Aihe: Instrumenttipiuhoista
1 2
juso
06.11.2007 22:25:36

Omistan vain yhden hyväksi luokiteltavan piuhan, joka on kitaran ja vahvarin välillä. loopissa olevat piuhat ovat ihan peruspiuhoja luokkaa 10-15€. Vaikuttaako nuo loopin piuhat ihan yhtä merkittävästi singnaaliin kuin kitaralta lähtevä piuhakin? Ainakaan nämä piuhat ei oo alttiina nitkuttelulle. Eli päteekö piuhoissa sanonta niin hyvä kuin heikoin lenkki.
oiva tumpeloinen
06.11.2007 22:32:56
Pätee. Sillä erolla tosin, että pidempi matka kaipaa parempaa lakua selvitäkseen kunnolla. Eli lyhyessä vedossa tulee toimeen ihan hyvin vähän keposemmallakin lakulla.
juso
06.11.2007 22:42:44

Onko kokemuksia t kaupan paremmista piuhoista missä hinta /laatu kohdillaan. Tilaus lähdössä piakkoin. Sokeasti ei viitsi hinnan perusteella noita tilata mutta jos jollain parempaa tietoa näistä niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Vertailukohdaksi laittaisin spectraflexin kaapelit luokassa 40€
Jungleman
06.11.2007 22:52:30
Onko kokemuksia t kaupan paremmista piuhoista missä hinta /laatu kohdillaan. Tilaus lähdössä piakkoin. Sokeasti ei viitsi hinnan perusteella noita tilata mutta jos jollain parempaa tietoa näistä niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Vertailukohdaksi laittaisin spectraflexin kaapelit luokassa 40€

T-kaupan piuhoista ei ole kokemusta, mutta Spectraflex ja DiMarzio ovat mainioita valintoja, minulla on ollut molempia käytössä kohta kymmenisen vuotta vailla mitään ongelmia. Soundi on hyvä, kestävyys ensiluokkainen, eivät ota häiriöitä.

Toiset tykkäävät kolvailla piuhansa itse. T-kaupasta saa ilmeisesti laadukastakin piuhaa metritavarana kohtuulliseen hintaan, lieneekö Cordialia tms.? Joku muu lienee viisaampi tee-se-itse -piuhojen suhteen...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
kulmahiomakone
06.11.2007 22:55:04 (muokattu 06.11.2007 23:12:05)
->Pistä se paras piuha kitaran ja ekan purkin väliin. Se on kaikista kriittisin väli. Kitarasta lähtevä signaali on korkeaimpedanssista, sikäli kun sulla ei oo aktiiveja tai etuvahvistinta kitaran sisässä, ja korkeaimpedanssinen signaali on kaikista herkintä huonolle letkulle. Purkissa (sikäli kun käytät sitä tai vaikket käytäkään, jos se ole true bypass) signaali bufferoituu matalaimpedanssisemmaksi ja sen jälkeen on miltei se ja sama millainen on letku.

DIT: Klotzin piuhat o hövejä. Jos kolvi pysyy kädessä niin Cordialin cgk:sta (122 tai 175) ja Neutrikin plugeista (kopiotkin käy) saa hyviä piuhoja.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
juso
06.11.2007 23:21:07

Paras piuha tosiaankin on kitaran ja styrkan välissä, purkkeja ei oo. Eniten mua askarruttaa tosiaan toi looppi että saako rahoille vastinetta satsaamalla sen piuhoihin.
oiva tumpeloinen
06.11.2007 23:27:53 (muokattu 06.11.2007 23:29:48)
Paras piuha tosiaankin on kitaran ja styrkan välissä, purkkeja ei oo. Eniten mua askarruttaa tosiaan toi looppi että saako rahoille vastinetta satsaamalla sen piuhoihin.

Ajattele sitä toiselta kantilta. Laadukas piuha on yleensä toimintavarmempi ja kestää pidempään. Eli se sinänsä saattaa maksaa nopeastikin itsensä takaisin. Toinen ajattelun kohta saattaa olla koko romukasan budjetti. Jos läjä on arvokkaampikin, niin kannattaako jossain aika oleellisessa (ja kohtuullisen halvassa) kohdassa spaarata pari kymppiä.
Jungleman
06.11.2007 23:34:45
Ajattele sitä toiselta kantilta. Laadukas piuha on yleensä toimintavarmempi ja kestää pidempään. Eli se sinänsä saattaa maksaa nopeastikin itsensä takaisin. Toinen ajattelun kohta saattaa olla koko romukasan budjetti. Jos läjä on arvokkaampikin, niin kannattaako jossain aika oleellisessa kohdassa spaarata pari kymppiä.

Juuri näin. Tiedän kaverin joka ostelee halpoja, 10 - 15 € piuhoja pari-kolme kertaa vuodessa, rikottuaan tai hukattuaan edelliset keikalla. Minä olen sijoittanut 40 - 50 € / kappale muutamaan hiukan parempaan naruun enkä ole kadottanut tai saanut ainoatakaan rikki kymmenessä vuodessa. Joko ne ovat aidosti laadukkaampia tai sitten kalliimmista kamoista tulee pitäneeksi parempaa huolta...
Romantikkoitkijät #1
juso
07.11.2007 00:00:45

juuri näin. Tiedän kaverin joka ostelee halpoja, 10 - 15 € piuhoja pari-kolme kertaa vuodessa, rikottuaan tai hukattuaan edelliset keikalla. Minä olen sijoittanut 40 - 50 € / kappale muutamaan hiukan parempaan naruun enkä ole kadottanut tai saanut ainoatakaan rikki kymmenessä vuodessa. Joko ne ovat aidosti laadukkaampia tai sitten kalliimmista kamoista tulee pitäneeksi parempaa huolta...

Mulla on samat fiilikset noista halpispiuhoista. Siitä huolimatta en oo saanu aikaiseksi ostettua kuin yhden kunnon piuhan, joka on jo hintansa haukkunu. Musaliikkeeseen kun osuu niin on tullu tavaksi ostaa pari piuhaa ihan vaan kaiken varalta ja tosiaan noita näyttää kyllä menevän mullakin jostain kumman syystä. Seuraavat piuhat ostetaan asenteella köyhän ei oo vara ostaa halpaa.
fox
07.11.2007 01:49:25

Toinen ajattelun kohta saattaa olla koko romukasan budjetti. Jos läjä on arvokkaampikin, niin kannattaako jossain aika oleellisessa (ja kohtuullisen halvassa) kohdassa spaarata pari kymppiä.

No hei, ajattele ny.. Justiin vaihdettu pääteputket "vähän parempaan" vahvariin, melko hintavaan keppiin tilattu putiikkimikit, että tulee erottelevuutta ja baittia.. eihän sitä nyt mitään piuhoja.. ja jos menee huonoks, niin ainahan se pienellä fiksaamisella käy vaikka kaappipiuhana se vanha... =)

Eli ei missään tapauksessa näin, ei! (vaikkakin toki minäki moisia soittajia tunnen ja tiedän...) Kunnon piuhalla voi soundikin antaa oikeutta niille muille osasille, ja missään tapauksessa ei sitä instrumentti-lakua laiteta siihen vahvistimen ja kaapin väliin, eihän??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
marko.m
07.11.2007 09:55:19 (muokattu 07.11.2007 09:56:45)
Toinen ajattelun kohta saattaa olla koko romukasan budjetti. Jos läjä on arvokkaampikin, niin kannattaako jossain aika oleellisessa (ja kohtuullisen halvassa) kohdassa spaarata pari kymppiä.

No hei, ajattele ny.. Justiin vaihdettu pääteputket "vähän parempaan" vahvariin, melko hintavaan keppiin tilattu putiikkimikit, että tulee erottelevuutta ja baittia.. eihän sitä nyt mitään piuhoja.. ja jos menee huonoks, niin ainahan se pienellä fiksaamisella käy vaikka kaappipiuhana se vanha... =)

Eli ei missään tapauksessa näin, ei! (vaikkakin toki minäki moisia soittajia tunnen ja tiedän...) Kunnon piuhalla voi soundikin antaa oikeutta niille muille osasille, ja missään tapauksessa ei sitä instrumentti-lakua laiteta siihen vahvistimen ja kaapin väliin, eihän??

Eikös tuossa ylempänä juuri tarkoiteta että ei kannata säästää paria kymppiä aika oleellisessa paikassa, vaan satsaa sen pari kymppiä parempaan.

Niin ja miksi ei käytetä instrumentti piuhoja nupin ja kaapin välissä? Itse olen käyttänyt jo muutaman kuukauden ja kotisoittovoluumeilla ei ainakaan huomaa saundissa erityisesti mitään. Vaikka en ole oikeaa kaiutin piuhaa kokeillutkaan. No ehkä se kannattais kokeilla.
Kefiiri
07.11.2007 10:13:57
Niin ja miksi ei käytetä instrumentti piuhoja nupin ja kaapin välissä?

Instrumenttipiuha ei välttämättä kestä sitä virtaa joka kaiuttimelle menee. Se voi lujempaa soitettaessa ihan oikeasti sulaa ja särkeä koko vahvarin. Ei kannata riskeerata.
baba o riley
07.11.2007 10:39:05
Käytin pitkään spectraflexejä, jotka on mielestäni kyl hyviä ja makeen näköisiä piuhoja. Sit siirryin George L-piuhoihin. Ihan sen takia että ne ei paljoa maksa, ne on ihan tajuttoman laadukkaita, korjattavissa vaikka rumpusoolon aikana, voit itse määritellä mitat ja ne on huomaamattoman tyylikkäitä. Se paksu versio toimii hyvin pedaalien ja styrkkarin väliin, sitä ei oikein polkemalla rikki saa. Ehkä maailman yksinkertaisin rakenne.

Halpispiuhoja en suosittele kenellekkään, ne alkavat rätistä ja kuolevat just silloin kun ei pitäis..
Kivijalka
07.11.2007 17:50:51
Käytin pitkään spectraflexejä, jotka on mielestäni kyl hyviä ja makeen näköisiä piuhoja. Sit siirryin George L-piuhoihin. Ihan sen takia että ne ei paljoa maksa, ne on ihan tajuttoman laadukkaita, korjattavissa vaikka rumpusoolon aikana, voit itse määritellä mitat ja ne on huomaamattoman tyylikkäitä. Se paksu versio toimii hyvin pedaalien ja styrkkarin väliin, sitä ei oikein polkemalla rikki saa. Ehkä maailman yksinkertaisin rakenne.

Halpispiuhoja en suosittele kenellekkään, ne alkavat rätistä ja kuolevat just silloin kun ei pitäis..

Sopivatkos Georgen kulmaplugit Telecasterin jakkiin? Tällä hetkellä käytössä ovat Planet Wavesin kulmapiuhat koska ovat ainoita tapaamiani Telen kuppiin meneviä kulmia.
Andy J.
07.11.2007 18:27:43
Enpä tiedä, sopiiko Georgen kulmaplugi telen kuppiin, enkä kyllä itse ehkä suosittelisi Georgen plugeja sellaiseen käyttöön, jossa plugi on liikkeen ja rasituksen alaisena. Itsellä ei ole ollut ongelmia, mutta kuitenkin... Lämpimästi voin suositella Sommer Spiritiä, metritavarana vaikka Uraltonelta tai Thomannilta, siihen Neutrikit päihin, avot. Itsellä juuri tällaiset käytössä, laudassa Georgea. Toimii!
Kivijalka
07.11.2007 18:33:23
Enpä tiedä, sopiiko Georgen kulmaplugi telen kuppiin, enkä kyllä itse ehkä suosittelisi Georgen plugeja sellaiseen käyttöön, jossa plugi on liikkeen ja rasituksen alaisena. Itsellä ei ole ollut ongelmia, mutta kuitenkin... Lämpimästi voin suositella Sommer Spiritiä, metritavarana vaikka Uraltonelta tai Thomannilta, siihen Neutrikit päihin, avot. Itsellä juuri tällaiset käytössä, laudassa Georgea. Toimii!

Neutrikit kyllä ovat mahtavia (pomminkestäviä) plugeja, ennen Tele-kauden alkua itsekin olin niiden suuri käyttäjä.
Lilli
07.11.2007 19:43:29

http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … t=tuotteet&sgid=274&mgid=69

Varteenotettavaa hintapolitiikkaa hyvien piuhojen tiimoilta.
"Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen!" - vaimoni juhannuspäivänä 2000
FensonGibder
07.11.2007 20:21:57 (muokattu 07.11.2007 20:22:15)
Juuri näin. Tiedän kaverin joka ostelee halpoja, 10 - 15 € piuhoja pari-kolme kertaa vuodessa, rikottuaan tai hukattuaan edelliset keikalla. Minä olen sijoittanut 40 - 50 € / kappale muutamaan hiukan parempaan naruun enkä ole kadottanut tai saanut ainoatakaan rikki kymmenessä vuodessa. Joko ne ovat aidosti laadukkaampia tai sitten kalliimmista kamoista tulee pitäneeksi parempaa huolta...

Musakauppojen jakelemat ilmaiset kaapelit on surkeita. Ääni rätisee ja katkeilee lyhyenkin käytön jälkeen.

Ainakin Viper-kaapelit on täällä toimineet moitteetta 3-4 vuotta.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
Jungleman
07.11.2007 23:27:20
Sopivatkos Georgen kulmaplugit Telecasterin jakkiin? Tällä hetkellä käytössä ovat Planet Wavesin kulmapiuhat koska ovat ainoita tapaamiani Telen kuppiin meneviä kulmia.

Sopivat ne, ongelmitta solahtavat Baja Teleen, jossa ilmeisesti on US Vintage -kovatavara. Samaiseen kitaraan menevät myös Spectraflexin ja DiMarzion kulmaplugilliset piuhat...
Romantikkoitkijät #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)