Metallica mies 07.11.2007 11:49:53 | |
---|
Eli lainassa tällä hetkellä Randall RH-50 T-putkinuppi, treeneissä soitellut Sundown merkkisen 4x12 kaapin kanssa.(oma combo paskana) Saundi ei ole korvia hivelevä, mutta ihan "OK". Bändin kanssa viime keikalla pistin Randalin toisen bändin kitaristin Peavey valve kingille suunniteltuun kaappiin, saundi oli hirvittävä, säröä tuskin ollenkaan, en tiedä paljoa mitään kitarakamoista.. kuitenkin lainasin sitten valve king-nuppia keikalle. Nyt olisi sitten Lauantaina keikka taas ja paikan omistaja/vastaava sanoi että talon puolesta löytyy Marshalin kaappi, että ei tarvitse omaa ottaa. Nyt sitten hirvittää että jos se Randalin RH-50 T nuppi kuulostaa olemattomalta sen marsun kaapin kanssa. Keikkapaikkaan matkaa reilusti (Mikkeli - Helsinki), joten on sitten melko orpo olo jos ei jytki kitarasaundit ja lämppäreitä/muita bändejä ei ole. Joku viisas jos voisi valoittaa tietämätöntä miestä asiassa: miten paljon poikkeavuutta on nupin ja eri kaappien välillä. Kiitos. |
Torniojaws 07.11.2007 11:59:30 (muokattu 07.11.2007 12:00:01) | |
---|
Joku viisas jos voisi valoittaa tietämätöntä miestä asiassa: miten paljon poikkeavuutta on nupin ja eri kaappien välillä. Jopa silloin kun elementit ovat samat, voi kahden eri kaapin ero olla kuin yö ja päivä. Sen tarkemmin on melko mahdotonta sanoa. Kokeilemalla eri kaappeja selviää. Noin perussääntönä voi kuitenkin sanoa, että mitä laadukkaampi kaappi, sen parempi soundi yleensä (ei aina). |
pekurides 07.11.2007 12:27:04 | |
---|
Myös nupin ja kaapin impedanssit pitää täsmätä, jos viturallaan voipi jotain kärytä sekä vaikuttaa saundiin. Kaapin ohmit ei saisi olla koskan pienemmät mitä nupissa valittu. Vaikuttaa myös saundiin niin että tulee ohkasempi ja ruikulimpi, ainakin omista kokemuksisita. Särön määrään kaapit ei pitäisi mitenkään vaikuttaa. tuo marsun 4x12 kaappi on semmoista peruskauraa, eli pitäisi olla jonkinverran parempi kuin valvekingin skobe sekä se sinun 2x12. Eri kaapit saundaa paljonkin eritavalla, elementiti,raaka-aineet ,toteutus ja koko/muoto vaikuttavat kaikki kaikkeen. loppupeleissä makuasioita. Tunteella päin vittua. |
rytilahti 07.11.2007 12:51:29 | |
---|
Joku jos voisi valoittaa tietämätöntä miestä asiassa: miten paljon poikkeavuutta on nupin ja eri kaappien välillä. Kiitos. On joo eroa kuten jo sanottu. Itselläni on vain huonoja kokemuksia marshallin kaapeista.. Ne ollut näite jcm900/800 kaappeja. Todella hengettömiä tekeleitä. Mukava olisi testata jotain 1960ax/bx kaappia. Mut en voi sanoa mitä sun pitäisi tehdä. Ota oma kaappi mukaan jos pystyt. Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!! |
Volle 07.11.2007 13:02:21 | |
---|
Särön määrään kaapit ei pitäisi mitenkään vaikuttaa. Kyllä kaiutinkin voi särkeä. Piis |
oiva tumpeloinen 07.11.2007 13:06:19 | |
---|
Kyllä kaiutinkin voi särkeä. Harvassapa 4x12" komerossa näin käy. Tai sitten on jossain vikaa. Luulen ennemmin, että kevyempi kaappi on resonoinut jotain vasten ja se on tuntunut tekevän sitä säröä soundiin. Perusmarsut on ihan ok kaappeja mun mielestä. Ei mitenkään loputtoman hyviä, mutta en mä niitä huonoiksikaan sanoisi. Kyllä sellaisella keikan ajan tulee toimeen. Toiset pidempäänkin. |
Volle 07.11.2007 13:28:51 | |
---|
Harvassapa 4x12" komerossa näin käy. Tai sitten on jossain vikaa. Luulen ennemmin, että kevyempi kaappi on resonoinut jotain vasten ja se on tuntunut tekevän sitä säröä soundiin. No joo, totta se noissa isoissa kaapeissa hirmu todennäköinen skenaario tosiaan ole, ellei kartioihin ole tahallaan tökkinyt reikiä tai jotain ole muuten hajalla. Mutta siis tarkoitus oli sanoa, ettei se ole kuitenkaan mahdotonta. Ja tietysti eri kaappien eri taajuuksia korostava/vaimentava vaikutuskin voi saada aikaan tunteen, että säröä on jollakin kaapilla saundissa enempi. Piis |
baba o riley 07.11.2007 14:02:33 | |
---|
