Aihe: Basson soiton perustekniikkaa?
1
Jzci
03.11.2007 13:19:02

Kävipä näin hienosti että hankin basson. Tarkoitus olisi vielä oppia soittamaankin sitä. Kitaraa olen soittanut vähän yli seitsemän vuotta joten ihan vieraita eivät kielisoittimet minulle ole. Nyt kyselisinkin vähän vinkkejä että mistä tässä kannattaa aloittaa? Lähinnä tuota oikean käden tekniikkaa olen tässä miettinyt että miten sitä olisi fiksuinta alkaa treenaamaan? Montako sormea kannataa käyttää? Entä käden asento? Tällä hetkellä tuen kättä peukalolla mikkiä vasten, onko tämä järkevää vai kannataisiko käden antaa "leijua" ilmassa ilman mitään tukea? Ehkä vähän hölmöjä kysymyksiä mutta tiedän kokemuksesta että jos treenaa ensin vuoden päivät jotain asiaa "väärällä" tavalla niin se ei ole kovin kivaa kun sitten aikanaan oivaltaa että jokin toinen tapa olisi ollut kaikin tavoin parempi.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
-Henri-
03.11.2007 13:32:12
Tuolla on melkoisen hyvin näytetty ja selitetty:
http://www.studybass.com/lessons/bass-technique/plucking/
Etsivä löytää, käytä Hakua! || Ostapa tästä Sabian AA 16" Rock Crash!
Adantiel
13.12.2007 11:07:21
En viitsinyt perustaa uutta otsikkoa kun täällä tälläinen oli.
Itse ostin eilen basson ja nyt olisi pari kysymystä.

Mitä pahaa on jo pitää peukkua pickupin päällä soittaessaan? Tuntuu luontevammalta ja helpommalta.
En osaa soittaa plektralla, miten sitä kannattaisi harjoitella jotta pystyisin soittaa nopeampiakin juttuja. Tuo ylös-alas sahaus on hankalaa.
Mikä olisi hyvä kirja jonka kirjastosta saisi jossa olisi hyvin teoriaa ja tekniikkaa?

Kiitos jo etukäteen!
-Henri-
13.12.2007 14:57:02
En viitsinyt perustaa uutta otsikkoa kun täällä tälläinen oli.
Itse ostin eilen basson ja nyt olisi pari kysymystä.

Mitä pahaa on jo pitää peukkua pickupin päällä soittaessaan? Tuntuu luontevammalta ja helpommalta.

Ei kai siinä muuta, kun että se peukalo on nopeampi pudottaa siihen matalimman kielen päälle, kun sitä ei soita, jos se peukalo ikään kuin leijuu ilmassa.

http://www.studybass.com/lessons/bass-technique/plucking/ , sivulla 10.
Groovelover
13.12.2007 17:22:20
Kävipä näin hienosti että hankin basson.

Hieno hankinta!

Lähinnä tuota oikean käden tekniikkaa olen tässä miettinyt että miten sitä olisi fiksuinta alkaa treenaamaan?

Metronomi, rumpukone tms on hyvä väline perustekniikan haltuunottamiseen, aluksi sellainen suht iisi medium tempo ja sitten vaikka ihan vaan yhtä ääntä soittaen opettelet eri variaatioita pikkaustekniikoista. Kokonuoteista eteenpäin neljäsosia, kahdeksasosia, 16-osia ja trioleja. Kokeile esim. oikealla kädellä pikata IM IM, II MM II ja myös keskisormella aloittaen eli MI MI, MM II MM.

(I=Index finger=etusormi, M=middle finger=keskisormi)

Tempoa nostat vasta sitten kun pikkaus on tarkkaa ja vaivatonta eikä soiton tempo horju. Kiinnitä huomiota soundiin ja dynamiikan hallintaan, peruslähtökohta on se että esim. suoria kahdeksasosia soittaessasi jokainen nuotti pitää soida samalla voimakkuudella: kun se on hallussa niin ota haltuun soittodynamiikan vaihtelut. Usein erityisesti aloittelijoille on tyypillistä se että hiljaa näppäillessä soiton tempo sleebaa ja kovemmin näppäillessä soitto kiilaa eteen.

Mutta soittodynamiikan ja fraseerauksen kehittäminen on loputon tie, siihen vinkkinä sanoisin että kannattaa kuunnella ja treenata hyviä levyjä.

Montako sormea kannataa käyttää?

Niin monta kuin susta tuntuu luontevimmalta, itse olen aina soittanut kahdella sormella ja se on riittänyt hyvin, bassonsoitto kun ei ole nopeuslaji. Soittotekninen "huippunopeus" pitää kuitenkin saada sille tasolle ettei tositilanteessa tarvitse mennä kaasu pohjassa, jos soittaa ihan oman tekniikan ylärajoilla niin tulee herkemmin mokia. Kun soittoteknisesti on aina se turvamarginaali varalla niin se mitä soittaa kuulostaa vaivattomalta, soitto "lepää".

Entä käden asento? Tällä hetkellä tuen kättä peukalolla mikkiä vasten, onko tämä järkevää vai kannataisiko käden antaa "leijua" ilmassa ilman mitään tukea?

Mieluummin peukalo mikkiä vasten, ilman tukea "leijailua" en suosittele, soittodynamiikan hallinta on huomattavasti hankalampaa ilman kunnollista tukea. Itse soitan niin että peukalo lepää E-kielellä ja se siirtyy mikin reunalle kun soitan E-kielellä, siinä on se hyöty että saa dempattua kielen jota ei soita, mutta demppaaminen on juttu mitä tehdään kummallakin kädellä. Ja 26 vuoden soiton jälkeen tuo peukalon siirto menee täysin refleksinomaisesti. Mutta tähänkin loppuun että kokeile mikä tuntuu luontevimmalta.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)