Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 58 9 10 11 1263 64 65 66 67
ascendabunny
03.11.2007 21:05:57
Moi,

Koitin hakea josko tata asiaa olisi jo kysytty mutta en ainakaan noin akkiseltaan keksimillani hakusanoilla (kielten vaihto) loytanyt. Pahoitteluni jos aihe on jo ns. loppuunkaluttu.

Siis teraskieliseen (halpaan, 70 punnan) Fenderiini olen ennenkin vaihtanut kielia muutaman kerran, mutta nyt tuntuu lahes joka kerta yla-E katkeavan kun sita koittaa vahankaan venyttaa. Onko tahan siis jotain tekniikkaa milla katkeamisriskia voisi vahentaa (kunhan uskallan naarmuisilla sormillani yrittaa uudelleen...pitais jotku turkishanskat hankkia tahan hommaan). Ne nayttavat katkeavan ylapaasta.

Kielet on kylla uuden merkkiset, ennen olen kayttanyt Martinsseja, nyt on menossa D'Addariot mita minulle on kovasti suositeltu.
ascendabunny
03.11.2007 23:26:28
Moi,

Koitin hakea josko tata asiaa olisi jo kysytty mutta en ainakaan noin akkiseltaan keksimillani hakusanoilla (kielten vaihto) loytanyt. Pahoitteluni jos aihe on jo ns. loppuunkaluttu.

Siis teraskieliseen (halpaan, 70 punnan) Fenderiini olen ennenkin vaihtanut kielia muutaman kerran, mutta nyt tuntuu lahes joka kerta yla-E katkeavan kun sita koittaa vahankaan venyttaa. Onko tahan siis jotain tekniikkaa milla katkeamisriskia voisi vahentaa (kunhan uskallan naarmuisilla sormillani yrittaa uudelleen...pitais jotku turkishanskat hankkia tahan hommaan). Ne nayttavat katkeavan ylapaasta.

Kielet on kylla uuden merkkiset, ennen olen kayttanyt Martinsseja, nyt on menossa D'Addariot mita minulle on kovasti suositeltu.

Tajusin tassa uutta laittaessani etta mulla onkin tapana taittaa se kieli ennen siita nupista lapi laittamista kynnen avulla, jolloinka taitoksesta tulee aikasten terava.. eli siis tama on varmasti yksi asia minka voin muuttaa, mutta jos on kellaan muita ideoita niin olisin kiinnostunut kuulemaan.
flattopguitar
04.11.2007 11:52:39
Älä tee mitään taitosta kieleen ja kierrä se viritystapin ympärille, niin ettei se missään vaiheessa mene itsensä päälle. Eli, ensin kierros pujotuskohdan päällä ja sitten loput sen alle. Tällätavoin kieli ei kosketa kuin viritystappia.
/Tomppa
06.11.2007 21:50:01
En ollu oikeen varma että mihin kategoriaan ja osastoon tämä ois kuulunu laittaa mutta kun akustista rämpyttelin niin tässä tulee...Voisko joku kertoa minkälaiset otteet seuraavilla soinnuilla on. Mistään en oikein saanu sellaista tietoa että järkevältä kuulostaisi...Bm, C#m, G7, Fm, Cm, Ab, Bb7..Ja eräässä hurriganesin biisissä taisi olla F* JA F**..???Nöyrin kiitokseni vastanneille..
/Tomppa
06.11.2007 21:50:30
Jahas, tämä menikin näin, korjataampa hiukan jutun paikkaa.:o
/Tomppa
06.11.2007 21:52:13
Aha, unohetaampa sekoilut ja keskitytään kysymykseen.=D tsori.
Vilzu
10.11.2007 20:00:08
Hei,
kitarallani on semmoinen ongelma että sen ylä e-kieli rupeaa särisemään ikävästi 2-6 nauhoja painattaessa kun kielet kuluvat hieman. Uusilla kielillä särinää ei siis ilmene ollenkaan. Kovasti yritän käsiä pestä ennen soittoa ja puhdistan kieliä jatkuvasti ja käytän fast frettiä, silti särinää aina alkaa uudestaan. Mikä siis neuvoksi?
mixxa82
15.11.2007 19:20:41
Millanen operaatio on laitattaa kieliä tiiviimmäksi, eli ts. E-e väliä pienemmäksi yläsatulalla? Onko edes mahdollista ja vaatiiko muuta kuin uuden satulan?
mixxa82
15.11.2007 19:20:52
Millanen operaatio on laitattaa kieliä tiiviimmäksi, eli ts. E-e väliä pienemmäksi yläsatulalla? Onko edes mahdollista ja vaatiiko muuta kuin uuden satulan?
Puavali
15.11.2007 19:49:32

On mahdollista, ja just sillä uudella yläsatulalla.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Vebu
17.11.2007 02:35:26
Hei,
kitarallani on semmoinen ongelma että sen ylä e-kieli rupeaa särisemään ikävästi 2-6 nauhoja painattaessa kun kielet kuluvat hieman. Uusilla kielillä särinää ei siis ilmene ollenkaan. Kovasti yritän käsiä pestä ennen soittoa ja puhdistan kieliä jatkuvasti ja käytän fast frettiä, silti särinää aina alkaa uudestaan. Mikä siis neuvoksi?

