Aihe: Muusikon MP3-soitin, puntarissa iPod ja Creative
1 2
JLord
29.08.2007 18:19:10
Hakusessa olisi MP3-soitin, joka täyttäisi seuraavat kriteerit:
- tallennuskapasiteetti > 30GB, jotta saa kaiken musiikkinsa tallennettua
- Line In -äänitys esim. suoraan mikseristä
- Mikrofoni In treeni- ja keikkaäänityksiä varten
- musiikin kopiointi tietokoneelta ilman erikoisohjelmistoa
- kuuntelu myös autostereoiden kautta, jossa ei line inniä

Lähinnä kyseeseen tulevat:
1. iPod 40GB tai 80GB
+ kehutaan yleisesti hyväksi
+ erinomainen hallintakäyttöliittymä
+ saa rutkasti lisävarusteita: telakoita, lisämikkejä, kaiuttumia, FM-lähetin autokuuntelua varten jne.
- kallis
- lisävarusteet nostavat hintaa
- käytettävä iTunesia musiikin kopioimiseen tietokoneelta (kuulemma löytyy kuitenkin iPod-käyttis, joka mahdollistaa iPodin käytön levyasemana)

2. Creative Vision:M 30 tai 60GB
+ halvempi
+ sisäänrakennettu mikki
+ radio
+ musiikin kopiointi tietsikalta Oma tietokone- tai Resurssienhallinta-toiminnoilla (XP tunnistaa levyksi)
+ suorat liitännät telkkariin videoiden ja kuvien katsomista varten (no tämä on toisarvoinen muusikolle)
+ tähänkin saa lisävarusteita
+ Line In, mutta onko kaikissa malleissa
- muovinen
- kuulemma ensi alkuun hankalahko käyttöliittymä

Olen yrittänyt löytää tyhjentävää tietoa esim Creativesta, mutta esim. valmistajankaan sivulla ei ole kaikkea. Lisäksi on tullut uusi Vision:M Slim OTG -malli, jota saa 60 GB:nä. Miten se voi olla halvempi kuin tavallinen Vision:M 60GB? Onko tässä Line In? Onko sisäänrakennettu mikki huono (todennäköisesti on)? Millä laadulla äänitys tapahtuu?

iPodissa ottaa pattiin iTunesin käyttö. Musiikkia pitäisi pystyä kopioimaan miltä koneelta tahansa ilman ohjelmiston asentamista.

Olisi kiva, jos jomman kumman laitteen omistajat valaisisivat meille muille asiaa. Tarkoituksena olisi tunnistaa muusikolle parhaiten sopiva soitin.
Marklar
17.09.2007 20:39:56
iPodia en ostaisi.
Veli osti nanon ja se on menny rikki 2 kertaa puolessa vuodessa. Muutenkin musiikin siirtäminen on aika monimutkasta. iPodia ei voi käyttää myöskään muistitikkuna.

Kavereilla on creativeja eikä oo koskaan keneltäkään hajonnu.
If I were an alchemist, I'd turn gold in to metal.
mipi
29.09.2007 22:50:53
iPodia en ostaisi.
Veli osti nanon ja se on menny rikki 2 kertaa puolessa vuodessa. Muutenkin musiikin siirtäminen on aika monimutkasta. iPodia ei voi käyttää myöskään muistitikkuna.

Kavereilla on creativeja eikä oo koskaan keneltäkään hajonnu.

Mulla justiinsa toisinpäin: ensin oli Creative joka meni kahteen kertaan basaksi. Sitten ostin iPod minin joka on toiminu jo ties kuinka kauan. Toki tuo iTunes on vähän rasittava, mutta kyllä sillä ihan hyvin pärjää.
"Mielipiteet ovat kuin peräröörit, jokaisella on yksi." -Mike Monroe
Diablero
11.10.2007 05:24:30 (muokattu 11.10.2007 05:27:57)
Voisko kertoa, mikä siinä Itunesissa on niin rasittavaa? Mun mielestä kun se on helppo ja kätevä. Musiikin siirtäminenhän on helppoa. piuha vaan kiinni ja kirjasto podiin. Tai sitten vaihtoehtoisesti jos kirjasto ei mahdu, niin soittolistasta. Ja aina kun lisää uusia biisejä niin ne menee automaattisesti seuraavalla latauskerralla, jos niin haluaa.
Murgo
11.10.2007 15:41:15 (muokattu 11.10.2007 15:44:34)

Voisko kertoa, mikä siinä Itunesissa on niin rasittavaa? Mun mielestä kun se on helppo ja kätevä. Musiikin siirtäminenhän on helppoa. piuha vaan kiinni ja kirjasto podiin. Tai sitten vaihtoehtoisesti jos kirjasto ei mahdu, niin soittolistasta. Ja aina kun lisää uusia biisejä niin ne menee automaattisesti seuraavalla latauskerralla, jos niin haluaa.

