Aihe: Evolution7
1 2
drlecter
13.11.2007 10:17:28

Vanhempi ketju näkyy olevan, mutta kai näitäkin voi nostaa esiin...

Minulla tuli myös vaihdettua jokin aika sitten Schecter Omen 7:aan mikit. Tai ensin vaihdoin myöskin vain tallamikin DiMarzio Evolution7, mutta tuossa vähän aikaa sitten vaihdoin lisäksi kaulamikin DiMarzion PAF7:aan.

Molempien mikkien kohdalla Dremelille oli käyttöä. Niin kuin tuossa tulikin jo esille, mikin pohjasta piti sivukiinnikkeitä hieman hioa. Mutta lisäksi minun piti hioa myös molempia mikkiaukkoja itse kitarassa. Millin toista sekä leveyssuunnassa että pituussuunnassa. Mutta Dremelillä homma hoitui tosi mallikkaasti ja nopeasti.

Sitten itse kytkennän tekemiseen:
Outoa on ensiksi se, kun Schecterin sivuilla oleva kytkentäkaavio näyttää Schecterissä olevan vain kaksipiuhaiset mikit. Tosin Schecterin omissa mikeissä on 4, yhtä monta kuin noissa DiMarzioissakin. DiMarzion sivuilla mallikytkentä on kutakuinkin epäselvä, mutta mikkien värikoodisivuilta onneksi näkee mikä johto on "mikin" ;) ja siispä hetken järkeiltyäni päädyin laittamaan piuhat samoihin paikkoihin, missä ne olivat aikaisemminkin olleet. Soundi aivan mahtava. Olen paljon otetumpi PAF7:n soudista kaulamikkinä kuin koko Evolutionista. (Ehkä siksi, koska Secterin mikki neck positionissa oli todella surkea)

Sitten pieni juttu, joka ei siis missään nimessä häiritse, sillä soundi on aivan loistava. Sillä mikin puolituksessa (kitarassa siis kolmivaiheinen kytkin) kytkimen keskiasennossa pitäisi ymmärtääkseni humbuckerien kaksi keskimmäistä mikkiä kytkeytyä päälle. Nyt kitarassa aktivoituu tallamikin tallanpuoleinen ja kaulamikin kaulanpuoleinen mikki. Mutta niin kuin sanoin soundi on hyvä, enkä näe tarpeellikseksi alkaa enää värkkäämään. Kuitenkin kiinnostaisi tietää mikähän tämä homman nimi on. Kytkentä pitäisi olla aivan oikein. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää että mikit tulee toisin päin, eli ne pitäisi kääntää 180 astetta. Olen ymmärtänyt (niin kuin Scecterin mikkien kytkentäkaaviokuvissakin on) mikki on silloin oikeinpäin kun piuha lähtee oikealta alhaalta, (jolloin mikkien tekstikin on oikeinpäin) niin kuin se olisi muutenkin loogisinta ottaen huomioon mikkien asettelun. Siispä en edes ajatellut, että mikit voisi laittaa väärinpäin kuin vasta nyt.

Kertokaapa joku viisaampi mistä tietää miten päin se mikki pitää laittaa, vai onko sekin maku asia. Kun mikkejä ei ole tullut ennen pahemmin vaihdeltua, vaikka kitaroita on ollutkin monen eri laista.

Vielä tuosta kytkennästä, että kolmivaiheisen kytkimen kanssa ja puolituksella piuhat meni muistaakseni seuraavasti: musta ja valkoinen yhteen, joka menee tone-nupikalle. Vihreä ja kirkas piuha maahan ja punainen mikkikytkimeleen. (Siis DiMarzion hambuckereissa)

Kiertääkö kitarasi nyt herkemmin?
M_Rouge
13.11.2007 19:57:01 (muokattu 13.11.2007 20:05:27)
Kiertääkö kitarasi nyt herkemmin?

Itse asiassa minulla ei ole kiertänyt kitara lainkaan... mutta en ole testannut kitaraani kuin kerrostalo-olosuhteissa... stereona kahdesta jamon 80W kaijuttimista, ja moista en ole havainnut. En taas tiedä miten olisi oikean vahvarin kanssa ja kunnon volumeilla.

