Aihe: Vaiheenkääntäjä
1 2
mukeli
13.11.2007 15:59:53
Mulla on Art Tuben mikkietuaste, jossa on volyymiputikka ja vieressä toinen "vaiheenkääntö" putikka..Mitä se tarkoittaa käytännössä ja mitä virkaa se ajaa
miten sitä pitäis käyttää oikein? T. Mukeli
Jaakkoopuukkoo
13.11.2007 16:42:14 (muokattu 15.11.2007 12:50:51)

Mulla on Art Tuben mikkietuaste, jossa on volyymiputikka ja vieressä toinen "vaiheenkääntö" putikka..Mitä se tarkoittaa käytännössä ja mitä virkaa se ajaa

Vaiheenkääntäjä kääntää vaiheen. Audiosignaali koostuu sähköisen jännitteen vaihteluista, jossa jännite vaihtelee nollan molemmin puolin. Phase shifter, vaiheenkääntäjä vaihtaa vaiheen merkin, eli peilaa aika-jännite kuvaajan aika-akselin suhteen.

Tämä saattaa olla hyödyllistä, jos äänität yhtä lähdettä kahdella mikillä siten, että mikit ovat eri paikoissa. Tällöin on niin, että ääni saapuu mikkeihin eri aikaan, signaalit ovat eri vaiheissa, E ja tällöin signaaleja summattaessa /E osa taajuuksista korostuu ja osa vaimenee. Jos vaimennus kohdistuu johonkin oleelliseen taajuusalueeseen, voit yrittää korjata tilannetta kääntämällä toisesta mikrofonista vaiheen.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Halsu
13.11.2007 18:47:09

Tämä saattaa olla hyödyllistä, jos äänität yhtä lähdettä kahdella mikillä siten, että mikit ovat eri paikoissa.

Yleisin tapaus lienee virvelirumpu, jonka alamikin vaihe kannattaa usein kääntää.
CU -- Eki
BubbleBob
13.11.2007 21:26:07

Olisko oikea termi Phase Invert.
Floating out of the Screen..
Klezberg
13.11.2007 21:58:43

Olisko oikea termi Phase Invert.

Näyttää olevan paljon käytetty, samoin myös polarity invert mikä tarkkaan ottaen on oikeampi koska napaisuus käännetään eikä vaihetta.
a'tini al-nay...
loosah
13.11.2007 22:21:49
Mulla on auto, jossa on siellä jalkatilassa kolme pedaalia. Miten niitä pitäis käyttää? En jaksa millään lukea manuaalia tai mitään muutakaan.
GIGO
Klezberg
13.11.2007 22:26:01

Mulla on auto, jossa on siellä jalkatilassa kolme pedaalia. Miten niitä pitäis käyttää? En jaksa millään lukea manuaalia tai mitään muutakaan.

Sä tiedät sen kumminkin.

Mutta siksikö pitäisi kutsua vaiheen kääntämistä vaiheensiirroksi?
a'tini al-nay...
hape
13.11.2007 22:26:25

Mun autossa ei ole ku kaks! Onkohan se rikki?

Sori... Ei mulla oikeesti edes ole autoa. Mutta joo, manuaalin lukeminen kannattaa aina. Ja ne ohjekirjat harvemmin alkaa kettuileen :)
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
JoKo
14.11.2007 02:47:57

Se kääntää signaalin peilikuvakseen. Jos jatketaan autovertauksin, mitä tapahtuu jos painat samaan aikaan yhtä voimakkaasti kaasua ja pakkia? Auto ei liiku mihinkään, (siis ainakaan mielikuvatasolla). Sama käy äänelle, tai tässä tapauksessa siis kaiuttimelle. Kun kaksi vastavaiheessa olevaa äänisignaalia summautuu sähköisesti samalla voimakkuudella niin ne kumoavat toisensa. Käytännössä, akustisessa ympäristössä, vaimenee vain osa taajuuksista, koska ääni koostuu niin monista asioista, itse perusäänestä, yläsävelistä, heijasteista...

http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_%28waves%29

Vaikka napin toiminta on aika helppo selittää, niin tähän kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Mieti mitä se tekee ja pistä se päälle silloin kun se kuulostaa paremmalta.
loosah
14.11.2007 10:47:34
Mieti mitä se tekee ja pistä se päälle silloin kun se kuulostaa paremmalta.

Turhaa sillä on päätään vaivata, jos äänittää vain yhdellä mikrofonilla...
GIGO
Jaakkoopuukkoo
14.11.2007 11:12:26

Oletko aivan varma tuosta "phase shifter" -termistä tässä. Sehän olisi suomeksi vaiheen siirtäjä, eli vaihetta siirretään vaakatasossa eikä käännetä polariteettia kuten tässä oli kyse. Ja jos signaali on muuta kuin puhdasta siniä, kanttia tai kolmioaaltoa, niin viivästämällä ei saa samaa tulosta kuin kääntämällä.

Joo, termihän on väärä, mutta muistan jossain laitteessa / softassa sitä käytetyn juuri vaiheenkääntömerkityksessä. Kokemattomana ajattelin, että kyseessä on yleinen käytäntö; vaiheen siirtämistä kaiketi ei audiolaitteissa usein käytetä?
hape
14.11.2007 11:21:48

Joo, termihän on väärä, mutta muistan jossain laitteessa / softassa sitä käytetyn juuri vaiheenkääntömerkityksessä. Kokemattomana ajattelin, että kyseessä on yleinen käytäntö; vaiheen siirtämistä kaiketi ei audiolaitteissa usein käytetä?

No käytetäänpäs, vaikkapa (ylläripylläri) Phase Shifterissä! Eli siis ihan perinteinen kitaran phaser-pedaali.
Klezberg
14.11.2007 11:53:00

No käytetäänpäs, vaikkapa (ylläripylläri) Phase Shifterissä! Eli siis ihan perinteinen kitaran phaser-pedaali.

Phase shifter kyllä ihan oikeasti siirtää vaihetta ja vielä varioi siirron määrää. Se voi myös efektin lisäämiseksi kääntää vaiheen, mutta tuo perus phaser-effect syntyy vaihetta vitkuttamalla, ei kääntämällä.

Juuri tästä syystä olisi hyvä käyttää oikeita termejä.
a'tini al-nay...
hape
14.11.2007 12:04:35

Phase shifter kyllä ihan oikeasti siirtää vaihetta ja vielä varioi siirron määrää. Se voi myös efektin lisäämiseksi kääntää vaiheen, mutta tuo perus phaser-effect syntyy vaihetta vitkuttamalla, ei kääntämällä.

Juuri tästä syystä olisi hyvä käyttää oikeita termejä.

No sitä mä just yritin selittää...
Jaakkoopuukkoo
14.11.2007 12:59:30

Olen korjattu. Siis phase invert, ja phase inverter. Jatketaan.
jupo.r
14.11.2007 14:19:20
Onkohan mulla kans joku vaiheongelma, kun äänitän rumpuja 5:llä mikillä ja overi 2:lla ja kaikki tiskiin ja sieltä ryhmien kautta ada 8000:seen. Kun kuuntelee niin jotkut pöntöt vaan napsuu. Toivottavasti osasin selittää oikein.
sami_sumea
14.11.2007 14:26:52

Onkohan mulla kans joku vaiheongelma, kun äänitän rumpuja 5:llä mikillä ja overi 2:lla ja kaikki tiskiin ja sieltä ryhmien kautta ada 8000:seen. Kun kuuntelee niin jotkut pöntöt vaan napsuu. Toivottavasti osasin selittää oikein.

Tyhmä kysymys, mut miks tiskin kautta?

Oletko kokeillut suoraan ADAan?

...
http://www.adamantiumstudios.com
Mismatch error
14.11.2007 16:09:25
Mulla on auto, jossa on siellä jalkatilassa kolme pedaalia. Miten niitä pitäis käyttää?

Vasemmanpuolimmainen on ikäänkuin käänteisellä polariteetilla varustettu sustain-pedaali. Nostat sen ylös nii vaihde jää soimaan. Oikeessa reunassa on yhdistetty volume/pitch bend. Keskimmäisestä en oo varma. Mun autossa on muuten suht kova pohjahurina, mites sitä sais laskettua?

En jaksa millään lukea manuaalia tai mitään muutakaan.

Charles Dickensin Pickwick-kerhon jäljellejääneet paperit on ihan jees. Samaten Jarkko Martikaisen Pitkät piikit.
Hyvin arvattu on puoliksi tiedetty.
jupo.r
14.11.2007 21:16:03
Tyhmä kysymys, mut miks tiskin kautta?

Oletko kokeillut suoraan ADAan?

...

Tyhmä kysymys siksi, kun vaan halusin tietää. Onko siinä sit eroa, jos laittaa suoraan adaan? Yksi tyhmä kysymys lisää jos sallitaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)