Kyllä minä ainakin periaatteesta vastustan tahallisesti rakennettuja järjestelmäloukkuja, eli sitä että ilman selviä perusteita ja käyttäjälle koituvaa hyötyä sidotaan käyttäjä valmistajan omaan softaan,lisälaitteisiin jne. estämällä muiden käyttö. Lisäksi Itunesin tapa änkeä itsensä oletussoittimeksi rassaa(tämä tietysti on jostain windowsin miljoonista valikoista estettävissä,mutta kun ei ole intoa selvitellä niin poistin koko Itunesin,asennan taas jos tulee joku tiedosto joka tarvitsee),on ainakin aika kankea ohjelma yksittäisen kappaleen toistamiseen tietokoneella suoraan ikonia klikkaamalla. Lisäksi esim. usein tykkään lisätä uusia kappaleita soittimeen ihan windowsissa kopioimalla ja liittämällä tai laahaamalla ikkunasta toiseen.En tosin tiedä miten hankalaa tuo sitten Itunesissa on,mutta varmaan vaatii kuitenkin ainakin ko. ohjelman käynnistämisen. Ja mahdollisuus käyttää muistitikkuna on tosiaan bonusta. Sitä paitsi iPodit ainakin vaikuttavat aika rankasti ylihinnoitelluilta, tosin tietysti siitä riippuen mitä ominaisuuksia sattuu arvostamaan (esim. design).
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Diablero
11.10.2007 23:35:24
Kyllä minä ainakin periaatteesta vastustan tahallisesti rakennettuja järjestelmäloukkuja, eli sitä että ilman selviä perusteita ja käyttäjälle koituvaa hyötyä sidotaan käyttäjä valmistajan omaan softaan,lisälaitteisiin jne. estämällä muiden käyttö. Lisäksi Itunesin tapa änkeä itsensä oletussoittimeksi rassaa(tämä tietysti on jostain windowsin miljoonista valikoista estettävissä,mutta kun ei ole intoa selvitellä niin poistin koko Itunesin,asennan taas jos tulee joku tiedosto joka tarvitsee),on ainakin aika kankea ohjelma yksittäisen kappaleen toistamiseen tietokoneella suoraan ikonia klikkaamalla. Lisäksi esim. usein tykkään lisätä uusia kappaleita soittimeen ihan windowsissa kopioimalla ja liittämällä tai laahaamalla ikkunasta toiseen.En tosin tiedä miten hankalaa tuo sitten Itunesissa on,mutta varmaan vaatii kuitenkin ainakin ko. ohjelman käynnistämisen. Ja mahdollisuus käyttää muistitikkuna on tosiaan bonusta. Sitä paitsi iPodit ainakin vaikuttavat aika rankasti ylihinnoitelluilta, tosin tietysti siitä riippuen mitä ominaisuuksia sattuu arvostamaan (esim. design).

OK. No en tiedä noista, voi olla että PC:n kanssa on sitten hankalampi. Nyt oon duunikoneella, jossa windows, mutten viitti ladata softaa tähän, muuten vois tehdä vertailua.
OSX:llä on kyl helpompaa kun kaikki on muutaman klikkauksen päässä, mutta se on taas ihan toinen juttu joka ei liity ITunesiin mitenkään.
Marklar
12.10.2007 16:47:12 (muokattu 12.10.2007 16:48:41)
Jos joku joka ei oo teitokone-ekspertti, ei osaa käyttää jotain ohjelmaa, niin sillon se ohjelma on paskasti suunniteltu. iTunesista oltais kyllä voitu suunnitella helppo. Ei sen käyttäminen oo mulle mikään ongelma mutta mua ärsyttää tollanen yhtiöiden sisäsiittosuus että apple toimii vaan applella ja jne.
If I were an alchemist, I'd turn gold in to metal.
IJarro
12.10.2007 21:41:32 (muokattu 12.10.2007 21:42:06)
Noi Line-in -liitännät on kyl aika heikkolaatusia. Tokihan sillä jotain välttäviä livejuttuja saa, ja hyvä niin, mut äänen laatu on aika heikko, ja ihmeellistä kohinaa on hiljasissa paikoissa aikalailla. Creativejen mikkejä oon kyl käyttäny usein joidenkin pikasten visioiden tallantamiseen, mut ei sekään mitään kovin laadukasta oo....

Ite oon kanssa vähän ollu aina noita ipodeja vastaan...
Let's do some living after we die...
Diablero
14.10.2007 16:04:47
Jos joku joka ei oo teitokone-ekspertti, ei osaa käyttää jotain ohjelmaa, niin sillon se ohjelma on paskasti suunniteltu. iTunesista oltais kyllä voitu suunnitella helppo. Ei sen käyttäminen oo mulle mikään ongelma mutta mua ärsyttää tollanen yhtiöiden sisäsiittosuus että apple toimii vaan applella ja jne.

No mä en tajua tietokoneista hevonp*rs*ttä :D
Mut en mä kyllä tajua sitäkään mikä siinä ITunesissa sitte on vaikeeta.
Toi on kyllä ikävän totta toi sisäsiittoisuus. Tuottavuushan tässäkin varmaan määrää...
Itsekin käyn useimmiten vain S-ryhmän kaupoissa etukorttini kanssa. Pakko on, että säästäis ees muutaman pennin pienestä palkasta :D
JLord
27.10.2007 23:02:24
Noi Line-in -liitännät on kyl aika heikkolaatusia. Tokihan sillä jotain välttäviä livejuttuja saa, ja hyvä niin, mut äänen laatu on aika heikko, ja ihmeellistä kohinaa on hiljasissa paikoissa aikalailla. Creativejen mikkejä oon kyl käyttäny usein joidenkin pikasten visioiden tallantamiseen, mut ei sekään mitään kovin laadukasta oo....

Ite oon kanssa vähän ollu aina noita ipodeja vastaan...

Siis onko Creativen omien mikkien kautta äänittäminen parempilaatuista kuin jos laittaa hyvälaatuisen mikin Creativen Line-inniin? Tarkoitus ei olisikaan äänittää mitään huippulaatuista saundia, vaan taltioida ainoastaan treenejä, keikkoja yms. Onko siinä mahdollista säätää näytteenottotaajuutta vai mikä se laadun mitta olikaan?

Creativelta tuli nyt toi uusi Zen 16 GB Flash-muistilla ja siinä on myös SD-muistikorttipaikka. No siinä ei sitten ole Line In-liitäntää, hohhoijaa.

Samaa mieltä iTunesin "pakollisuudesta". Olen kokeillut iTunesia ja kyllä se hieman hankala on. Vanha kunnon Copy-Paste on yksinkertainen ja tehokas.
Progression doesn´t just occour, "Oh God, look how we are progressing!". It takes time. - Jon Lord
Basistien Kauhu
28.10.2007 14:02:06
Sen verran voin kyllä sanoa että iPodit ei ole kovin kestäviä, itselläkin on vuoden sisällä kaksi tuollaista 30 gigaista mennyt rikki. Ihan normaalikäytössä on ollut, enkä ole kohlinut tai mitään vastaavaa. Mutta tuo takuu kyllä toimii hyvin, maanantaina haettiin kotoa rikkinäinen soitin ja perjantaina tuotiin uusi soitin kotiovelle.
BOOGIE WOOGIE NIGGAH!
JLord
29.10.2007 22:06:12
Sen verran voin kyllä sanoa että iPodit ei ole kovin kestäviä, itselläkin on vuoden sisällä kaksi tuollaista 30 gigaista mennyt rikki. Ihan normaalikäytössä on ollut, enkä ole kohlinut tai mitään vastaavaa. Mutta tuo takuu kyllä toimii hyvin, maanantaina haettiin kotoa rikkinäinen soitin ja perjantaina tuotiin uusi soitin kotiovelle.
Jotenkin arveluttaa tuo kovalevyn käyttö noinkin "liikuteltavassa" laitteessa. Läppäriä nyt kait käsitellään suht varovasti. No kaipa levyjenkin tärinävaimennukset yms. ovat kehittyneet. Ennen kun pudotti tietsikan kovalevyn 10 cm pöydälle niin se oli goodbye. Hakuvarret oli aikas herkkiä kapistuksia.
Progression doesn´t just occour, "Oh God, look how we are progressing!". It takes time. - Jon Lord
shovi
29.10.2007 22:22:50
Samaa mieltä iTunesin "pakollisuudesta". Olen kokeillut iTunesia ja kyllä se hieman hankala on. Vanha kunnon Copy-Paste on yksinkertainen ja tehokas.

Nojaa, mua taas vituttaa iTunesissa se, että se on liian yksinkertainen. Amarok on mun valintani silloin harvoin kun musaa koneelta ees kuuntelen.
Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo
Bronks
02.11.2007 22:40:52

Hakusessa olisi MP3-soitin, joka täyttäisi seuraavat kriteerit:
- tallennuskapasiteetti > 30GB, jotta saa kaiken musiikkinsa tallennettua
- Line In -äänitys esim. suoraan mikseristä
- Mikrofoni In treeni- ja keikkaäänityksiä varten
- musiikin kopiointi tietokoneelta ilman erikoisohjelmistoa
- kuuntelu myös autostereoiden kautta, jossa ei line inniä

Lähinnä kyseeseen tulevat:
1. iPod 40GB tai 80GB
+ kehutaan yleisesti hyväksi
+ erinomainen hallintakäyttöliittymä
+ saa rutkasti lisävarusteita: telakoita, lisämikkejä, kaiuttumia, FM-lähetin autokuuntelua varten jne.
- kallis
- lisävarusteet nostavat hintaa
- käytettävä iTunesia musiikin kopioimiseen tietokoneelta (kuulemma löytyy kuitenkin iPod-käyttis, joka mahdollistaa iPodin käytön levyasemana)

+ halvempi
+ sisäänrakennettu mikki
+ radio
+ musiikin kopiointi tietsikalta Oma tietokone- tai Resurssienhallinta-toiminnoilla (XP tunnistaa levyksi)
+ suorat liitännät telkkariin videoiden ja kuvien katsomista varten (no tämä on toisarvoinen muusikolle)
+ tähänkin saa lisävarusteita
- muovinen
- kuulemma ensi alkuun hankalahko käyttöliittymä

Olen yrittänyt löytää tyhjentävää tietoa esim Creativesta, mutta esim. valmistajankaan sivulla ei ole kaikkea. Lisäksi on tullut uusi Vision:M Slim OTG -malli, jota saa 60 GB:nä. Miten se voi olla halvempi kuin tavallinen Vision:M 60GB? Onko tässä Line In? Onko sisäänrakennettu mikki huono (todennäköisesti on)? Millä laadulla äänitys tapahtuu?

iPodissa ottaa pattiin iTunesin käyttö. Musiikkia pitäisi pystyä kopioimaan miltä koneelta tahansa ilman ohjelmiston asentamista.

Olisi kiva, jos jomman kumman laitteen omistajat valaisisivat meille muille asiaa. Tarkoituksena olisi tunnistaa muusikolle parhaiten sopiva soitin.

Olen kanssa pähkäilly tollasen hankkimista. Onko hintoja päivitetty rajusti, vai katoinko vääriä malleja, mutta ainakin verkkokaupassa hintatilanne näyttäis olevan selvästi iPodin eduksi?
MaD PiAnIsT
10.11.2007 22:32:19

Ei kyllä ole tuossa Line Inniä. Ostin viime helmikuussa Creative Zen Vision M:n eikä siinä ainakaan ole Line Inniä.

Soittimena nyt kohta vuoden palvelleena täytyy sanoa, että ei ole ollut mitään valittamisen varaa. Välillä jumittaa kun painelee liian nopeasti nappeja, mutta ei todellakaan usein. Akku on alkanut nyt kyllä jo hieman kuolemaan, eli akku kuluu paljon nopeammin kuin uutena. Tämä on kyllä aivan luonnolista akuissa. Ainoa on tuo, että miten tuohon soittimeen voi vaihtaa akun... ohjeet on kyllä netissä, mutta mistä akku? Onneksi ei vielä tarvitse vaihdella.

Hyvä soitin on ollut, ei valittamista. Suosittelisin tätä kunnon soittimeksi kunnon musaihmiselle:)
Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio. (Charles Bukowski)
Bronks
11.11.2007 00:48:43

Ei kyllä ole tuossa Line Inniä. Ostin viime helmikuussa Creative Zen Vision M:n eikä siinä ainakaan ole Line Inniä.

Soittimena nyt kohta vuoden palvelleena täytyy sanoa, että ei ole ollut mitään valittamisen varaa. Välillä jumittaa kun painelee liian nopeasti nappeja, mutta ei todellakaan usein. Akku on alkanut nyt kyllä jo hieman kuolemaan, eli akku kuluu paljon nopeammin kuin uutena. Tämä on kyllä aivan luonnolista akuissa. Ainoa on tuo, että miten tuohon soittimeen voi vaihtaa akun... ohjeet on kyllä netissä, mutta mistä akku? Onneksi ei vielä tarvitse vaihdella.

Hyvä soitin on ollut, ei valittamista. Suosittelisin tätä kunnon soittimeksi kunnon musaihmiselle:)

Tuli sitten ostettua Creativen Vision W, eikä siinäkään ole line inniä (vaikka tosin jostain nettisivulta sain sellasen käsityksen). Kiva lelu muuten on tuo.
3108
16.11.2007 12:08:13

Minulla on ollut käytössä Creative Zen Nano Plus. Kun piti ostaa silloin kun tuli markkinoille niin en raaskinut ostaa kuin 512MB version, mutta jos ei säilyttele koko musiikkikirjastoa sisuksissa niin kyllä tällä harjoitukset nauhoittaa kevyesti. Laadun voi valita muutamasta eri vaihtoehdosta. Olen käyttänyt sitä parasta, taisi olla 160kbps tai jotain siihen suuntaan. Sillä mahtuu nauhoitusta noin 7 tuntia. Oma mikki on tarkoitettu lähinnä sanelun tallettamiseen. Musiikkia en ole edes yrittänyt sillä nauhoittaa. Käytän ulkoista sätöstä missä on kaksi elektreettikapselia ja etuvahvistin näille. Käyttövoima 9v paristosta. Haittapuolena tuossa on säädön puute ja nauhoituksen tasoakaan ei pysty tarkistamaan etukäteen. Jos on liian lähellä kaiutinta niin sitten dynamiikka loppuu kesken ja ääni menee särölle. Jos taas on liian kaukana metelin lähteesä ja treeneissä tulee rupateltua niitä näitä liian kauan niin vekotin luulee, että se on unohdettu päälle ja sammuu omia aikojaan. Nuo ei ole itse laitteen vikoja. Nauhoituksia varten kannattaa hommata alkaliparistoja. Ladattavissa akuissa on alhaisempi jännite ja mielestäni sillä on merkitystä sisääntulevan signaalin dynamiikan kanssa. Nauhoittaminen myös syö paristoa paljon enemmän mitä musiikin soittaminen eli luvattu "jopa 16h" ei toteudu nauhoituksen kanssa. Radiota tulee kuunneltua enimmäkseen työmaalla eli kovassa käytössä tämä on kuten myös kahden lapsen kaulassa roikkuu kaiken aikaa. Yhteensä reilun kolmen vuoden kestotestissä ei ole saatu muita vikoja aikaiseksi kuin paristoluukun löystyminen ja katoaminen. Kuulokkeita on särkynyt vähän enemmin. Bossin spark plugit saa raadilta 10+

Sorge, että kappalejako puuttuu :)
IJarro
05.12.2007 23:34:04 (muokattu 05.12.2007 23:34:23)
Siis onko Creativen omien mikkien kautta äänittäminen parempilaatuista kuin jos laittaa hyvälaatuisen mikin Creativen Line-inniin?

Ei ei. Paskoja molemmat (tietty siis linein varmaa parempi), mut toi pieni integroitu mikki ja sen kätevyys vie plussat mikille.
Let's do some living after we die...
Myrtilla
11.12.2007 14:07:13

Itsekin juuri tässä tuskailen, kun yksikään mp3-soitinvalmistaja ei tunnu huomioivan ihmisen tarpeita ideoiden tallennuksen suhteen. Ystävälläni on tuo Creativen muvo eikä sen äänityslaatua oikein kuulema kestä kuunnella.

Olisiko kellään mitään kokemuksia noista eroista joita soitinten välillä on integroitujen mikkien äänityslaadussa? Eli mikä olisi vähiten surkea mp3-soitin pienimuotoiseen oman laulun tai soiton äänitykseen silloin, kun ei halua unohtaa jotain hyvää ideaa ja se pitää saada talteen äkkiä?
Enemmän rässiä, vähemmän ressiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)