mariposa 13.11.2007 10:12:34 | |
---|
Heippa, kaavailen ensimmäisen akustiseni hankintaa. Kyselisinkin nyt, onko joku löytänyt ystävällistä asiantuntemusta jostakin musiikki/soitinliikkeestä Tampereen seudulta, sinne minäkin voisin sitten suunnata. :) Puuh, tarvitsisin kovasti järjen ääntä mm. puhumaan minulle järkeä sellaisessa seikassa, että haluaisin kovasti kitarani olevan valkoinen? (Ja siitä puheen ollen - tietäisikö kukaan kelvollista valkeaa unelmaa?) Kiitos! |
weelie 13.11.2007 13:36:01 (muokattu 13.11.2007 14:09:26) | |
---|
Valkoinen? No luultavasti joudut tyytymään halpaan ja huonoon tai sitten huippukalliiseen (muutama tuhat) ja hyvään. Valkoisia paljon ole. DLX-music näsilinnankadun ja puutarhakadun kulmassa on hyvä, mielestäni. Merkkeinä tarjolla kai Walden, Taylor, Takamine, Tacoma. Nailonkielisistä joitain muitakin merkkejä, niistä en tiedä. Alle 400€ hintaluokassa lienee vain tuo Walden. muita liikkeitä on hallituskadulla lähellä laukontoria. ja kuninkadun kävelykadun alussa. Tammelantorin liike tietysti myös! Valkoisia akustisia teräskielisiä voinee löytyä jostain puoliakustisista Ibanezeista ja Squiereista tms. Mutta ainahan voit hankkia ukulelen: http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/ukuvalk.jpg :D Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
peteihis 13.11.2007 14:20:34 | |
---|
Valkoinen akustinen on kyllä tosiaan harvinaisuus. Tällanen tuli vastaan T-kaupan sivuilta: http://www.thomann.de/fi/yamaha_llx6_dn.htm Liikkeistä tulikin kaikki tarpeellinen sanottua edellä. DLX:ää hiukan rajoittaa se, että liike kuuluu isompaan ketjuun, joka hommaa soitttimensa sopimuskanavia pitkin. Merkkivalikoimasta puuttuu joitakin sellaisia, joita muuten luulisi löytyvän vähän joka putiikista. Muuten paikassa kyllä valikoimaa riittää. |
mariposa 13.11.2007 15:35:44 | |
---|
Kiitos avusta. Auts, taitaapi valkoinen kitara jäädä hankkimatta, minä kun ajattelin juuri jotakin halvan ja kalliin välimaastosta. ;) Ja sekin vielä, että kitaran pitäisi olla vasenkätinen..! Kenties siis senkin vuoksi suuntaan tuohon ensimmäiseksi ehdotettuun, jos siellä on kattavampi valikoimakin. |
Mozku 13.11.2007 18:04:01 | |
---|
DLX on hyvä paikka, kohtuuhintainenkin. Suosittelen myös lämpimästi Hallituskadulla sijaitsevaa Rocktoria, lähes vastapäätä Sokosta. Moni kaverini on juuri täältä löytänyt soittopelin/vahvarin itselleen. Juuri viikonloppuna tuli tuolta hommattua punaisella tribaalilla varustettu kitarahihna. Sen verran vielä sanon, että Tammelantorin laidalla olevaan putiikkiin Tammerpianoon ei kannata lähteä ostamaan kitaraa. Huonoa palvelua kaikin puolin. Toki myös Thomann.de on loistava kauppapaikka (ja kuten päätteestä huomaa, liike ei ole tamperelainen ;), mutta mielestäni kannattaa ostaa kitara paikan päältä, jotta pääsee testailemaan tosissaan. |
peteihis 13.11.2007 18:23:27 (muokattu 13.11.2007 18:24:37) | |
---|
Ja sekin vielä, että kitaran pitäisi olla vasenkätinen..! Vasenkätisyys on huomattavasti pienempi ongelma kuin valkoisuus :) Tässä listausta lähtötiedoiksi: http://www.thomann.de/fi/cat.html?g … atiset_akustiset_kitarat&oa=pra Tosiaan, RockTorihan noista kaupoista pääs unohtuun. Kun joskus olen käynyt, niin jäi sellainen mielikuva, että olisivat jonkin verran suunnannet valikoimiaan aloitteleville muusikoille. Tammerpianossakin on kyllä isot kasat akustisia kitaroita. Palvelusta joskus kuulee valitusta, mutta kyllä mua on sielä ihan asialliseti palveltu. Mistä johtunee moinen epätasaisuus. (Tosin mä en oo koskaan ostanut sieltä kitaraa, muuta rompetta kylläkin) |
shellraiser 14.11.2007 07:39:05 | |
---|
Mä oon kanssa saanut ihan kohtuullista palvelua Tammelantorin putiikissa, vaikka kauppias itse on lievästi ilmaistuna ylimielinen. Olen kyllä kuullut aika ihmeellistä tarinaa kyseisen puodin palautus politiikasta. Siellä on kuitenkin Tampereen mittakaavassa hyvin akustisia, kannattaa käydä testailemassa. Hämeenpuiston Ahosen Musiikkia kannattaa välttää, vaikka legendarinen onkin. |
weelie 14.11.2007 09:57:47 (muokattu 14.11.2007 10:06:03) | |
---|
Jos hankit aivan ihka ensimmäistä kitaraa, suosittelen harkitsemaan oikeakätistä versiota. Jos olet jo jonin aikaa soittanut, se kortti on tietysti jo pelattu. Joka tapauksessa kitaraa soitetaan kahdella kädellä, oli vasuri tai ei. Eli vasuri voi aivan hyvin soittaa "oikeakätistä" kitaraa. Sitten olisi hyvä tietää haluatko nailon- vai teräskielisen. Ne Ibanez puoliakustiset mitä ajattelin oli nämä talmanit, mutta eipä valkoista näy: http://www.ibanez.com/acoustic/series.aspx?s=talman Toinen vaihtoehto on Telecoustic malli, joka nykyisin on Squier, ennen Fender. Huono akustisena, mutta siinä on myös mikki. Soittomielessä tuntuu kuin sähkökitaralta, mutta siinä on kuitenkin "avoin" koppa kuin akustisessa: http://www.soundexchange2.com/Produ … es/soundexchange2_1758_14657860.gifSellainen DLX:ssä oli, en ole varma oliko valkoinen. Siitä saanee tingattua, jos se siellä yhä on... Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Joka tapauksessa kitaraa soitetaan kahdella kädellä, oli vasuri tai ei. Eli vasuri voi aivan hyvin soittaa "oikeakätistä" kitaraa. Joo, siis vasenkätisyys kitaristina ei ole mitenkään suoraan sidoksissa siihen, onko "siviilissä" oikea vai vasenkätinen. Ihan samoin kuin toiset pitää oikeakätistä jääkiekkomailaa ja toiset vasenkätistä. (Vasenkätinen jääkiekkomaila otetaan käteen samoin päin kuin oikeakätinen kitara! ...Tai ainakin jääkiekkomailat oli nimetty sillä tavalla joskus 25 vuotta sitten.) Muistan jonkun kertoneen, että kun opetteli kitaransoittoa oikeakätisellä ens alkuun niin se oli ihan kamalaa takkuamista, kunnes sattui käteen vasenkätinen ja homma selkeni kuin taikaiskusta. Jollain omituisella tavallaan kysymys on siitä, minkälaiset rakenteet ihmisellä on keskushermostossaan kontrolloimassa kahden käden yhteistyötä. Hassu esimerkki tästä on eräs viisivuotias sukulaiseni, jolle annoin kokeeksi kitaran syliin. Vaikka kitara oli oikeinpäin niin ote oli vasenkätinen: Kitaran kaula meni näpäskästi vasemman käsivarren alle ja oikea käsi otti kopan perästä kiinni, eikä otetta saanut kääntymään toisinpäin millään :D |