Aihe: Pedaalihässäkän hurinan aiheuttaa..
1 2
hotsipumi
12.11.2007 13:47:15

...mikä? Niin siis mun pedaaliarsenaali on seuraava ja järjestys kitarasta vahvistimeen: Wahwah (omalla patterilla), Boss sd-1 (yhteisvirtalähde), MetallMuff (yhteisvirtalähde), Boss TR-2 (yhteisvirtalähde), Korg T-10 (yhteisvirtalähde) ja loopissa Line6 Echopark (yhteisvirtalähde).

Olen huomannut, että Line6 aiheuttaa häiriötä kun se on kytketty yhteismuuntajaan, mutta patterilla on hiljainen. Yksinään ja yhdessä MetalMuffin kanssa ei hurinoita. Jos lisää Korgin tai Boss SD-1:n tai TR-2:n, niin johan alkaa hurinat.

Myös Libe6 rinnan kytkettynä muihin ja yhteisellä virtalähteellä hurina on samanlainen ja häiritsevä?

Neuvoja kiitos!
oiva tumpeloinen
12.11.2007 13:50:27
Mikäköhän muuntaja sulla mahtaa olla? Veikkaan, että ongelmat johtuu huonosta muuntajasta.
hotsipumi
12.11.2007 14:23:29

Mikäköhän muuntaja sulla mahtaa olla? Veikkaan, että ongelmat johtuu huonosta muuntajasta.

Visual sound on muuntajan merkki ja 1000mA pitäis lähteä jakoon tosta. Eiks toi oo ihan OK laite?
tuluppa
12.11.2007 14:32:45

Ainakin Line6 Tonecore-sarjan spedut ovat tarkkoja siitä, millaisesta virtalähteestä niihin tuupataan virtaa.
McNulty
12.11.2007 14:47:20
Ainakin Line6 Tonecore-sarjan spedut ovat tarkkoja siitä, millaisesta virtalähteestä niihin tuupataan virtaa.

Kyllä. Olen nähnyt 3 särkinäistä Constrictor-kompuraa, jotka kaikki aiheuttivat vain epämääräistä rätinää sen jälkeen, kun niitä oli käytetty "normaalilla 9voltin virtalähteellä".

Myös pedaalien välissä oleva kaapelointi vaikuttaa, vaikka lyhyitä ovatkin. Itse aina kuvittelen asiaa niin, että jos minulla on 10 välipiuhaa ja niistä jokainen syö 5% soundia, niin ämyristä kuuluu lopulta vain puolet siitä kokonaisesta mitä pitäisi. Eli huonot lakut roskikseen ja parempia patch-kaapeleita tilalle. Itse olen tykännyt Planet Waves Cable Station metritavarasta ja siihen asennettavista plugeista. Ei tartte kolvia, ei syö soundia, pysyy jämäkästi jakissa ja eri pituisia ja mallisia kaapeleita on helppo tehdä. Eli 15cm lakua ja pari kulmaplugia... tai voi laittaa suoran ja kulman tai kaksi suoraa.

DiMarziolla, Spectraflexilla, George L:lla ja muutamalla muullakin valmistajalla löytyy valmiina patch-mittoihin pätkittyjä piuhoja. Toki Cordial + Neutrik on se vakio jos tykkää kolvailusta.

Tarkista siis pedaalien kunto (liittimet nyt lähinnä), kaapelointi, efektien keskinäiset asetukset ja järjestykset jne. Jos oikein mystiseksi menee, niin ei muuta kuin pedaali ja/tai piuha kerrallaan käyt lävitse ja eliminoit sieltä häiriötekijän.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Antti1
12.11.2007 15:40:49
Täytyypä todeta, että todella monta kertaa ongelmia on aiheuttanut juuri toi kaikille yhteinen virtalähde, mikäli polkimia on etusen edessä ja loopissa. Kokeiles pattereilla Line6:sta muiden kanssa normaalisti. Jos toimii, niin uutta virtalähdettä sille.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Painajaismainen
12.11.2007 15:50:49
Täytyypä todeta, että todella monta kertaa ongelmia on aiheuttanut juuri toi kaikille yhteinen virtalähde, mikäli polkimia on etusen edessä ja loopissa. Kokeiles pattereilla Line6:sta muiden kanssa normaalisti. Jos toimii, niin uutta virtalähdettä sille.

