Aihe: mikkien vuoto
1
mat143
08.11.2007 23:07:54
Jep, ihan vihreä olen miksaamisessa. Treenikämppä on suhteellisen pieni ja tallennettaessa rummut(3 mikkiä), laulu(2 mikkiä), basso ja pari kitaraa livenä niin kaikki mikit vuotavat toisiinsa.
Mitenkä noita nauhoitettuja raitoja voisi 'putsata' jotta lopputulos olisi hieman selkeämpi. Kannattaako lauluista ja muusta leikata suosiolla alapäästä pois ?

Pahin on ehkä laulavan rumpalin mikki johon rummut tulevat tosi lujaa. Tälle ei varmaan kovin paljoa ole tehtävissä.

Meiniki on kuitenkin että kaikki nauhoitetaan aina kerralla - livefiilis talteen.

Onko jokin mikkityyppi joka ei poimisi kuin läheltä ?!?

Ääni'korttina' on Presonuksen firepod ja softana Reaper (jos ne nyt mitään meinaa).

Vinkeistä kiittäen,
tv.matti
milcoin
08.11.2007 23:18:16
Jep, ihan vihreä olen miksaamisessa. Treenikämppä on suhteellisen pieni ja tallennettaessa rummut(3 mikkiä), laulu(2 mikkiä), basso ja pari kitaraa livenä niin kaikki mikit vuotavat toisiinsa.
Mitenkä noita nauhoitettuja raitoja voisi 'putsata' jotta lopputulos olisi hieman selkeämpi. Kannattaako lauluista ja muusta leikata suosiolla alapäästä pois ?

Juu alakertaa voi ja kannattaa leikata kaikkialta mistä voi. Yläkertaa voi mahdollisesti leikata kitaroista kans.

Pahin on ehkä laulavan rumpalin mikki johon rummut tulevat tosi lujaa. Tälle ei varmaan kovin paljoa ole tehtävissä.

Voisko laulut kuitenkin äänittää sit erikseen jälkeenpäin?

Meiniki on kuitenkin että kaikki nauhoitetaan aina kerralla - livefiilis talteen.

Kaunis ajatus.

Onko jokin mikkityyppi joka ei poimisi kuin läheltä ?!?

Ei.

Ylesivinkkinä tarjoan vielä että kun miksaat tuotoksia niin älä liikaa kuuntele yksittäisiä raitoja vaan avaa reilusti kaikki ja ala siitä muokkaamaan kokonaisuutta.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Roberto
09.11.2007 11:43:42

Shure SM57 vois olla kova. Ja naama kiinni siihen mikkiin kun hoilataan.

Hyvä! Tolleen ku saatte hyvänkuuloista matskua ni ootte jo pitkällä.
harhonko
09.11.2007 14:34:14
vaikea hallita tuo vuoto juu. Ongelmaa voisi ehkä lähestyä siltä kantilta, voisiko jotkut mikit olla kovinkin suuntaavia, jolloin tilanne ehkä hieman helpottuisi. Viisaat varmaan osaa kertoa suosituksia mikkivalintoihin.
H&H
Mikael
09.11.2007 15:31:50 (muokattu 09.11.2007 15:35:45)

Shure SM57 vois olla kova. Ja naama kiinni siihen mikkiin kun hoilataan.

Tai SM7 jos jostain löytyis... jos sen mikin saa jotenkin niin että se tulis suoraan turvan eteen ja rummut olis ikäänkuin suoraan mikin takana. Ja vielä jos rumpalin lauluvola olis mahd kovaa, niin suhde vuotoääneen olis suuri. Mitenhän toimis tollanen joku dynaaminen headset herttakuviolla? esim: http://www.shure.com/ProAudio/Produ … sMicrophones/us_pro_WH20XLR_content Suurin osa noista headse-mikeistä jotka on tarkoitettu laulukäyttöön on konkkamikkejä, tosin niitäkin löytyy kyl herttakuviolla...
Inhimillisyys on hyve.
mat143
10.11.2007 16:15:24
Kiitos vastauksista. Onko mahdollista käyttää jotain gate-plugaria tai jotain..?!?
Halsu
10.11.2007 17:57:51 (muokattu 10.11.2007 18:00:36)

Kiitos vastauksista. Onko mahdollista käyttää jotain gate-plugaria tai jotain..?!?

Aina voi toki yrittää, mutta aika harvoin sellainen soundaa kovin hyvältä.

Eikä sitä vuotoa vältämättä edes kannata poistaa. Tilaääni tekee vaan hyvää kun livefiilistä tavoitellaan.

Toki oleellista on, että bändin livesoundi on balanssissa. Jos esim. vain basso vuotaa liikaa laulumikeistä, se on todennäköisesti muutenkin liian lujalla verrattuna muuhun bändiin.
CU -- Eki
Hornanturska
10.11.2007 18:50:53 (muokattu 10.11.2007 18:51:19)
Edit: luin taas päin helvettiä.
"...jos mättöä kaipaat ja sulla on alle 50 vattine paska vahvari ni unohda mätöt, mikit ei vaa joteki anna sitä säröö?itteki jouduin hankkii 50 wattise ibanezi" - MEGA_DETH
Jaakkoopuukkoo
10.11.2007 19:10:37

Kaunis ajatus.

En tiedä, mitä Milcoin tarkoitit, mutta saattaa soinnahtaa turhan sarkastiselta kommentilta. Olen viisaammiltani kuullut ja itse sen aina myöskin kokenut, että paskaa fiilistä ei millään plugarilla poies saa, kaikelle muulle voipi tehdä edes jotakin.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
luu
10.11.2007 23:56:01

Itse olen päässyt liveäänityksissä ihan hyvään lopputulokseen sillä, että olen leikannut kaikista mikeistä paitsi basarista ja bassosta alataajuudet pois (noin 100 hz kohdilta). Laulumikkien vuodot voivat itse asiassa toimia ambienssimikkeinä. Saa sopivasti tilaa ja ilmaa, mutta alapääleikkauksen avulla basari ja basso eivät kuulosta munattomilta. Kaikkea vuotoa ei kannata pelätä.

Rumpalin laulumikki voi tosiaan olla ongelmallinen. Kannattaa pistää mikrofoni niin lähelle suuta kuin mahdollista.
mat143
11.11.2007 10:39:08
Itse olen päässyt liveäänityksissä ihan hyvään lopputulokseen sillä, että olen leikannut kaikista mikeistä paitsi basarista ja bassosta alataajuudet pois (noin 100 hz kohdilta). Laulumikkien vuodot voivat itse asiassa toimia ambienssimikkeinä. Saa sopivasti tilaa ja ilmaa, mutta alapääleikkauksen avulla basari ja basso eivät kuulosta munattomilta. Kaikkea vuotoa ei kannata pelätä.

Rumpalin laulumikki voi tosiaan olla ongelmallinen. Kannattaa pistää mikrofoni niin lähelle suuta kuin mahdollista.

Kiitos luu ! Kokeilen välittömästi 100hz kikkaa !

tv.matti
Timo JM
11.11.2007 10:44:55

Jos jokaiselle sais omat luurit niin ainahan sitä vois siirtää osan äänilähteistä muualle. Esimerkiksi skitta- ja bassovahvistimet. Parantais lopputulosta huomattavasti. Sitten kun vielä laulu vedettäis jälkikäteen niin se olis siinä.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
Hannu H.
11.11.2007 10:57:52

Jos jokaiselle sais omat luurit niin ainahan sitä vois siirtää osan äänilähteistä muualle. Esimerkiksi skitta- ja bassovahvistimet. Parantais lopputulosta huomattavasti. Sitten kun vielä laulu vedettäis jälkikäteen niin se olis siinä.

Tai sitten kaikki äänilähteet rinnakkain ja jotain sermejä väliin. Tyhjää parempi on jo sekin.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
mat143
12.11.2007 00:20:00
Tai sitten kaikki äänilähteet rinnakkain ja jotain sermejä väliin. Tyhjää parempi on jo sekin.

Tilaa on rajallisesti ja muutama muukin orkka reenaa samoissa tiloissa. Ei viitsi hirveesti alkaa muuttelemaan paikkoja..
Taidan väsätä saranallisen pleksiseinän kitaravahvistimen eteen ja tsekata josko siitä on mitään hyötyä.

Tattis sermivinkistä !

Meillä ei mitään kuolemanvakavaa ole tuo nauhoittelu. On vaan joskus hauskaa saada talteen onnistuneet otot. Ja mukavintahan se soitto ja laulu on kun vedellään samaan aikaan. Muusikoiden.nettiä lukiessa on kuitenkin tullut vastaan todella paljon tietoa miksauksesta yms. ja sen myötä on alkanut mietityttää mitenkähän matskua saisi parannettua.

tv.matti
Antti1
12.11.2007 00:48:25
Kannattaa olla sitten tarkkana noiden pleksiseinien kanssa, meinaan niistä voi tulla aika ikäviä heijastuksia. Joku vaimentava ratkaisu olis munsta paree.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
hape
12.11.2007 11:54:36 (muokattu 12.11.2007 11:55:35)

Kannattaa olla sitten tarkkana noiden pleksiseinien kanssa, meinaan niistä voi tulla aika ikäviä heijastuksia. Joku vaimentava ratkaisu olis munsta paree.

Joku viltti tai muuta pehmeetä sen pleksin päälle.

Edit: nii tai sit skittakaappi mikitettynä viltin alle. Kannattaa vaan olla niitten putkikombojen kans varovainen ettei syty viltit tuleen...
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)