Aihe: Kamojen pettäminen kesken keikan
1 2
Juntunen
12.11.2007 19:54:34 (muokattu 12.11.2007 20:01:54)

Moro.

Minkälaisia kokemuksia teillä kanssakitaristeilla on kamojen leviämisestä kesken keikan? Mitä leipoi ja miten selvisitte tilanteesta? Lähtikö soittofiilikset?

Mulla levis viime torstaina pedaalihässäkkä kesken keikan. Itseasiassa jo soundcheckissä huomasin, että efektilenkin läpi ei tunnu ääni menevän eikä vahvistimesta kuulu pihaustakaan efektipiuhojen ollessa paikallaan. Myös kitaran ja laudan välinen piuha tuntui räpsivän oudosti. Noh, ajattelin että paikallistan vian rauhassa checkin jälkeen ja vaihdan tarvittaessa toimivaa piuhaa tilalle. Checkin jälkeen sitten huomasin, että signaalia menee kyllä fx-lenkin pedaaleihin, mutta ulos ei tule mitään. Vaihdoin paluupiuhan uuteen ja samalla varalta myös kitarasta lankkuun ja lankusta nuppiin menevät piuhat. Pikaisella ja hiljaisella testillä kaikki tuntui toimivan ok.

Sitten itse keikalla toisen biisin aikana polkaisin suoraan signaaliketjussa olleen Bad Monkeyn päälle ja *räps*, hiljaista tuli. Voi muna. Siitä alkoi ainakin yhden säkeistön kestänyt säätö. Tuikkasin kitarasta menevän piuhan suoraan nuppiin kiinni eikä mitään apua. Säädin ja tuskailin aikani ja käytin nuppia standby-tilassa, mutta ei. Sitten vihdoin tajusin repäistä nupin takaa efektipiuhat jälleen irti ja sehän auttoi. Ilman speduja ja viritintä mentiin loppukeikka, mutta onneksi pärjään perussoundillakin hyvin. Ei kummoisesti vaikuttanut edes fiiliksiin. Punk-asenteella räimin loppukeikankin.

Nyt sitten aloin kotona purkamaan lautaa atomeihin ja paikallistinkin vian muuntajaan. Soundcheckissä epäilin automaattisesti piuhoja, koska ainakin osaan pedaaleista syttyi valo normaalisti. Muuntajan posahtaminen selittää hyvin myöskin varsinaisen signaaliketjun pätkimisen, koska esimerkiksi tuo Bad Monkey on samassa virrassa. Muuntaja on raskastekoinen SP-elektroniikasta ostettu yleismuuntaja. Ihan reguloitu jne. Laatupeli piti olla.

Pistin sitten 1spotin tilaukseen samontein ja taidanpa laittaa samalla koko laudan layoutin uusiksi. Ei tohon sovi oikeen mitään. Pitäs varmaan uusi isompi case hommata.

EDIT: Omakuvassa työn alla oleva pedaalilauta.
Dian on bändini, täältä löytyy blogini.
Keke Urlaub
12.11.2007 20:27:25

Nyt sitten aloin kotona purkamaan lautaa atomeihin ja paikallistinkin vian muuntajaan. Soundcheckissä epäilin automaattisesti piuhoja, koska ainakin osaan pedaaleista syttyi valo normaalisti. Muuntajan posahtaminen selittää hyvin myöskin varsinaisen signaaliketjun pätkimisen, koska esimerkiksi tuo Bad Monkey on samassa virrassa. Muuntaja on raskastekoinen SP-elektroniikasta ostettu yleismuuntaja. Ihan reguloitu jne. Laatupeli piti olla.

Hyvä aihe, Juntunen.

Mulla on ollut ilmeisesti saman sp-romukaupan muuntajan kanssa ongelmia, se oli sellainen järeä reguloitu säädettävällä jänniteulostulolla.
Hajosi muutaman vuoden epäsäännöllisen käytön jälkeen, ledi paloi (ainakin muuntajassa) mutta ääntä ei kuulunut. Semmoinen outo sähkön haju kyllä oli ilmassa :).

Keikalla mulla oli ko. muuntajasta johtuvia ongelmia, ne loppui kun biisin välissä hieman varmistin kaikki virtaliitännät.

Sen jälkeen kun laitoin ton cioksin big johnin niin ei ole ollut huolta. Mitä nyt pitäisi lisää hankkia noita erillisiä virtapiuhoja siihen.
Vahvaimeni on hai-kein!
Juntunen
12.11.2007 21:15:47

Mulla on ollut ilmeisesti saman sp-romukaupan muuntajan kanssa ongelmia, se oli sellainen järeä reguloitu säädettävällä jänniteulostulolla.
Hajosi muutaman vuoden epäsäännöllisen käytön jälkeen, ledi paloi (ainakin muuntajassa) mutta ääntä ei kuulunut. Semmoinen outo sähkön haju kyllä oli ilmassa :).

Tiätkö mulla just sama homma. Ledi palaa mutta ääntä ei kuulu ja kerran reeneissä ihmettelin kärynneen elektroniikan hajua. Hassu juttu. Enpä suosittele noita muuntajia kellekkään. Onneksi ei spedut hajonnu sentään..
Keke Urlaub
13.11.2007 08:45:18

Tiätkö mulla just sama homma. Ledi palaa mutta ääntä ei kuulu ja kerran reeneissä ihmettelin kärynneen elektroniikan hajua. Hassu juttu. Enpä suosittele noita muuntajia kellekkään. Onneksi ei spedut hajonnu sentään..

Jos olisi rahaa kuin roskaa ostaisin saman tien voodoo labsin pp2:en. Loppuisi se säätäminen.
Mutta tosiaan, kyllä cioks potkii kans.

Kyllähän jengi kuuluu pärjäävän onespotilla kans mutta jotenkin minusta ei se daisychainaaminen tunnu enää hyvältä ajatukselta.
Vahvaimeni on hai-kein!
Jungleman
13.11.2007 09:11:37
Jos olisi rahaa kuin roskaa ostaisin saman tien voodoo labsin pp2:en. Loppuisi se säätäminen.
Mutta tosiaan, kyllä cioks potkii kans.

Kyllähän jengi kuuluu pärjäävän onespotilla kans mutta jotenkin minusta ei se daisychainaaminen tunnu enää hyvältä ajatukselta.

Minä suosittelen suorastaan aggressiivisesti 1-Spotia halvan ja hyvän muuntajan etsijöille. Miksikö? Koska se on daisychainatessakin (viehättävä sana :-) häiriöttömämpi kuin aiemmin omistamani Cioks Double Jack. Cioks hurisi kytkiessäni siihen E-H Small Clonen yhdessä minkä tahansa muiden pedaalien kanssa. Yksinään Clone ei hurissut, ei myöskään mikään muu yhdistelmä.

1-Spot on tunteeton Small Clonea kohtaan. Ei hurise, ei. Cioksin perusmallit - kuten suuri osa muistakaan markkinoilta löytyvistä muuntajista - eivät ole paljoakaan muuta kuin laatikkoon pakattuja daisy chaineja. Lähdöt eivät ole erillisiä, häiriösuojauksia ei ole juurikaan enempää. Siksi puhun edelleenkin 1-Spotin puolesta. Minulla on niitä jo neljä ;-)

PP2+ on erinomaisen hyvä mikäli budjetti venyy, minulla sellainen möllöttää laudassa eikä lähde pois. 1-Spotteja jakopiuhoineen tosin saa samalla rahalla aika monta...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
superfly
13.11.2007 09:54:51
Olen 1-Spotin kanssa käyttänyt miljuunaa erilaista pedaalia eri yhdistelminä ja ikinä ei ole mitään hurinaongelmia ollut. Mulla on nytkin käytössä mm. tuo edelläkin mainittu Echo Park ja se toimii myös moitteetta. 1-Spot on hintaisekseen loistava vehjes.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
StJerky
13.11.2007 10:28:19
Minulla samantapaista ongelmaa Bilteman muuntajan kanssa. Välillä toimii välillä ei. Ei voi luottaa.
darrell
13.11.2007 10:28:29 (muokattu 13.11.2007 10:29:37)
Olen 1-Spotin kanssa käyttänyt miljuunaa erilaista pedaalia eri yhdistelminä ja ikinä ei ole mitään hurinaongelmia ollut. Mulla on nytkin käytössä mm. tuo edelläkin mainittu Echo Park ja se toimii myös moitteetta. 1-Spot on hintaisekseen loistava vehjes.

Line6:t on hurinaherkkiä 1-Spotin kanssa, jos samassa lenkissä on useampi Line6 ToneCore pedaali. . Jos on kaksi muuntajaa ja laittaa yhden Line6 per muuntaja, niin hurinat lakkaa. Testattu on kun itsellä on Echo Park ja Space Chorus.

http://www.visualsound.net/1spot.htm
NOTE: The 1SPOT cannot be used to power multiple LINE 6 ToneCore Pedals due to inadequate power supply filtering in the pedals. A 1SPOT can be used with one Tone Core Pedal with only a minimal amount of noise. More than 1 Tone Core pedal on a daisy chain causes too much noise for practical use.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Tomtom
13.11.2007 10:53:17
Mulla oli aikanaan ongelmia just pedaalilaudan muuntajien kanssa. Mascotin 30€ reguloituja muuntajia kyrvähti pari, ilmeisesti maalenkki-ongelmien takia. "PP":n hankinnan jälkeen ongelmia ei ole ollut. Se maksaa mutta se kanssa toimii, mitä kukin arvostaa eniten..

Pikkasen on jännittänyt että milloin poksahtaa kynttilä putkinupista, mutta toistaiseksi homma on toiminut. Varaputket ja sulakkeet pitää teitty olla aina mukana, mutta kyllä se varanuppi olis aika pakollinen.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Hanok
13.11.2007 10:53:49
Kamojen hajoamiselta on enimmäkseen onnistuttu välttymään, mutta kerran kävi seuraavat seikat yhden keikan aikana:

1. Minulta mykistyi kitara. Jouduin tietysti käymään suunnilleen koko signaaliketjun läpi siinä hässäkässä ennen kuin sain paikallistettua ongelman.
2. Normaalisti en _koskaan_ lähde keikalle ilman varakitaraa, mutta tällä kertaa oma kakkoskeppi oli unohtunut matkasta. Vaan eipä hätää, basistin SG-kopio kehiin. Eihän sitä varaaskebaa koskaan tarvitse kuitenkaan, vai mitä? No, kohdassa 1 mainitusta syystä jouduin siihen kuitenkin turvautumaan. Kyseinen keppi on aivan hemmetin kaulapainoinen, eikä siinä ollut hihnalukkoja. Sehän tietysti irtosi hihnasta ja kolahti lattiaan. Onneksi ei lapa katkennut!
3. Basisti katkaisi sekä ykkös- että varabassosta kielen. En edes muistaa milloin hän muuten olisi katkaissut keikalla ainuttakaan kieltä.
4. Urkurin Leslien diskanttielementistä kuului lähinnä piereskelyä.
5. Laulukamojen mikserin toisesta lähtökanavasta kuului jotain rutinaa.

Hm, olikohan jotain muuta vielä... No, seuraavan päivän keikalle kamat saatiin toimimaan, mutta keikkaäänityksen teko ei onnistunut.

Ei siinä mitään jos pari pikku ongelmaa sattuu samalle keikalle, mutta noiden kanssa oli jo vaikeuksia saada keikka vietyä loppuun.
hannlain
13.11.2007 10:54:03
Olen 1-Spotin kanssa käyttänyt miljuunaa erilaista pedaalia eri yhdistelminä ja ikinä ei ole mitään hurinaongelmia ollut.

Electro-Harmonixin Holy Grailin ja 1-Spotin yhdistelmä aiheutti hurinoita, vaikka HolyGrail ei vienytkään virtaa läheskään sitä mitä 1-Spot pystyi antamaan...
-Hannu
Corto
13.11.2007 18:19:33 (muokattu 13.11.2007 18:24:18)
1) Vuosia sitten mulla katkesi keikalla (edit: melko uudenkarheasta) Les Paulistani 4 korkeaa e-kieltä, eli vasta vaihdettu uusi kieli ja käytännössä kaikki varakielet. Eikä varaskebaa mukana, tietenkään. Loppukeikka piti heittää MacGyver-viritelmällä, jossa e-kieli oli sidottu umpparilla Tune-o-Matic -tallan ympäri. Sitten varovasti vaan medium-plekulla näppäilemään... vastedes on ollut aina varakitara mukana.

Syylliseksi paljastui keikan jälkeen tarkasteltuna liian korkealle nostettu talla: kolme kieltä neljästä oli katkennut juuri tallapalan kohdalta. Kielet lepäsivät liian terävässä kulmassa tallaa vasten. Pienellä tallakolojen viilauksella ja tallan laskemisella kielten katkeilu saatiin kuriin.

2) Toinen kuolonkalpeutta aiheuttanut keikkatilanne oli viime syksynä, kun halpa multiefektini mykistyi sound checkin aikana totaalisesti. Syy tuntematon, käytin jopa alkuperäistä virtalähdettäkin. Siinä meni sitten delayt ja flangerit, jotka olin aina ennen multiefektistä ottanut. Onneksi edes reverbin sain vahvistimesta ja wah-spedukin löytyi (omalla virtalähteellään). Loppukeikka meni luovasti wahilla temppuillen: yritin parhaan kykyni mukaan emuloida sen avulla puuttuvat delayt ja flankut. Tuli (ainakin omaan korvaan) aika hupaisen kuuloista jälkeä. Onneksi biisit oli omia, niin luovaa tulkintaa ei toivottavasti huomannut kukaan bändin ulkopuolinen...

(Off-topic: On muuten hulvaton vekotin tuo wah-pedaali. Olen selvästi aliarvostanut sen monipuolisuutta kaikki nämä vuodet. :P )

Illalla avasin multiefektin kotelon ja etsin mahdollista vikaa. En löytänyt mitään kärtsännyttä osaa tahi juotoskatkoksia, joten putsasin pölyiset sisukset ja kokeilin käynnistää laitteen. Totta kai se nyt toimi kuin enkeli. Vaan enää en luota tuohon kyykärmeksen sikiöön: erilliset spedut ja viritin on jo hakusessa. Lisäksi biisejä tulee nykyään tehtyä ikään kuin neuroottisen ensisijaisesti kliinit soundit mielessä: nykyisin turvaudun efekteihin vain, jos biisi sitä oikeasti tarvitsee.
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
Juntunen
13.11.2007 19:11:12

Pikkasen on jännittänyt että milloin poksahtaa kynttilä putkinupista, mutta toistaiseksi homma on toiminut. Varaputket ja sulakkeet pitää teitty olla aina mukana, mutta kyllä se varanuppi olis aika pakollinen.

Huh, mulla ei oo mitään sulakkeita eikä putkia koskaan messissä. Eikä puhettakaan että osaisin niitä vaihdella hädän koittaessa. Pitäsköhän mulla hommata kitarateknikko..
Joees
13.11.2007 19:24:29
Huh, mulla ei oo mitään sulakkeita eikä putkia koskaan messissä. Eikä puhettakaan että osaisin niitä vaihdella hädän koittaessa. Pitäsköhän mulla hommata kitarateknikko..

Putkethan kyllä vaihtaa kohtuullisen nopeasti. Olettaen että niihin pääsee käsiksi helposti.
Kyllähän sitä keikan heittäisi ilman biasointiakin jos kesken keikan menisi. Jotkut vahvistimet ei ees oo siitä moksiskaan.

Sen sijaan sulake voisi mullakin tulla moisessa tilanteessa ongelmaksi.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Tomtom
13.11.2007 19:43:20 (muokattu 13.11.2007 19:45:02)
Mut siis jo legendaarinen Kivi on opettanut että joka jampalla on teipattu varasulake styrkkarin taakse! (hymiö) Ei maksa todellakaan mitään ja saattaa todellakin pelastaa keikan. Ei noita multakaan oo koskaan menny, mutta 20 sentin satsaus on semmonen että sen voi kyllä hoitaa kuntoon.

E. sit kun mää kasvan isoks, ni ajattelin hankkia kaks eri nuppia, joita ajetaan samaan kaappiin vaikka semmosella Radialin Headbonella. Varanuppi siis aina mukana.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Joees
13.11.2007 19:45:34
Mut siis jo legendaarinen Kivi on opettanut että joka jampalla on teipattu varasulake styrkkarin taakse! (hymiö) Ei maksa todellakaan mitään ja saattaa todellakin pelastaa keikan. Ei noita multakaan oo koskaan menny, mutta 20 sentin satsaus on semmonen että sen voi kyllä hoitaa kuntoon.

Joissain vahvistimissahan se varasulake voi olla siinä lähistöllä mihin se virtajohto tulee.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Mrezzye
13.11.2007 20:00:36

Eipä onneksi ole ollut isompia ongelmia. Joskus on piuhat lähteneet irti pedaaleista kun juhliva yleisö on tanssinut pedaalilaudan päällä. ;)

Kerran poksahti koko miksauspöytä pimeäksi ensimmäisten biisien aikana, josta seurasi se, että järjestäjä joutui lainaamaan varamasiinan jostain. Vaihto tiesi noin 1/2 tunnin taukoa soittoon ja jo aiemmin tehty soundcheck oli aikalailla turha sinä iltana, kun jouduttiin kuitenkin lauteille ihan säätämättömillä tasoilla. Hyvin se loppukeikka meni kuitenkin...
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

Sicktoid
13.11.2007 23:16:25
Olin bändini kanssa yhteiskeikalla paikallisen dj:n kanssa eräässä baarissa. Dj oli juuri menossa avaamaan iltaa kun sähkökatkos pimensi koko kaupungin. Valot palautuivat pariksi sekunniksi aina silloin tällöin ja sammuivat kuitenkin saman tien. Backstagella naureskelin yleisön joukosta kuuluneita "Jeee!... awwwww"-huudahduksia aina kun valot räpsähtivät ja pimenivät :)

Keikka jäi sitten soittamatta. Valot palasivat tunnin kuluessa muuhun kaupunkiin, mutta kortteli jossa keikan piti olla jäi pimeäksi miltei päivän ajaksi. Oli hauska katsella paikan pikkuiselle lavalle, jolla oli monen tonnin edestä soittoromua ja millään ei tehnyt mitään.

Varsinaisia soittokamojen hajoamisia ei ole käynyt kuin kerran. Kaverilta lainassa ollut Peaveyn vahvari losahti abouttiarallaa setin puolivälissä tuossa viime jouluna. Ei mitään käsitystä mikä sille tuli ja kaverikin on sanonut että se on toiminut täysin moitteetta keikan jälkeen. Soundi alkoi aluksi poksua omituisesti, jonka jälkeen se hiipui kokonaan. Keikan lopussa alkoi taas toimimaan, mutta pari rallia tuli vedettyä volumet nollilla, lettiä heiluttaen ;D Bändissämme on kaksi muutakin kitaraa (eikä noissa kahdessa biisissä ollut minulla edes sooloja), joten yleisöstä ei moni varmaan edes huomannut mitä oli tapahtunut.
Liikaa ei ole tarpeeksi.
erikiva
14.11.2007 08:56:39
Höh, luin että kamojen vetäminen kesken keikan..

Joo, eipä erityisempää piuhojen irti potkimisen ja joka toinen keikka katkenneiden kielten lisäksi.
How could I care?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)