Aihe: Dimebagin soittotyyli!
1 2
Friedman
04.11.2007 15:38:09
kertokaa mulle oma näkemyksenne kaverin sooloilutyylistä. itse hän joskus muistaakseni sanoi että soittaa hieman pentatonista moori/duuri painoitteista mutta ei kuulemma ollut sellainen kaveri joka lukee kirjoista erilaisia skaaloja eli ei mikään skaalajumala itsensä mielestä. haluisin oppia sooloilemaan samalla lailla kuin hän mutta ottaisin mielummin erilaisia tämän "sooloilutyylin" lickejä jos vain jostain saisi kun en "halua" alkaa reenaamaan Panteran sooloja koska en saa niitä ikinä kuulostamaan yhtä hyviltä.kuulostaa ehkä tyhmältä mutta yrittäkää ymmärtää mua;D
Räkkipeli
04.11.2007 16:01:45 (muokattu 04.11.2007 16:05:35)
Soita bluesia. Sillä saat sen grooven siihen tatsiin. Ja opit improvisoimaan.

Sen verran siitä sooloilutyylistä voi sanoa että se sisältää paljon vahvaa legatoa. Eli hammereitä ja pulloffeja. Isot bendit ja korkeat vingutukset olivat myös hänen tavaramerkkinsä.

Iso osa sooloja (ja oikeastaan koko jätkän soittoa) oli se soundi, joka lähtee tietenkin puoliksi handyista, niinkuin kaikilla huippusoittajilla. Eli tekniikka kuntoon jos haluaa kuulostaa yhtä hyvältä!
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Painajaismainen
04.11.2007 18:02:33
Soita bluesia. Sillä saat sen grooven siihen tatsiin. Ja opit improvisoimaan.

Sen verran siitä sooloilutyylistä voi sanoa että se sisältää paljon vahvaa legatoa. Eli hammereitä ja pulloffeja. Isot bendit ja korkeat vingutukset olivat myös hänen tavaramerkkinsä.

Iso osa sooloja (ja oikeastaan koko jätkän soittoa) oli se soundi, joka lähtee tietenkin puoliksi handyista, niinkuin kaikilla huippusoittajilla. Eli tekniikka kuntoon jos haluaa kuulostaa yhtä hyvältä!

Tekniikasta vielä sen verran että muista treenata pikkurilli ja nimetön yhtä tehokkaiksi kuin etu- ja keskisormi.
"Ainahan sitä voi perustaa kanalan ja vetäytyä maaseudun rauhaan, tai viljellä kukkakaalia." - Pantse Syrjä | "Stam1na on tyttöjen Mokoma" - ötzi
Jucciz
04.11.2007 18:13:48
Dimebag soitti paljolti samoja juttuja kuin monet tunnetut blueskitaristit vaikkapa jo 60-luvulla - tosin "hieman" nopeammin ja "hieman" karummalla soundilla. ;)
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Räkkipeli
04.11.2007 18:28:38 (muokattu 04.11.2007 18:45:18)
Dimebag soitti paljolti samoja juttuja kuin monet tunnetut blueskitaristit vaikkapa jo 60-luvulla - tosin "hieman" nopeammin ja "hieman" karummalla soundilla. ;)

Pähkinän kuoressa näin, mutta eikös kaikki kuuluisat kitarankarit soita/ole soittaneet niitä samoja juttuja. =) Ehkä se juuri teki hänestä katu-uskottavan, kuinka hän saikin kuulostamaan niin yksinkertaiset jutut niin hurjan hienoilta ja raskailta. Paitsi Dime taisi olla ensimmäinen hevi-kepittäjä joka käytti melodista molliasteikkoa niin, että sen asteikon juuri sävel on itse biisin juurisävelestä kvartti. En tiedä selitinkö sen oikein..=D mutta kuunnelkaa Primal Concrete Sledgen soolo, then you know what I mean.

http://www.youtube.com/watch?v=-8c6ntZgEIE

Ja tosiaan Whammy-pedaalia hän käytti aivan uudella tavalla, saaden sillä aikaan uniikkeja ja hurjia soundielämyksiä.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
moottorisaha
04.11.2007 19:02:18

Pähkinän kuoressa näin, mutta eikös kaikki kuuluisat kitarankarit soita/ole soittaneet niitä samoja juttuja. =) Ehkä se juuri teki hänestä katu-uskottavan, kuinka hän saikin kuulostamaan niin yksinkertaiset jutut niin hurjan hienoilta ja raskailta. Paitsi Dime taisi olla ensimmäinen hevi-kepittäjä joka käytti melodista molliasteikkoa niin, että sen asteikon juuri sävel on itse biisin juurisävelestä kvartti.

