Aihe: Pieni palkankorotus..??
1 2 3 4 5
Sertzo S
16.11.2007 21:42:49 (muokattu 16.11.2007 21:43:44)
Joo, haitarit alkaa olla jo "vintagea".
Mitähän tuokin sana oikein tarkasti pitää sisällään...

Tuo minun "päähaitari" on vissiinkin vuodelta 1986 ja itse ostin sen 1990. Hinta oli silloin muistaakseni jotain 5500 tai 6000mk.
Nyt ei kyllä taida minkäänlaista, vanhaakaan, casottoa löytää 1000€:lla, siellä 2500-3000€ haarukassa näkyy sellaiset soitettavat pelit olevan.
Hanuristina kaipaisi kyllä pientä palkankorotusta. Uusi soittopeli on jo sitten siellä 7000€:n päältä. Noita digihirmuja saa kyllä halvemmalla mutta pitäähän se olla oikea, sitä vintage-tyyliä.

Haitari haitarina eli höyryversiona syliin ja keikalle. Digipelit ovat sitten mitä ovat. Näin on stana! Haitaristit ensimäisinä pois palkkakuopasta!!!
KoskPaavo
16.11.2007 21:50:23
Pääsis edes ensin täältä kuopasta ylös...
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
warvick
16.11.2007 22:21:10
Noh keikkoja kyllä olisi, mutta ku ei oo paikkoja...
Sen minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa unohtaa...
rintapek
16.11.2007 23:24:18

Tässä ketjussa menee sulassa sovussa sekaisin TESit, verotus, harmaa talous ja haitarinsoitto työnä tai huvina.

TEShän on yleissitova, joten työnantaja ei noin periaatteessa tuon pienempää summaa saa maksaa. Jos minun työnantajani ilmoittaisi, että tuossa on tuplasti duunia, mutta palkaksi saat olutkorin ja nakkisämpylän, niin pakkohoitolain nojalla lähtisin muutamaksi kuukaudeksi Bankokiin. Loppuu Suomesta poliisit, jos minut sieltä pitää löytää ja väkisin töihin hakea.

Tuo verotus ja harmaa talous taas...
Jos bändi lähtee keikalle ja saa siitä jotain korvaukseksi, niin se on verotettavaa tuloa. Korvauksen ei tarvitse olla rahaa. Se voi olla se nakkisämpylä, olutkori, tai tonni rahaa. Kyse on vain mittakaavasta. Palstan puristit ja muut harmaan talouden ja verojen asiantuntijat oletettavasti omissa veroilmoituksissaan muistavat mainita jokaisen olutkorin ja jallupullon.

Ammattilaisuus ja harrastustoiminta ovat siinä mielessä kaksi eri asiaa, että toinen on työ ja toinen on huvi. Ajatusmaailmaani ei mahdu se, että pitäisi perustaa firma sitä varten, että voi harrastaa. Saatikka perustaa firma yksinomaan veronkiertoa tai alvittomia hankintoja varten. Ne muutamat keikat, mitä vuodessa vedän, niin mielummin sitten reilusti pimeänä. Miksikö? No, jos nuo lasken "tuloiksi", kuten oikeaoppisesti pitäisi, niin sitten lasketaan myös tulonhankkimiskulut. Jos käyn kerran viikossa treeneissä, niin se on 5000km vuodessa. Yksin tuo nollaa "tuloni" tästä hommasta. Bändissä on lisäkseni kolme muutakin ja poikkeuksetta kaikki kamat yhteisomistuksessa. Että ne saisi vähennyksiin ja poistoihin, niin täytyisi perustaa "oikeushenkilö". Eli firma, joka tahkoaa miinusmerkkistä tulosta vuodesta toiseen harrastuksen vuoksi. Mielummin sitten lopetan kaikenlaisen keikkailun ja jään treenikämpälle jammailemaan.

Mielipiteeni on omani, eikä edusta firmani kantaa. Ei, en ole verokarhun leivissä. Olen minä muinoin verotarkastajankin tittelillä työskennellyt. Niin kauan, kun maailmalla liikkuu miljoonia ja lisää miljoonia, joissa pilkut eivät tahdo pyytämällä eikä käskemällä paikoilleen, niin ei minulla ainakaan koskaan ole ollut duunissa aikaa miettiä mahdollista markan virhettä. Jos olisi, niin se nyt vasta olisi todellista veronmaksajien rahojen väärinkäyttöä. Kuten sanoin, mielipiteeni on omani.

En usko, että meikäläisen muutama keikka vuodessa on ainoaltakaan ammattilaiselta pois. Enemmänkin taksikuskeilta. Keikan jälkeen ajan kundit kotiin, julkiset eivät tuolla kellonlyömällä kulje.

