JamesHetfield 04.11.2007 12:06:06 | |
---|
Niin, tuli hommattua syntikka. Koskaan en oikeastaan ole pianoa tahi syntikkaa ennen soitellut mutta olishan tuota kiva oppia pimputtelemaan. Mistä lähteä liikkeelle? Kitaraa olen soittanut viitisen vuotta, mutta kosketinsoittimista ei minkäänlaista hajua noin käytännön tasolla ole. Teoriaa osaan jo jonkun verran, muutaman vuoden kun olen jo sitäkin koittanut päntätä. Kiitos vastauksista! Kovaa mättöä:
http://www.mikseri.net/artists/?id=67300
Käy Kommentoimassa ja arvostelemassa! |
Carpenter 04.11.2007 23:37:17 | |
---|
No jotain pianokoulukirjoja suosittelisin perustekniikan ja nuoteista soiton hallitsemiseksi näin alkuun. Kannattaa kirjastosta, musakaupoista ja netistä katsoa. Perusjutut teoriasta kannattaa myös hallita. Sitten alat tarkkailla, että minkälaisia juttuja syna oikein biiseissä soittaa. Kannattaa kokeilla soittaa sillä kaikenlaista musaa hevistä jazziin, kuten myös soittaa sekä nuoteista, että korvakuulolta. Syna on ehkä kaikkein monipuolisin soitin, mitä voi olla, joten kannattaa pitää korvat auki. Basisti on lyömäsoitin. |
JamesHetfield 07.11.2007 14:57:10 | |
---|
No jotain pianokoulukirjoja suosittelisin perustekniikan ja nuoteista soiton hallitsemiseksi näin alkuun. Kannattaa kirjastosta, musakaupoista ja netistä katsoa. Perusjutut teoriasta kannattaa myös hallita. Sitten alat tarkkailla, että minkälaisia juttuja syna oikein biiseissä soittaa. Kannattaa kokeilla soittaa sillä kaikenlaista musaa hevistä jazziin, kuten myös soittaa sekä nuoteista, että korvakuulolta. Syna on ehkä kaikkein monipuolisin soitin, mitä voi olla, joten kannattaa pitää korvat auki. Juu-u... Sitä oon aina miettinyt että kun orjallisesti tekniikkaa reenaavilla kitaristeilla on nämä 1234-harjoitukset sun muut, niin mitä kiipparistit reenaa kaiken sen ajan?:-D Kitaralla kun tulee harjoteltua usein myös mm. bendailuja, vibratoa, legatoa, sweep pickingiä jne. erillisinä tekniikkoina, niin onko syntikalla soittaminen sitten enemmänkin juuri biisien ja skaalojen soittamista...? Kovaa mättöä:
http://www.mikseri.net/artists/?id=67300
Käy Kommentoimassa ja arvostelemassa! |
Juu-u... Sitä oon aina miettinyt että kun orjallisesti tekniikkaa reenaavilla kitaristeilla on nämä 1234-harjoitukset sun muut, niin mitä kiipparistit reenaa kaiken sen ajan?:-D Kitaralla kun tulee harjoteltua usein myös mm. bendailuja, vibratoa, legatoa, sweep pickingiä jne. erillisinä tekniikkoina, niin onko syntikalla soittaminen sitten enemmänkin juuri biisien ja skaalojen soittamista...? Yhtälailla synallakin voi treenata esimerkiksi pitch bend tekniikkaa, aftertouchin käyttöä yms. Musta iso osa synistin osaamista on soundien muokkaaminen ja se, että löytää sopivan soundin jokaiseen biisin kohtaan. Elikkä yleiseen soundin muodostukseen kannattaa tutustua ja sen oman synan kanssa säätää paljon. Tietysti skaaloja kannattaa harjoitella ja ainaki ne ihan perussoinnut hallita vaikka unissaan. And surely we'll have such good time |
Rojekti 10.11.2007 22:15:06 (muokattu 10.11.2007 22:15:59) | |
---|
Joo, syntikan hallinta on jo sellaista mestarillista teknisen laitteen haltuunottoa. Mun mielestä kaks yhtä hienon näköstä asiaa: A asiansa osaava kitaristi tekee kitarallansa ties mitä, ja B, taitava synamies vääntää koneestaan irti ties millaista soundia ja ohjelmoi sitä mennen tullen soiton aikana, jalat polkimilla ja sormet vuoron perään potikoilla ja vuoron perään koskettimilla (kas, kun tuo himokas huumapuhe painottui enemmän kosketinsoittajan puolelle). Mä en enää tiedä että kannattaako syntikansoittajan enää edes tehdä mitään perinteikästä kosketinharjoittelua, jos nimenomaan SYNANsoittaja olet :P yksinsoittajana julistan, että en osaa yhtikäs mittään mutta kivaa on soitella ja tehdä ties mitä. Joskus voi vähän kuunteluttaa muilla ihmisillä ja saada joko haukut tai kehut tai jotain siltä väliltä, mutta on niis syntikois niin paljon erilaista tekemistä ja säätämistä että se on jo itsessään aivan upea harrastus. m: vasta nyt 3v soitannan jälkeen olen alkanut katsella teoriaa. En kovin himokkaasti, mutta hiljalleen sitä imen itseeni, ei se niin kovin rujoa ole kun ei ole sellaista "halun soittaa oikein ja heti"- asennetta. Se teoriaosuus on puhdasta matematiikkaa ja logiikkaa, piru vie. ~ http://kapsi.fi/~rojekti/kasvava_maa/km2/index.php KaMa- projekti ~
~ Sulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti. ~
~ ..heti ku lehmien aerodynaaminen evoluutio on lentotasolla. ~ |
Carpenter 10.11.2007 22:47:07 | |
---|
Mä en enää tiedä että kannattaako syntikansoittajan enää edes tehdä mitään perinteikästä kosketinharjoittelua, jos nimenomaan SYNANsoittaja olet :P Siinä olet oikeassa, että laitteiden tekninen tuntemus ja käyttökokemus on erittäin tärkeää, mutta eihän ideoita voi livenä toteuttaa, jos ei ole tekniikkaa tai teoriatuntemusta. Basisti on lyömäsoitin. |
baron 11.11.2007 02:43:44 | |
---|
Kyllähän koskettimillakin on omat "jäynät" simppeleiden nuottien soittamisen lisäksi kuten trillit, tremolot ja etuheleet ja mitä niitä on ja niillä saadaan väriä soittoon. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) |