pekezu 05.11.2007 14:25:21 | |
---|
Nuppeja saa kaikenlaisia, mutta luultavasti eräs tärkeimmistä vedenjakajista on toimintaperiaate. Eli transistorilla vai putkilla. Putkinuppeja tunnutaan ylistettävän. Lämpimämpi saundi, herkempi reagointi ja se legendaarinen putkien säröttäminen. Mutta onko tämä kaikki sen rahan arvoista, jota putkinupista saa halvimmillaankin pulittaa? Kertokaa kokemuksia ja puolustuspuheita molempia versioita kohtaan. Itseäni myös kiinnostaisi tietää, missä suhteessa putkinupista lähtee mökää trankkunuppiin verrattuna? PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
hemmo 05.11.2007 14:29:56 | |
---|
Niinkö Särö. Ne vaan poseeraa. Selvästi on levy-yhtiä vaan hakenut netin avulla nättejä poikia ja ostanut niille soittimet. Etenkin se komppiryhmä. |
Karlsson 05.11.2007 14:31:10 | |
---|
Omasta mielestäni putkilaitteessa pääsääntöisesti tatsi on...no, sanotaanko, että sen kanssa saa hieman painia. Kun hommaan pääsee sisään, ei se trankun "kaikki tulee tasaisesti" -fiilis iske pääsääntöisesti ollenkaan. Mitä tehoihin tulee, niin todennäköisesti kunnossa olevalla 100W putkilaitteella pärjää tosi pitkälle. Mitä ei voi todellakaan sanoa satavattisesta trankkuvehkeestä. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
poppamies 05.11.2007 14:36:37 | |
---|
Minä valitsin "the best of both worlds" konseptin. Etuaste viidellä putkella ja 800w trankkupääte perässä. Hyvä kompromissi. Katso mun omakuvasta. Suosittelen ! G strings are for strippers! |
absqua 05.11.2007 15:09:49 (muokattu 05.11.2007 15:10:34) | |
---|
"Herkempi reagointi". Jaa, mene ja tiedä, itse en ole kokenut noin. Vaikka pääasiassa putkiston kautta soitankin niin omalta kohdaltani en lähde liputtamaan jompaa kumpaa selkeästi paremmaksi, erilaisia kun ovat. Mökää putkivahvistimesta lähtee yleensä selvästi enemmän kuin vastaavan tehoisesta transistorikoneesta. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
faffbey 06.11.2007 08:23:33 | |
---|
Minä valitsin "the best of both worlds" konseptin. Etuaste viidellä putkella ja 800w trankkupääte perässä. Hyvä kompromissi. Katso mun omakuvasta. Suosittelen ! Niin mut ku räkit näyttää vähän...homolta? |
absqua 06.11.2007 08:46:44 | |
---|
Niin mut ku räkit näyttää vähän...homolta? Sehän on miesten hommaa jos mikä. Ja löytyyhän noita hybridinuppejakin aivan pilvin pimein, ei ole pakko lähteä räkkihommiin jos se sotii omaa seksuaalista suuntautumista vastaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Basismi 06.11.2007 08:56:17 | |
---|
Sinänsä ihan sama. Tällä hetkellä on käytössä vaffari joka ei ole putkia nähnytkään, etuasteissahan niitä on monessa nupissa, mutta en ole mitään autuaaksi tekevää hyvyyttä semmoisissa havainnut. Diggaan enempi napakan tarkkaa saundia kuin esim putkisimulaattorien antamaa laiskaa plörinää. Täysputkivehkeitä ei ole tullut paljon edes testailtua. On ne sen verran kalliita hankkia ja ylläpitää, sekä isoja ja painavia roudata, että toivottavasti en sellaiseen pääse missään vaiheessa ihastumaan. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Johannes_t 06.11.2007 13:18:19 | |
---|
Putkinuppeja tunnutaan ylistettävän. Lämpimämpi saundi, herkempi reagointi ja se legendaarinen putkien säröttäminen. Mutta onko tämä kaikki sen rahan arvoista, jota putkinupista saa halvimmillaankin pulittaa? Soundi/reagointi/kaikki riippuu niin kovin paljon nupista. Mesan ja Ampegin putkinupeissa on aikalailla eroa ja transistori puolella homma on tietysti vielä selkeämpää. Kertokaa kokemuksia ja puolustuspuheita molempia versioita kohtaan. Itseäni myös kiinnostaisi tietää, missä suhteessa putkinupista lähtee mökää trankkunuppiin verrattuna? Hyvä nuppi on hyvä nuppi, toimi se sitten putkilla tai trankulla tai molemmilla. Noi mökä-jututkin on vähän turhia, ihan jo sillä, että putkinubeksen hinnalla saa aivan varmasti tarpeeksi tehokkaan transistorin, ja sama toisinpäin. Tarpeeksi mökää on tarpeeksi mökää. |
J.Hollström 06.11.2007 13:25:32 | |
---|
Tehohan on samoja watteja, oli se sitten putkilla tai transistoreilla toteutettu. Pointti on siinä että esim. 100W putkitehoa antaa enemmän möykkää pihalle, koska putkipelit on suunniteltu operoimaan puhtaalla teholla, mutta niitä voidaan ajaa kovempaa, mukaan tulee vaan sitä monien haluamaa pääteastesäröä. Esim. keinokuormia ostettaessa pitää ottaa huomioon se, että jos ostaa keinokuorman 50W koneelle, niin sen laitteen pitäisi olla 100W, näin ainakin kuorman valmistaja suosittelee. |
Basismi 06.11.2007 13:56:19 (muokattu 06.11.2007 13:57:27) | |
---|
Mitenkäs tuo tehojuttu menee... Onko joku perehtynyt? Trankuissa taitaa tehon tuottoa rajoittaa aika äkisti rail-jännitteen tuleminen vastaan? Eli signaali säröytyy heti tosissaan, kun taas putki vehkeistä löytyy enemmän sellaista epälineaarista aluetta ja röpöä vaan tulee hiljakseen lisää? Putkiwatit taidetaan ilmoittaa suht isoilla säröillä. Alan kyllä pikkuhiljaa kallistua sille kannalle että mökän suhteen vahvistintehoa olennaisempaa on kaiutinpinta-ala. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
J.Hollström 06.11.2007 13:58:59 | |
---|
Alan kyllä pikkuhiljaa kallistua sille kannalle että mökän suhteen vahvistintehoa olennaisempaa on kaiutinpinta-ala. En mä silti lähtis rantiksen eteen 100W trankkukonetta pistämään, putkikoneen kyllä. |
tiku 06.11.2007 15:53:19 | |
---|
Tehohan on samoja watteja, oli se sitten putkilla tai transistoreilla toteutettu. Pointti on siinä että esim. 100W putkitehoa antaa enemmän möykkää pihalle, koska putkipelit on suunniteltu operoimaan puhtaalla teholla, mutta niitä voidaan ajaa kovempaa, mukaan tulee vaan sitä monien haluamaa pääteastesäröä. Esim. keinokuormia ostettaessa pitää ottaa huomioon se, että jos ostaa keinokuorman 50W koneelle, niin sen laitteen pitäisi olla 100W, näin ainakin kuorman valmistaja suosittelee. Joo.... Onkohan nykywateissa kuitenkin jotakin feiliä??? Tuntuu, että tehdas ilmoittaa mielellään jonkun satunnaisen korkeimman tehopiikin... |
hollstro 06.11.2007 19:13:57 | |
---|
Minä valitsin "the best of both worlds" konseptin. Etuaste viidellä putkella ja 800w trankkupääte perässä. Hyvä kompromissi. Katso mun omakuvasta. Suosittelen ! Itse suosin putkipäätettä nimenomaan sen saundin takia. Etuasteella ei ole niin suurta väliä jos sitä ei ajeta ruvelle. Silloinhan transistori on surkee. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
jvakeva 06.11.2007 21:31:16 | |
---|
En mä silti lähtis rantiksen eteen 100W trankkukonetta pistämään, putkikoneen kyllä. no... itellä musarin nuppi.. kato omakuvasta, eikä se ainakaan 75w putkitehoillaan ole mikään älyttömän äänekäs. esim tosta tracesta lähtee 100w trankkupäätteellä paljon kovempi mökä suht samoilla korostuksilla. mutta tämä on näitä vanhoja "totuuksia" että putkiwatit olisi tehokkaampia.. www.theyoungers.net |
J.Hollström 06.11.2007 21:41:58 | |
---|
mutta tämä on näitä vanhoja "totuuksia" että putkiwatit olisi tehokkaampia.. Justhan mie tuolla sanoin että ne on samoja watteja. Ehkäpä siinä sun putkikoneessa on putket finaalissa. Esim. etuasteen putkilla vaikutetaan dramaattisesti ulostulevan mekkalan määrään. Tuli sekin tossa yhden koneen kanssa testattua. |
nro5 06.11.2007 23:17:04 | |
---|
Esim. etuasteen putkilla vaikutetaan dramaattisesti ulostulevan mekkalan määrään. Tuli sekin tossa yhden koneen kanssa testattua. Eikö ainakin osa musarin tuon aikakauden nupeista/comboista ole trankkuetusella ja putkipäätteellä? |
En mä silti lähtis rantiksen eteen 100W trankkukonetta pistämään, putkikoneen kyllä. Tähän liittyen pakko kommentoida, uteliaisuus otti voiton ja kerran testasin kuinka Ibanezin 20w bassokombo ajaa rantista, tuossa kombossa kun on kaiutinjakki takapaneelissa, kombon oma 8-tuumainen ämyri irti ja piuha rantikseen. Ja ääntä tuli todella riittoisasti, suuri kaiutinpinta-ala kai kompensoi wattien vähyyttä. Mutta noin yleisemmin alkuperäisestä aiheesta: rantis ja SVT-nuppi on soundin puolesta loistokas, mutta styrkkari on aina vain vähäisemmässä osassa omaa soundia kun soittovuosia on kerääntynyt. Rantis-SVT stäkin roudaaminen kun ei mitään herkkua ole ja kun pikkuklubeihin ei ole mitään järkeä ottaa mukaan sellaista monsteria niin keikkoja on tullut vedettyä erilaisilla trankkukomboilla, talon bassokamoilla jos sellaiset on ja usein ilman bassokamojakin, DI-boxilla suoraan PA:han. Kaikilla metodeilla olen sen oman soundin saanut ilmoille, niinpä se putki vs. trankku ei ole mikään kohtalonkysymys kuten monille kitaristeille. Eli melkein millä tahansa kohtuullisella styrkkarilla tulen toimeen, jos ei ihan täysi paska ole. Se on sitten luksusta ja herkuttelua jos pääsee vetämään poikkeuksellisen hyvällä styrkkarilla, yksi hyvin mieleenjäänyt oli klubikeikka jossa bassokamoina oli solistilta lainassa oleva 70-luvun Hiwatt 100w nuppi ja talon bassokaappi, ihan sellainen perus Hartken 4x10 pömpeli niillä alumiiniämyreillä. Se Hiwattin antama iso lämmin botne yhdistyneenä selkeyteen ja voiman tuntuun oli kyllä niin herkkuva. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
MPU 07.11.2007 11:21:34 | |
---|
Wattien riittoisuuteen vaikuttaa myös kaapin herkkyys. Jos kaappi on oikein epäherkkä saa watteja tuutata mökän saamiseksi ihan eri määrän kuin oikein herkkään kaappiin. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
aho 07.11.2007 11:33:38 | |
---|
yksi hyvin mieleenjäänyt oli klubikeikka jossa bassokamoina oli solistilta lainassa oleva 70-luvun Hiwatt 100w nuppi ja talon bassokaappi, ihan sellainen perus Hartken 4x10 pömpeli niillä alumiiniämyreillä. Se Hiwattin antama iso lämmin botne yhdistyneenä selkeyteen ja voiman tuntuun oli kyllä niin herkkuva. Itsellä on samankaltainen kokemus, kun raahasin oman sound cityn keikalle ja soittelin lainakaapilla, joka oli gallien & krueger jostain 90-luvulta. Fiilis oli aivan sama kun äskön kuvailit! vähemmän on vähemmän |