Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassorummun mikityksestä
1 2
ejhfi
12.11.2007 09:20:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime päivinä olen fundeeraillut sellaista seikkaa kuin bassorummun mikitys tai sen eri variaatioita, mikrofonivalintoja yms. Tavallisesti olen melko rutinoituneestikin tottunut tekemään sen niin kuin varmaan moni muukin, että AKG:n D112 basarin sisälle poimimaan napsua ja mitä ääniä siellä sisällä nyt sitten kulloinkin sattuu olemaan ja eteen joku isokalvoinen konkka Röde NT2-A, AKG C3000B tms. poimimaan täyteläisyyttä etukalvolta. Nyt olen kuitenkin viehtynyt ajatuksesta kokeilla esim. vaikka Sennheiserin E901:n ja NS-10 subkickin yhdistelmää tai muuta ei ihan arkipäiväistä kombinaatiota.
 
Ideana olisi löytää syvä, täyteläinen ja pehmeä, mutta ei missään nimessä samalla liikaa napsuva bassorummun soundi, joka potkisi ryhdikkäänä niin mukavasti kuin miellyttävästikin pallean seutuville. Tarkoituksena ei siis ole luoda märkää läiskettä, vaan bassorummulle itselleen kuulostavaa soundia, siis sellaista miltä hyvin soiva bassorumpu usein akustoidussa tilassa saattaa naturaalina kuulostaa. Vaikea ehkä kuvailla pelkin sanoin mitä tarkoitan, mutta jokainen joka on kuullut basarin, mikä jättää liki sanattomaksi soinniltaan ehkä tietää mitä yritän tarkoittaa .. tai sitten ei :)
 
Olisi kiva kuulla (tai lukea) mitä kokemuksia kokeiluista löytää se puhutteleva basari on äänittäjille kertynyt ja mitä eri menetelmiä käyttäen?
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
dewil
12.11.2007 13:53:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vinkkejä:
 
1.) Sisältä löytyy juurikin se napsu.
2.) Reiän suulta löytyy napsun lisäksi kivasti botnea. Eli tällä yksistään saa monesti hyvän basarisoundin.
3.) 5cm kalvolta, isokalvoisella mikillä löytyy lämmintä tussahdusta / jatsisoundia.
4.) Sama kuin yllä, mutta subkickillä löytyy... no se sub-osasto.
5.) PZM tai pallokuvioinen puikko lattialla + - metrin päässä, saa kans kivan avaraa lämpöä.
 
Näitä yhdistelemällä pitäis päästä kivasti eläkeikään asti. Vielä kun opettelee virittämään ja tarvittaessa demppaamaan basarin oikein, niin avot!
Itselläni on nykyään vakiintunut perus rokkihommissa 2+4 yhdistelmä.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
erkko
13.11.2007 14:24:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...AKG:n D112 basarin sisälle poimimaan napsua ...
 
Kysymykseen en osaa vastata mitään, mutta kysyisin kuinka D112:lla saa napsut poimittua? Itse omistan D112:n ja tuntuu että sillä tulee jatkuvasti liian "pyöreän" ja dubin kuuloista soundia. Itse tavoittelen enempi sellaista punkrock-soundia: basarin pitäis olla vähän niin kuin nyrkinisku naamaan;-)
 
bize
13.11.2007 14:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymykseen en osaa vastata mitään, mutta kysyisin kuinka D112:lla saa napsut poimittua? Itse omistan D112:n ja tuntuu että sillä tulee jatkuvasti liian "pyöreän" ja dubin kuuloista soundia. Itse tavoittelen enempi sellaista punkrock-soundia: basarin pitäis olla vähän niin kuin nyrkinisku naamaan;-)
 
Vahva epäilys, että rummuissa tai missä tahansa muualla mikin ulkopuolella on vika. Akustisesti kirkkaalta kuulostavalla basarilla ja muiltakin osa-alueilta asiallisilla kamoilla läiskettä löytyy leikeltäväksi asti. Vahvikepala etukalvoon, muovinuija ja dempit oikeaan asentoon.
 
Ja kai se mikki on siellä basarin sisällä, kuten yllä neuvottiin?
 
Gardiner
13.11.2007 16:18:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofoni valintaan sen enempiä puutumatta tarjoan kokeilu vaihtoehdoksi leikkaamatonta etu kalvoa ja lyönti ja etukalvon hillittyä demppaamista (jos "moikuaa" liikaa). 20" tai 18" basaria. Etukalvon puolelle voi jostain hyvinvarustetusta musapuodista löytyy sellanen "60-luku soul" tyyppinen demppari lätkä joka on säädettävissä (kämmenen kokonen huopaläpykkä pienen varren päässä, kiinnitys etuvanteeseen), ite ostin moisen stokiksesta jostain soitin kaupasta, uustuotantoo. Lyöntipuolella kokeilin joskus sitä vanhaa "rättinauha" systeemiä dempiks. Tahtoo kyllä helposti jäädä liian "pyöreeks" se soundi, mut hakemalla voi löytää kivankin "tömähdyksen".
Bassarin sisälle ei mieluusti mitään villapuseroita tai palttoita, se rättinauha vaan sopivaan tiukkuuteen.
Tai siis, jos huvittaa kokeilla ja sährätä niin voihan sitä joutessaan tommostakin koittaa, basarin voi virittää aika "tiukalle" tällä sydeemillä, muuten moikuu. Napsua ei kyllä saa etupuolelta yhtään peliin, se pitää ottaa erikseen.
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Jaakkoopuukkoo
13.11.2007 16:49:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahva epäilys, että rummuissa tai missä tahansa muualla mikin ulkopuolella on vika. Akustisesti kirkkaalta kuulostavalla basarilla ja muiltakin osa-alueilta asiallisilla kamoilla läiskettä löytyy leikeltäväksi asti. Vahvikepala etukalvoon, muovinuija ja dempit oikeaan asentoon.
 
Ja kai se mikki on siellä basarin sisällä, kuten yllä neuvottiin?

 
Juuri näin ja jos ei riitä niin lisäksi voi kokeilla kaikkea hurjaa, esim basarin mikittämistä lyöntipuolelta, raskaskätistä demppausta, paperinpalan teippaamista lyöntikohtaan (saattaa kestää, jos vetää teipit koko alueelle), yms. Mutta luulen, että lopulta paras ja rockein punk-ratkaisu löytyy hyvin viritetyllä basarilla ja sen sisällä olevalla D112:lla. Mikkiä voi suunnata ja siirtää lähemmäs lyöntikalvoa, jos ei napsu riitä.
 
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
ejhfi
13.11.2007 17:15:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse omistan D112:n ja tuntuu että sillä tulee jatkuvasti liian "pyöreän" ja dubin kuuloista soundia.
 
Ylämidleä EQ:sta pari deppaa noin kuuden-kahdeksan kilon kohdilta ja johan plätkyy liiaksikin asti.
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
bize
13.11.2007 17:49:26 (muokattu 13.11.2007 17:50:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofoni valintaan sen enempiä puutumatta tarjoan kokeilu vaihtoehdoksi leikkaamatonta etu kalvoa ja lyönti ja etukalvon hillittyä demppaamista (jos "moikuaa" liikaa). 20" tai 18" basaria. Etukalvon puolelle voi jostain hyvinvarustetusta musapuodista löytyy sellanen "60-luku soul" tyyppinen demppari lätkä joka on säädettävissä (kämmenen kokonen huopaläpykkä pienen varren päässä, kiinnitys etuvanteeseen), ite ostin moisen stokiksesta jostain soitin kaupasta, uustuotantoo. Lyöntipuolella kokeilin joskus sitä vanhaa "rättinauha" systeemiä dempiks. Tahtoo kyllä helposti jäädä liian "pyöreeks" se soundi, mut hakemalla voi löytää kivankin "tömähdyksen".
Bassarin sisälle ei mieluusti mitään villapuseroita tai palttoita, se rättinauha vaan sopivaan tiukkuuteen.
Tai siis, jos huvittaa kokeilla ja sährätä niin voihan sitä joutessaan tommostakin koittaa, basarin voi virittää aika "tiukalle" tällä sydeemillä, muuten moikuu. Napsua ei kyllä saa etupuolelta yhtään peliin, se pitää ottaa erikseen.

 
Tuon umpinaisen etukalvon kanssa pelaaminen on kyllä tosi haasteellista, jos haluaa jotain muuta kuin soivaa / kumisevaa soundia ulos, ja sivusta ei löydy Kumu -tyylistä mikkireikää. Tuosta demppaamisesta vielä: jos basari on täynnä demppiä, tuloksena on tosi tumma soundi. Yleensä hyväsoundisissa (heavy / rock -kontekstissa tai muuten vaan selkeyttä tavoiteltaessa) bassorummuissa olen nähnyt pohjalla asiallisesti taitellun pyyhkeen, lakanan tms. joka koskettaa sekä etu- että lyöntikalvoa. Tietysti hyvän virityksen, asianmukaisten kalvojen ja soittotatsin ohella..
 
Basarin etukalvon suhteen olen tehnyt seuraavanlaisia huomioita:
- umpinaisella kalvolla kirkasta soundia on vaikea saada ulos yhdellä mikillä (eli vain etupuolelta mikittämällä)
- pienellä reiällä etukalvossa atakki on enemmän läsähtävä, kun taas isolla reiällä tai etukalvottomalla basarilla se on enemmänkin kopsahtava (vrt. "T" vs. "K")
 
Tuo 60-luku soul -soundi on ehkä parasta, mutta olen silti ajoittain yrittänyt ymmärtää rumpaleita hifi-sonoreiden ja soivien bassorumpujen kanssa..
 
erkko
13.11.2007 20:56:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä, täytyy harjoitella lisää mikin sijoittelua ja basarin virittämistä.
 
Aazi
14.11.2007 00:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon päätyny pitkällisten testailujen jälkeen rokki/hevihommissa mitä pääasiassa tulee vaan väännettyä tohon 2+4 ratkaisuun..
eli basarimikki (b52) silleen et kapseli on about puoliks sisällä, puoliks ulkona etukalvon reijällä, ja osoittaa nuijaan, ja sille kaverina on subkickki.
 
tietysti se tärkein tekijä on hyvä basari (tässä tapauksessa pearlin masters studio) hyvillä kalvoilla hyvässä vireessä.. mä saan ainakin kevein mielin jättää equn aika suht rauhaan.
 
cozmo
14.11.2007 01:57:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sennshcheiser E602-II reiän kohdilla, ja kanava auki, toimii genrestä riippumatta. Pikkusen alapäätä tarvittaessa jarruttaen.
Ko. mikki toimii suoraan myös umpikalvoisen bassarin edessä.
Studiokäyttöön ko. mikki saattaa olla joissain tilanteissa turhan korostettu laidoiltaan.
 
koopop
14.11.2007 13:08:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ajan myötä luopunut bassaritunnelista. Käytän kyllä edelleen isokalvoista etukalvon edessä, noin metri - puoltoista.
 
Koska mikin funktio, ainakin mulle, on tuoda bassarin rintasointia ja botnea, ei vuodot haittaa koska ne saa täysin piiloon alipäästösuotimella. Teen kanavasta ikäänkuin LFE:n, kaikki alle 110Hz vek, ja sen perään aika rankka kompressori nostamaan sointia.
 
Mä oon vaan laiska :)
 
Kallekorvola
14.11.2007 22:26:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuinka D112:lla saa napsut poimittua? Itse omistan D112:n ja tuntuu että sillä tulee jatkuvasti liian "pyöreän" ja dubin kuuloista soundia. Itse tavoittelen enempi sellaista punkrock-soundia: basarin pitäis olla vähän niin kuin nyrkinisku naamaan;-)
 
tosta mikistä puhuttaessa harvemmin kuulee ätäkkiä puuttuvan... veikkaan että onkelma löytyy rummun takaa (rumpalin potkussa ei ole kyllin puhtia) tai itse rummusta (paska kalvo, viritys pielessä, tai muuten luokaton rumpu).
 
sennheiserin e602 on mun mielestä melko lyömätön tollaseen roksoundiin, studiossa ja livenä. muitakin hyviä toki on...
 
Hannu H.
14.11.2007 23:21:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko teillä e602 käyttäjillä jotain samplea heittää kehiin että mitä ootte saanu sillä aikaan? Itsellä alkaa usko loppumaan, mutta alkutaipaleella tässä hommassa ollaan vielä, joten tietotaidossa varmaan enemmän puutetta kuin mikissä. Olis kiva kuulla että mihin on teoriassa mahdollista päästä :)
 
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
erkko
15.11.2007 21:31:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tosta mikistä puhuttaessa harvemmin kuulee ätäkkiä puuttuvan... veikkaan että onkelma löytyy rummun takaa (rumpalin potkussa ei ole kyllin puhtia) tai itse rummusta (paska kalvo, viritys pielessä, tai muuten luokaton rumpu).
 
Vika ei oo rumpaleissa ja rummutkin ovat olleet ihan ok. Kyllä vika löytyy selkeästi mun taidoista. Täytyy joskus testailla tarkemmin mikin paikkaa basarin sisällä. Aina äänitellessä tuntuu vaan olevan kauhea kiire.
 
Livekäytössä D112 on aina ollut mun mielestä ihan paras mikki, mutta jostain syystä en saa siitä äänittäessä sellaista soundia jota haen. Tarkoitan että kyllä basari jysähtää ja on ison kuuloinen, mutta napsua en saa esille. Basari ei oikein napsahda kitaravallin takaa vaan jää turhan pehmeän kuuloiseksi.
 
Werihukka
15.11.2007 23:17:26 (muokattu 15.11.2007 23:18:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basari ei oikein napsahda kitaravallin takaa vaan jää turhan pehmeän kuuloiseksi.
 
Yleensä tämän takia monet niitä triggereitä käyttää helpotuksena. Kannattaa miksata ne kitaravallit huomioon ottaen se basarisaundi, niin voisi auttaa.
 
Ite oon sitä mieltä, että ilman triggauksiakin saadaan jytävät, napisevat ja tiukat basarit, mutta se vaatii paljon enemmän työtä miksauksen kanssa.
 
Ite virittäisin basarin lyöntikalvon melko löysäksi ja sanoisin rumpalille, että polje niin paljon kun kintuista lähtee ja heittäisin sen mikin johonkin kymmenen sentin päähän etukalvosta rummun sisään. Kunnon lätinä lähtee melko löysästä kalvosta ja napakasta poljennasta.
 
Jos rumpali kuitenkin on tottunu soittamaan tiukoilla kalvoilla, niin voi tuottaa ongelmia saada se soitto sujumaan toisella tuntumalla.
 
En minä mitää tiiä. Kuhan heittelen omia näkemyksiä.
 
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
Da Make
16.11.2007 00:55:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos rumpali kuitenkin on tottunu soittamaan tiukoilla kalvoilla, niin voi tuottaa ongelmia saada se soitto sujumaan toisella tuntumalla.
 
Mulle tuli mieleen, että tuollaisessa tilanteessa on sitä soittotuntumaa jonkin verran mahdollista kompensoida kiristämällä resokalvoa. Yleensä olen saanut tällä tavalla myös parempaa soundia.
 
Mutta tuon rei'ättömän bassarin mikittämiseen kaipaisin lisää näkemyksiä, muutamiahan tässä on tullut. Itse olen kokeillut vähän kaikenlaista, dempeistä soivaan kumimattotunnelliin.
Haussa vähän Bonhamia ja sitä 60's soulia mutta kuitenkin kirkasta selkeyttä (artikulaatiota).
Napsu ei juuri kiinosta, sitä saadaan kyllä tarvittaessa vaikka nuijalta.
 
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
Gardiner
17.11.2007 11:36:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiristämällä resokalvoa. Yleensä olen saanut tällä tavalla myös parempaa soundia.
 
Mutta tuon rei'ättömän bassarin mikittämiseen kaipaisin lisää näkemyksiä

 
Minun kuitenkin melko vähäisen äänittelykokemuksen tuntuma on, että pienellä resokalvon kiristämisellä monesti saa ihmeitä aikaan.
Ite oon leikkaamattoman etukalvon kans joskus kokeillu sellasta "ristikkäin laitettujen huopanauhojen" systeemiä. Se kuuskytlukulainen "virallinen bassari-demppari" on kyl ehkä parempi, ku vaan jaksaa hakee sille oikeen paikan ja tiukkuuden. Se just on tärkee et sitä demppiä voi säätää, et sitä on vaan just senverran ku tarvii ettei soi "tsängtsåjåjoing", mut kuitenkaan rummun soimista ei oo "tapettu".
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Roberto
17.11.2007 11:40:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Umpikalvoisen bassarin kohdalla virittämisen taito on korvaamaton. Rummun kalvojen pitää olla oikeassa vireessä ei ainoastaan toisiinsa vaan myös soittajan tatsiin nähden jotta sointi olis haluttu. akg:N D12 on aika mainio vanhan liiton bassari-soundimikki.
 
Gardiner
17.11.2007 12:01:55 (muokattu 17.11.2007 18:54:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Umpikalvoisen bassarin kohdalla virittämisen taito on korvaamaton. Rummun kalvojen pitää olla oikeassa vireessä ei ainoastaan toisiinsa vaan myös soittajan tatsiin nähden jotta sointi olis haluttu.
 
Tässäpä se kaiketi on se vaikeus "perinne-bassarin" kanssa.
Mie oon joskus päivätolkulla ähränny, vaan mikä on kun ei taidot riitä.
Myös nuija-tekniikka vaatii omat kommervenkkinsä.( kuin paljo lepuuttaa iskun jälkeen kalvolla, kuin "kaukaa" nuija lyö, antaako nuijan ain heti pomppaa takas irti kalvosta, lista on loputon. Tulee paljon muuttujia "perinne" systeemissä.
Hyvä harrastus, ei lopu heti puuhastelu kesken. :)
 
Hitto, Edit: On siinä ainakin enömpi puuhasteluu ku Triggerin kaa ährätessä, ja monipuolisempi soundimaailma ku sämpleissä, ainakin mahikset mennä ankarasti pöpelikön puolelle.
 
viel joutu Eeditoimaan. Rumpuja siis joutuu tällä methoodilla aatteleen ihan akustisena soittimena elikkäs instrumenttina, ja niitä pitäs oikeesti soittaa eikä kelaa et ne on vaan triggerin padit, sama miten kopistelee.
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «