Aihe: Plekutatsia
1 2
pekezu
01.11.2007 20:13:38

Ajattelin tässä huvikseni kysellä, että millainen on teidän tatsinne, arvoisat plekubasistit. Itse heilutan plekua suht. laajassa kaaressa, en pidä oikeaa kättä bassossa kiinni ja suhteellisen lähellä tallaa mennään. Voimaa on ihan mukavasti, välillä ehkä liikaakin.

Kysymys: koliseeko muilla plekuttelijoilla etusormi ja peukalo soitettavaan kieleen ylösalas- liikkeessä? Itselläni ne sitä tekevät, etusormi alaspäin mentäessä ja peukku ylöspäin tultaessa, tosin joskus se kyllä osuilee alaskin mentäessä.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
NitroJeesus
01.11.2007 20:18:21
Jazzarin mikkien välissä sahaan ylösalas. Sormet eivät osu kieliin, ainakaan minulla. Voimankäyttö riippuu soitettavasta kohdasta, raskaammassa raskaammalla tatsilla ja kevyemmässä kevyemmällä.
The rain falls hard on a humdrum town, this town has dragged you down.
papitsu
01.11.2007 20:28:23 (muokattu 01.11.2007 20:28:48)
En ole basisti - en ainakaan myönnä mitään - mutta mitä koulussa on tullu soiteltua, niin kämmensyrjä tallassa kiinni ja voimakkailla alaspäinliikkellä suht pienen liikeradan kautta mennään. Nopeammat jutut ylösalas, mutta harvemmin niin nopeita koulussa soitellaan, että tarviisi.

Ja sormet eivät osu kieliin, semmonen ote on plektrasta.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Tatuo
03.11.2007 12:57:31
suhteellisen raskaalla tatsilla aika läheltä kaulan tyveä (soi munsta voimakkaammin)
rämisevällä soundilla jne..

http://www.youtube.com/watch?v=KcMkBUKohO8

tyyliin noin joskus (joo oli ihan pakko)
www.yad.fi | et sillee
pehko
03.11.2007 15:47:21
itellä menee lähempänä tallaa. saa enempi jotenki sen plekusoundin esiin, ja jämäkämpi soittaa sieltä.
HEAVY...FUCKING...METAL!
Rantsula
03.11.2007 22:55:43
Terävä plegu, esim. dunlopin stubby 3mm ja pikkaus lähellä kaulaa, kaulamikin ja kaulan välistä melko pienin liikkein ja economy pikkaillen. Toisinaan tulee käytettyä voimaakin, mutta liikeradat pysyvät pieninä.
Bassomaanikko
Ratloz
04.11.2007 09:58:41
Keikkatilanteessa saattaa yltyä kyllä soitto semmoseksi huitomiseksi ja mäiskimiseksi. Voimalla prkl! Mut kyllä siis normisti mennään siitä Jazzarin keski-etumikin alueelta käsi hieman irti soittimesta. Kyynärvarsi itseasiassa hinkkaa hieman bodyn yläosaan soittaessa. Ainakin siitä tahmaisuudesta päätellen.
It's like hammering your little brother's face to stop him crying...
hemmo
04.11.2007 10:00:27

Mikä ihmeen plegu?

Se on soittolehdykkä, ts. plektra elikkäs jäksy eli plärä. Ni!
Niinkö Särö. Ne vaan poseeraa. Selvästi on levy-yhtiä vaan hakenut netin avulla nättejä poikia ja ostanut niille soittimet. Etenkin se komppiryhmä.
SweetChild
04.11.2007 14:28:06
Itse soitan suht pienillä liikkeillä ja pyrin soittamaan jazzarin mikkien välistä, mutta aika usein tuppaan soittamaan kaulamikin kohdalla. Etusormen pää ja peukalon reuna ottaa kiinni kieliin soittaessa ja etusormessa sen takia aina ihan oudonmuotoinen kynsi, koska kuluu soittaessa :D
Shotgun blues
pekezu
04.11.2007 21:16:32

Itse koitan totutella vähempään liikerataan ja vähempään sormien roimimiseen kieliä päin. On vain vaikea saada käsi pysymään enemmän paikallaan, joten nyt tulee röydettyä aikasta läheltä tallaa. Voimankäyttö on aika suurta, joten tulee puristettua sitä plektraa aikalailla, liiankin kovaa. Mutta totutellen mahtaa tuokin meininki irrota.

Vois tietysti pistää sellasen särön bassoon, ettei kukaan kuule soittaako sormilla vai kirveellä ;).
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
kozmik
04.11.2007 21:22:16

Oikea käsi ehdottomasti irti bassosta. Soittelen varmaan aika läheltä kaulan tyven ja tallan puoliväliä. Voimaa käytän tilanteesta riippuen aika vähästä täysin liioiteltuun. Useimmiten pyörin jälkimmäisessä osastossa, tosin paljon on kiinni fiiliksestäkin. Mitä parempi fiilis, sen kovempaa tulee soitettua. Aikanaan katkoin bassostani kieliä useammin kuin bändimme kitaristit kitaroistaan... :) Tosin siihen saattoi silloisella bassollakin olla vaikutusta.

Enpä ole kyllä koskaan huomannut, että oikean käden sormet soitettaessa osuisi kieliin. Toisaalta, eipä sitä hulluna rämistellessä tule paljoakaan kiinnitettyä huomiota siihen, ottaako ne sormet kiinni vai ei. Ja taas kevyemmällä tatsilla soitettua homma pysyy niin hyvin hanskassa, ettei tuota pääse tapahtumaan.
"Worship!" cried the clown, "I am a TV, making bandsmen go clockwork!"
pekezu
04.11.2007 21:24:33

Jännä olisi tietää liekkö tuolla suurtakaan merkitystä, osuuko oikean käden sormet soittaessa kieliin. Äkkiseltään voisi kuvitella, että saundi on tuhnumpi, mutta itse en suurta eroa havainnut testaillessani.
Warwick
06.11.2007 17:16:08
Vähän biisistä ja kohdasta riippuen, hitaissa suuret "näyttävät" liikkeet nopeissa pientä tikkausta. Vähän tuolta kitaristi suunnalta olen Petosalmelta tuota soittotyyliä pöllinyt, eli dempaten takamikin kohdalta noin sunnilleen.
Kynnestä päätellen joskus/aina osumia on otettu.
Voiko asiaa enää epäselvemmin ilmaista?
Tuo synkeä sankari synkkine sointuineen
*Basisti*
07.11.2007 16:48:15
näin kitaristina joka soittaa bassoa myös välillä (eniten sormilla) aattelin kysäistä tähän, et soitetaako bassolla yleensä pelkästään downstrokea plektralla (kuten basistikaverini väittää) vai onko se sama niinku kitaralla et yleensä vuorotellaan up-down...vai onko se pelkkä makuasia..?
IJarro
07.11.2007 18:06:16 (muokattu 07.11.2007 18:06:24)
Jazzarin mikkien välissä sahaan ylösalas. Sormet eivät osu kieliin, ainakaan minulla. Voimankäyttö riippuu soitettavasta kohdasta, raskaammassa raskaammalla tatsilla ja kevyemmässä kevyemmällä.

Mun tenkiikka on muuten identtinen, mut ilman plekua. Eli voimaa on mut sormet ei osu kieliin =P
Let's do some living after we die...
SweetChild
09.11.2007 04:23:40 (muokattu 09.11.2007 04:24:07)
No se on mistä tykkää, mutta bassolla voi soittaa ylösalas tai alas tai ylös ihan miten lystää. Se on soittajasta vaan kiinni. Itse vetelen ylösalas, tuntuu luontevammalta ja mukavammalta.

Jep, itse soitin aluksi pelkästään alaspäin pikkaamalla, mutta nykyään tulee ihan luonnostaan tuo ylösalas pikkaaminen, kun tullut enemmän soitettua kitaraa. Siinä on myös vähemmän liikettä ja omasta mielestäni paljon rennompi tapa soittaa. Saa jotenkin paremman tatsin bassoon.
Shotgun blues
kartmaan
11.11.2007 12:17:58
Eilen keikalla tuli louhittua aika kovalla kädellä. Etusormen kynsi lienee ottanut kieliin välillä. Käsivarsi verillä kun nihkeää bodya vasten hinkkasin. Ja jazzmikkien välistä yleensä soitellaan.
JouQ
12.11.2007 09:26:33
soitetaako bassolla yleensä pelkästään downstrokea plektralla (kuten basistikaverini väittää) vai onko se sama niinku kitaralla et yleensä vuorotellaan up-down...vai onko se pelkkä makuasia..?

Onhan se äijää soittaa pelkkiä downstrokeja. Varsinkin jos soittaa äkäistä punkkia.
mä vaan haluun puuroo huuleen
Coprobasso
12.11.2007 14:52:01

Dunlop jazz III.. ja joo, jatsarin mikkien välistä, doublepickingillä. Peukku ja etusormi on känsittyny plekun kohdilta ja treenien jälkee aina ihan mustat! :)
...eli ottaa kieliin.
Joskus pidän pikkurilliä suorana korkeempia kieliä vasten pitääkseni lukua käden asemasta, mutta piru on pari kertaa (pikkurillin pää) kulunu verille hankauksesta, yrittää päästä eroon tavasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)