Aihe: Kun naislaulajan ääni on kovin matala
1 2
elmi
08.11.2007 19:22:51 (muokattu 08.11.2007 19:24:52)
Hei!

Olen lueskellut tätä foorumia jo pidemmän tovin, mutta nyt päätin itsekin ottaa keskusteluun osaa, lähinnä kyselyn merkeissä.

Nautin kovasti laulamisesta, mutta olen tullut lähes aina siihen lopputulokseen, etten 'osaa' laulaa: ääni särkyy lähes kenen tahansa naisartistin biisien mukana laulettaessa, vaikka sävelkorvani ja musikaalisuuteni on mielestäni ihan mukavaa keskiluokkaa. Henki loppuu ja kurkkua kiristää liiankin kanssa. Olenkin sitten laulamisen sijaan keskittynyt muihin ääntä vaativiin hommiin: työni on puhetyötä ja harrastan juontamista sekä teatteria.

Nyt olen hakeutumassa logopedian koulutusohjelmaan (puheterapeutiksi) kiinnostuksiani seuraten, ja yritän päästä kosketuksiin ääneni kanssa ennen '08 toukokuun pääsykokeita: lauleskelemalla ja kuuntelemalla rutosti musiikkia. Tämän prosessin aikana olen tajunnut, että en yksinkertaisesti pysty laulamaan naisartistien mukana, mutta miesartistien kylläkin. Esimerkiksi Metallican hitaat viisut menevät mielestäni laulaessani ihanan sävelpuhtaasti ja voluumiakin voin lisätä oman halun mukaan, ilman pelkoa että ääneni rikkoutuisi. Oikein säikähdin yksi päivä, kun ääni ei pettänytkään laulua venyttäessä. Olen aina syyttänyt huonosta äänestäni huonoa hengitystekniikkaani, mutta kyllä tuo hengitys matalat äänet kestää - ja hyvin kestääkin!

Tämä on mielestäni hieman 'noloa', kyllähän naisen pitäisi laulaessaankin kuulostaa naiselta? Puhe-/lauluääneni ei ole suoranaista mörinää, mutta naiseksi matala. Nielurisojani on sanottu isoiksi, kuulemma vaikuttaa äänen mataluuteen. Voiko tähän mitenkään vaikuttaa, vai onko se vain henkilökohtainen 'ominaisuus'? Risojen leikkaus ei tule kuuloon ennen pääsykokeita, joten onko tässä vain tyydyttävä osaansa ja otettava ilo irti siitä että edes jotkut viisut menevät tälläkin äänellä?

Kiitos jo etukäteen avustanne, kokemuksistanne ja neuvoistanne, sori jo etukäteen elämääkin pidempi sepostukseni. :)
fifi
08.11.2007 20:23:30

On olemassa hyvin matalia naisääniä, mikä luonnollisesti on harvinaisuus - ole siis iloinen siitä! Mies- ja naishormonien suhde elimistössä liittyy olennaisesti lauluääneen ja sen korkeuteen, ja saattaakin olla, että sinulla on ehkä enemmän mieshormonia elimistössä kuin keskivertonaisilla yleensä.

Tuttavapiirissä on naisihminen, joka pääsee mm. isoon D:hen. Eikä kyse ole mistään hönkimisestä, vaan nainen laulaa reippaasti sen. Hän pystyisi siis periaatteessa laulamaan melkein bassoaarioita! Sen kuulee myös hänen puheäänessään, joka on hyvin tumma, syvä ja kantava. Moni mies on kateellinen hänen alaäänistään... Tällä hetkellä hänen äänityyppinsä on luokiteltu dramaattiseksi mezzosopraanoksi. Äänialaa riittää myös yläkerrassa, korkea C menee kepoisasti, tosin aina niin ei ole ollut, vaan korkeat äänet ovat tulleet koulutuksen myötä.

On hyvä, että olet tiedostanut kuitenkin alueen, jolla sinulla on mukava laulaa, eikä kannata turhaan rääkätä itseään laulamalla epämukavalta alueelta. Ehkä voisi olla kuitenkin hyvä mennä kuriositeetin vuoksi laulutunnille, ja katsoa, mitä laulunopettaja sanoo äänestä/äänityypistä?

Jos haluat opiskella foniatriksi, voisi olla ihan hauska käydä tsekkauttamassa myös äänihuulet joko foniatrilla tai kurkkuspesialistilla. Äänihuulten koosta voi myös päätellä tiettyjä asioita äänityypistä.
Fach you, I'm an opera singer!
elmi
08.11.2007 21:55:00 (muokattu 08.11.2007 22:09:14)
Tällä hetkellä hänen äänityyppinsä on luokiteltu dramaattiseksi mezzosopraanoksi. Äänialaa riittää myös yläkerrassa, korkea C menee kepoisasti, tosin aina niin ei ole ollut, vaan korkeat äänet ovat tulleet koulutuksen myötä.

Voiko tuota omaa äänityyppiään määrittää mitenkään muuten kuin lauluopetukseen menemällä, onko ns. kotikonsteja kokeilla mihin oma ääni taipuu? Entä osaatko sanoa ammattilaislaulajanaisia joilla moinen ääni olisi, olisi mielenkiintoista kokeilla laulaa heidän biisiensä mukana?

Foniatriksi ymmärtääkseeni opiskellaan lääkiksen jälkeen, eli erikoistutaan lääkäriopintojen jälkeen. Itse olen hakeutumassa 'vain' puheterapeutiksi, mutta samassa työtiimissä tulen työskentelemään foniatrien kanssa, ihmisäänen parissa. :)

Puheterapeutilla olenkin jo käynyt, hän opetti hieman noita hengitystekniikoita. Yleislääkärit ovat noita nielurisoja tähystäneet useaan otteeseen (tänä vuonna olen sairastanut 6 kertaa nielun alueella), mutta foniatrilta saisi varmasti tarkemman selvityksen. Jos saan lähetteen, onko foniatrikäynti omakustanteinen vai kuinka maksupuoli toimisi?

On hyvä, että olet tiedostanut kuitenkin alueen, jolla sinulla on mukava laulaa, eikä kannata turhaan rääkätä itseään laulamalla epämukavalta alueelta.

Sanopa muuta, itsekin hämmennyin tilanteesta aikalailla. Olen äärimmäisen onnellinen huomatessani että ääntä sittenkin on, mukava kuulla myös etten ole ainut tällaisen äänen kanssa ja että se voi olla jopa hyvä asia. :)

Ehkä voisi olla kuitenkin hyvä mennä kuriositeetin vuoksi laulutunnille, ja katsoa, mitä laulunopettaja sanoo äänestä/äänityypistä?

Mielenkiintoa on kyllä, mutta tällä hetkellä opiskelijana rahatilanteeni on aivan surkea. Täällä kirjoitettujen juttujen perusteella olen ymmärtänyt, että parempi jättää menemättä lauluopetukseen, jossei kunnon opettajaa löydy? Täältä Etelä-Karjalasta en oikein ole opetusta vielä onnistunut löytämään, alustavasti olenkin kyllä vasta katsellut. Inhottaa, kun kaikkea pitää miettiä niin rahan kannalta..
sofianmaailma
08.11.2007 22:21:24
Entä osaatko sanoa ammattilaislaulajanaisia joilla moinen ääni olisi, olisi mielenkiintoista kokeilla laulaa heidän biisiensä mukana?

Täältä voisi löytyä jotain:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alto#Notable_Altos
Laula, älä sodi.
elmi
08.11.2007 22:46:53
Täältä voisi löytyä jotain:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alto#Notable_Altos