Eli kyseessä on fryyginen dominanttiasteikko. Melodisen (vai hmm, onko harmonisen?) mollin viides moodi.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Räkkipeli
04.11.2007 19:13:28
Eli kyseessä on fryyginen dominanttiasteikko. Melodisen (vai hmm, onko harmonisen?) mollin viides moodi.

Niin olikin joo. Harmonisen siis. Ehkä vähän selkeämmin ilmaistuna noin. =D
Eddie
05.11.2007 21:20:24

Niin olikin joo. Harmonisen siis. Ehkä vähän selkeämmin ilmaistuna noin. =D

Oiskohan Dime kuitenkaan eka... Onhan tuolla fryygisellä dominantilla paiskottu egypti-tiluja jo iät ja ajat.
Ostetaan soittotaito.
Räkkipeli
05.11.2007 22:08:10 (muokattu 05.11.2007 22:08:30)
Oiskohan Dime kuitenkaan eka... Onhan tuolla fryygisellä dominantilla paiskottu egypti-tiluja jo iät ja ajat.

No enhän minä voi varmuudella mennä sanomaan, mutta näin luin jostain. Ja meinasin tätä ihan hevipuolta.
Jonttu
06.11.2007 14:18:39

Tulisi mieleen ainakin yksi Ruotsalaissyntyinen Fenderillä kepittävä permispää.
Mutta eiköhän Uli ole tehnyt senkin jo aikaisemmin....
Friedman
06.11.2007 14:51:22
okei hyvin on tullu tietoa mut sanokaapa vielä et keiden blues kitaristien soittoa kannattais kuunnella?
Räkkipeli
06.11.2007 18:59:30 (muokattu 06.11.2007 18:59:52)
Ainakin Stevie Ray Vaughanin, vaikka onkin se vakio vastaus.. Lisäksi taisi olla kova Randy Rhoads fani, joka kuuluu kyllä soitossa myös.

One more thing: Eddie Van Halen
Apaas
06.11.2007 21:08:27

Nappaa G-kieleltä 12.Bendaa sitä ylös ja just kun se on noussut sen sävelaskeleen niin nappaa H-kieleltä se sama 12 joka on venytetty yhtä paljon ja sillee groovaavasti.Niinkun sanottu,legato on tärkeä..Paljon soittoon sellaisia puoli-Pinch Harmonicceja.Raskaimmissakin riffeissä Dime viljelee niitä.

Komppipuolelta sit jos kitara on E-vireessä.
---------------------------
---------------ph-----ph-
---------------5-------5--
0-0-0-0-035----035-----

Tuon tyylisiä riffejä.Improvisoit.

Yritystä!
Luulo on tiedon väärti
Räkkipeli
06.11.2007 21:22:31 (muokattu 06.11.2007 21:22:56)
Komppipuolelta sit jos kitara on E-vireessä.
---------------ph-----ph-
---------------5-------5--
0-0-0-0-035----035-----

Tuon tyylisiä riffejä.Improvisoit.

Yritystä!

Enemmän sillä on iha normi vireestä biisejä ku dropista. Pientä pilkun nussimista..
Apaas
06.11.2007 21:40:10

Enemmän sillä on iha normi vireestä biisejä ku dropista. Pientä pilkun nussimista

Juu sori.Oli tarkoitus tuo tehdäkkin ihan normivireeseen mut kun itellä kepit Dropped-Deessä niin tottumuksesta tuli noin.:)

Kiitos korjauksesta.
Luulo on tiedon väärti
Point
06.11.2007 21:51:11
Tekniikasta vielä sen verran että muista treenata pikkurilli ja nimetön yhtä tehokkaiksi kuin etu- ja keskisormi.

juu tuo on aikas tärkeää. ittekkin nyttemmin alkanu käyttään aktiivisemmin tota pikkuriliä. aluks tuntu todella mahdottomalta mutta siitä se sitten lähti menemään.

ja dimestä vielä sen verran että todella kova jätkä oli soittamaan. rankalla soundilla!
yöpöllö
08.11.2007 19:33:32
Kannattaa opetella soittaan toi floodsin soolo. Mielestäni yks parhaist sooloist ikinä.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Lancelot
08.11.2007 19:35:49
Kannattaa opetella soittaan toi floodsin soolo. Mielestäni yks parhaist sooloist ikinä.

Jep. Se outro -soolo on myös hyvää reeniä pikkurillille.
TKT
09.11.2007 08:33:45
Mahtava kitaristi ja mahtavia riffejä. Rest in peace.
The human condition is inherit claustrophobia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)