Minulla on aivan helvetillinen hurinamössö nykyisen setupin kanssa. Ketju menneepi näin: Kitara -> Boss TU-2 -> Boss DS-2 -> DigiTech Bad Monkey -> Randall RH50T-etuaste -> Boss GE-7 -> Boss NS-2 -> Randall RH50T-pääteaste -> Kuappi.

Kaikki pedaalit ammentavat virtansa Rocktronin yhteisvirtalaitteesta joka on jatkojohdossa kiinni. Olisiko muuten mitään apua siitä että kokeilisin kytkeä virtalaitteen suoraan pistorasiaan, eli jatkojohdon tiputtaisi välistä pois?

Kitarasta lähtevä piuha on Cordialia, patcheina on jotain 3 euroa maksavia pätkiä, etuasteelle vievä piuha on Cordialin. Efektilenkin piuhoitus patchia lukuunottamatta myöskin Cordialia. Pitäisikö Patchit uusia?
"Ainahan sitä voi perustaa kanalan ja vetäytyä maaseudun rauhaan, tai viljellä kukkakaalia." - Pantse Syrjä | "Stam1na on tyttöjen Mokoma" - ötzi
Krice
12.11.2007 15:55:51

Kummallakin näyttää olevan 2 säröpurkkia peräkkäin.
Painajaismainen
12.11.2007 15:57:18
Kummallakin näyttää olevan 2 säröpurkkia peräkkäin.

Eivät ole yhtäaikaa päällä, ainakaan meikäläisellä. Erilaista soundia eri tarpeisiin.
"Ainahan sitä voi perustaa kanalan ja vetäytyä maaseudun rauhaan, tai viljellä kukkakaalia." - Pantse Syrjä | "Stam1na on tyttöjen Mokoma" - ötzi
Artist
12.11.2007 16:22:37
Olisiko muuten mitään apua siitä että kokeilisin kytkeä virtalaitteen suoraan pistorasiaan, eli jatkojohdon tiputtaisi välistä pois?

Mulla ei ainakaan jatkojohto lisää mitään hurinoita. Mutta tiedä sitten.
"Yeah, Funhouse boy will steal your heart away"
hotsipumi
12.11.2007 19:54:26

Joo siis patterilla vörkkii häiriöittä, niin kuin tuossa startissa sanoin.
grynost
12.11.2007 21:43:26
Lenkissä oleville efekteille pitää yleensä olla eri virtalähde kuin ennen vahvistlnta oleville. Jos patterilla ei tule hurinaa, syy on yhteisessä virtalähteessä. Valistunut arvaukseni on että hurinan aiheuttaa audiomaiden potentiaaliero. Eli hommaa kaksi eri muuntajaa tai sitten virtalähde jonka ulostulot ovat "isolated" esim. Voodoo Lab Pedal Power II.
kondensaattori
12.11.2007 21:58:53
Maalenkki? Kokeile eri pedaaleja eri virtalähteellä jos mahdollista.
Jungleman
12.11.2007 22:45:57
Joo siis patterilla vörkkii häiriöittä, niin kuin tuossa startissa sanoin.

Aika selvä tapaus. Line6:lle erillinen muuntaja, hurinoiden pitäisi hävitä. Vaikka toinen 1-Spot, ei pitäisi tulla liikaa hintaakaan.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Jungleman
12.11.2007 22:52:35 (muokattu 12.11.2007 22:54:34)
Minulla on aivan helvetillinen hurinamössö nykyisen setupin kanssa. Ketju menneepi näin: Kitara -> Boss TU-2 -> Boss DS-2 -> DigiTech Bad Monkey -> Randall RH50T-etuaste -> Boss GE-7 -> Boss NS-2 -> Randall RH50T-pääteaste -> Kuappi.