Kiitos linkistä! Tiedätkö ketään ko. äänityypiltään samanlaista ns. kevyen musiikin tai main streamin saralta, onko sellaisia edes?
kimurantti1
08.11.2007 23:09:47
Minä en itse keskusteluun varmaan osaa tuoda mitään uutta, mutta ihan mielenkiinnosta tämä. Oletko kuullut laulaja/pianistia Diana Krall? Hänellähän on aika matala ääni, ja aivan uskomaton muusikko on silti kyseessä. Jos saat jostain kuunneltavaksi, niin kannataa tutustua. Minua taas kiinnostaisi tietää, että meneekö äänesi vaikkapa Krallin äänialasta paljon matalammalle.
elmi
09.11.2007 10:43:43
Kovasti olen tänään yrittänyt laulaa Dianan mukana eilen ja tänään. Se vähä mitä saan sanoista kiinni, niin erittäin miellyttävä äänityyli kyllä itselleni laulettavaksi. Huokoisuus häiritsee silti hieman, en oikein pääse kärryille biiseihin.
kimurantti1
09.11.2007 11:06:40 (muokattu 09.11.2007 11:13:31)
Sain Dianan pari biisiä kuunneltavakseni samantien ja suht matalalta tuo ääni tosiaan kuulostaa. Hänen äänensä kuulostaa myös ERITTÄIN huokoiselta, ns. hönkivältä (ainakin niissä biiseissä jotka itse sain kuunneltavakseni). Yritän löytää, josko hänellä olisi 'selkeämpiäkin' biisejä, ilman ko. huokoisuutta, saisin selkeämmin verrattua hänen ääntään omaani.

En tiedä mitä kipaleita olet häneltä kuullut, mutta "Live In Paris" -levyllä ainakin kuulee monipuolista laulua, ja todella vahvaakin äänenkäyttöä. Täytyy kyllä sanoa, etten oikeastaan tunnista tuota huokoisuutta, muuten kuin ko. livelevyltä slovareissa, joissa se on ilmeisestikin tarkoituksellista.

Syy miksi toin ko. laulajan esille ei ollut niinkään äänen sävy tai laulutyyli, vaan se, että kyllä matalallakin äänellä tulee toimeen. Toki se rajoittaa enemmän tai vähemmän kun yrittää vetää muiden kipaleita, mutta kyllä minäkin näkisin sen naisella ihan positiivisena asiana. Vaikea tietysti sanoa sen kummemmin kun en ole kuullut lauluasi, ja oikeastaan väliähän on vain sillä, kuinka itse asian koet. Ehkä kannattaa kuitenkin ajatella sitä ominaisuutena ennemmin kuin vikana ja miettiä, että mitä kaikkea sillä voi tehdä. Krall tuntuisi ainakin päässeen sinuiksi matalan äänensä kanssa. :-)
elmi
09.11.2007 11:24:16
Täytyy kyllä sanoa, etten oikeastaan tunnista tuota huokoisuutta, muuten kuin ko. livelevyltä slovareissa, joissa se on ilmeisestikin tarkoituksellista.

Itse onnistuin löytämään vain juuri noita hitaita, hönkiviä biisejä - ilmankos siis. Pitää jatkaa etsintöjä, kiinnostaa tosiaan kuulla hänen ääntään enemmänkin.

Syy miksi toin ko. laulajan esille ei ollut niinkään äänen sävy tai laulutyyli, vaan se, että kyllä matalallakin äänellä tulee toimeen. Toki se rajoittaa enemmän tai vähemmän kun yrittää vetää muiden kipaleita, mutta kyllä minäkin näkisin sen naisella ihan positiivisena asiana. Vaikea tietysti sanoa sen kummemmin kun en ole kuullut lauluasi, ja oikeastaan väliähän on vain sillä, kuinka itse asian koet. Ehkä kannattaa kuitenkin ajatella sitä ominaisuutena ennemmin kuin vikana ja miettiä, että mitä kaikkea sillä voi tehdä. Krall tuntuisi ainakin päässeen sinuiksi matalan äänensä kanssa. :-)

Ongelmani lienee juuri se, että kun lasten kanssa lauletaan (olen kk-avustajana koululla) vaikkapa Jeesus-lauluja aamunavauksessa, niin tahtoo ääni särkyä tai muuttua pihiseväksi siinäkin -> en siis ilmeisesti oikeasti vielä osaa hahmottaa omaa ääntäni ja sen rajoja - tai oikeastaan siis mahdollisuuksia tosiaan. En osaa vetää biisejä omana itsenäni ja omalla tyylilläni, vaan yritän vinkua itselleni aivan väärällä tavalla. Ja tosiaan, ihana kuulla että tällaistakin ääntä sittenkin voi arvostaa ja mahdollisuuksiakin on.

