Aihe: Gibson Les Paul - Laatua vai mielikuvia legendasta?
1 2 3 4 520 21 22 23 24
bfoc
10.01.2007 00:00:09
Näin. Ja projekteja tai projektiaihioita ei kannata laskea, luku sinänsä ne. =)
Sehän on jo ostotilanteessa selvillä, että "tulee mitä tulee"..

Juuri näin.

OT Aloin juuri fiksaamaan skidille Washburnin G IV:tä ensimmäiseksi luutuksi... Saa tehdä aika paljon mekaniikkaa uusiks. Kaikkea projekteia sitä...
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Semjon
16.11.2007 00:43:50

Nostetaanpa ketju ylös. Lueskelen vasta suomennettua Joel McIverin Black Sabbath/Ozzy -kirjaa "Sabbath Bloody Sabbath" (Like) ja täällä on Zakk Wyldelta aika mainio sitaatti (ss. 227-228):

"Minua alkaa aina naurattaa, kun näen näitä viidentoista sponsorisopimuksen tyyppejä, jotka sanovat: 'Hei, nyt meikä soittaa tätä kitaraa eikä tuota toista!' Repikää te tästä: olen Les Paulin miehiä ja sellaisena pysyn. Olen pelkkää vitun Gibsonia. Jos joku tulee väittämään, että vittuun Les Paul, sen G-kieli menee aina epävireeseen, nykyään soitan Stratoa, niin voin vain sanoa, että arvaa mitä, runkku - kaikki kitarat menevät epävireeseen! Valitse yksi ja pitäydy siinä."
"I'm listening to Neil Young / I gotta turn up the sound / Someone's always yelling turn it down" (Bob Dylan)
2randpo
16.11.2007 08:43:38

Vastaus otsikon kysymykseen: sekä että. Molemmat liitettynä brändin nimeen toimivat hyvin myös identiteetin puolustuksen välineinä kuten ketjussa käydystä keskustelusta voi nähdä. Samaa voi sanoa muutettavat muuttaen siitä toisestakin leiristä. Onhan sitä laatua tietysti muissakin merkeissä. Kuitenkin jos puhutaan muista LP-tyyppisistä kitaroista, niihin on viisainta suhtautua ihan niiden omilla ehdoilla, ei Gibsonin vertailumateriaalina. Sitä turhempaa on vain vastakkainasettelu.
bfoc
16.11.2007 10:48:10 (muokattu 16.11.2007 10:48:28)
Nostetaanpa ketju ylös. Lueskelen vasta suomennettua Joel McIverin Black Sabbath/Ozzy -kirjaa "Sabbath Bloody Sabbath" (Like) ja täällä on Zakk Wyldelta aika mainio sitaatti (ss. 227-228):

"Minua alkaa aina naurattaa, kun näen näitä viidentoista sponsorisopimuksen tyyppejä, jotka sanovat: 'Hei, nyt meikä soittaa tätä kitaraa eikä tuota toista!' Repikää te tästä: olen Les Paulin miehiä ja sellaisena pysyn. Olen pelkkää vitun Gibsonia. Jos joku tulee väittämään, että vittuun Les Paul, sen G-kieli menee aina epävireeseen, nykyään soitan Stratoa, niin voin vain sanoa, että arvaa mitä, runkku - kaikki kitarat menevät epävireeseen! Valitse yksi ja pitäydy siinä."

Näyttää se lentoveekin nykyään Villi-Jaakolle kelpaavan. Sama paja kuitenkin.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
rytilahti
16.11.2007 11:44:38

Hehee! hienosti sanottu. Täydellinen komppaus tälle!
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
Dr. Muff
16.11.2007 12:28:18

Vitun...vittuun...runkku. Fiksun oloinen tyyppi viimeisen päälle.
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
kimurantti1
16.11.2007 16:14:10
--Zakk Wyldelta aika mainio sitaatti (ss. 227-228):

Voipi olla että sohaisen muurahaispesää, mutta minusta tuo kommentti kertoo huolestuttavan paljon Wyldestä itsestään, ei juurikaan mistään muusta.
Jucciz
16.11.2007 19:49:26 (muokattu 16.11.2007 19:51:30)
Voipi olla että sohaisen muurahaispesää, mutta minusta tuo kommentti kertoo huolestuttavan paljon Wyldestä itsestään, ei juurikaan mistään muusta.

Miehen verbaliikan omaperäisyys on samalla viivalla kuin soittonsakin.

Munsta.

Gibsonin Les Paulit on kyllä kivoja.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
ranttis
16.11.2007 19:57:40
En vois elää ilman Gibsonin Les Pauleja. (tai muita saman tehtaan laitteita)
niinpä...
kimurantti1
16.11.2007 20:30:34 (muokattu 16.11.2007 20:39:10)
Miehen verbaliikan omaperäisyys on samalla viivalla kuin soittonsakin.

Heheh. En mä sen soittoon viitsi ottaa kantaa, mutta mulle verbaliikkaa ja kiroilua paljon pahemmin tuossa särähti lähinnä kasiluokkalaisen tasolla oleva logiikka ja olkinukke-argumentointi. "Sä et voi nähdä mua kun mäkään en näe sua..."

Ei sillä että Wyldeä tuntisin tai haluaisin dissata. Toivon että se on oikeasti fiksumpi mies kuin tuo ko. lausuntonsa antaisi ymmärtää. :-)
Semjon
17.11.2007 17:24:15

Älkäähän nyt Wylden äiteen poikaa morkatko, eikö se jo Urho Kaleva Kekkonen opettanut, että sopivaan paikkaan nasautettu kirosana on retorisista tehokeinoista ylimpiä. "S******n tunarit", ja porukka oli jo huonot housuissa.

Täytyy tunnustaa, että meikäläisen Wylde-kuuntelukokemukset rajoittuu Teemalta joku kuukausi sitten tulleen sähkökitaradokumentin näytteisiin. Tältä sivustolta on tullut luettua niin monta kertaa sähköistävä kirjoitusvirhe "Zakk Wylde vingahdus", että pitäisi ihan uteliaisuuksissaan joku kiekkonsa tarkistaa.
"I'm listening to Neil Young / I gotta turn up the sound / Someone's always yelling turn it down" (Bob Dylan)
Kivijalka
17.11.2007 18:04:14 (muokattu 17.11.2007 18:09:13)
Nyt kun päästiin ketjussa itse asiaan eli Zakk Wylden musiikillisiin ansioihin niin täytyy tunnustaa että minun mielestäni se Book of Shadows on ihan hiton hyvä levy, toisaalta se nyt ei olekkaan ihan perinteistä hevijyrä-Sakaria. Ei taida särökitaraakaan löytyä kyseiseltä lätyltä kuin parissa biisissä. Bläk Leibelit sitten ovatkin jo kaikki siinä "Tiku-tiku-taku-tiku-tiku-taku-wouuuu-uli-uli-uli" kategoriassa johon Juccizkin varmaan viittasi.

Kyllä se Sakkekin osaa tehdä ihan kaunista musiikkia kun sille päälle sattuu, tikutakulla vain saa helpommin ja enemmän kuolleita presidenttejä lompakkoon. ;)
If you ain't a ninja, you ain't shit!
Thule
17.11.2007 19:18:23 (muokattu 17.11.2007 19:21:51)
Tungetaans väliin:

Standard kannettiin eilen kynnyksen yli ja nyt ensihuuman jälkeen alkoi kiinnostamaan moni muukin asia. Kitara on sarjanumeron perusteella vuosimallia 1995 - onko tässä vuosimallissa, tai sen aikakauden Stankuissa, jotain oleellista eroa tai tiedettävää? Entäs, mitkä mikit tuossa on? Eikös ne Burstbuckerit ole uudemmissa malleissa...?

Itse en tuosta osaa oikein muuta sanoa, kuin että hyvältä se näyttää ja hyvin se myös soi.

http://s196.photobucket.com/albums/aa97/Kuoronjohtaja/LP/
"Astronomy makes Stairway To Heaven sound like the theme to Gilligan's Island."
Ziggy Bubba
17.11.2007 19:21:46 (muokattu 17.11.2007 19:24:20)

Entäs, mitkä mikit tuossa on? Eikös ne Burstbuckerit ole uudemmissa malleissa...?

Uusissa malleissa joo, tuossa vois todennäköisesti olla 498T/490R -setti.

E: Tuo Wylden Saken sitaatti ei anna kaverista kovin fiksua kuvaa, lähinnä umpimielisestä jäärältä vaikuttaa - mutta emmehän dumaa kaveria näin vähästä..
"I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson
I.S.S
17.11.2007 22:06:26 (muokattu 17.11.2007 22:11:16)
Standard kannettiin eilen kynnyksen yli ja nyt ensihuuman jälkeen alkoi kiinnostamaan moni muukin asia. Kitara on sarjanumeron perusteella vuosimallia 1995 - onko tässä vuosimallissa, tai sen aikakauden Stankuissa, jotain oleellista eroa tai tiedettävää? Entäs, mitkä mikit tuossa on? Eikös ne Burstbuckerit ole uudemmissa malleissa...?

En ole aivan 100% varma tästä, mutta 90-luvun Stankuissa ei käsittääkseni ollut loimuvaahterakantta vaikiona (2002 taisi Standard mallisto uudistua), sitä varten olivat Standard Plus ja Standard Premium Plus mallit. Ettei tuo siun kitara olis jompikumpi noista, kun tuota loimua näyttäisi ihan kiitettävästi olevan.

Mitä tulee muihin tämän päivän ja 95 Les Paulin eroihin, niin Les Paul foorumilta kerrottiin, että 1995 mallin kaulakulma on hieman erilainen (ei kerrottu kuinka paljon). soololoven kohdalla oleva reunalista paksumpi, runkoa on kevennetty 9:llä kevennysreiällä ja mikit ovat jo mainitut 498T/490R. Kerrottiin myös, että uudemmat, eli nämä 2002 vuodesta eteenpäin olevat Les Paulit ovat historiallisesta näkökulmasta katsoen tarkempia kopiota vuosien 1959 ja 1960 Gibsoneista, kuin 90-luvun vastaavat. Mutta eivätpä nuo erot loppupeleissä kauhean oleellisia taida olla.
"You know what they say Frank...speed kills."
Thule
17.11.2007 22:26:33
En ole aivan 100% varma tästä, mutta 90-luvun Stankuissa ei käsittääkseni ollut loimuvaahterakantta vaikiona (2002 taisi Standard mallisto uudistua), sitä varten olivat Standard Plus ja Standard Premium Plus mallit. Ettei tuo siun kitara olis jompikumpi noista, kun tuota loimua näyttäisi ihan kiitettävästi olevan.

Jees, noin tuolla Gibson Wikissäkin kerrotaan. Siellä kerrotaan myös, että 2002 vaihtui speed knobsit noihin kultahattuisiin ja Groverin koneistot green key-virittimiin. Mulla on tuossa kummatkin, eli kultahatut ja green keyt. Nupeista en osaa sanoa, mutta virittimet näyttävät siltä, että ovat alunperinkin sellaiset olleet.

Mitä tulee muihin tämän päivän ja 95 Les Paulin eroihin, niin Les Paul foorumilta kerrottiin, että 1995 mallin kaulakulma on hieman erilainen (ei kerrottu kuinka paljon). soololoven kohdalla oleva reunalista paksumpi, runkoa on kevennetty 9:llä kevennysreiällä ja mikit ovat jo mainitut 498T/490R. Kerrottiin myös, että uudemmat, eli nämä 2002 vuodesta eteenpäin olevat Les Paulit ovat historiallisesta näkökulmasta katsoen tarkempia kopiota vuosien 1959 ja 1960 Gibsoneista, kuin 90-luvun vastaavat. Mutta eivätpä nuo erot loppupeleissä kauhean oleellisia taida olla.

+
Les Fender
17.11.2007 22:29:34
Itelläni on ollut tuollainen '95 Std LP täysin orkkiskuntoisena:

http://i173.photobucket.com/albums/w65/LesFender/20060716_0098.jpg

Eli kuten todettua, perusversiossa ei loimukantta (Tosin, mielestäni tuollainen plain top on myös ilo silmälle. Liikaakin pelkkää loimua joka paikassa.)
Potikatkin noissa on alun perin speed knobsit, kysyjällä näyttäis olevan top hatit. Vaihdettu joskus?

Mut, jonkin sortin plussa versio kaiketi kyseessä. Hieno on!

Nii, mikit on 4** sarjaa alunperin noissa.
"Living is easy with eyes closed!"
Thule
17.11.2007 22:40:18 (muokattu 17.11.2007 22:55:56)
Eihän kyseessä voisi olla LP Classic Plus?

http://www2s.biglobe.ne.jp/~hiropy/equip/lpcl00.jpg

Virityskoneisto (ja mikit?) vain vaihdettu ja lyöty Standard-suojuslätkä.

Edit 1: Milloinkas Classicit uudistuivat?

Edit 2: Jaahas.

http://www.lespaulforum.com/slubart … ssicPremiumPlus/classicpremium.html
I.S.S
17.11.2007 23:22:54
Eihän kyseessä voisi olla LP Classic Plus?

Olet varmaan käynyt tällä sivustolla:

http://www.gibson.com/en-us/Support/SerialNumberSearch/

Siellä mainitaan, että vuosina 1989-1999 valmistetut Les Paul Classicit (myös Plussat ja Premium Plussat) tunnistaa helposti niiden poikkeavasta sarjanumeroinnista joka on mallia X XXXX, eli siinä on tuo välikkö ensimmäisen numeron (viittaa valmistusvuoteen) jälkeen. Eli jos siun kitara olisi 1995 Les Paul Classic Plus tai Premium Plus, niin sarjanumero olisi 5 XXXX.
"You know what they say Frank...speed kills."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)