Niin, tuosta hinta- laatusuhteesta sen verran, että tällä bändillä on yhteen ja samaan sukuun vedetty neljät häät. Sitten sieltä loppuivat naimaikäiset. Yhdet pikkujoulut olemme vetäneet nyt seitsemän vuotta. Ovat ne hölmöjä nuo ihmiset. Sortuvat samaan virheeseen seitsemänkin kertaa peräkkäin ja perhanat pitävät vielä hauskaa.
One kind of music only - the good kind
baron
16.11.2007 23:28:23 (muokattu 16.11.2007 23:32:48)

TEShän on yleissitova, joten työnantaja ei noin periaatteessa tuon pienempää summaa saa maksaa.

Mä oon ymmärtänyt että TES sitoo:
Ammattimaisia ravintolasoittajia.
Ei harrastelijoita eikä muualla soittavia.

Voin kaivaa tietysti sopimuksen esiin muusikkojen liiton sivulta mutta en nyt viitsi.

Tietysti sitä voi pyrkiä soveltamaan muissakin tilanteissa mutta se ei niissä ole mitenkään sitova.

Jos sen verran vielä jatkaisi, että jonkun kilpailulainsäädännön takia "suositustaksat" on kiellettyjä, partureilla, kampaajilla, privaattilääkäreillä ei saa olla suositustaksoja vaan vapaa kilpailu määrittää hinnat.

Kyllähän soittelu muuten (kun unohdetaan nuo ravintolamuusikot) on mielestäni lähempänä "yritystoimintaa" eli vapaa kilpailu määrittää liksat, jokainen ottaa minkä sattuu saamaan.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
uruttaja
16.11.2007 23:32:10 (muokattu 16.11.2007 23:33:50)
Ei harrastelijoita eikä muualla soittavia.

Voin kaivaa tietysti sopimuksen esiin muusikkojen liiton sivulta mutta en nyt viitsi.

Tietysti sitä voi pyrkiä soveltamaan muissakin tilanteissa mutta se ei niissä ole mitenkään sitova.

Ravintolassa tai matkustaja-aluksilla muusikkojen työtä säätelee yleissitova TES, joka taas ei ole voimassa harrastustoiminnassa. Kun muusikolle maksetaan palkkaa ravintolassa muusikon työstä, niin silloin mennään TES:n määräyksin.

Olet Baron oikeassa, harrastajaa se ei koske, eikä sen muodoin myöskään teillä kotona soittavaa kolleegaasi. Tai vaikka naapurissasi soittavaa. Tai vaikka teidän pihalla.

EDIT: Vapaa kilpailu toimii täysin paikassa joka ei ole ravintola tai matkustaja-alus.

EDIT2. TES:n tariffin ylittäminen, tai työajan lyhentäminen ei ole kiellettyä. Niillä voi kilpailla ihan rauhassa.
uruttaja
16.11.2007 23:39:35
Kyllähän noilla muilla aloilla katsotaan vähän vinoon "hinnanpolkijoita" ja onhan se tälläkin alalla yhteinen intressi, mitä korkeammat liksat ammattilaisilla on, sitä korkeammat myöskin meillä harrastelijoilla.

Jos ei kukaan ole lukenut rivien välistä, niin TES:n tariffipalkka on siis voimassa vain aiemmin mainituissa paikoissa.
baron
16.11.2007 23:41:44

Jos ei kukaan ole lukenut rivien välistä, niin TES:n tariffipalkka on siis voimassa vain aiemmin mainituissa paikoissa.

Mutta vaikka se ei virallista ole, mä oon pitänyt sitä kaikkialla miniminä, josta ponnistetaan ylöspäin.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
uruttaja
16.11.2007 23:43:27
Mutta vaikka se ei virallista ole, mä oon pitänyt sitä kaikkialla miniminä, josta ponnistetaan ylöspäin.

*Näin minäkin, tanssilavoilta saa enemmän liksaa keskimäärin kuin kapakoista. Tai ainakin pitäisi saada. Tai ainakin minä olen saanut.
rintapek
16.11.2007 23:44:51

Olet ymmärtänyt jokseenkin oikein. Sinfoniaorkesterisoittajilla saattaa olla omat sopimukset.
Mutta lähinnä se, että samaan lauseeseen on jokseenkin mahdotonta tunkea TEssiä, VESiä, veroilmoitusta, harmaata taloutta, harrastustoimintaa ja haitarinsoittoa.

Kortinpeluu 10c panoksilla ei yleisesti ottaen ole uhkapeliä. Kuinka suuri panoksen pitää olla että se sellaiseksi muuttuu.
One kind of music only - the good kind
baron
16.11.2007 23:46:02

*Näin minäkin, tanssilavoilta saa enemmän liksaa keskimäärin kuin kapakoista. Tai ainakin pitäisi saada. Tai ainakin minä olen saanut.

