Aihe: Nelosen talent show
1 2 3 4
Guitar69
27.10.2007 00:12:15
Voisiko joku kertoa, kuka mnettiläinen oli kyseessä?
Griitikko
27.10.2007 14:16:26
tuskinpa kukaan haluaisi itse ilmoitella millä nm:llä täällä keskustelee varsinkaan jos julkisesti esiintyy ja ollut jonkinlaisen kohunnan kohteena?
Kolada
30.10.2007 09:39:26
Voisiko joku kertoa, kuka mnettiläinen oli kyseessä?

Odotellaan, jos hän tulee jossain vaiheessa itse kommentoimaan asiaa.
fifi
02.11.2007 20:57:59 (muokattu 02.11.2007 21:00:17)

Tällä talentilla on ihan potentiaalinen ääni, mutta ihan-liian-isoa-kamaa-laulaa-kaveri. Tekniikka kuntoon äkkiä, vibra paljasti kyllä hienoisia ongelmia tekniikassa.

Tälle kaverille soisin kyllä hyvän opastajan ja lisää alan koulutusta, eikä vain kotikonstein opiskelua playbackinä. Ja pois sieltä talent-kisasta. Uskottavuus menee.
Ad surdas auras canere
Griitikko
03.11.2007 21:22:50 (muokattu 03.11.2007 21:23:33)
Tällä talentilla on ihan potentiaalinen ääni, mutta ihan-liian-isoa-kamaa-laulaa-kaveri. Tekniikka kuntoon äkkiä, vibra paljasti kyllä hienoisia ongelmia tekniikassa.

Tälle kaverille soisin kyllä hyvän opastajan ja lisää alan koulutusta, eikä vain kotikonstein opiskelua playbackinä. Ja pois sieltä talent-kisasta. Uskottavuus menee.

Kyllä tuolla tekniikka kohdillaan on ainakin kun tuota youtubea katselee! ei kannata saivarella vaan sanoa suoraan että kaveri todellakin osaa! ja mitä tuohon koulutukseen tulee niin en suosittelisi sitä Metsäperälle ainakaan Suomessa, omaleimaisuus häviää äänestä liiallisen koulutuksen tuloksena jo sinänsäkkin.
Jos täällä joku Metsäperän tuntee henkilökohtaisesti niin voi sanoa että uskoo vain itseensä ja tekee hommia kovasti niin saamma toivottavasti nauttia täällä Suomessa hyvästä laulamisesta, epäilen tosin että kaverille tulee olemaan kysyntää myös ulkomailla, tulevaisuuden ääni selvästi! tuo mieleen monet vanhan ajan tenorit ja hyvä niin.

"Ja pois sieltä talent-kisasta. Uskottavuus menee" voi voi Fifi ;)
Keppis
04.11.2007 12:27:17
Kattelin tätä ja ajattelin että jos tämä on hyvä, niin en ymmärrä tästä lajista mitään.
fifi
04.11.2007 13:30:21

Kyllä tuolla tekniikka kohdillaan on ainakin kun tuota youtubea katselee! ei kannata saivarella vaan sanoa suoraan että kaveri todellakin osaa!

Osaa jotain joo, mutta ei osaa tarpeeksi. Hiomista olisi vielä. Tämä on minun mielipiteeni. En voi mitenkään väittää häntä maailman huipuksi tuon näytteen perusteella. Lahjoja on ja hieno äänimateriaali, mutta ei se tee hänestä vielä maailman parasta. Töitä on tehtävä. Jäitä hattuun kehuissakin!

ja mitä tuohon koulutukseen tulee niin en suosittelisi sitä Metsäperälle ainakaan Suomessa,

Ihan sama missä hankkii koulutuksensa, tarkoitin vaan että ylipäänsä saisi sitä. Mestarikursseille, ulkomaille - kunhan saa hyvää opetusta. Tietty kouluttamattomuus näkyy ja kuuluu hänessä. Lavaolemus oli hermostunut. Erityisesti tekstin tulkinnan ja foneettisen osaamisen puolelta kaipaisin enemmän häneltä. Sanottaisiinko, että näen hänessä hiomattoman timantin.

Koska olen myös seurannut joitakin kilpailuja/esityksiä sekä livenä että tv-versiona, olen huomannut, että tv valehtelee todella paljon. Olen nähnyt live-esityksiä, joissa laulajan ääni ei kuulu kolmatta riviä pidemmälle. Samasta tilaisuudesta otetussa nauhoituksessa ääni vaikuttaa suurelta ja mahtavalta. On siis aika hankala arvioida kyseisen talentin äänen vahvuuksia, ennen kuin kuulee livenä ilman mikkiä. Live-tilanteessa ilman mikkiä mitataan todellinen tekniikka, ja sitä ei valitettavasti tv:n välityksellä kuule.

"Ja pois sieltä talent-kisasta. Uskottavuus menee" voi voi Fifi ;)

Suomessa ja ulkomailla on ihan oikeitakin klassisen laulun kilpailuja. Erityisesti Mustakallio-kisoissa on annettu tilaa lahjakkuuksille ja potentiaalisille tulevaisuuden tähdille koulutukseen katsomatta, ja sitä kilpailua kyllä suosittelisin tälle kaverille. Mustiksista on moni tuntematon suuruus päässyt esille. Ja jos ei halua kotimaan kilpailuihin, ulkomailla niitä riittää enemmän.

Kaikella rakkaudella, en kuitenkaan ole mielestäni haukkunut kaveria täällä ihan poskettomasti. Olen sanonut asioita, mitkä eivät ole mielestäni olleet ihan kohdallaan huolimatta hyvästä äänimateriaalista. Mielestäni ei ole kuitenkaan kauhean realistista sanoa yli-sanojakaan hänestä vielä tässä kehitysvaiheessa, koska vielä olisi töitä tehtävänä.
Fach you, I'm an opera singer!
ap78
04.11.2007 13:47:44

ja tuohon koulutukseen sanoisin että kyllä se pitää oman ymmärryksen olla sen verran korkealla ettei menetä sitä "omaa"ääntään.
Kukaan ei voi saundia varastaa ellei itse anna niin tehdä ja taas mennään silloin teennäisyyden puolelle.
joten suomen lauluopetusta on turha siltä kantilta lähteä morkkaamaan..

Musta ihan hyvä tuohon kisaan k.o laulaja mutta on se ny kuiteski aika kornia vetää samoi biisejä kun se ihme potts joka jatkuvasti pyörii televisiossa.

Tää nykyaika on just tätä että hekumoidaan ihan väärillä asioilla.Se on muka jotenki siistii että ihminen EI ole kouluttautunut ja menee sit puuhastelemaan televisioon..

turhauttaa.
fifi
04.11.2007 15:58:52

Kehoittaisin tutustumaan aiemmin laittamaani linkkiin missä Metsäperä laulaa ilman mikkiä.

Kenen tahansa ääni kuulostaa suurelta ja mahtavalta pienessä huoneessa. Kun kaveri menee isoon kirkkoon (annettakoon vaikka esimerkiksi Lahden Ristinkirkko, johon sopii tuhatkunta ihmistä) tai vastaavaan konserttisaliin esiintymään, siellä se kantavuus vasta mitataan.

Edelleen viittaan siihen mitä olen aiemmin sanonut: et voi tietää äänen kantavuudesta mitään, ennen kuin olet livenä kuullut = ollut itse paikan päällä, ja mielellään siellä salin perällä kuuntelemassa. Nämä juutuubit eivät anna kuin vähän osviittaa siitä, mitä se ääni on todellisuudessa.

Mielipiteitä on monia, siihen meillä jokaisella lienee oikeutemme. Olen kuunnellut useita eri kehitysvaiheessa olevia laulajia livenä - aloittelijoista puoliammattilaisiin ja aina maailman huippuihin asti - minulla on sen verran vertailukohteita, että en pysty ihan v i e l ä (huom, vielä!) ylistämään varauksettomasti talenttiamme maailmantähdeksi. En silti sano, etteikö hänellä olisi lahjoja ja hieno äänimateriaali, mutta klassisessa laulussa ne ovat kuitenkin vasta lähtökohta laulamiselle. Lahjat ja materiaali on 10%, loput 90% on pelkkää raakaa työtä. Oopperalaulaja joutuu todella tekemään töitä tekstin tulkinnan, kielitaidon (tai vähintään foneettisen osaamisen - italia on kuulostettava oikealta italialta, ei suomenitalialta), fraseerauksen, suvereenin äänenhallinnan (bel canto -taidot: messa di voce, pianissimot yms., joita tarvitaan erityisesti siinä musiikissa, mitä kyseinen kaveri laulaa), näyttämötaidon yms. parissa, ja sitä ei opi ihan kotikonstein, eikä ihan muutamassa vuodessa. Valitettava tosiasia on, että ei riitä, että osaa laulaa kovaa ja korkealta, tai että on hieno ääni. Klassisessa laulussa on paljon muitakin osa-alueita, joiden hallitseminen ottaa vuosia.

Mutta ei jaksa jankata. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. :)

Talentillemme toivotan menestyksekästä jatkoa klassisen laulun parissa! Kävi talentissa miten hyvänsä, jatka itsesi kehittämistä!

fifi :)
gilmoure
04.11.2007 17:40:44 (muokattu 04.11.2007 17:41:50)
toi on kyllä oikeesti aika alottelija vielä. ja siinä ku se laulo pienessä huoneessa kuuli erityisen hyvin, ettei oo mitään voimaa äänessä.
ap78
05.11.2007 14:22:19

ah ja voih sitä Saaraa.
Neiti pääsi niiden harvojen suomalaisten joukkoon jotka saavat musisoinnillaan minut kyynelehtimään!
Kukaan ei ole täydellinen mutta vautsi vau!Tuollaisten takia kannattaa katsoa tuota pelleohjelmaa!
paavi
05.11.2007 14:30:28
ah ja voih sitä Saaraa.
Neiti pääsi niiden harvojen suomalaisten joukkoon jotka saavat musisoinnillaan minut kyynelehtimään!
Kukaan ei ole täydellinen mutta vautsi vau!Tuollaisten takia kannattaa katsoa tuota pelleohjelmaa!

Aivan samaa mieltä. Se oli taidetta eikä vain jotain yrittämistä ja lahjakkuuden esilletyrkyttämistä.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
buddha
05.11.2007 15:58:38 (muokattu 05.11.2007 16:00:40)
Minäkin olen samaa mieltä. Kappale oli fantastinen ja tyttö oli vissiin sen vielä itse väsännyt. Niin kaunis. Laulu oli hirvittävän korkeaa ja kimeää mikä oli aivan täydellistä!

Huomatkaa uusi, positiivisempi asenne buddhalla! heh
shovi
05.11.2007 17:19:31 (muokattu 05.11.2007 17:20:26)
Minäkin olen samaa mieltä. Kappale oli fantastinen ja tyttö oli vissiin sen vielä itse väsännyt. Niin kaunis. Laulu oli hirvittävän korkeaa ja kimeää mikä oli aivan täydellistä!

Mun mielestä se oli aivan hirveätä sontaa. Just tuollaista vinkumista, "katsokaa mä osaan laulaa näin". Missä se biisi oli? Toivottavasti tuo ei ainakaan voita Talenttia.

e. Täsmennettäköön, että hyvin hän lauloi, mutta se ei vaan kuulostanut hyvältä. Jos se olis tehnyt jonkun oikean biisin niin mä oisin ollut ihan hullaantunut.
Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo
Nalle Puh
05.11.2007 18:41:41
Talentissa ollut kyllä tosi hyviä laulajia! mutta arviointeihin ei kannata telkun perusteella ryhtyä.
fifi
05.11.2007 20:20:09

Saako sitä tyttöä kuulla jostain...? Linkkiä kiitos!

t. laiskuri, ei jaksa ottaa selvää... mutta haluaisi silti kuulla :)
sofianmaailma
05.11.2007 20:44:01 (muokattu 05.11.2007 20:47:49)
Saako sitä tyttöä kuulla jostain...? Linkkiä kiitos!

TALENT-VIDEO:
http://www.nelonen.fi/talent%5Fvide … ideoId=123&type=1&newPage=0

SAARA AALTO:
http://193.65.248.19/saaraaalto/index.cfm?p=1
Laula, älä sodi.
buddha
05.11.2007 21:32:02
Mun mielestä se oli aivan hirveätä sontaa.

Höpö höpö. Tyttö, tai nainenhan tuo on, on selkeästi pro. Hirmu kaunis ääni, ongelmana ainoastaan se, että se on niin extreme endista, eli tyylin korkea/kimeä, mutta maailmaan mahtuu kaikkea. Loistava.
Griitikko
06.11.2007 00:18:13
En olis itsestäni uskonut vielä näinä päivinä että todella jaksaisin innostua vielä jostain laulajasta/alusta, mutta tosin kävi. Vanhana Elvis diggarina voin vieläpä sanoa että ääni tulee varsin luonnollisesti ilman ylimääräistä vibraaton jäljittämistä kuten tyypillisillä Elviksen matkijoilla on tapana, haittapuolena noissa kuvauksissa on ammattitaidottomuus kuvata videokameralla oikein, satoja tunteja kuvanneena voin sanoa että "yliohjautumista" tapahtuu läpi kappaleiden ja siitä johtuen äänen luonnollisuus ja selkeys saa merkittävän kolahduksen. Nykytekniikka asettaa itselleni aukon tietoihini mutta mikä vaikutus materiaalin pakkauksella on äänen laatuun, onko sama suhteessa kuvanlaatuun? mp3 formaateissa se ei ole merkittävä mutta käsittääkseni esim. youtube tiedostojen ääniraidat eivät ole mp3?

http://www.youtube.com/user/FanclubJM

tämän kaverin haluaisin nähdä livenä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)