Sitten vielä vähän mikkien suunnasta:
Hain itsekin infoa asiaa koskien, ja niin kai se viissin sitten on, kuin tuossa aikaisemmin "Lioncourt" kirjoitti, että esim. PAF7:ssa, kaula-asemassa ne ruuvipäiset navat tulevat kaulan puolelle, ja taas tallamikissä tallan puolelle. Mutta mitään vahvistettua tietoa en löytänyt. Ainoastaan keskustelufoorumeilla esitettyjä olettamuksia, joiden pohjalta päädyin itsekin kyseiseen olettamukseen.

Nyt ainakin tuli opittua tämäkin asia: Älä ruuvaa mikkejä kiinni ennen kuin olet testannut kitaraa vahvarin/äänen kanssa. Sitten ainakin näkee kun koputtelee mikkejä mikä mikki on missäkin kytkinasennossa aktiivisena. Vaihdoin tänään tuon kaulamikin toisin päin. Soundi ei ainakaan parantunut - tuntuu, että puolitustilan (nimenomaan puolitustilan) soundi pikemminkin kärsi. On jotenkin tylsempi ja tunkkaisempi kuin mitä silloin kuin kaulamikki oli toisinpäin. Meninkin vaihtamaan... mutta ehkä seuraavan kielten vaihdon yhteydessä takaisin entiseen asentoon, tai sitten ei. Saas nähdä.

Vielä noista DiMarzion mikeistä, että mikeissä itsessään en kyllä nähnyt minkäänlaista merkkiä napaisuudesta tms. Ihme homma kun pitää arvailla mitä tekee, ja kun koko nettiavaruudesta ei löydy ketään, jolla olis oikeaa tietämystä asiasta.
M_Rouge
14.11.2007 08:31:49
Eikös se peruskytkentähomma mene DiMarziossa niin, että mikki asetetaan kitaraan niin, että kitaraa soittaessasi mikin piuhat lähtevät yläosastaan.

Joo, mutta kun kaikki kuvat kertovat toista. Esim. katselin tämän sivuston kuvia:
http://guitarelectronics.zoovy.com/ … wiringresources.11pickupcolorcodes/

Tässäkin kuvassa mikit on laitettu ruuvimikit alas ja sileät magneetit ylös ja piuha lähtee oikealta alhaalta. Tosin eihän siinä ole kerrottu varsinaista sijoittelua kitaraan. Ja olihan Schecterin alkuperäiset mikitkin laitettu juuri niin, että piuha lähti oikealta alhaalta. Siispä oletin, että asia on myös niin DiMarzioiden kohdalla. No, nytpäs on taas yhdessä asiassa vähän viisaampi :)
Sensonic
14.11.2007 14:48:21
Joo, mutta kun kaikki kuvat kertovat toista. Esim. katselin tämän sivuston kuvia:
http://guitarelectronics.zoovy.com/ … wiringresources.11pickupcolorcodes/

Tässäkin kuvassa mikit on laitettu ruuvimikit alas ja sileät magneetit ylös ja piuha lähtee oikealta alhaalta. Tosin eihän siinä ole kerrottu varsinaista sijoittelua kitaraan. Ja olihan Schecterin alkuperäiset mikitkin laitettu juuri niin, että piuha lähti oikealta alhaalta. Siispä oletin, että asia on myös niin DiMarzioiden kohdalla. No, nytpäs on taas yhdessä asiassa vähän viisaampi :)

No meikäläinen tietysti funtsi omia kitaroitaan, jotka ovat kaikki vasureita. Oikeakätiseen kitaraan laitettaessa mikin (DiMarzio) piuha lähtee mikin alaosasta.
Tiedä sitten, kuinka vasuri-/oikeakätisen kitaroiden mikkien sijoittelu eroaa toisistaan. Itse olen kytkenyt mikit täysin DiMarzion ohjeiden mukaan ja niin, että se "coil", joka sisältää nuo ruuvattavat ruuvit, on tallaan päin tallamikissä ja kaulaan päin kaulamikissä.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KP3C, Landola F6/Cut Muut vehkeet: ADA MP-1, Digitech GSP-2101 Artist, Rocktron Velocity 300W, Marshall JCM900 4x12", Music Man Mini, jne. jne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)