JoeCreb 08.11.2007 14:43:22 | |
---|
Siis mulla on Fender Jaguar ja kun sen kanssa soittelee "reippaasti" niin kielet, yleensä e6 pomppaa pois siitä paikaltaan. Olis kiva jos ois jokin tapa estää sitä , viilaus tai muu vastaava?? Kiitos JoeCreb P.S. Tietääkö kukaan saako tota Jagmasteria suomeen Leftinä, ja jos niin mistä. |
Terry Pantheras 08.11.2007 14:46:36 | |
---|
Siis mulla on Fender Jaguar ja kun sen kanssa soittelee "reippaasti" niin kielet, yleensä e6 pomppaa pois siitä paikaltaan. Olis kiva jos ois jokin tapa estää sitä , viilaus tai muu vastaava?? Kiitos JoeCreb P.S. Tietääkö kukaan saako tota Jagmasteria suomeen Leftinä, ja jos niin mistä. Viilaa vaan ja vältä jättämästä teräviä särmiä. |
Jungleman 08.11.2007 15:54:11 | |
---|
Siis mulla on Fender Jaguar ja kun sen kanssa soittelee "reippaasti" niin kielet, yleensä e6 pomppaa pois siitä paikaltaan. Olis kiva jos ois jokin tapa estää sitä , viilaus tai muu vastaava?? Kiitos JoeCreb P.S. Tietääkö kukaan saako tota Jagmasteria suomeen Leftinä, ja jos niin mistä. Mikä malli? USA vai Japani? Uusi vai vanha? Miten paksut ja minkä merkkiset kielet? Ymmärtääkseni Jagmasteria ei tehdä vasurina. Saatan myös olla väärässä. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |
Ziggy Bubba 08.11.2007 15:57:50 (muokattu 08.11.2007 15:59:38) | |
---|
Ymmärtääkseni Jagmasteria ei tehdä vasurina. Saatan myös olla väärässä. Eipä taideta tehdä. Ite olen myös vasuri, enkä epäröinyt ostaa kaverilta tuommosta kun mainio yksilö oli vielä kyseessä. Eli käänsin siis kielet vaan ympäri ja hioin hiukan kielten uria satulasta, komiasti toimii. Ei muuten näytä edes ollenkaan hassummalta tuo Jaggis "väärinpäin" - joku reverse-malli taisi olla joskus tuotannossakin.. Ylimmille nauhoille pääsy on tietty hiukan hankalampaa, mutta ei tuo ainakaan mua suuremmin haittaa. Omakuvissa tuo vehje näkyy. "I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson |
Numb 08.11.2007 17:10:39 | |
---|
Ei muuten näytä edes ollenkaan hassummalta tuo Jaggis "väärinpäin". Eipä muuten näytäkään. Hyvä Firebird -vibe. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
SurfinBird 08.11.2007 17:22:47 | |
---|
Mustangin talla on yksi vaihtoehto, siinä syvemmät urat ja menee heittämällä paikalleen. A man with no reverb isn't a man at all. |
Jungleman 08.11.2007 19:28:58 | |
---|
Mustangin talla on yksi vaihtoehto, siinä syvemmät urat ja menee heittämällä paikalleen. Mustangin talla saattaa toimia, kyllä. Minulla on tosin huono kokemus sellaisesta... Ostin tarviketallan, Millbrookista muistaakseni. Sepä olikin aivan susi: tallapalojen väleissä oli lähes millin levyiset kolot. Palat pääsivät liikkumaan hyvin vapaasti sivusuunnassa ja kielet pomppivat jopa helpommin niiden päältä pois kuin alkuperäistallan koloista. En ole nähnyt uudempia japanilaisia Mustangeja enkä siis osaa sanoa onko niissäkin samansuuntainen vika. Muistaakseni nimimerkki Feggyllä on Jaguarissaan (tai Jazzmasterissaan) vanha USA-Mustangin talla. Siinä vastaavaa ongelmaa ei ole. Mustangin tallassa on muutenkin kapeampi säätövara kuin alkuperäisessä. Kielien korkeutta ei voi säätää erikseen, vain koko tallan korkeutta. Lisäksi keskimmäisten kielien hienovireen säätömahdollisuudet ovat heikot koska ko. kielien tallapalat ovat varsin paksut eivätkä mahdu paljoakaan liikkumaan tallassa. Suunnilleen Mustangin tallan hintainen ratkaisu olisi myös buzz-stop. Myydään mm. Kitarapajalla. Vehje kiinnitetään vibran kansilevyyn, se vetää kieliä jyrkemmin alaspäin tallan takaa. Itse en tykkää, koska se muuttaa vibran tatsia ja vaimentaa kielien resonointia tallan ja takakappaleen välissä - minusta olennainen osa Jaguar-/Jazzmastersoundia. Muitakin ratkaisuja on, mutta ennen yksityiskohtaisempien ohjeiden runoilemista toivoisin vastauksia aiemmin esittämiini kysymyksiin ;-) Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |
Terry Pantheras 08.11.2007 21:13:06 | |
---|
Oikeasti, se viilaaminen ei ole mikään big deal, olen sen itsekin tehnyt, eikä ongelmia ole sen jälkeen ollut ja tän olen tehnyt kahteen kitaraani. Muutama harkittu veto sopivan kokoisella viilalla ja se on siinä, ei siinä mitään tallan vaihtoja tartte miettiä. |
varakeef 08.11.2007 23:13:51 | |
---|
Siis mulla on Fender Jaguar ja kun sen kanssa soittelee "reippaasti" niin kielet, yleensä e6 pomppaa pois siitä paikaltaan. Olis kiva jos ois jokin tapa estää sitä , viilaus tai muu vastaava?? Kummasta päästä? Täällä on oletettu että tallasta, mutta vanhassa Mustangissani ylä e pomppi pois urastaan satulassa. Niksi: poistin päässä olevasta h- ja e-kieliä alas painavasta osasta (string tree, mikä se nyt suomeksi onkaan) korotusrenkaan. Lisää kulmaa, ongelma poistui. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
JoeCreb 09.11.2007 10:52:11 | |
---|
TAidan kokeilla tota viilausta ensin ja ehkä jos ei auta nii sitä Buzz-stoppia Kiitoksia kaikkille. P.S. Mulla on myös toinen ongelma: Mun akustinen (pajalla käännetty leftix) on erittäin kireä soitettava. Olen yrittänyt matalampia vireitä, mutta ei. Semmoinen olisi kiva kun esim. Neil Youngilla; kielet bendaa + helppo soittaa? Vinkkejä halvoista merkeistä jossa tää ominaista? |
Kummasta päästä? Täällä on oletettu että tallasta, mutta vanhassa Mustangissani ylä e pomppi pois urastaan satulassa. Niksi: poistin päässä olevasta h- ja e-kieliä alas painavasta osasta (string tree, mikä se nyt suomeksi onkaan) korotusrenkaan. Lisää kulmaa, ongelma poistui. Oivallinen havainto, vaikka tuo lieneekin harvinaisempi ongelma. Minä en välttämättä lähtisi madaltamaan kieltenohjaimia Jaguar/Jazzmaster -tyyppisissä kitaroissa etenkään jos vibraa tulee käytettyä lainkaan. Kielet saattavat ryhtyä jumittamaan satulassa (jos se ei ole ensiluokkaisen hyvin muotoiltu) tai sitten kieltenohjaimissa, mikä tekee vireen palautumisesta kampeilun jälkeen hiukan epävarmaa. Satulan ja ohjainten rasvaaminen auttaa, mutta kaulakulman säätö ja tallan korottaminen olisi minun reseptini. Työläämpi vaihtoehto kylläkin. TAidan kokeilla tota viilausta ensin ja ehkä jos ei auta nii sitä Buzz-stoppia Kiitoksia kaikkille. Kyselin kielten paksuutta siksi, että en itse ole saanut Jaguarista soittokelpoista 12-52 -settiä ohuemmilla naruilla. Tällä hetkellä omassani on kiinni Pyramidin 13-53 flätit E-vireessä, tuntuma on tiukka ja jämäkkä (jäykkyydeltään tuon setin ala-E vastaa ehkä 56 - 60 -vahvuista roundwoundia). Varsinkin jos harrastelee alavireitä, paksut kielet ovat elinehto. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |
JoeCreb 09.11.2007 13:29:40 | |
---|
Mulla ainakin toiminut iha jees 09-setillä, katos kiva ku kevyt ja niin=) |
Exhausted 05.01.2009 00:27:23 | |
---|
Nostan vanhan aiheen, mutta ongelma ja kitaramalli ovat lähes samat. Kitara on Fender Jaguar HH, jossa on tune-o-maticin kaltainen Adjusto-Matic-talla. Ala-e pomppii jatkuvasti pois urastaan. Millä tuota tallapalaa pitäisi lähteä hiomaan? |
kissakissala 05.01.2009 13:49:32 | |
---|
Nostan vanhan aiheen, mutta ongelma ja kitaramalli ovat lähes samat. Kitara on Fender Jaguar HH, jossa on tune-o-maticin kaltainen Adjusto-Matic-talla. Ala-e pomppii jatkuvasti pois urastaan. Millä tuota tallapalaa pitäisi lähteä hiomaan? Onko jagge siis jaappanin HH vai mehikon classic player HH? En ehkä lähtisi heti tallapalaa hiomaan, jos jaggessa on stopbar niin sitä vaan reilusti alemmas jolloin kielten kulma kasvaa. Classic playerissä taas suosittelivat voorumeilla kaulakulman säätöä ja tallan korottamista. |
Exhausted 05.01.2009 15:11:07 | |
---|
Onko jagge siis jaappanin HH vai mehikon classic player HH? En ehkä lähtisi heti tallapalaa hiomaan, jos jaggessa on stopbar niin sitä vaan reilusti alemmas jolloin kielten kulma kasvaa. Classic playerissä taas suosittelivat voorumeilla kaulakulman säätöä ja tallan korottamista. Japanin HH. Mielestäni Stopbarissa ei enää ole varaa laskea alemmas kuin puoli milliä. Voiko sillä olla niin ratkaiseva merkitys? |
kissakissala 05.01.2009 15:29:40 | |
---|
Japanin HH. Mielestäni Stopbarissa ei enää ole varaa laskea alemmas kuin puoli milliä. Voiko sillä olla niin ratkaiseva merkitys? Voi olla, kokeile. Jos kieli vieläkin pomppii urastaan, itse säätäisin kaulakulmaa hieman suuremmaksi jolloin TOMin säätövara kasvaa. Eli jotain pientä palaa sinne kaulataskun perille.. |