Totsku 15.11.2007 19:47:23 | |
---|
Olen lähdössä lätäkön toiselle puolelle ja ajattelin, että voisin hommata sieltä jonkin bassosärön ja ehkä jopa jonkinlaisen efektinkin. Onko kenelläkään antaa vihjeitä siitä, mitkä laitteet on hyviksi havaittu ja mitä kannattaa välttää? Onko bassolle olemassa jotain "legendasäröjä?" |
Niinkö Särö. Ne vaan poseeraa. Selvästi on levy-yhtiä vaan hakenut netin avulla nättejä poikia ja ostanut niille soittimet. Etenkin se komppiryhmä. |
Totsku 10.12.2007 11:29:47 | |
---|
Ihan mielenkiintoisia bokseja tuolla linkin takana. On vain vaikea sanoa, mikä noista on pitkässä käytössä hyväksi havaittu. Voiko joku kertoa joitain bassosäröjä, jotka on "legendaarisia" laatunsa puolesta, joko hyvässä tai pahassa? Kovasti tekisi mieli hankkia, mutta ei uskalla ostaa sokkona. |
faffbey 10.12.2007 13:51:11 | |
---|
Ihan mielenkiintoisia bokseja tuolla linkin takana. On vain vaikea sanoa, mikä noista on pitkässä käytössä hyväksi havaittu. Voiko joku kertoa joitain bassosäröjä, jotka on "legendaarisia" laatunsa puolesta, joko hyvässä tai pahassa? Kovasti tekisi mieli hankkia, mutta ei uskalla ostaa sokkona. Ei voi. Jos luet noita lukuisia ketjuja tästä ko. aiheesta, huomaat että kollektiivista suosikkipörinäpurkkia EI bossolle ole. Särön "laatuun" vaikuttavia muutujia on liikaa: soittajan tatsi, pleku vai sormet, yliohjaus vahvistimessa vai ei ja tietysti henk. koht maku. Valitan, tässä tapauksessa ei ole oikotietä. Niinkuin elämässäkin, kaikki pitää tehä ite... |
Kallekorvola 10.12.2007 16:05:23 | |
---|
kuten jo sanottu, itse joudut kokeilemaan, ja jos et edes tiedä mitä haet, se saattaa vaatia vähän haeskelua... itse katselisin varmaankin electro-harmonixin micro-POG:ia, mut onkelma on siinä ettei ko. kapistus toimi kuin verkkovirralla, joka on ameriikassa eri kuin meillä. suomesta ostettu muuntaja amerikkalaisen tilalle syö luultavasti hintaedun... |
nro5 10.12.2007 19:56:06 | |
---|
Osta Malekko B:assmaster, jos et tykkää voit myydä mulle ;-) |
Totsku 28.12.2007 03:07:06 | |
---|
Onko bassosärössä jotain teknisiä yksityiskohtia, joihin kannattaa kiinnittää huomioita ostaessa? Ainakin käsittääkseni jotkut säröt voivat syödä bassoista alapäätä pois. Onko joitain muita asioita joihin pitää laitetta ostaessa kiinnittää huomiota? |
T.Nick 28.12.2007 07:20:59 | |
---|
Yks melko tärkeä asia on tsekata testitilanteessa, että (särö)efektissä on reilusti säätövaraa suuntaan, jos toiseenkin. Eli saa ruuvattua melkein cleaniksi ja vastaavasti saa kunnon pörinääkin aikaiseksi. On ainakin joitain nimenomaan bassosäröksi tarkoitettuja purkkeja, joissa tuo säröyden skaala on varsin kapea. Tosimies ei välitä |
NitroJeesus 28.12.2007 10:16:53 (muokattu 28.12.2007 10:17:14) | |
---|
Onko bassosärössä jotain teknisiä yksityiskohtia, joihin kannattaa kiinnittää huomioita ostaessa? Ainakin käsittääkseni jotkut säröt voivat syödä bassoista alapäätä pois. Onko joitain muita asioita joihin pitää laitetta ostaessa kiinnittää huomiota? Laatikon rakenne kannattaa todeta kestäväksi. Eli metallisessa boksissa olevaa itse suosisin. Muoviset tuntuvat leluilta enkä minä ainakaan uskalla muovisen päälle hypätä. :P The rain falls hard on a humdrum town, this town has dragged you down. |
J.Hollström 28.12.2007 10:46:50 (muokattu 28.12.2007 10:47:14) | |
---|
Ainakin käsittääkseni jotkut säröt voivat syödä bassoista alapäätä pois. Kaikki testaamani säröt syö alapäätä pois. Halpisosastolla olevassa Bad Monkeyssä on treple ja bassosäätimet, jolla voi kompensoida tota alapään hävikkiä. Tossa sämpleä: http://juki.1g.fi/mp3/Bad_Monkey/Basso.mp3 RATia ollaan kehuttu, en oikeen vakuuttunut senkään käyttökelpoisuudesta bassolla. Sample: http://juki.1g.fi/mp3/Bassottelua/Rottatesti.mp3 Yksi ihan ok särö oli Ashdownin Bass Drive Plus, mutta ei niin hyvä että olisi jäänyt käyttöön. Samplet: http://juki.1g.fi/mp3/Ashdown_Bass_Drive_Plus/ Onhan noita. Itselleni sopivin särö lähtee ihan pelkällä putkinupilla. Dynaaminen ja tatsiinreagoiva, eikä syö alapäitä pois. |
