Aihe: Millasia lauluja/sanoituksia teette ja mistä saatte aiheenne? 1 2 | |
---|---|
![]() 09.10.2007 05:27:03 (muokattu 09.10.2007 05:30:48) | |
Tämä teksti auttoi paljon. Ei olis jotain esimerkki sanoitusta? Kiva kun voi joskus olla avuksi. Sopivaa esimerkkisanoitusta ei valitettavasti löytynyt (englanniksi väsään minäkin) mutta eiköhän sellainen tähän saada. Eli pikainen värssy tuosta edellämainitusta kaupan kassalla ilman rahaa -tilanteesta: Kylmät katseet polttaa selkää Ne karrelle käristää Silmissä sumenee ja pelkään Nyt tarvitsen ystävää ...eli tuossa "sopivasti" liioiteltuna se kun ihmiset tuijottavat ärsyyntyneinä ja näköpiirissä ei ole ketään tuttua/ystävää jolta voisi vipata kauppalaskun verran. Kuvittelet itsesi tilantaaseen ja ylireagoit - eikä kenenkään tarvitse tietää että biisi kertoo lähikaupassa asioimisesta :D Edit: Tuota voisi jatkaa vaikka ajatuksella että kauppa menee kohta kiinni, tupakit ja ruoka on loppu ja edessä häämöttää pitkä yö ilman kyseisiä hyödykkeitä. Kauhulla mietitään miten siitä selviää... | |
![]() 24.10.2007 18:26:58 (muokattu 24.10.2007 18:33:02) | |
...Siinä muutama esimerkki. Biisit Lasisade ja syliblues löytyvät muuten levyltämme, jos kiinnostaa, niin sen voi tilata minulta. Alennuimme ja laitoimme demon myös mikseriin, mutta jos haluatte kuulla tekstejäni laulettuna, niin kannattaa (ehkä) olla nopea. En nimittäin ole aivan varma kuinka kauan biisejä pidämme kaiken kansan kuultavina. http://www.mikseri.net/artists/?id=100247 Terve, ja kiitos kaloista!
..Delay, missä viivyt?! | |
![]() 27.10.2007 15:04:27 | |
Ite oon ainaki sitä mieltä että jos ei niin sitten ei. Jos ei vaan osaa tehä sanoituksia nii joko pyytää jonkun muun tekemään tai jättää tekemättä. Jotkut osaa jotkut ei... | |
![]() 31.10.2007 21:50:45 | |
Ite oon ainaki sitä mieltä että jos ei niin sitten ei. Jos ei vaan osaa tehä sanoituksia nii joko pyytää jonkun muun tekemään tai jättää tekemättä. Jotkut osaa jotkut ei... Noh, koskaanhan ei kannata harjoitella..? Mitä hyötyä muka on siitä, että osaa monipuolisesti eri asioita..? Keskittyy vain siihen yhteen asiaan eikä tee koskaan mitään muuta, eikä ainakaan koskaan yritä laajentaa osaamistaan muihin suuntiin.. Monilahjakkuushan on näet täysin perseestä ja kaikinpuolin hyödytöntä. ;) -This is madness!
-Madness? This is m.neeeeeeeeeeeet!!!!!!1 | |
![]() 01.11.2007 14:21:34 (muokattu 01.11.2007 14:22:10) | |
Ite oon ainaki sitä mieltä että jos ei niin sitten ei. Jos ei vaan osaa tehä sanoituksia nii joko pyytää jonkun muun tekemään tai jättää tekemättä. Jotkut osaa jotkut ei... No kai sääki oot opetellu ekaks esim. soittaan kitaraa vai hä Osaatko muka tehä kaikkee mitä haluut ilman minkäänlaista opettelemista.. Hoh | |
![]() 02.11.2007 21:37:49 (muokattu 02.11.2007 21:43:08) | |
Heh, sanoituksien laadusta en tiedä mutta syntyvät - mistä muusta kuin rakkaudesta, elämästä ja kuolemasta. Rivien välistä =) Alla muutama pätkä jostain pöytälaatikkoon jääneistä jutuista, eipä mitään mainittavaa ole tullut tehtyä.. nuokin vaan pieniä pätkiä isommista kokonaisuuksista, mutta käsityksen niistä saapi? Melko simppeleinä yritän muutenkin pitää. "Sun jokainen katsees, ele pieninkin Rekisteröityy, päiväunelmiin Rakastaisitko, edes hetkisen Painaisitko, huulet huulilleen Antaisitko, taivaan ja maan Kertoisitko, ei oo kaltaistaan" Ja alla vielä pieni pätkä eräästä suomennoksesta kertsin kera.. eli melko pelkistetysti; rakkaudesta, ihastumisista ja suloisen tuskaisesta kaipauksesta, sekä ikävästä. Sellasta mulla vaan.. =) "Katseessa sun, on sitä voimaa Hymyilen, sen aikaan saat Kun katsot silmiin, suoraan mua silmiin Niin maa, ja taivas katoaa Hiljaa, sydän laulaa, kauneinta lauluaan Aivan hiljaa, mm niin hiljaa, se luoksesi sun haluaa" Edt: Niin, että ainahan harjoittelu auttaa =) "..Singin' Do wah diddy diddy dum diddy do.." | |