Kuulostaa siltä, että kieliin syntyvä paska "paksuntaa" kieltä, jolloin kieli lopulta koskettaa nauhoja ja aiheuttaa tuon ikävän särinän. En tiedä minkä laatuluokan kitara sulla on, mutta jos kyseessä on vain e-kieli, kaula saattaa olla hivenen kiero tai kieli on tehnyt loven tallaasi ja kaivautuu vastedeskin syvemmälle muoviseen tallaan. Jälkimmäiseen ratkaisuna voisi olla luisen tallan osto.

Ja aina voi löysätä kaularautaa jolloin kielet eivät ole niin lähellä nauhoja. Vaikuttaa tietenkin soitettavuuteen.
kingdom
17.11.2007 16:19:22
Uskollisesti palvelleen akustiseni kaula vaikuttaisi irtoavan liitoksestaan. Kaulan ja "kehon" välillä näkyy pientä rakoa. Mitähän tuolle voisi tehdä ennenkuin se lopullisesti menee osiin?
TÄMÄ EI OLE MAINOS | I'm no fucking buddhist, but this is enlightenment.
Juniper
17.11.2007 17:34:19
Uskollisesti palvelleen akustiseni kaula vaikuttaisi irtoavan liitoksestaan. Kaulan ja "kehon" välillä näkyy pientä rakoa. Mitähän tuolle voisi tehdä ennenkuin se lopullisesti menee osiin?

Kaula irti ja kaulan uudelleensovitus ja liimaa perään.
Toimenpiteen hoitaa soitinrakentaja/korjaaja. Toimenpiteen hinnasta mulla ei ole aavistustakaan, mutta ei ole kovinkaan vaativa operaatio.
flattopguitar
18.11.2007 19:04:13
^^Ei vaadi aina korjausta, koska se johtuu siitä, että kuivemmalla ilmalla koppa kutistuu ja rako tulee paremmin esiin kopan ja kaulan välistä. Tuo rako on todennäköisesti ollut siinä jo pidemmän aikaa, jos kaula ei muuten liiku kun sitä hieman kädellä koittaa liikuttaa ylös-alas suunnassa. Jos kaula vaikuttaa muuten olevan paikoillaan, niin sen voi jättää sikseen ja korjauttaa vasta kun/jos se alkaa liikkumaan.
flattopguitar
21.11.2007 13:39:27
Tässä vinkki jollekin, jos ainainen plektran tippuminen kaikuaukkoon alkaa käymään hermoille (torilta poimuttu): "ps. kuvassa kaikukoppa on teipattu ettei plektra tipu sinne soittaessa, ei ole mitään vikaa"

http://muusikoiden.net/dyn/tori/200176.jpg
Vebu
21.11.2007 15:13:11
Joo suosittelen lämpimästi, ja juuri tuota ruskeaa teippiä tulisi käyttää. Ainahan voi tietty teipata jessellä se plektra kiinni sormeen.
Pluus
03.12.2007 15:33:16 (muokattu 03.12.2007 15:46:29)
Mitä sanotte: mitä vaikutuksia on kitaraan sen olemisella esim. 5 tuntia 10 asteen pakkasessa (kantolaukussa)? Entä 1-2 tuntia? Jos kitaran mallilla (materiaaleilla) on jotain merkitystä niin tässä tapauksessa kitara olisi Kantare L 300 C... Laukkuna on Rockbag by Wawick.

Olisiko siis vältettävä kitaran kuljettamista pakkasilla tai suuria lämpötilan vaihdoksia?
Milkop
03.12.2007 16:10:54

Olisiko siis vältettävä kitaran kuljettamista pakkasilla tai suuria lämpötilan vaihdoksia?

Olisi, mutta siitä voi selvitä tuomalla kitara pakkasesta sisään ja pitämällä laukku kiinni tunnin pari. Sitten vasta laukku auki, mutta ei vielä silloinkaan kovin "rankkaa" soittoa. Tuommoinen pari tuntia -10:ssä tuntuu kyllä aika pahalta, mutta edellämainituilla keinoilla siitäkin saattaa selvitä.

Tämä nyt oli ihan mutuilua, joten korjatkoon ken tahtoo.
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
flattopguitar
03.12.2007 20:19:43
Kylmä lähinnä kutistaa eniten metalliosia eli kieliä, joten kannattaa hieman löysätä virettä, jos vie metallikielisen ulos pakkasella pidemmäksi aikaa. Jos kitaraa on pakko roudata mukana, niin sille ei oikein voi mitään, mutta hyvä laukku auttaa tasaamaan lämpötilaeroja hitaammin kuin pelkkä pussi. Jokatapauksessa, ei kannata avata sitä laukkua/pussia ennenkuin se on taas lämmennyt huoneenlämpöön. Kyllä kokopuisetkin kestävät hyvin kylmyyttä, lähinnä kuivuus on pahempi ongelma.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)