu haudasta, mainittakoon tässä vaikka sellaista, että pian ilmestyvä Samuli Putron sooloalbumi kuulosti aika helvetin hyvältä, kun kuulin siitä useammankin maistiaisen. Sellaista ajatonta, hengittävää musiikkia, eikä mitään rokkiin viittaavaakaan. Vähän tavallaan samaa henkeä kuin Martikaisen Rakkaudella. Saattaisi hyvinkin upota siihenkin väkeen, joka ei ole aiemmin Putron tekosista pahemmin piitannut. |
Ozzyneito 08.01.2009 08:32:14 (muokattu 08.01.2009 08:33:34) | |
---|
Zen cafe on kova, oikeastaan kaikki radiossa soivat hitit ovat miellyttäneet ja tuli ostettua tuo Jättiläinen, kun halvalla lähti ja siinähän noi biisit on. Pitäisi varmaan tutustua syvemminkin jos muukin materiaali on kovettua? Mutta mistä levystä? Onko jotain varmaa napakymppiä? Mä antaisin ääneni Helvetisti Järkeä -lätylle. Ei ehkä niitä kirkkaimpia hittejä, mutta on tää aina ollut mun kirjoissa ykkönen. Edit: Tai oikeastaan sanoisin että mikä tahansa paitsi Vuokralainen tai Stop. Niiden ulkopuolella laatu on aika tasaisen kova ja toi yksi on vaan henkkoht favi. "Bach sävelsi musiikkinsa jumalalle.
Jos me sävellämme, teemme sen saadaksemme pillua."
-Erlend Loe |
Zed 08.01.2009 11:57:32 (muokattu 08.01.2009 13:26:35) | |
---|
Jaa-a. Eipä mielipiteeni kummoisesti ole tuohon reilun viiden vuoden takaiseen postaukseeni nähden muuttunut, mutta ehkä sentään jäsentynyt hiukan. Kappaleiden tekstit keskittyvät usein kuvaamaan urbaanin nuoren aikuisen elämää, hinkua pois kotikaupungista koska muutkin, baareissa käyntejä ja tuttavien tervehtimistä sanomalla "moi". Koska itse vaelsin polkuni teini-iästä aikuisuuteen vastarannankiiskenä, näen Zen Cafen tekstien kumpuavan elämäntavasta jota olen aina halveksinut ja vihannut. Ja miten kolmikymppinen mies jaksaa uppoutua teksteissään teinitytön sielunmaisemaan ja tämän mietteisiin siitä, miten vanhalta mahtaa näyttää? Siitä huolimatta Zen Cafen musiikkiin liittyy paljon nostalgiaa, muistoja lukioajan kotibileistä ja kaveripiireistä. Zen Cafe on minulle jonkinlaista kevään soundtrackia: aina lumen sulaessa, auringon alkaessa paistaa ja immenkalvojen poksahtelun kaikuessa metsistä huomaan syöttäväni Zen Cafen läystäkkeitä soittimeeni. Olihan yhtyeen nousu aikanaan hieno juttu siinäkin mielessä, että kotikylän pojilla menee hyvin. Nin, ja pitihän se Putron äitikin minulle ammattikorkeakoulussa muutaman tunnin. Ristiriitainen tapaus siis, jota kuunnellessa pääsen aikamatkalle 90-luvun lopulta 2000-luvun alkuun, tai vaihtoehtoisesti ärsyynnyn. Siittiökin on ihminen. |
Hannubal 08.01.2009 19:11:20 | |
---|
Zen Café senkun jatkaa taukoaan, mutta Samuli Putrolta on tulossa soololevy helmikuussa. http://www.zencafe.net/ Itselleni Helvetisti järkeä oli ensimmäinen levy, joka sai bändistä kiinnostumaan. Se on edelleen minulle rakas, ja on kokonaisuutena edelleen paras levy bändiltä. Putron sanoitukset ovat parhaimmillaan, koskettavia ja arkisia. Idiootti on myös todella kova, tykkään siitä hieman rosoisesta kitarasoundista ja nerokkaista sanoituksista. Viimeisin Stop on kans hieno, ehkä kaikkein rauhallisin kokonaisuus, mutta mukavan lohduttava tunnelma. Ehkä ihmisiä vieraannuttaa Samulin oudot sanat joissain lauluissa. "Taivas on kirkas ja napakka.." "Puu jonka salama nuoli.." "Nariseva haipakka pellolla..". En itekkään aina tajua mitä nuo sanoitukset tarkoittaa. Mutta enimmäkseen erittäin lahjakas sanoittaja on kyseessä. Eivät juurikaan kosketa mitkään seinän toisen puolen sattumukset
suojaan kuutioon kaikelta
kasvan kiinni panssaroinnin sisäpintaan |
Kosminen 08.01.2009 19:33:31 (muokattu 08.01.2009 19:37:19) | |
---|
Kappaleiden tekstit keskittyvät usein kuvaamaan urbaanin nuoren aikuisen elämää, hinkua pois kotikaupungista koska muutkin, baareissa käyntejä ja tuttavien tervehtimistä sanomalla "moi". Voisin melkein veikata, että biisin alku sijoittuu Tapsan jameihin. EDIT: Vaikka en aivan tarkkaan sanoitusta muistakaan. Melekonen sisäpiirijuttu siis tämä... "Pöntöllä istuessa, kahden paskan erotessa, ystäväni ainoan viemäriin hukutan." - Ahtopaine: Kolo
Kalamies #16 >-)))> |
Zed 16.01.2009 04:35:53 | |
---|
Siittiökin on ihminen. |