![]() 04.11.2007 21:38:51 | |
Tulee kahdessa bändissä soitettua/laulettua ja siten kirjoitettua myös sanoituksia. Toiseen täytyy kirjoitella kaikki sanotukset ja kun tyylilajina on aika agressiivinen metalli niin lopputulos on omia aika synkkiä ajatusvirtoja jotka voi jokainen voi itse tulkita, mutta kyllä niistä löytyy aina oma ajatus/kokemus taustalta. Vaikkei sitä kukaan ymmärtäisikään. Death Toll 80k:ssa (http://www.myspace.com/deathtoll80k) en pahemmin sanoituksia kirjoittele, mutta voisi siitä kuitenkin muutaman asian mainita. Aikoinaan sanotukset koskivat aika ympäripyöreitä aiheita kuten luonnon tuhoaminen ja mainosten avulla aivopeseminen, mutta päätettiin vaihtaa aiheet huomattavasti "tarkemmiksi". Enää ei kritisoida kristinuskoa vaan koulujen tunnustuksellista uskonnonopetusta yms. Got the point? Erittäin vaikea noita sanotuksia on omalla tavallaan tulkita, mutta tällainen tyyli tuntuu huomattavasti tehokkaammalta, kun kantaaottava bändi on kuitenkin kyseessä. Biisit ilmastonmuutoksesta ja Yhdysvalloista on kuultu jo niin monta kertaa. | |
![]() 05.11.2007 20:12:12 | |
Ite olen jonkin aikaa väännellyt valmiita/keskeneräisiä räplyriikoita, sellasia synkkiä ja vertauskuvallisia. Aiheita niihin saan ihan omasta elämästä, itelle tapahtuneista asiosita ja asioista joita toivois tapahtuvan. Myös maailman tapahtumista (yllätys yllätys, eikö ookkin erikoista) saan ideoita. Myös tarinoista joita oon kuullu tulee hyviä ideoita. Mutta yhteenvetona: saan ideoita asioista jotka on itelle tärkeitä ja asioista puolustaa omia periaatteita. | |
![]() 15.11.2007 00:51:36 | |
Täällä kun ihmiset käy keskustelua niin ajattelinpa heittä sellaisen kysymyksen että kuinka moni täällä näkee esim: puutteellisen englannin ongelmana saada teksteistä rikkaampia. Tekeekö teistä kukaan ns. eka suomeksi ja sitten kääntää? Jazz se on saatanan musiikkia! | |
![]() 15.11.2007 15:42:21 (muokattu 15.11.2007 16:14:59) | |
..että kuinka moni täällä näkee esim: puutteellisen englannin ongelmana saada teksteistä rikkaampia. Tekeekö teistä kukaan ns. eka suomeksi ja sitten kääntää? Itse ainakin kirjoitan suoraan sille kielelle suoraan, millä ajattelen sanoituksen tekeväni.. jos sinne tahtoo "hienolta" kuulostavaa lyriikkaa sekaan, pohdin sitä jo lauserakenteita pähkäillessäni, että josko asian voisi sanoa "hienommin". Itse pidän simppelistä tyylistä, sillä se usein toimii itsellä parhaiten ja on helppo työstää ja sanoa juuri se, mitä aikoikin. Ja esille tulee myös se, että teksti kuulostaa luontevalta, ei sellaiselta että jopa natiivi olisi joutunut sen väsäämään sanakirja toisessa kädessä =) Se, että puhutaan paljon siitä englannin osaamattomuudesta, näkyy enemmän artikkelien puuttumisena tai väärinä artikkeleina, sijamuodoissa ja sellaisissa, ei niinkään siinä että miten hienosti tai rikkaasti teksti on tehty. Kieliopista siis kaikenkaikkiaan. Natiivit usein käyttävät itse hyvin simppeliä kieltä ja esimerkkinä vaikka tuo kasarihitti "Blue Hotel", on sen sanoitus pari lausetta ja piste. Nekin tyyliin "Blue Hotel, on a lonely highway - life don´t work out my way" ja sellasta. Loppu on sovituksesta kiinni. Mitä vähemmän on "monimutkaisia" sanoja tai lauserakenteita, sitä helpompi piisiä on työstää siinä vaiheessa, kun se viedään sovitukseen. Sitä paitsi: sanojen muistaminenkin helpottuu =) Esimerkkejä on loputtomiin ja mitä tahansa lyriikoita tai artistia kun kuuntelee, on näissä kaikissa kyse muusta kuin kirjakielienglannista tai sivistyssanainformaatiosta. Kun riman pitää matalalla, syntyvät usein parhaimmat oivallukset! Löytyy käsittämätön määrä hittejä ja ikivihreitä, joiden sanoitukset ovat kuin arkipäiväistä jutustelua ystävien kesken. Mutta mutulla: montako "EinoLeinoa" löytyy? En tietenkään pidä pahana sitä että tekstin monipuolisuutta ajattelee - ja mikä minä muutenkaan olen sanomaan mitään - mutta ajan takaa vain sitä, että se kielen osaaminen tai osaamattomuus ei näy ensimmäisenä siitä, miten monipuolinen tai rikas se teksti on, vaan juuri kieliopista. Ja sitten vasta tulee se, että "Helkkari, olipa hienosti sanottu tuokin kohta" - ja se voi olla niinkin yksinkertainen klisee kuin "I love you", mutta laitettu vain sellaiseen kohtaan piisiä, että se kiinnittää kuulijan huomion heti! Edt: Tuli vielä sellainenkin vanha juttu mieleen, että joskus tutkittiin sitäkin, että mikä on englanninkielisessä sanoitusmaailmassa eniten käytetty sana. Yllätys ei ollut suuri kun kyseessä oli juuri artikkeli; "the", "a" tai "an" - en muista olisiko ollut tuo ensimmäinen, mutta kuitenkin.. näiden kanssa kannattaa siis olla tarkkana. Koko tekstin idea valuu hiekkaan, jos jää sanoman sijasta pohtimaan, että "..tuossa pitäisi olla se ja tässä tämä.." Vähän kuin suomeksi tehtäisiin piisi ja se kertoisi, miten "Mä istua sua kanssa kuutamo" - kun tarkoitus oli sanoa, että kuutamolla istutaan yhdessä ja nautitaan?! No, pointti tuli selväksi.. Poistun =) Edt: Jaa, vielä toinenkin juttu nousi mieleen, voihan myös olla että sanoituksissa sitä tärkeää osaa näyttelee juuri jokin artikkeli, vaikkapa tuo "an"?! Ehkä nousuun on pistetty joku pätkä, jossa tahdin paino on "an" sanassa - silloin sen väärä valinta tai puuttuminen vain korostuisi ja kappaleesta tulisi lähinnä parodia.. Edellisestä esimerkistä tuo "Mä istua sun kanssa kuutamolle" saisi kuulijan tahattomiin naurunpyrskähdyksiin - valinta olisi osunut väärään sijapäätteeseen. Nyt menen oikeasti.. =) "Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta!" | |
![]() 15.11.2007 20:38:13 | |
Nyt menen oikeasti.. =) Kuitenkin vaanit siellä :P Olisi luullut että se yleisin sana on "you". | |
![]() 15.11.2007 21:37:41 | |
Kuitenkin vaanit siellä :P Olisi luullut että se yleisin sana on "you". Heh ..itse asiassa tuo taisi olla varsinaisista sanoista aika kärjessä ellei ekana - kun siis nämä liitesanat sun muut jätettiin pois.. paha sanoa kun en tosiaan muista ja kun googletin tuossa, ei sitä ihan äkkiä löytynyt joten luovutin. "Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta!" | |
![]() 03.12.2007 19:48:26 | |
ihan mistä vaan... | |
![]() 04.12.2007 07:59:46 | |
Mulla sanoituksien kirjoitus on vaikeaa. Aloin vastikään kirjoittamaan laulua "kaikille jotka voivat näyttää tunteensa". Kun mistään ei meinaa saada ideoita lauluun, vaikka niitä on maailma täynnä. | |
![]() 04.12.2007 20:59:28 | |
Ite oon ainaki sitä mieltä että jos ei niin sitten ei. Jos ei vaan osaa tehä sanoituksia nii joko pyytää jonkun muun tekemään tai jättää tekemättä. Jotkut osaa jotkut ei... Pakko vielä panna lusikkaa soppaan, kun luin tämän tylyn kommentin. Kaikessa tylyydessään tuossa piilee totuuden siemen. Aivan liikaa kuulee tänä päivänä keskinkertaista tai jopa ala-arvoista lyriikkaa vallan valtakunnan radiokanavilta. Totta kai treenamalla oppii vaikka päälläseisontaa. Asian ydin on vaan siinä, että hyvässä tekstissä on aina "sielu (tai sydän tai jotakin