Totsku 06.01.2008 03:32:49 | |
---|
Onkos muuten kitara- ja bassosäröillä paljon eroa keskenään? Voiko kitarasäröä käyttää menestyksellä basson kanssa? |
okabass 06.01.2008 03:49:04 | |
---|
Onkos muuten kitara- ja bassosäröillä paljon eroa keskenään? Voiko kitarasäröä käyttää menestyksellä basson kanssa? MOI Ei oikeastaan: kummatkaan eivät toimi bassossa. Kaikki tietysti riippuu siitä, millaista bassosäröä haluat. "Menestyksellä" on hyvin suhteellinen käsite. Ceterum censeo moderator esse delendam |
pekezu 06.01.2008 13:12:15 | |
---|
Mainostan (jälleen) EBSin MultiDriveä. Hinta on mielestäni turhan kallis, mutta käytettynä saattaa saada suht järkevästi. Ei omien kokemuksien mukaan syö alapäitä ja säätövaraa löytyy ihan cleanista saundista turbotirinöihin. Ei sillä tosin samanlaista mössöä saa kuin esim. Big Muffilla, mutta en näe edes tarvetta moiseen. Omien kokemuksien mukaan kitarasäröt ei ole bassossa mitään parhaimpia, riippuen toki purkista todella paljon. Toinen vaikuttava tekijä on basson outputista irtoava höökä, kitarasäröt kun tuntuvat menevän solmuun basson kanssa jo pienilläkin särömäärillä. Passiivibassojen kanssa homma voi olla hieman eri, mutta ainakaan aktiivibassolle en enää osta kitarapurkkeja. Luultavasti en hirveästi enää ostele mitään purkkeja muutenkaan, MultiDrive ajaa ainakin minun tarpeeni, eikä Ampegin kiuas+rantis yhdistelmään ole varaa vielä pitkään aikaan. PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
pehko 06.01.2008 13:54:06 | |
---|
Digitechin Bass Driver. Se on hyvä. Säätövaraa löytyy...saa ihan kliinistä sellaseen surinaan asti veivatua, että menee jo yli. =D Mii laiks. Hintakaan ei ole paha. "From this far away, it kind of looks like rain." |
IJarro 06.01.2008 15:41:15 | |
---|
Onkos muuten kitara- ja bassosäröillä paljon eroa keskenään? Voiko kitarasäröä käyttää menestyksellä basson kanssa? MOI Ei oikeastaan: kummatkaan eivät toimi bassossa. Ei lisättävää. (plus) Let's do some living after we die... |
ensivian 06.01.2008 16:57:42 | |
---|
Bossin ODB-3 on kyllä palvellut minua ihan hyvin. Säätövaraa löytyy ja saundeja irtoaa siitä kevyestä pintapörinästä sinne syntikkamaiseen kanttiaaltosurinaan. |
Totsku 06.01.2008 18:57:10 | |
---|
Tänään musakauppaan, ainakin Digitechin bass drive ja Bossin ODB-3 menee testiin. Pahus, ESB:n boxeja ei taida täältä löytää. Ei liene edustusta amerikassa. |
M.Hanski 06.01.2008 19:55:50 (muokattu 06.01.2008 19:56:00) | |
---|
Tänään musakauppaan, ainakin Digitechin bass drive ja Bossin ODB-3 menee testiin. Pahus, ESB:n boxeja ei taida täältä löytää. Ei liene edustusta amerikassa. Testaa Fulltone Bass Drive -spedua, jos sellainen sattuu löytymään. Tuommoinen on pitkään ollut mun pitäis testata -listalla. |
Riio-Kola 06.01.2008 23:21:04 | |
---|
TC-Electronicin Vintage Bass Distortion testiin ja heti jos sattuu löytymään ja maksaa ~100e. Tohmannilta tuon saa apaut satasella meinaan. Ja itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen kyseiseen laitteeseen, taipuu moneen. Narf |
opa 07.01.2008 14:14:57 | |
---|
MXR M-181 Bass Blowtorch-niminen purnukka on hyvä. Särön määrää voi säätää todella lavealla asteikolla. Siinä on myös erikseen bass-, middle-, ja treble-säädöt. Niinikään puhtaan soundin voi miksata sekaan portaattomasti, toisin sanoen alapään voi pitää puhtaana. Itse pidän kovasti Blowtorchin hurjasta surinasta nimenomaan täydellä säröllä. Musakaupassa testatessa moni muukin suristin voi vaikuttaa hyvältä, kun ei muu bändi meuhkaa vieressä. Ikävä kyllä, monesti karu totuus paljastuu vasta bändin kanssa soittaessa, kun bassosta katoaa alapää kun särön rusauttaa päälle. Itselleni kävi näin esim. Tech 21:n XXL-mallin kanssa. |