Hannubal 16.01.2009 16:10:00 | |
---|
Tuolla videomateriaalia Putron sooloprojektiin liittyen: http://www.myspace.com/samuliputro Odottelen kyllä innolla Putron soololevyä, sen verran hyvältä kuulosti tuo nimikappale. Sanoitukset ovat laadukkaita, ja jotain uuttakin on löytynyt sekaan. Ehkä Jarkollakin hieman tekemistä sen kanssa? Eivät juurikaan kosketa mitkään seinän toisen puolen sattumukset
Hannubal 16.01.2009 16:21:43 | |
---|
Odottelen kyllä innolla Putron soololevyä, sen verran hyvältä kuulosti tuo nimikappale. Sanoitukset ovat laadukkaita, ja jotain uuttakin on löytynyt sekaan. Ehkä Jarkollakin hieman tekemistä sen kanssa? Ja harvoin saa lukea näin hienoa ja kattavaa tekstiä kuin mitä Martikainen on levyn työstämisestä kirjoittanut http://www.putro.fi/levy/taustaa/alkuvuosi.htmlEivät juurikaan kosketa mitkään seinän toisen puolen sattumukset
tarzan 16.01.2009 17:13:46 | |
---|
Ehkä ihmisiä vieraannuttaa Samulin oudot sanat joissain lauluissa. "Taivas on kirkas ja napakka.." "Puu jonka salama nuoli.." "Nariseva haipakka pellolla..". En itekkään aina tajua mitä nuo sanoitukset tarkoittaa. Mutta enimmäkseen erittäin lahjakas sanoittaja on kyseessä. On muuten elämää suurempi mysteeri minulle tuo sana "haipakka", avaisiko joku sen nyt minulle? |
Hannubal 16.01.2009 17:46:03 | |
---|
tupla tuli Eivät juurikaan kosketa mitkään seinän toisen puolen sattumukset
Zed 16.01.2009 19:18:53 (muokattu 16.01.2009 19:19:08) | |
---|
On muuten elämää suurempi mysteeri minulle tuo sana "haipakka", avaisiko joku sen nyt minulle? Jostakin muistan kuulleeni, että se olisi lakoon jäätynyttä heinää pellolla. Siittiökin on ihminen. |
Bullitt 18.01.2009 13:19:16 | |
---|
On muuten elämää suurempi mysteeri minulle tuo sana "haipakka", avaisiko joku sen nyt minulle? Ainakin täälläpäin käytetään, kun joku menee kovaa/nopeasti niin sanotaan että "se meni melekosta haipakkaa." "Seurauksena on usein kakka." -KooAa |
Hannubal 24.01.2009 19:53:05 | |
---|
Helvetisti järkeä on minusta edelleen yhtyeen paras levy. Ei ainuttakaan skipattavaa raitaa. Bändi on löytänyt yhteisen soundin ja selvästi nauttii jammailusta ja soitosta yhdessä. Älä tee, Eipä tiennyt tyttö, Omituista, Helvetisti järkeä, Tulis nainen, Tuhannen kilometrin päässä.. kaikki sisältävät nerokkaita sanoituksia ja säveliä. Mara Salmisen koskettimet tuovat soundiin mukavaa ilmavuutta ja raikkautta. Verrattuna seuraavaan Vuokralaiseen soundi on kuitenkin mukavan tilava ja laaja. Vuokralaisessa mentiin liian synteettisiin ja sliipattuihin rumpuihin ja kitaroihin. Alettiin kuulostaa Neljältä ruusulta. Toisaalta vanhojen Idiootti ja Romuna levyjen rosoisiin soundeihin ei enää ollut asiaa. Helvetisti järkeä on kuitenkin ehjin kokonaisuus, soundillisesti ja kokonaisuutena parhaiten kuuntelua kestänyt albumi. Eivät juurikaan kosketa mitkään seinän toisen puolen sattumukset
Rattata 23.02.2009 22:09:38 | |
---|
Pistän tänne kun en jaksa uutta ketjua perustaa. Tämä Putron soololevy Elämä on juhla yllätti aika puun takaa. Todella, todella hieno levy. Mahtavaa että teki tällaisen pelkistetyn levyn. Ei kuulu rokkibändiä taustalla, vaan lähinnä akustinen kitara. Todella jees. |
tarzan 24.02.2009 09:57:24 | |
---|
odd: Pistän tänne kun en jaksa uutta ketjua perustaa. Tämä Putron soololevy Elämä on juhla yllätti aika puun takaa. Todella, todella hieno levy. Mahtavaa että teki tällaisen pelkistetyn levyn. Ei kuulu rokkibändiä taustalla, vaan lähinnä akustinen kitara. Todella jees. On oikein muikea lätty. Ylihuomenna Helsinkiin Putroa tarkastamaan ihan livenäkin. Ei pidä paikkaansa. |
HaloOfFlies 24.02.2009 10:23:17 | |
---|
odd: Pistän tänne kun en jaksa uutta ketjua perustaa. Tämä Putron soololevy Elämä on juhla yllätti aika puun takaa. Todella, todella hieno levy. Mahtavaa että teki tällaisen pelkistetyn levyn. Ei kuulu rokkibändiä taustalla, vaan lähinnä akustinen kitara. Todella jees. Listaykköseksikin meni ihan ansaitusti. On kyllä hienoa musaa, mitä olen kuullut joitakin biisejä. "Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen..." "Urpo laski väärin, joulu meni jo". S.M.A.K.-jäsen #5 |