Ihana jutella näistä asioista ja tutustua tässä kokoajan enemmän omaan ääneensä, tämä on hirmu antoisaa! :)
"No joo, muttaku mie tykkään nii noista suuhommista."
Enya
09.11.2007 16:38:37 (muokattu 09.11.2007 16:40:01)
Ihana jutella näistä asioista ja tutustua tässä kokoajan enemmän omaan ääneensä, tämä on hirmu antoisaa! :)

Olen painiskellut täsmälleen samojen ongelmien kanssa kuin sinäkin, tosin en tiedä onko oma ääneni ihan niin matala että sinuun voisin verrata, kuvauksesi perusteella, mutta siellä päin ollaan. Pisti vain silmään tuo mainintasi nielurisoista ja itselläni on myös sen osalta sama homma: ne ovat isot. Pointti; nyt lopulta kyllästyin niihin ja pääsin yksityiselle operoitavaksi, eli parin viikon päästä on aika leikkaukseen ja nyt sitten viimein, vuosien ja vuosien jahkailun jälkeen nähdään, että pitääkö paikkansa "urbaanistoorit" siitä, että sillä olisi vaikutusta myös ääneen.

Oma ääneni on matala ja niin ovat lääkärit minulle sanoneet, että suurilla risoilla sitä vaikutusta ääneen olisi - vaan en osaisi edes arvailla että miten!? Aloittelija kun olen myös lauluharrastuksessa, joten mistä minä mitään tietäisin?! En silti jätä sitä arvailun varaan, vaan kun kerran testaamaan pääsen niin sen teen: tallennan muutamia, eri tyylisiä kappaleita paitsi ennen leikkausta, niin myös sen jälkeen - tietysti normaalia puhettakin. Sittenpä tiedän, että miten on =)
"..Singin' Do wah diddy diddy dum diddy do.."
Klezberg
09.11.2007 17:34:57

Aika matala ääni on bosnialaisella Ljiljana Buttlerilla. Kun laitoin hänen ja Mostar Sevdah Reunionin levyn soimaan, luulin saaneeni väärän levyn kaupasta. Niin kuulosti mieheltä. Ja kun olen levyä soittanut muille, miehenä on pidetty. Laulaa sikäläistä etnistä musiikkia.

Tuolta voinee kuulla esimerkkiä http://www.amazon.com/Legends-Mosta … music&qid=1194622489&sr=1-1
a'tini al-nay...
fifi
09.11.2007 20:55:33 (muokattu 09.11.2007 20:56:05)

En tiedä nielurisojen vaikutuksesta ääneen tai äänityyppiin, en itse asiassa ole kuullut asiasta mitään viitettä tähän päivään mennessä, vaikka opiskeluvuosia on jonnin verran takana. Jos joku asiantuntija on sanonut, että nielurisat vaikuttavat äänityyppiin, niin mitäpä minä olen siihen sanomaan... ylipäänsä nielun rakenne kuitenkin vaikuttaa saundiin, mutta että nielurisat vaikuttaisivat radikaalisti äänityyppiin? En ole kuullut, että kenenkään äänityyppi olisi muuttunut nielurisaleikkauksen jälkeen. Tiedä sitten...

Sen minkä tiedän: äänihuulten koko vaikuttaa: sopraanoilla ja tenoreilla (korkeita ääniä) on lyhyet ja leveät äänihuulet, matalilla äänillä on sen sijaan pitkät ja kapeat. Ääniala ei sinänsä kerro mitään - minäkin pääsen ihan helposti mezzosopraanon alueelle, mutta en ole mezzosopraano, koska saundini on selvästi korkea ja olen parhaimmillani korkealla. Toisin sanoen, äänityyppi luokitellaan sen mukaan, missä ääni lepää parhaiten. Mezzosopraanoiden ääni muhii mukavasti matalalla alueella, kun taas sopraano, vaikka olisikin taitava, ei ole kuitenkaan ihan omimmalla alueella laulaessaan mezzo-ohjelmistoa. Mezzosopraanolla ja sopraanolla on selvä saundiero. Sen sijaan alttoa ja mezzoa on todella vaikeata määritellä, koska ne ovat ikään kuin "limittäin" äänityyppeinä. Onko ketjun aloittajalta oikeasti tsekattu muuta kuin ne nielurisat - ts. onko äänihuulet tarkistettu?

Hormonit - etenkin naisilla - vaikuttavat ääneen huomattavasti. Synnytyksen jälkeen saattaa äänityyppi muuttua hyvinkin radikaalisti. Jo kuukausittaiset hormonitasapainon muutokset kuuluvat joidenkin äänessä tummuuden ja vaaleuden vaihteluina.

Enpä tiedä sitten tuota kommenttia, että pitäisi osata mennä heti "hyvän" laulupedagogin pakeille. Mistä tiedät, että pedagogi on hyvä/huono, ellet kokeile? Kyllä mun mielestäni kannattaa kokeilla ensin, ja miettiä sitten jälkeenpäin, että oliko tyypistä apua vai ei. Se, joka on toiselle huono, saattaa olla toiselle hyvä. Nämä ovat siis osittain myös "henkimaailman" juttuja...
fifi
09.11.2007 21:09:47 (muokattu 09.11.2007 21:11:05)

Sori, kun en älynnyt suoraan vastata näihin kysymyksiin...

Voiko tuota omaa äänityyppiään määrittää mitenkään muuten kuin lauluopetukseen menemällä, onko ns. kotikonsteja kokeilla mihin oma ääni taipuu? Entä osaatko sanoa ammattilaislaulajanaisia joilla moinen ääni olisi, olisi mielenkiintoista kokeilla laulaa heidän biisiensä mukana?

Hmm... En ihan äkkiseltään pysty sanomaan nimiä, koska en ole hirveämmin ollut kiinnostunut kyseisestä äänityypistä (itse korkea sopraano). Kuuntele erilaisia versioita Dalilan aariasta, Carmenista, mitähän näitä vielä olisi... Humperdinckin Hannussa ja Kertussa on noita, jota yleensä esittää aika dramaattinen mezzo, mutta joskus myös tenori (!). Verdin Un ballo di mascerassa on myös oraakkelin/noidan rooli, joka on matalalle naisäänelle. Carmenia esittää tosi monet äänityypit, lyyrisestä mezzosopraanosta dramaattiseen. Siitä kannattaa kuunnella useita eri versioita. Ja missään nimessä en suosittele sinulle laulettavaksi kyseisiä aarioita, jos olet vasta "etsimässä" ääntäsi. Kevyen musiikin puolelta en pysty kommentoimaan mitään esimerkkiä, jätän sen niille, jotka tietävät aiheesta enemmän.

Foniatriksi ymmärtääkseeni opiskellaan lääkiksen jälkeen, eli erikoistutaan lääkäriopintojen jälkeen. Itse olen hakeutumassa 'vain' puheterapeutiksi, mutta samassa työtiimissä tulen työskentelemään foniatrien kanssa, ihmisäänen parissa. :)

Ok, tulipahan sitten sekin selväksi! Olen jotenkin aina pistänyt foniatrit ja puheterapeutit samaan nippuun... :D

Puheterapeutilla olenkin jo käynyt, hän opetti hieman noita hengitystekniikoita. Yleislääkärit ovat noita nielurisoja tähystäneet useaan otteeseen (tänä vuonna olen sairastanut 6 kertaa nielun alueella), mutta foniatrilta saisi varmasti tarkemman selvityksen. Jos saan lähetteen, onko foniatrikäynti omakustanteinen vai kuinka maksupuoli toimisi?

Tuota en tiedä. Mutta "tavallinen" kurkkulääkärikin voi katsoa äänihuulesi, eikä se niin hirveästi maksa. Itse olen hoitanut nämä asiat aina korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärillä, joten en varsinaisesti tiedä foniatrilähetteistä/-maksuista mitään.
tanjuli
10.11.2007 16:39:46
Übermatalia naisääniä ovat mm. jazzari Nina Simone ja klasarin puolelta Marian Anderson.
[i hear voices but at least they're on tune]
faith
10.11.2007 18:10:04 (muokattu 10.11.2007 18:10:53)
Hormonit - etenkin naisilla - vaikuttavat ääneen huomattavasti. Synnytyksen jälkeen saattaa äänityyppi muuttua hyvinkin radikaalisti. Jo kuukausittaiset hormonitasapainon muutokset kuuluvat joidenkin äänessä tummuuden ja vaaleuden vaihteluina.

A-HAA!!!! No ilmankos! Kiitos ja rutistus tästä valaisevasta toteamuksesta, joka sytytti massiivisen kirkasvalolampun mulle.. Johan se syy selvisi. "Miksi mun ääni kuulosti ihan eriltä 2 viikkoa sitten?" -tyyppiset pähkäilyt on valitettavan tuttuja. Jospa se syy onkin hormonit, pitänee alkaa tarkkailla.

*innoissaan*

E: miksikhän en muuten ole aiemmin oivaltanu tätä pohtia, kaikesta muusta kun yleensä onnistun syyttään hormoneja.. heh.
***Terveyskeskuksen odotushuoneessa oli kaksi lasta ja punkkari. Lapset leikkivät aikansa keskenään, kunnes toisella välähti: "Nyt minä tiedän, miksi tuo peikko on täällä! No, tietysti siksi, ettei sillä ole häntää!"***
Suu
10.11.2007 19:33:23 (muokattu 10.11.2007 19:34:16)
Etta Jamesin versio My Funny Valentine on upea, ja nostaa mulla joka kerran niskakarvat pystyyn. Jos pystyt laulamaan sen yhtä voimakkaasti kuin Etta samasta äänialasta niin kyllä, äänesi on naisääneksi matala.

Onnea oman äänen etsintään! Matka on pitkä, mutta varmasti palkitseva. :)

http://www.last.fm/music/Etta+James/_/My+Funny+Valentine
http://music.barnesandnoble.com/sea … 010058212829&disc=1&track=6

Noista linkeistä pääsee kuuntelemaan ko.biisiä ainakin pieniä pätkiä.
sound in - pleasure out
fifi
10.11.2007 21:07:23

A-HAA!!!! No ilmankos! Kiitos ja rutistus tästä valaisevasta toteamuksesta, joka sytytti massiivisen kirkasvalolampun mulle.. Johan se syy selvisi. "Miksi mun ääni kuulosti ihan eriltä 2 viikkoa sitten?" -tyyppiset pähkäilyt on valitettavan tuttuja. Jospa se syy onkin hormonit, pitänee alkaa tarkkailla.

*innoissaan*

E: miksikhän en muuten ole aiemmin oivaltanu tätä pohtia, kaikesta muusta kun yleensä onnistun syyttään hormoneja.. heh.

Niinpä. Minun opettaja kuulee kierron vaiheen äänestäni...

Kyllä, hormonit vaikuttavat. Onhan se ihan tunnettu tosiasia, että mieshormonia käyttävien urheilijanaisten puheäänet ovat todella matalia (sen lisäksi, että ne lihakset kasvoivat älyttömiksi, kuukautiset loppuivat ja karvankasvu kiihtyi...). Tämä silloin Itä-Saksan aikaan... En tiedä, miten nykypäivän kielletyt hormonit vaikuttavat.
Rokkimamma75
10.11.2007 21:27:00
Kevyen musiikin puoleta keikkatyöläisenä tuohon hormoniasiaan kommentoin että kun 15-20 keikkaa kuukaudessa tekee 13 vuoden ajan niin huomaa kyllä eron tiettyinä päivinä - tuohon PMS-aikaan eli muutama päivä ennen menkkoja tuntuu lähinnä epätoivoiselta laulaa mitään, ääni on jumissa ja tukossa sekä intervallit totaalisen hukassa joten säveltarkkuus on kuin vieras käsite.

KAhden lapsen äitinä voin myös yhtyä tähän raskauden aiheuttamaan muutokseen, ja jostain syystä minusta tuntuu että kaikilla ääni on mennyt huonompaan suuntaan (esim Arja Koriseva, Céline Cion, Laura Voutilainen) vaikka lehdissä hehkutetaankin että "äitiys on tunut uutta syvyyttä ja blaablaa". Ei ole naisella helppoa olla hormonien armoilla joka asiassa.
Life is a Bitch and so am I!
songlover
11.11.2007 15:35:34
Oijjoi!
Matalat naisäänet ovat ihania!
Mukavantuntuinen keskustelu (siis minua kiinnostava !! ), vaikken nyt ehdikkään enempää kommentoida saati lukea tätä.

Amy Winehousella on matala ääni. Kuuntele ja ihastele :D
(tungen ton winehousen ana joka keskusteluun tääl .. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)