harpist 08.11.2007 03:53:26 | |
---|
Faktaa , legendaa .. tietoa , kokemuksia , huomioita , kysymyksiä - näistä vintagehenkisistä "tweed"-pintaisista vahvistimista. Alkakoon tällä : Paljon on pohdittu, mitä kaikkea sisältyy uuden Fenderin `57 DeLuxe esitteen mainostekstiin "hand-wired". Tässä uusiotuotanto `57 DeLuxe ja se originaali 50-lukulainen vierekkäin sisäkuvissa - huomioikaa itse: http://www.ipass.net/jhart/tweeddeluxes.jpg Kuinka monelta "retrohenkiseltä" näitä "Tweedejä" löytyy ja millaisilla kokemuksilla ? " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
d-e 08.11.2007 08:51:19 | |
---|
Yllättävän paljon ovat samanlaisia.Johdotus uudessa aika paljon luotettavamman näköistä.Komponenttien yhteyteen lisätty pari sulaketta.Nykyiset turvamääräykset taitavat estää ton 1:1 kloonauksen.Mulla on itse tehty Deluxe 57-59.Etuasteputkien vaihtelulla saundia voi viilata mieleisekseen.Joka tapauksessa saundipuolessa ei ole juuri valittamiselle aihetta.Varsinkin roots-hommiin sopii täydellisesti.Yllättävää?No ei.Ja kooglella näistä löytyy juttua loputtomiin. "..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner |
harpist 08.11.2007 15:09:14 | |
---|
Ja kooglella näistä löytyy juttua loputtomiin. Tiettyyn rajaan asti - totta. Mutta kun keskusteluun lisätään kuitenkin vielä näitä Vintage vahvareita "esikuvinaan" pitäneet THD:t , Torresit , Victoriat , Kendrickit ym. - siis jonkinasteiset "replicat" - tietoa ei tahdo enää löytyäkään mistään. Esimerkiksi tämän "Tweed" aikakauden uudelleen herättäneen THD:n vahvistimista ei tahdo löytyä tietoa mistään. THD:han aloitti jo ennen Fenderin "Bassman RI" tekemistä, omien 4x10 (ja myös 2x10) Tweed sarjojen teon , parannetuin ominaisuuksin. Mitä nuo ominaisuudet sitten olivat - verrattuna aitoon "Bassmaniin" tai vaikkapa tähän myöhäisempään RI-sarjaan - no tämä olisi foorumi, jossa tietoa ja kokemuksia voisi vaihtaa. Tai yksinkertaisesti ; joku pähkäilee miten kannattaisi "johdottaa Bassmanin kanavat" - se johdottomattomaksikin jäävä "inputin" volume-säätö vaikuttaa nimittäin soundiin. Jos joku heittää ilmaan, että styrkkari "soundaa hyvältä" , ei kerro minulle juuri mitään. Jos hän lisää lauseeseen esim. "millä putkilla" - silloin saan jo jotain irti kaverin mielipiteestä -> "syvällisempää tietoa". Itse suhtaudun tietyllä varauksella esimerkiksi niihin "käyttökokemuksiin" joita Harmony-Centralin väki kilpaa kirjoittelee - sorry vaan. Peräänkuulutan siis ... asiallista mielipiteiden vaihtoa ja käytökokemuksien jakamista jne , jne .... " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
d-e 08.11.2007 20:59:04 | |
---|
Omassa kloonissa GT:n 6v6:t,12AY7 E-H:n (kelt.) ja12AX7 JJ:n tuote.Miten tota saundia sitten kuvais...?Eminencen Red Fang kompressoroi melko varhain,mitatut watit on 14,5,headroom on siis vähissä.Saundi on täyteläinen heti kun sitä ääntä alkaa kuulumaan,vola 3:lla ääntä tulee vintage Stratoc. tyyppisillä single coileilla ihan riittävästi,P-90:llä tässä kohtaa vielä vähän reilummin.Säröytyminen alkaa 4-5:lla,6:n jälkeen ei enää sanottvasti tapahdu.Bright kanava on käyttökelpoisempi,normal meinaa olla pikkaisen tunkkainen.Tone säädölläkään sitä ei oikein saa kompensoitua. Lähinnä tollanen ympäripyöreä kuvaus on tarkoitettu herättämään mielenkiinto.Tuskin kukaan pystyy antamaan vahvistimen ominaisuuksista sellaista kuvausta,että itse voisi arvioida ao. vahvistimen ominaisuuksia ilman että on ikinä edes koskettanut ao. vahvistinta. Kendrickit ainakin,ehkä THD:t oli point-to-point vehkeitä jo silloin kuin 59 Bassman RI :t tuli markkinoille.Niisä saattoi olla myös tasasuuntaus putkella,toisin kuin Fenderissä.Jostain syystä en viitsi ruveta kaivamaan tarkempaa tietoa,itse kun en sillä mitään tee... "..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner |
Omassa kloonissa ... Eminencen Red Fang kompressoroi melko varhain ... Tuollainen DeLuxe klooni on itsellänikin työn alla. Rauta on jo kasassa - samaten Saksasta tilattu tweed kotelo. Ämyri, jota muuten torillakin peräänkuulutan, puuttuu. Red Fang elementti ? Keraaminen magneetti - vertailitko Jensenin (alnico) P12Q:n kanssa ? Red Fang on kalliimpi - ilmeisesti ei siis ainakaan ole ollut kustannuskysymys tuo valintasi. Weberin "Jensenkorviketta" toiset kehuvat jopa paremmaksi kuin Jenseniä. Tiedä sitten - ei ole kokemusta. Joku elementti pitäisi hommata - mielellään se ainut (=viimeinen) ko. projektiin. " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
d-e 09.11.2007 05:55:20 | |
---|
Red Fang on Alnico magneetilla,sain sen huippuedullisesti silloin.Taisi olla ihan ensimmäisiä Red Fangeja Suomessa.Alunperin rakensin kloonin koteloon,jossa oli 2x10" Jensenit (P10Q),mutta lähinnä roudauksen vuoksi toi 1x12" tuli tehtyä.Valinta osui Eminenceen paitsi saatavuuden ja hinnan,myös sen ylivoimaisen herkkyyden vuoksi.Webereitä ei ollut tyrkyllä. "..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner |