Aihe: Pikkutrankkukombon korjaus.
1
SirElwood
11.11.2007 23:23:51
Mitään ideoita?

Itse ottaisin ensimmäisenä käyttöön yleismittarin, tarkemmin sanottuna jännitemittauksen ja alkaisin mittailemaan jännitteitä trankuista ja opareista jne. ja siten etsisin "jotain outoa". Pitää välillä luottaa intuitioon/sivistyneisiin arvauksiin mittaillessa, mutta jotain aavistusta voi hyvinkin saada.

Jos tuo ei tuota tulosta, niin sitten vaikkapa "listening amp" tai vastaava työkalu käyttöön.

http://www.el34world.com/Hoffman/tools.htm (alinna)
htm
12.11.2007 09:34:16

Joo, tommosen testilaitteen voisi tosiaan kyhätä.

Hieman vaan mietityttää, kun ollaan kuitenkin verkkovirran kanssa tekemisissä, että olenko tuon muuntajan takana turvassa, jos sorkin pistorasiassa olevaa laitetta?

Puhuit noista opareiden jännitteistä. Mulla ei juurikaan ole mitään hajua, mitä niiden _pitäisi_ olla. Mistä esim tiedän, onko opari kärähtänyt?
Vastukset ja diodit kai harvemmin paukkuu...

Äkkiseltään näyttäisin, että tuo etuaste rakentuisi perinteisemmästä ts-tyyppisestä od:sta ja toisesta ehkä fuzz-piiristä. Tuossahan on kaksi esivahvistusastetta. Molemmat jrc4558dd:illä toteutettuna.

No katsotaan, jos saisi tolkkua. Mulla on tuohon modikin tiedossa, jolla saisi lisää tehoa ja rytkettä.

Tai sitten raknnan kuoreen rubyn tai vastaavan pikkustyrkan.
SirElwood
12.11.2007 12:05:41 (muokattu 12.11.2007 12:07:06)
Puhuit noista opareiden jännitteistä. Mulla ei juurikaan ole mitään hajua, mitä niiden _pitäisi_ olla. Mistä esim tiedän, onko opari kärähtänyt?

Käyttöjännite 9. pinnissä, ehkäpä 12V. Nelospinnillä varmaankin 0V muissa esimerkiksi puolet käyttöjännitteestä tjsp... Ilman kytkentäkaaviota mennään tosiaan vähän arvailujen ja "fiiliksen" varassa. Tosin, nuo oparit eivät ole kalliita (noin 1e/kpl), joten jos epäilystä herää, niin ei ole kallista vaihtaa. Hyvällä tuurilla jää vielä kaksi toimivaa 4558:a johonkin efektipolkusimeen laitettavaksi. =)

Muuntajan takana turvassa oleminen on vähän suhteellista... Niin kauan kun olet sen muuntajan takana mittaamassa olet "turvassa", mutta pieni lipsahdus (ei muuten kovin harvinaista etenkään jos piirilevy on kovin kryptinen) ja voi paukkua jossain.
dbv
12.11.2007 13:20:56
Joo, tommosen testilaitteen voisi tosiaan kyhätä.

Hieman vaan mietityttää, kun ollaan kuitenkin verkkovirran kanssa tekemisissä, että olenko tuon muuntajan takana turvassa, jos sorkin pistorasiassa olevaa laitetta?

Vastukset ja diodit kai harvemmin paukkuu...

Jos opari on pamahtanut, saattaa käyttöjännitetulojen ts. V+ ja V- /GND väli olla oikosulussa tai niiden välinen resistanssi olla hyvin pieni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)