Waris 14.11.2007 09:54:15 | |
---|
Terve! Tuli tuossa hommattua uudet bassokamat. Warwickin FNA (pass. mikit, akt. elek.), nupiksi Peaveyn Mark IV '82 ja kaappina Peaveyn 410 TVX. Luulisi olevan kunnon vermeet millä mökätä. Vaan reeniksellä paljastui melko ilkeä pörinä. Varsinkin alataajuuksilla syntyy aivan kaamea pörinä, melkein kuin olisi särö päällä muttei ihan - puhtaasta soundista nyt ainakaan ei voi puhua, tai siltä tuntuu. Vääntelin eilen nupista namiskoita joka suuntaan eikä tuntunut auttavan. Vika oli vaikka soittelin hiljahkosti, saatikka lujasti. Mikä lie vikana? Ärsyttää kun vehje pörisee ja tuntuu että kaikki sävelet tietyn rajan alta humisevat, pörisevät ja puuroutuvat kelvottomiksi. Ei mitään halpaa kamaa kuitenkaan tässäkään käytössä. Onko vika bassossa? Aktiivielektroniikan patteri vanha? Vaiko nupissa, minne tämä pitäisi kiikuttaa huoltoon? Vaiko kaapissa? Nyt jo elementit hajalla vaikka ensi kertaa soitin? Vai kaapin tweeteri liian lujalla? Sgoyafton! |
Jos pörinä kuuluu vain silloin kun soitat, tuo basson patteri olisi vahva veikkaus. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
balzary 14.11.2007 10:04:43 | |
---|
Peaveyn vanhemmat nupit ei mun (yhteen nuppiin perustuvan) kokemuksen mukaan välttämättä kestä hirvittävän voimakasta signaalia bassosta. Eli kokeileppa esimerkiksi ohittaa basson etunen jos pystyt, tai sitten ihan vaan basson volumea pudottamalla korjata asiaa. Vastaavasti tietty sitten nupista enemmän volaa. Välttämättä ei kannata myöskään bassohanikka olla jo bassosta täysillä. |
Waris 14.11.2007 10:11:28 | |
---|
Kiitokset vinkeistä. Basson patteri menee joka tapauksessa vaihtoon. Basson itsensä bassosäätöä ruuvasin keskivaiheille. Pitää vielä testata tuo basson volapotikan ruuvaus pienemmälle. Muita "diagnosointikeinoja" kuunnellaan myös. Tuossa aktiivipiirissä on muuten kaksi ruuvilla säädettävää "juttua". Tuollaisia pieniä sinisiä kuutioita, joissa on valkoiset täplät joihin menee ruuvari. Mitäköhän mahtavat säätää/onko vaaratonta koettaa ottaa selvää tekemällä? Sgoyafton! |
Karlsson 14.11.2007 10:13:17 | |
---|
Kiitokset vinkeistä. Basson patteri menee joka tapauksessa vaihtoon. Basson itsensä bassosäätöä ruuvasin keskivaiheille. Pitää vielä testata tuo basson volapotikan ruuvaus pienemmälle. Muita "diagnosointikeinoja" kuunnellaan myös. Tuossa aktiivipiirissä on muuten kaksi ruuvilla säädettävää "juttua". Tuollaisia pieniä sinisiä kuutioita, joissa on valkoiset täplät joihin menee ruuvari. Mitäköhän mahtavat säätää/onko vaaratonta koettaa ottaa selvää tekemällä? Todennäköisesti toinen on ainakin gain-säätö. Toisesta en osaa äkkiseltään sanoa. Joku Warre-tietäjä kehiin. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
Antti K. 14.11.2007 11:22:06 | |
---|
Peaveyn vanhemmat nupit ei mun (yhteen nuppiin perustuvan) kokemuksen mukaan välttämättä kestä hirvittävän voimakasta signaalia bassosta. Eli kokeileppa esimerkiksi ohittaa basson etunen jos pystyt, tai sitten ihan vaan basson volumea pudottamalla korjata asiaa. Vastaavasti tietty sitten nupista enemmän volaa. Välttämättä ei kannata myöskään bassohanikka olla jo bassosta täysillä. Samanmoinen ongelma oli kaverillani. Hänellä on EBS Drome ja pari vanhaa Fenderin bassoa ja homma toimi ok. Sitten hän hankki Saksan eBaysta HK-merkkisen 6-kielisen aktiivibasson. Soitteli mulle, että nyt taitaa vahvistin mennä vaihtoon, kun pörisee niin pahasti EBS. Pyysin häntä kylään bassojen kanssa, ja kytkettiin HK basso minun putkiläjääni. Sama homma. Ruuvattiin volumea bassosta pienemmälle, ja kummasti tokeni. Eli basso itsessään tunkee metakkaa niin, että vahvistimen etuaste meni ruvelle. Tämä passiivisisäänmenossa, aktiivisisäänmenossa homma toimi sitten ok. Kauneus on katsojan silmissä ja soundi on soittajan korvissa! |
L.Ruoska 14.11.2007 21:39:49 | |
---|
Eli basso itsessään tunkee metakkaa niin, että vahvistimen etuaste meni ruvelle. Tämä passiivisisäänmenossa, aktiivisisäänmenossa homma toimi sitten ok. Dodih, jätkähän tässä kiteytti sen. Eli sen takia monissa vekottimissa ylipäätänsä se hi-in ja low-in. Jossain nupeissa (esim. Ashdown) on sellanen tyly VU-mittari jossa neula heiluu sen mukaan miten sisään tulee soundia, jos se menee herkästi punaselle ni olis parempi varmasti käyttää sitä active in-reikää. Myynnissä Crate 2x12" 120W tykki kitarakombo, 290 euroa. Edessä muutto kauas pois ja pakko loupua. Soita nyt, heti! |