Mä oon kertonut tän aiemminkin, johon WW reagoi, mutta jostain syystä, jota mun on vaikea ymmärtää, jazz-keikoista mä saan parhaat, vaikka enhän mä sitä osaa edes soittaa:-)
uruttaja
16.11.2007 23:47:12
Olet ymmärtänyt jokseenkin oikein. Sinfoniaorkesterisoittajilla saattaa olla omat sopimukset.
Mutta lähinnä se, että samaan lauseeseen on jokseenkin mahdotonta tunkea TEssiä, VESiä, veroilmoitusta, harmaata taloutta, harrastustoimintaa ja haitarinsoittoa.

Kortinpeluu 10c panoksilla ei yleisesti ottaen ole uhkapeliä. Kuinka suuri panoksen pitää olla että se sellaiseksi muuttuu.

Muusikkojen Liitolla on toistakymmentä työehtosopimusta eri neuvottelutahojen kanssa.

Tässähän säikeessä on kaiketi vaahdottu ravintolamuusikon TES:n tariffipalkan hyvyydestä/huonoudesta. Sen palkka nousi 1.11.
uruttaja
16.11.2007 23:47:52
Mä oon kertonut tän aiemminkin, johon WW reagoi, mutta jostain syystä, jota mun on vaikea ymmärtää, jazz-keikoista mä saan parhaat, vaikka enhän mä sitä osaa edes soittaa:-)

Sun pitäis päästä joskus Kestin Jonnen kans samalle keikalle.
baron
16.11.2007 23:51:41

Muusikkojen Liitolla on toistakymmentä työehtosopimusta eri neuvottelutahojen kanssa.

Tässähän säikeessä on kaiketi vaahdottu ravintolamuusikon TES:n tariffipalkan hyvyydestä/huonoudesta. Sen palkka nousi 1.11.

Ai niin, ensi tiistaina on Freelance muusikoiden vuosikokous. Mitä terveisiä vien sinne?

Lisää liksaa, naisia ja viinaa humpansoittajille???
uruttaja
17.11.2007 00:05:44
Ai niin, ensi tiistaina on Freelance muusikoiden vuosikokous. Mitä terveisiä vien sinne?

Lisää liksaa, naisia ja viinaa humpansoittajille???

Paljon lisää liksaa, kauniita naisia ja ilmaista viinaa.
baron
17.11.2007 00:10:08

Paljon lisää liksaa, kauniita naisia ja ilmaista viinaa.

Siellä on myöskin konsertti, johon on tilattu meidän jäsenmaksurahoilla uusia sävellyksiä. On se kiva, että ne rahat menee hyvään tarkoitukseen.
Anonymous-jazz
17.11.2007 00:10:51

Jos olisi sairaanhoitajilla samat ammatilliset määritteet kuin mikä määritellään keikkailevaksi muusikoksi voisi noita sairaanhoitajan hommia tehdä kuka tahansa ja pääsisi niihin sairaanhoitajan hommiin supliikit kaverit vailla sairaanhoitajan työn osaamista. Erona tietysti se että jos käännämme tämän sairaanhoitaja vs. muusikko käsitteen toisin päin olisi sairaanhoitajan työ todella paska palkkaista ja muusikot tienaisivat n. keskimäärin 1900 EUR/kk ja kinuisivat nyt tätä 500-600 euron palkan korotusta.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
uruttaja
17.11.2007 00:13:27
Jos olisi sairaanhoitajilla samat ammatilliset määritteet kuin mikä määritellään keikkailevaksi muusikoksi voisi noita sairaanhoitajan hommia tehdä kuka tahansa ja pääsisi niihin sairaanhoitajan hommiin supliikit kaverit vailla sairaanhoitajan työn osaamista. Erona tietysti se että jos käännämme tämän sairaanhoitaja vs. muusikko käsitteen toisin päin olisi sairaanhoitajan työ todella paska palkkaista ja muusikot tienaisivat n. keskimäärin 1900 EUR/kk ja kinuisivat nyt tätä 500-600 euron palkan korotusta.

No joo, sairaanhoitajilta vaaditaan muodollinen pätevyys. Meiltä ei mitään. Kunhan hymyilee ja on soittavinaan.
Anonymous-jazz
17.11.2007 00:13:33 (muokattu 17.11.2007 00:14:15)

Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Sama sille, onko se tämänhetkinen keikkapalkka 10 vai 1000 euroa, kunhan kaikki saisivat korotuksen hintoihin. En nyt lähtisi vääntämään torttua siitä kuka on ammattilainen. Tai amatöörit polkevat hintoja ja vievät työt. Näistä aiheista on keskusteltu ja mihinkään ei päästä. "Niinku maho lehmä vetteen paskantais...

No niin onko olemassa amatööri sairaanhoitajia ja kärsiikö sairaanhoitoala amatööreistä hoitajista jotka tekevät sairaanhoitotyötä vain tekemisen ilosta paskalla paskalla ja samalla vakituisten/osaavien hoitajien palkat laskevat kuin lehmän häntä ja kilpailu on helvetin kovaa ? Kuullostaako tutulta...
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)