Aihe: Kompuraa äänityksiin
1
jussitapsa77
14.11.2007 11:00:33
Ensimmäisiä äänityksiä tehdessäni törmäsin klassiseen ongelmaan, eli eri kielillä on aika paljon eroa volyymissa. Saahan tämän korjattua äänityksen jälkeenkin, mutta käytättekö yleensä kompuraa äänityksissä/keikalla? Toinen kyssäri, minkälainen kannattaisi hankkia, itse tykkään basistina yksinkertaisista ja toimivista vehkeistä ;) Muuttaako halvat soundia, vai kelpaa Behku tässä tapauksessa?

t. Hakkis
absqua
14.11.2007 11:15:34
Ensimmäisiä äänityksiä tehdessäni törmäsin klassiseen ongelmaan, eli eri kielillä on aika paljon eroa volyymissa. Saahan tämän korjattua äänityksen jälkeenkin, mutta käytättekö yleensä kompuraa äänityksissä/keikalla? Toinen kyssäri, minkälainen kannattaisi hankkia, itse tykkään basistina yksinkertaisista ja toimivista vehkeistä ;) Muuttaako halvat soundia, vai kelpaa Behku tässä tapauksessa?

t. Hakkis

Behkua ei kannata hankkia, se on selvä.

Jos kielten välinen balanssi on huono, niin ongelma on eniten bassossa itsessään ja sitä voi yrittää fiksata kompuralla, välttämättä siinä onnistumatta.

Simppeleiden kompuraatiopurkkien kärkikastia ovat mm. EBS:n multicomp ja Aphexin Punch Factory.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
14.11.2007 12:05:43

Minä en käytä kompuraa äänittäessä. Kompressointi tappaa minusta saudille tärkeän kuulakkuuden, ilman, dynamiikan tai ihan miten van sitä haluaa kutsua. Yksi toimiva kikka on kompressoida bassoraita äänityksen jälkeen jos haluaa tasaisempaa kyytiä. Digiäänityksessä tuo onnistuu nykyään todella iisisti.

Treeni- ja livetoistoissa taas:
- Säröpedaalit kompressoivat jo itsessään jos haluaa käyttää säröä ja tällöin kompuraa ei oikeastaan tarvita
- Samoin putkivahvistimet, joita käytän, kompressoivat aika paljon
- Todellä jytkyn trankkupelin kanssa kompura on ihan paikallaan, erityisesti jos soittaa sekatekniikalla (peukkua, släppiä, täppiä, plekua ja sormin) koska trankkuvahvistin ei kompressoi samalla tavalla kuin putkipeli. Itse en ainakaan saa noita kaikkia soimaan samalla/haluamallani volalla. Sikis putkivehjes sopii mulle paremmin
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Boomer
14.11.2007 13:01:45
eri kielillä on aika paljon eroa volyymissa

Saattais hoitua ihan mikkien korkeutta säätämällä. Jos poimivat esim. E-kielen nuotit G-kieltä voimakkaammin, niin joko mikit kauemmas E-kielestä tai lähemmäs G-kieltä, niin että se toinen reuna pysyy entisellä tasallaan.

Ite joudun mittavien säätöjen jälkeen pitämään treeneissä ruuvimeisseliä saatavilla, että saa just tuon kulman trimmattua optimiin. Kotisoitossa ero jää usien huomaamatta.
Coprobasso
14.11.2007 17:59:39

Kannattaa tsiigata piruuttaan EH:n Black Finger-kompura.. Hintavahko, mut toimii, lytäten tai värittämättä, putkivahvisteinen optinen kompura, lamppu ja led-optiot, oon käyttäny kitaraan, bassoon ja vokaaleihin, on toiminut.
Blackstone
14.11.2007 21:17:02 (muokattu 14.11.2007 21:20:05)
Mielestäni ei missään nimessä kompuraa studiossa/keikalla. Antaa miksaajan kompuroida jos siltä tuntuu. Eikä tuota oo kaivannu enää treeneissäkään jos tarkemmin ajatellaan. Pitäsköhän laittaa Dbx torille.. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)