Krokantti. 11.11.2007 19:13:46 | |
---|
Pidin illalla pientä taukoa äänittämisestä, kun yhtäkkiä mikkiständi päätti purkautua, ja pystytangon päässä oleva poikkitanko tippui viedessään mukanaan mikrofonin ja shockmountin parkettilattialle. Pudotus oli noin reilu metri. Näköjään ständin nivel oli ruuvautunut huomaamattani äärimmäisen löysälle, ja se vain spontaanisti irtosi. Pudotus oli sen verran kova, että muovinen shockmount halkesi jopa kolmesta eri kohdasta (lystiä 70 euron edestä). Mikin kunto sen sijaan jäi arveluttamaan. Kyseessä oleva mikrofoni on siis AKG C4000B, jolla oli päällään iskua hieman vaimentava integroitu popfilter. Olen lukenut netistä kokemuksista, että sama malli olisi aiemminkin tipahdellut lattioille vahingoittumatta lainkaan, mutta silti. Olen äänittänyt mikillä myöhemmin, enkä ole huomannut eroa soundissa. Toisaalta korvani ei ole niin harjaantunut, että huomaisin pienetkin muutokset. Onko mitään tapaa arvioida, että onko mikki vahingoittunut osittain (kalvo irronnut hieman reunasta tms.), jos soundi kuulostaa likimäärin samalta kuin ennenkin? |
Torniojaws 11.11.2007 19:29:06 (muokattu 11.11.2007 19:29:19) | |
---|
Minulla on sellainen käsitys, että jos konkkamikki tippuu "sopivasti" niin se hajoaa täysin - sillä ei saa enää mitään järkevää nauhalle. Eli sinulla oli tuuria. |
Krokantti. 17.11.2007 02:45:58 | |
---|
Eikö kukaan osaa kertoa miten lattiaan iskeytymisen vaikutusta mikrofonin soundiin voisi testata? |
Eikö kukaan osaa kertoa miten lattiaan iskeytymisen vaikutusta mikrofonin soundiin voisi testata? Vaikka laulamalla siihen..? USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki? |
Krokantti. 18.11.2007 18:46:07 | |
---|
Vaikka laulamalla siihen..? Ehe ehe. Soundi on osapuilleen sama, tarkoitin lähinnä sellaista eroa jota ei voi tavallisella korvakuulolla juuri huomatakaan. Vai onko se niin mustavalkoista, että soundi joko menee täysin puuroksi tai sitten mitään vahinkoa ei ole tullut? |
Torniojaws 18.11.2007 19:09:49 | |
---|
Vai onko se niin mustavalkoista, että soundi joko menee täysin puuroksi tai sitten mitään vahinkoa ei ole tullut? Ei mene soundi puuroksi, vaan soundia ei tule ollenkaan. |
Kallekorvola 19.11.2007 19:55:41 | |
---|
jos sitä ei voi kuulla, onko sillä väliä? |
Klezberg 19.11.2007 20:29:14 | |
---|
jos sitä ei voi kuulla, onko sillä väliä? Pystytkö itse sanomaan soundaako mikki tänään samalta kuin viikko sitten? a'tini al-nay... |
stnprkl 19.11.2007 21:16:20 | |
---|
Pystytkö itse sanomaan soundaako mikki tänään samalta kuin viikko sitten? Kyllä. Jos ei pysty niin pitää vaihtaa valohommiin ;) Viltsu
audiokantaja |
Jaakkoopuukkoo 20.11.2007 12:07:14 | |
---|
jos sitä ei voi kuulla, onko sillä väliä? Itse näin hurskaana amatöörinä olisin taipuvainen ymmärtämään kysyjää. Itse en ainakaan ymmärrä mikkien väreistä mitään ennen kuin olen äänittänyt sillä orkesterillisen matskua ja miksannut ja masteroinut ja verrannut jonkin kaupallisen äänitteen kanssa. Tai no ehkä jotain ymmärrän mutten kauhean syvällisesti. Lisäksi on tietenkin hyvä selvittää jälleenmyyntiarvon mahdollisia muutoksia... En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
mhelin 20.11.2007 12:21:52 | |
---|
Jos grilli pysyy ehjänä niin ei minkään laajakalvoisen konkkamikin pitäisi metrin pudotuksesta hajota. Kapselin kalvo on erittäin kevyt eikä sitä saa helpolla repeämään G-voimien avulla, eikä mikissä ole kytkimiä lukuunottamatta muita liikkuvia osia. Putkimikistä voi tietty putken hehkulanka katketa (ehkä). |
Klezberg 20.11.2007 12:41:54 (muokattu 20.11.2007 12:42:53) | |
---|
Itse näin hurskaana amatöörinä olisin taipuvainen ymmärtämään kysyjää. Itse en ainakaan ymmärrä mikkien väreistä mitään ennen kuin olen äänittänyt sillä orkesterillisen matskua ja miksannut ja masteroinut ja verrannut jonkin kaupallisen äänitteen kanssa. Tai no ehkä jotain ymmärrän mutten kauhean syvällisesti. Lisäksi on tietenkin hyvä selvittää jälleenmyyntiarvon mahdollisia muutoksia... No, minä taas amatöörinä olen ollut tilanteissa joissa olen joutunut ihmettelemään onko jotain hajonnut vai kuvittelenko vain. Juuri amatöörille se ei ole itsestään selvää. EDIT: Saatoin ymmärtää väärin minkä kysyjää Jaakkoopuukkoo ymmärsi. Jos alkuperäistä kysyjää, niin oltiinkin samaa mieltä. a'tini al-nay... |
Jaakkoopuukkoo 20.11.2007 19:16:05 | |
---|
EDIT: Saatoin ymmärtää väärin minkä kysyjää Jaakkoopuukkoo ymmärsi. Jos alkuperäistä kysyjää, niin oltiinkin samaa mieltä. Jepp, samaa mieltä oltiin. Argumentoin lainaamaani vastaan. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |