Fuckbarbie 11.11.2007 21:34:48 | |
---|
Hei ! Tuossa rupesin modaamaan vanhaa ällteedeetäni ihan kokeilumielessä. Otelauta on ruusupuuta. Se on hieman liian vaalea mielestäni. Kitaran maalaan muuten valkoiseksi siis. ELI: Pystyykö otelautaa jotenkin värjäämään (kyllästämään, maalaaman mitälie), jotta saisin siitä tummemman/mustan? |
Little Savage 11.11.2007 21:45:09 | |
---|
Pystyy ja ei pysty. Jotkut värjää otelautoja mustalla petsillä. Olen kuullut sellasta juttua että väri kuluu otelaudasta pois. Aukaisempa sepalukseni. EI ! jätetään se huomiseen. |
Fuckbarbie 11.11.2007 21:53:06 | |
---|
Jotkut värjää otelautoja mustalla petsillä. Tätä itsekkin ajattelin ensimmäisen. Minkähänlainen käsittely sille tulisi antaa ennen petsausta? |
darkus 11.11.2007 21:57:42 | |
---|
Varmaankin hionta ja varovainen puhdistus asetonilla. Sen jälkeen petsi hionta, uudestaan petsi ja vaikka öljy päälle... Kuulostaa hyvältä. Miten se soitetaan? |
Fuckbarbie 11.11.2007 22:45:56 (muokattu 11.11.2007 22:47:33) | |
---|
Varmaankin hionta ja varovainen puhdistus asetonilla. Sen jälkeen petsi hionta, uudestaan petsi ja vaikka öljy päälle... Mitähän oljyä siihen tulisi laittaa? Tarvitseeko minun poistaa nauhat tämän yhteydessä? Varmaankin.. Olisiko kellään heittää _suomeksi_ askel askeleelta ohjetta siihen miten saan nauhat pois? Kitarassa on reunalistat, eli sivuttain niitä ei saa. |
Antti1 11.11.2007 22:47:50 | |
---|
Mä laittaisin muuten ehdottomasti spriipetsiä tuohon, vesiliukoinen ei oo hyvä juttu. Pitäisikö tuo saada ihan mustaksi, vai vaan tummennettua? "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Fuckbarbie 11.11.2007 23:01:25 | |
---|
Mä laittaisin muuten ehdottomasti spriipetsiä tuohon, vesiliukoinen ei oo hyvä juttu. Pitäisikö tuo saada ihan mustaksi, vai vaan tummennettua? Mitä tummempi, sen parempi. Musta olisi kaikkein hienoin, mutta jos menee vaikeaksi .. |
Antti1 11.11.2007 23:11:56 | |
---|
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Boldari 12.11.2007 00:51:35 (muokattu 12.11.2007 00:55:25) | |
---|
Mulla on ollu vähän samat mielessä. Toi etikka ja teräsvilla täytyy testata. Onneksi on aito HB-kaula testikaulana. Mahtaakohan muuttaa tatsia paljon? Ja mahtaako jäädä vittumainen haju? Entäs se ammoniakki, saako sitä apteekista ja onko se välttämätön? No, viikon päästä raporttia. There's no geographical answer to an emotional problem. |
tupla There's no geographical answer to an emotional problem. |
Boldari 13.11.2007 10:05:17 (muokattu 13.11.2007 10:09:35) | |
---|
No niin. Hiukan asioita tutkinneena voin sanoa että tuo ruostehomma ei ole kovin hyvä. Mutta löysin konstin jolla saadaan todella hyvää jälkeä. Sen tarkemmin en viitsi paljastaa koska tämä homma on ehkä kaupallisestikin otollinen. Pari pikku juttua vielä ratkaistava ja kestotestin tuloksia odotellessa. Omissa kuvissa Jackson DK2 jonka otelaudan hoitelin eilen. Kuvat otettu vga kameralla, mutta laitan parempia. E: Kuvat eivät kyllä tee oikeutta. There's no geographical answer to an emotional problem. |
Boldari 13.11.2007 12:34:07 (muokattu 13.11.2007 13:32:41) | |
---|
Lisäsin omiin kuviin yhden työvaihekuvan. LTD TA-200 basson otelauta. E: Toisen käsittelyn jälkeen todella tasainen ja MUSTA otelauta. Ei kyllä eebenille häpeä. Laitoin kuvan valmiista bassosta. There's no geographical answer to an emotional problem. |
jukkasil 13.11.2007 13:21:07 | |
---|
Pellavaöljyllä mä olen noita ruusupuuotelautoja saanut huomattavasti tummemmiksi. Lapiobasson pyökkiotelaudan värjäsin pellevaöljyyn sekoitetulla petsivärillä + lakkasin pellavaöljypohjaisella venelakalla. Hyvin on ainakin vielä pysynyt lakka kiinni ja ei tuo ole kauhean vaikea uusittavakaan, kun on nauhaton vehje kyseessä. Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/ |
Fuckbarbie 13.11.2007 17:10:44 | |
---|
No niin. Hiukan asioita tutkinneena voin sanoa että tuo ruostehomma ei ole kovin hyvä. Mutta löysin konstin jolla saadaan todella hyvää jälkeä. Sen tarkemmin en viitsi paljastaa koska tämä homma on ehkä kaupallisestikin otollinen. Pari pikku juttua vielä ratkaistava ja kestotestin tuloksia odotellessa. Omissa kuvissa Jackson DK2 jonka otelaudan hoitelin eilen. Kuvat otettu vga kameralla, mutta laitan parempia. E: Kuvat eivät kyllä tee oikeutta. Kerro nyt helvetissä kuinka teit sen? |
Boldari 13.11.2007 17:59:48 | |
---|
En kerro. Mutta voin kertoa että ei kotitalouskamoilla pärjää. Eli ammattishittejä tarvitaan. Mutta kun olen ne pari hommelia saanut ratkastua niin laita kaula postiin ja värjään sen postkulujen hinnalla. Ja muuten kaulan tatsi paranee helvetitsti. There's no geographical answer to an emotional problem. |
kulmahiomakone 13.11.2007 18:59:37 (muokattu 13.11.2007 19:08:20) | |
---|
Pellavaöljyllä mä olen noita ruusupuuotelautoja saanut huomattavasti tummemmiksi. Jep. Lisäksi vernissalla kyllästetty otelauta tuntuu muutenkin "eebenmäisemmältä", ei vain värinsä puolesta. Tuleehan siihen massaa lisää ja tiheys kasvaa, joten sinänsä ymmärrettävää. Ja tosiaan lakka pysyy kiinni, kunhan öljy on vain kuivunut. Suosittelen kyllä kokeilemaan. Itse kyllästän kaikki otelaudat nykyään vernissalla. DIT: lisätään, että kiinanpuuöljy toiminee myös. Se kuivaa huomattavasti nopeammin kuin vernissa, eikä siten imeydy yhtä syvälle puuhun. Kylmäpuristettu pellavaöljy sitten taas kuivaa huomattavasti hitaammin kuin vernissa. Olisko niin, että kiinanpuuöljyllä kyllästettyä puuta vois lakata parin päivän päästä, vernissalla (keitetyllä pellavaöljyllä) kyllästettyä viikon kahden perästä ja kylmäpuristetulla pellavaöljyllä kyllästetyn puun kuivumista kannattaa odotella kuukauden verran. Riippuu sitten tietysti myös siitä, että kenen valmistamaa on öljy, paljonko siinä on kuivumista nopeuttavia hapettimia jne. DIT2: niin ei sen puoleen, että sitä otelautaa lakata tarttis, jos se ruusupuuta on, mutta antaa noi jotain käsitystä työskentelyajoista. Miten vaan. Vajaalla pakalla. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Fuckbarbie 13.11.2007 22:48:45 (muokattu 13.11.2007 22:49:06) | |
---|
Siis ihan näin kiteytettynä. 1. Hiotaan otelauta 2. Puhdistetaan se asetonilla 3. vernissaa otelautaan (tekniikka, vinkkejä, määrä?) 4. Lakataan (Onko lakalla hirveästi väliä? Suosituksia? Right? |
kulmahiomakone 14.11.2007 19:14:33 (muokattu 14.11.2007 19:19:05) | |
---|
Kiteytettynä: DIT: HUAM! TÄRKEÄ! 1. Suojataan kitaran lakkaosat HÖVIN! Vernissa tekee ainakin selluloosalakkapintaan ilkeää jälkeä, menee suorastaa lakkapinnan läpi. Ekassa vernissaotelautakitarassani jouduin tekemään pintakäsittelyn kokonaan uusiks, hiomaan puulle ja lakkaamaan, kun en suojannut kitaraa ja vernissaa roiskui. Eli kelmu/muovi-teippi, sanomalehti. Liian varovainen ei voi olla. Mulla ei oo tosin kokemuksia kuin selluloosalakkapinnasta, voi olla, että muut lakat vernissaa kestävät, mutten aio ottaa asiasta selvää. 1. Hiotaan otelauta 2. Puhdistetaan se lakkabensiinillä 3. Vernissaa otelautaan rätillä, hammasharjalla, mitä nyt käsiin sattuu hinkaten niin paljon kuin menee. Ainakin mun käyttämällä vernissalla tuo on sellainen parin tunnin sessio. Koko aikaa ei tietenkään tartte hinkata, satunnainen lisäys ja jynssäys riittää. Lopetetaan kun otelauta ei enää ime uutta vernissaa. Meniskö sitä vernissaa yhteen otelautaan arviolta desin verran, kun otetaan huomioon se mikä jää rättiin ja valuu lattialle ja ties minne. Ei paljoa siis. 4. Lakataan tai sitten ei. Ei tummaa otelautaa tartte mun mielestä lakata. Vaaleaan oon selluloosalakan vetäny parin viikon kuivamisen jälkeen. 5. Jos aikoo väriä käyttää, niin se kannattaa lisätä vernissaan ennen käsittelyä ;) Aika tummaksi ruusupuu muuttuu ilman värejäkin, mutta ei siitä pikimustaa sentään tuu. 6. Nauhavälit kannattaa pitää putsailla toisinaan projektin lomassa, sillä vernissa kuivuu ihan riittävän kovaksi. Itse oon myös hakannut nauhat kiinni viimeistään parin päivän päästä kyllästyksestä kunhan oon urat ensin sahalla avannut. En tiiä, olisko vaikeempaa jos vernissa kerkeis kunnolla kuivumaan. 7. Mitään vastuuta en ota, jos joku noudattaa ohjeita eikä tykkää lopputuloksesta. En tosin ymmärrä miksei tykkäis, mutta kaikki eivät tykkää nollanauhastakaan, enkä mä ymmärrä miks. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Boldari 15.11.2007 02:12:47 | |
---|
Jou. Eli omissa kuvissa yksi lähikuva LTD:n kaulasta. Homman ainoa miinuspuoli on hiukan tympeä haju. Jos on kiinnostusta lähteä kokeilemaan joidenkin kökkökaulojen kanssa niin pikaviestiä vaan. |
Boldari 15.11.2007 16:25:46 | |
---|
Plää. Noniin, hajut on aikalailla eliminoitu. Nyt toistaiseksi olisi siis mahdollisuus saada ilmaiseksi(postikulut tietenkin) "eebenisöity" otelaudan pinta. Eli sivudotsien osuus jää värittä mikäli siinä on lakka. |