Kaikki pedaalit ammentavat virtansa Rocktronin yhteisvirtalaitteesta joka on jatkojohdossa kiinni. Olisiko muuten mitään apua siitä että kokeilisin kytkeä virtalaitteen suoraan pistorasiaan, eli jatkojohdon tiputtaisi välistä pois?

Kitarasta lähtevä piuha on Cordialia, patcheina on jotain 3 euroa maksavia pätkiä, etuasteelle vievä piuha on Cordialin. Efektilenkin piuhoitus patchia lukuunottamatta myöskin Cordialia. Pitäisikö Patchit uusia?

Minä kokeilisin eri virtalähteitä ennen etuastetta olevilla ja lenkissä oleville pedaaleilla. Se iänikuinen 1-Spot taas, tai sitten Pedal Power 2+... Kannattaa myös kokeilla poistaa yksi pedaali kerrallaan systeemistä ja tsekata, josko jokin niistä olisi syypää hurinaan. Entä mikä tuo Rocktronin virtalähde on? Mihin vehkeeseen se on alunperin tarkoitettu? Millainen jakopiuha siitä lähtee pedaaleihin?

Pedaalien välipiuhat vaikuttavat myös. Jos ne ovat halvimpia kaupasta saatavia kumiletkuja, ei hyvä.

Kitaran maadoitus voi olla pielessä. Irrallinen piuhanpätkä, huono liitos.

Jne. Muuttujia on valtava määrä, kaikki voivat vaikuttaa. Onnea hurinanmetsästykseen.

Edit: no joo, kaikki taisi tulla jo sanottua aikaisemmin. Paras mennä nukkumaan.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
arppah8
13.11.2007 01:40:45 (muokattu 13.11.2007 01:51:16)

Entä mikä tuo Rocktronin virtalähde on? Mihin vehkeeseen se on alunperin tarkoitettu? Millainen jakopiuha siitä lähtee pedaaleihin?

Onkohan toi sama hakkurivirtalähde joka multakin löytyy? Poisti kyllä omat Bossin muuntajan kanssa esiintyneet hurinat täysin. Eli siis tää OnTap: http://news.harmony-central.com/Newp/2005/DC-On-Tap.html

Mie jaan virran omassa efektilankussani ton TU-2sen kautta ja hyvin toimii. Mun signaalitie: Leem AB-boksi>TU-2>CryBaby>Marshall Bluesbreaker II>Boss CH-1. Räkissä on sitten vielä Ibanez DDL1000- digidelay, joka toimii omalla virtalähteellä etuasteen loopissa. Ja jatkojohto löytyypi välistä myös, harvassa taitavat olla keikkapaikat joissa muuntajan piuha riittää soittopaikalta seinään asti.
I rather be a jerk than being hip like you.
Painajaismainen
13.11.2007 16:40:36
Onkohan toi sama hakkurivirtalähde joka multakin löytyy? Poisti kyllä omat Bossin muuntajan kanssa esiintyneet hurinat täysin. Eli siis tää OnTap: http://news.harmony-central.com/Newp/2005/DC-On-Tap.html

Mie jaan virran omassa efektilankussani ton TU-2sen kautta ja hyvin toimii. Mun signaalitie: Leem AB-boksi>TU-2>CryBaby>Marshall Bluesbreaker II>Boss CH-1. Räkissä on sitten vielä Ibanez DDL1000- digidelay, joka toimii omalla virtalähteellä etuasteen loopissa. Ja jatkojohto löytyypi välistä myös, harvassa taitavat olla keikkapaikat joissa muuntajan piuha riittää soittopaikalta seinään asti.

Juurikin tuo laite on kyseessä.
M Hossa
13.11.2007 19:54:19
Huh, onneksi en käytä pedaaleja...
Painajaismainen
13.11.2007 20:01:46
Huh, onneksi en käytä pedaaleja...

Menetät paljon. Tämä on todella antoisaa touhua jopa näinkin ruohonjuuri-tasolla kuin meikäläisellä. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)