muuta helvetin syvällistä)". Ja tuo sielu ei kaikilta siihen tekstiin löydy vaikka kuinka osais sanoja pyöritellä. Eli jos tuntuu ettei irtoo niin väkisin se ei ainakaan irtoo. En kuitenkaan halua lyödä kenenkään intoa lyttyyn. Aina kannattaa kokeilla ja kirjoittaa niin paljon kuin sormet ja ranteet antaa myöten. Kyllä sieltä lietteen seasta saattaa pari hyvääkin juttua löytyä. Lopuksi vielä vois kiteyttää, että hyviä tekstejä on monenlaisia (ja joku tykkää siitä äidistä ja joku tyttärestä), mutta paska teksti on vain paska teksti. Tuopilla suuhun sitä joka uskaltaa, minun sydäntäni koskaan koskettaa | |
![]() 06.12.2007 01:11:09 | |
ok!hommahan menee näin taiteilija tarvitsee innoittajan ns. muusan,esim sikanätti vosu,pimeä kaveri,paloauto,jne ja mieti mitä sinua eniten hävettäisi sanoa,(huomioarvo on taattu)niinja musiikkihan on tunteiden tulkintaa. | |
![]() 10.12.2007 21:33:31 | |
Mulla sanoituksien kirjoitus on vaikeaa. Aloin vastikään kirjoittamaan laulua "kaikille jotka voivat näyttää tunteensa". Kun mistään ei meinaa saada ideoita lauluun, vaikka niitä on maailma täynnä. Se on vaikeaa. Itse olen kääntänyt useampia biisejä englannista suomeksi ja se on hauskaa puuhaa, kun on aihio mistä aloittaa. Omien biisien sanoituksissa lähinnä hävettää, kun ei jotenkin irtoa kuin tekotaiteellista skeidaa. Käännäpä joku mieleisesi biisi suomeksi, että synkkaa kunnolla melodian kanssa, niin se ainakin harjoittaa. Meillä oli aikanaan joku ihmeellinen tarve vetää motownia ja staxia soulbändin kanssa suomeksi. Se kehitti hieman. Jos ei ole esikuvia, niin ala vaan kertoa mahdollisimman yksinkertaista tarinaa alkaen vaikka astioiden tiskauksesta ja siihen liittyvistä fiiliksistä. | |
![]() 25.01.2008 12:30:45 | |
Itsellä oon jotenkin sellaisen vian huomannut, että iloista sanoitusta on vaikea vääntää. Myöskään rakkaus-aiheisia biisejä en osaa kirjoittaa. Sen verran on punkmentaliteettia tarttunut tyyliin, että biisien on pakko kertoa jostakin yhteiskunnallisesta epäkohdasta ja mätäpaiseesta. Joskus oon jotakin iloista ja positiivista yrittänyt kirjoittaa, mutta aina tuntuu siltä, että jotenkin kliseistä paskaa tulee. Niihin mun kannaltani 'perinteisiin' älämölökritiikkisanoituksiin oon ollu kyllä erittäin tyytyväinen, oma tyyli löytyi yrityksen ja erehdyksen kautta. Sellaisen ikävän jutun oon huomannut, että ihmiset kiinnittävät harmillisen vähän huomiota englanninkielisiin sanoituksiin. Eräiden sivuprojektien kanssa oon sanoittanut suomeksi ja sanoitukset ovat olleet hyvin samanhenkisiä kuin englanniksi rustaamani lyriikat. Kun sitten käy vetämässä suomenkielisiä biisejä, niin heti nousee keskustelua ja huvitustakin sanoituksista. Samanhenkiset ja -tasoiset englanninkieliset kappaleet eivät herätä juurikaan huomiota. Parhaat ideat saan yleensä siihen aikaan kun normaalisti nukun. 'Me olemme nuorison ylevää kermaa' | |
![]() 29.01.2008 15:04:36 | |
Mun muusa lienee kaikki paska, mitä vastaan tulee. Vihaista lyriikkaa tulee ja varsin dissaavaa. Uskonnot ja varsinkin uskovaiset, sieltä irtoaa. Omista, ei välttämättä niin terveistä ajatuksista myös irtoaa ideaa ja seuraavalla levyllä tuonkin aiheen kamaa kuulee. Kuolema, itsemurha, väkivalta, kidutus, kipu, kärsimys Kliseet toimii aina. Tosin pyrin kuitenkin tuomaan seon oman aspektin myös lyriikoihin. Eli pelkkää fantasiaa en kirjoita | |
![]() 29.01.2008 15:52:40 | |
Suosittelen itsekin lukemaan tuon Heikki Salon Kahlekuningaslaji -kirjan, mikä on suomen ainut laululyriikkaopas. On ihan hyödyllistä tekstiä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)