Susiääni 14.11.2007 16:27:57 | |
---|
Onko jollain tietoa millaiset etuvahvistimet näissä digitaaliraitureissa yleensä on? Omistan Yamahan AW 1600 Raiturin ja Rode NT3 mikrofonin. Akustista olen lähinnä äänittänyt enkä ole ollut tyytäväinen äänenlaatuun mitä näillä olen saanut aikaan ja ajattelin satsata parempaan mikkiin (ehkä Neumann KM184 tai vastaava). Kannattaako pelkän mikin hankinta vai pitäisikö samalla ostaa myös etuvahvistin? Homma vaan tuppaa tulemaan melko kalliiksi jos molemmat joutuu ostamaan. VAROITUS! Tämäkin viesti saattaa sisältää sarkasmia, ironiaa tai provosointia väittelyyn |
axelsson 14.11.2007 16:49:34 | |
---|
Millanen kitara ja millanen huone akustisesti? Ne vaikuttaa paljon enemmän. |
Kuvittelis että yamahan noinkin kalliissa raiturissa on jo ihan hyvät etuasteet erikseen on nämä halpuus raiturit. Tosin ei se hinta mitään nykyään taida merkitä laadun kanssa... |
Susiääni 14.11.2007 17:34:41 (muokattu 14.11.2007 17:35:30) | |
---|
Millanen kitara ja millanen huone akustisesti? Ne vaikuttaa paljon enemmän. Hmm. Eli siis vahvistimien pitäisi olla tarpeeksi hyviä kalliimmallekin mikille? Kitara on riittävän hyvä Santa Cruz OM/PW. Huoneen akustiikasta en tiedä. Tavallinen olohuone. Olen kyllä yrittänyt äänittää esim. pesuhuoneessa mutta mun mielestä eri äänet ei enää erotu hyvin kun ääni heijastuu liikaa seinistä. Mikrofoni lienee kuitenkin tällä hetkellä paras tapa parantaa ääntä. Montaa vaihtoehtoa olen miettinyt mutten oikein ole päässyt selvyyteen mihin kannattaa rahansa laittaa. Tietysti olisi varmaan järkevää jotenkin hyödyntää olemassa olevaa mikkiä. VAROITUS! Tämäkin viesti saattaa sisältää sarkasmia, ironiaa tai provosointia väittelyyn |
Mikael 14.11.2007 17:42:22 (muokattu 14.11.2007 17:50:29) | |
---|
Inhimillisyys on hyve. |
anapena 14.11.2007 17:56:19 | |
---|
Mikin suuntaaminen ja eri sijainnit kannattaa kokeilla ensin. Pienellä ekvalisaattorin ja kompressorin käytöllä sitten loput. Eikös tuo Röde ole melko ok kapistus ja Yamahakin varmaan kelvollinen? Soittajan sormetkin vaikuttavat asiaan...:) |
axelsson 14.11.2007 18:20:35 | |
---|
Mikrofoni lienee kuitenkin tällä hetkellä paras tapa parantaa ääntä. Montaa vaihtoehtoa olen miettinyt mutten oikein ole päässyt selvyyteen mihin kannattaa rahansa laittaa. Tietysti olisi varmaan järkevää jotenkin hyödyntää olemassa olevaa mikkiä. Ensin pitää kyllä tietää, että millä tavalla se ääni on huono... Kumisee? Ei ole erotteleva? On ohut? Mikrofonia vaihtamalla voi tehdä enää pientä hienosäätöä soundiin. |
Susiääni 14.11.2007 22:33:32 | |
---|
Mikä siinä soundissa mättää? Laita vaik näytettä johonkin lisäks niin osais vähän paremmin arvata... Yks vaihtis on parantaa vähän molempia. Neumannin hinnalla sais jo melkeen AKG C451b:n (joka on todella mainio akkarimikki - StPaulsSound: 299€) ja FRM RNP:n (thomann 511€ tai MNet tori 395€ http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=198125). Varmasti paranis tuo signaaliketju molemmista kohtaa ja päivittäminen stereohommiin maksais sit vaan sen 300€ lisää... http://www.akg.com/site/products/po … ,pid,223,nodeid,2,_language,EN.html http://www.fmraudio.com/RNP8380.htm Heh. Nyt tässä keskustellaan samojen henkilöiden kanssa vähän samasta aiheesta eri topiceissa. Eli siis etusen ostaminen olisikin fiksu veto? Nyt alan olla niin pallo hukassa näitten mikkien ja muitten härveleitten kanssa että taidan vetäytyä takasin sinne kellarin nurkkaan näpräämään tämän nykysen laitteiston kanssa ennen kun menen hötkyilemään mikin vaihtoa. Miksaus politiikassa ynm. äänittämiseen liittyvässä on kuitenkin vielä niin paljon parantamisen varaa. VAROITUS! Tämäkin viesti saattaa sisältää sarkasmia, ironiaa tai provosointia väittelyyn |
BubbleBob 16.11.2007 00:14:14 | |
---|
Jos mahdollista, niin kokeile aivan erilaisessa tilassa, tai vaikka ulkona (mökillä!) sitten kun sää on sopiva. Saat paljon paremman kuvan laitteiden oikeasta soinnista. Floating out of the Screen.. |
kiiski 20.11.2007 14:37:59 | |
---|
Sitä mikin suuntausta kannattaa kyllä koittaa vielä monta kertaa uudelleen. Minäkin yllätän itseni joka kerta, aloittelija kun olen. Suosikiksi yhdellä mikillä (nimenomaan NT-3) on osoittautunut n. 12. nauhan kohdalta 10cm otelaudasta suunnattuna vähän runkoon päin. |