Mulla kävi sellainen taannoin että levisi omasta hiwatin kaapista yksi elementti. Treeniksellä sitten lykkäsin dr 103sen marsun 412 1960 mihin isketty v30set. Vittu että oli paska soundi, pieni ja röpönen, muuttui hattiwatti kotikomboksi siinä, ehkei ihan mut lähelle, verrattuna hiwattiin faneillä. Tein sitten kunnon researchin kun piti korvata elementit ja täytyy sanoa että opin sen että kaapissa on pirusti suurempi osa soundia kun vois arvata. Enää en ennen keikkaa kysy et onks kellään 16ohmista kaappia niin tuon vain nupin :) Löytyi kyllä pirun isosoundiset elementit lopulta ja taas soundaa jumalalliseslta. |
Rakoni 07.11.2007 15:25:59 | |
---|
Ja tietysti eri kaappien eri taajuuksia korostava/vaimentava vaikutuskin voi saada aikaan tunteen, että säröä on jollakin kaapilla saundissa enempi. Näin. Yleisesti: enemmän alapäätä= "enemmän" säröä. Lottohevi on paskimmillaankin parasta |
Metallica mies 07.11.2007 17:44:03 | |
---|
Ok. Kiitoksia. |
htm 11.11.2007 22:47:18 | |
---|
|
WinterMad 12.11.2007 07:40:48 | |
---|
Peaveyn 6505 kuulosti omalla kaapillaan mahtavalta kun lainasin ko. peliä eräällä keikalla. Nyt kun kuitenkin testasin sitä vahvistinta ostaessani Framuksen 4xVintage 30 -kaapilla niin soundi oli aika onneton mielestäni. Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka. | Grave - Home of the brave? |
rytilahti 12.11.2007 11:19:40 | |
---|
Enää en ennen keikkaa kysy et onks kellään 16ohmista kaappia niin tuon vain nupin :) Löytyi kyllä pirun isosoundiset elementit lopulta ja taas soundaa jumalalliseslta. Sama juttu että oma kaappi aina mukaan kun mahtuu vaan... Mitkäs elementit löysit? Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!! |
Hughes 12.11.2007 17:05:03 | |
---|
On joo eroa kuten jo sanottu. Itselläni on vain huonoja kokemuksia marshallin kaapeista.. Ne ollut näite jcm900/800 kaappeja. Todella hengettömiä tekeleitä. Mukava olisi testata jotain 1960ax/bx kaappia. Mulla on bassokaappina 1984B Marshall ja siinä on kyllä suht rouhea kitarasoundi. Jopa niin rouhea että yhden bändin kitaristit ei voinut olla vetämättä studiossa muutamaa kitararaitaa sen läpi. Tuli mukavan muhkea soundi narulle. http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/ |
baba o riley 12.11.2007 20:59:01 | |
---|
Sama juttu että oma kaappi aina mukaan kun mahtuu vaan... Mitkäs elementit löysit? Eminence Tonkers. Ne on suht lähellä vanhoja fane-elementtejä. Niistä saa ihan pirun ison äänen :) Kyllähän se hattivatin 4122 kaappi onkin semmonen että painaa melkein kahden marsun verran, mutta niin painaa soundikin :)) |
grynost 12.11.2007 22:06:54 | |
---|
Kaappi ja elementit vaikuttavat saundiin ziljoona kertaa enemmän kuin putket, joista aina puhutaan. IMO. |
Kaappi ja elementit vaikuttavat saundiin ziljoona kertaa enemmän kuin putket, joista aina puhutaan. IMO. Elementit sen soundin tosiaan ulos suoltavat ja ne vaikuttavat todellakin todella paljon. Itse ostin Framuksen V30-kaapin Trilogyn kaveriksi ja olin hieman pettynyt yhdistelmään. Soundit olisivat varmaan olleet oivat johonkin moderniin metalliin tjsp. mutta eivät omiin tarpeisiini (drop-C stoner/doom). Ostaa sujautin Greenbackit ja nyt on toinen ääni kellossa. Tukevaa (ja selkeää) alapäätä on tarjolla, eikä se middle/diskanttipiikki enää vaivaa. Ehkä Trilogy oli itsessäänkin hieman noita taajuuksia korostava ja siksi alkuperäinen V30-kaappi ei ollut sen kanssa niin mieluisa yhdistelmä minulle. Suosittelen siis todella testaamaan noita eri kaappeja/elementtejä. Niillä saa ihan uutta eloa soundiin. |
Metallica mies 06.12.2007 21:53:14 | |
---|
Kaappi ja elementit vaikuttavat saundiin ziljoona kertaa enemmän kuin putket, joista aina puhutaan. IMO. Kyllä, olen huomannut tuon kanssa, viidellä eri kaapilla tullu soiteltua saman Randallin nupin kanssa ja ero on ollu kun yöllä ja päivällä. Paras saudi syntyi erään 70-luvun bassokaapin(alunperin) kanssa, en nyt muista merkkiä, mutta ai ai kun jytki. Huonoin saundi mahdollisesti Sundown merkkisen kaapin kanssa. |