Aihe: Musiikki yliopistossa
1 2 3
Jorbagha
30.05.2007 15:27:08
Toivottavasti unelma säilyy ja toteutuu.

Riippunee aika paljon linjasta ja koulusta mihin haet. Usein vaativat tai ainakin toivovat yliopistoissa joko lukion käydyksi tai sitten jonkun musiikkialan 2. asteen tutkinnon. Mutta periaattessa mikä tahansa 2. asteen oppilaitos antaa korkeakoulukelpoisuuden siinä missä lukiokin, kunhan vain ne hiivatin "yleissivistävät lukio-opinnot" on käyty.

Itseasiassa voisin kuvitella että musateknologiaa opiskelemaan mennessä sähkömiehen paperi voisi olla jopa aika kova juttu. Mutta tämä ei ollut siis tieto vain arvaus, mielestäni oikeudenmukaisessa maailmassa se menisi noin.

Kannattaa ottaa selvää soittelemalla tai sähköpostittamalla, opintotoimistot palvelevat yleensä aika hyvin eksynyttä hakijaa.
Oonpa aika körny.
unhut
02.10.2007 23:58:24
"Huom! Olet kirjoittamassa yli 125 päivää vanhaan ketjuun!" Pahakin synti? Nostan ketjun silti, koska musiikkitieteen opiskelu on alkanut kiinnostaa.

Valmistuin tietojenkäsittelyn tradenomiksi 2005 ja alan työt ovat olleet kiven alla. Ala ei myöskään kiinnosta enkä oikein tiedä, miksi siihen kouluun aikoinani hain. Tärkeää olisi, että seuraavan koulun jälkeen saisin kohtalaisen helposti töitä. Asioita vaikeuttaa se, että olen raskaammanpuoleinen introvertti ja työnhaku on kaameaa tuskaa.

En osaa soittaa mitään. Olen pari kuukautta harjoitellut pianon soittoa, joten osaamisesta ei voi puhua. Teoriasta osaan alkeet. Elektronista musiikkia olen tietokoneellani harrastusmielessä jonkin verran tehnyt. Aloittelijasta voidaan siis puhua. Kannattaako edes hakea?

Isäni on maailmallakin jonkin verran tunnettu muusikko taidemusiikin puolelta. Olisikohan tämänkaltaisesta suhteesta mitään hyötyä työnhaun kannalta? Tietysti parasta varmaan olisi isäpapalta suoraan kysyä, mutta muidenkaan näkemyksistä ei voi olla haittaa.

Jyväskylässä asustelen ja juuri Jyväskylän yliopistossa opiskeleminen kiinnostaisi. Oikeastaan mikään muu ala ei juuri kiinnosta, joten joko lähden opiskelemaan musiikkitiedettä, tai koitan päästä nykyisellä koulutuksellani mikrotukijantteriksi johonkin. Kaunistelemattomat mielipiteenne ovat tervetulleita.
unhut
11.10.2007 09:51:14
Jyväskylän yliopiston sivuilla (http://www.jyu.fi/hum/laitokset/musiikki/opiskelu/tiede) kerrotaan: "Musiikkitiedettä pääaineenaan opiskelleet ovat sijoittuneet varsin hyvin työelämään ja saaneet koulutustaan vastaavaa työtä." Onko tuo sitten puhdas valhe? Toisaalta seuraavassa kappaleessa kerrotaan: "Työelämään sijoittuminen riippuu kuitenkin ratkaisevasti opiskelijan omasta aktiivisuudesta ja henkilökohtaisista taipumuksista." Mitähän tästä pitäisi ajatella.
leka
18.10.2007 02:53:33
Jyväskylän yliopiston sivuilla (http://www.jyu.fi/hum/laitokset/musiikki/opiskelu/tiede) kerrotaan: "Musiikkitiedettä pääaineenaan opiskelleet ovat sijoittuneet varsin hyvin työelämään ja saaneet koulutustaan vastaavaa työtä." Onko tuo sitten puhdas valhe? Toisaalta seuraavassa kappaleessa kerrotaan: "Työelämään sijoittuminen riippuu kuitenkin ratkaisevasti opiskelijan omasta aktiivisuudesta ja henkilökohtaisista taipumuksista." Mitähän tästä pitäisi ajatella.

Musatieteeltä valmistuneet tuttavani ovat ainakin työllistyneet hyvin.
biibob
18.02.2008 01:38:26
Tässä nyt nostan vanhan aiheen, mutta aihe sinällään tulee taas pian ajankohtaiseksi, kun hakuajat lähenevät yliopistoihin. Musiikkitiede on varmasti yksi, ja varmasti myös omalla kohdallani se oikein kiinnostuksen kohde, kaikista mahdollisista hakupaikoista/aloista/suuntauksista...
Nyt ihan mielenkiinnosta kyselisin, että millä tavalla pääsykokeen osiot menevät? Yliopiston sivuilta luin, että tavallaan pääsykokeet tulevat olemaan kolme-osaiset.

Ensimmäinen osa jonkun asteen kirjoitustehtävä, jossa kirjoitetaan ennalta tuntemattomien aineistojen pohjalta muutaman sivun kirjoitus ( kesnties pohdinta, vertailu tj?)

Toinen osa on teoriapohjainen, ja tätä ei ole oikeastaan sen kummemmin selitetty sivuilla. Eli missä muodossa teoria tiedustellaan? Minkä tyylisiä kysymykset ovat. Ovatko tyyliin paljon yksittäisiä kysymyksiä? Onko kirjallinen vai kenties jonkun "lautakunnan" edessä? Minkälaista tasoa teorian osalta vaaditaan? Pitääkö pystyä tunnistamaan intervalleja/sointurakenteita kuulon pohjalta, vai riittääkö pelkkä kirjallinen osaaminen? Liittyykö prima vista tyylisiä tehtäviä/muita nuotinlukuun liittyviä tehtäviä?

Kolmas osa on sitten musiikin historian tuntemus. Sivun kuvaus kertoo, että kokeessa soitetaan eri tyylilajien musiikkia ja se pitää tunnistaa. Liittyykö tähän osioon mitään muita, kuin kuuntelutehtäviä? Miten yksityiskohtaista osaamista vaaditaan kuultujen äänipätkien osalta. Onko pystyttyvä erottamaan barokki- ja renessanssi-ajan musiikki toisistaan. Täytyykö pystyä erottamaan esimerkiksi bebop ja cool jazz toisistaan? Onko mukana etnisiä musiikkityylejä, kuten etelä-amerikan, afrikkalaista, intialaisia tyylinäytteitä?
Kysytäänkö tyylisuuntien kuuntelunäytteiden yhteydessä esimerkiksi tyylisuunnan merkittäviä edustajia tai esimerkiksi täytyykö tyylisuunta sijoittaa joihinkin tiettyihin vuosiin?

Liittyykö pääsykokeisiin jotain haastatteluosiota, jossa tulisi ilmi hakijan aiempi harrastenuisuus musiikkia kohtaan?
Millä tavalla lukion päättötodistusta painotetaan. Onko musiikinnumero merkittävä?
Jos joku viitsii kirjoittaa vastauksia niin olen hyvin kiitollinen ja hyvistä vastauksista kyllä annan ilman muuta plussan. Kiitos jo etukäteen!
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
toppis
24.02.2008 14:13:29

Moi!

käykää tsekkaamassa www.myspace.com/savoniarytmimusiikki

amk-koulutusta rytmimusan alueella!
börje-igor
05.03.2008 10:58:23
Ei. Yliopistoon tarvitsee ylioppilastodistuksen, muu on omalta kannaltasi plussaa.

nykyäänhän ei ylioppilastodistus ole pakollinen haettaessa yliopistoon, toisen asteen (väh 3v) ammatillinen koulutus riittää..

ja käsittääkseni (ainakin joillain) tiedekunnilla on ns. oma kiintiö niille hakijoille joilla ei ole yo-todistusta ja valintakokeen pisteiden jakoa sovelletaan hieman erilailla.

Ja silloin jos hakee yliopistoon opiskelemaan jotain musiikin alaa (esim musiikinopettaja) niin täytyisi olla vähintään 3/3 omasta instrumentista suoritettu? vaiko ihan puutaheinää?
tanjuli
05.03.2008 23:35:08
Ja silloin jos hakee yliopistoon opiskelemaan jotain musiikin alaa (esim musiikinopettaja) niin täytyisi olla vähintään 3/3 omasta instrumentista suoritettu? vaiko ihan puutaheinää?

Musiikinopettajien hakuvaatimukset vaihtelee vähän yliopistoittain, joten tarkista sieltä mihin haet, mutta hyvä lähtökohta on että vähintään musiikkikoulun päästötodistus on alla (pääinstrumentista väh. 3/3, teoriat, säveltapailut ja muut samalla tasolla).
[i hear voices but at least they're on tune]
bisco
12.12.2008 19:10:52
Musiikinopettajien hakuvaatimukset vaihtelee vähän yliopistoittain, joten tarkista sieltä mihin haet, mutta hyvä lähtökohta on että vähintään musiikkikoulun päästötodistus on alla (pääinstrumentista väh. 3/3, teoriat, säveltapailut ja muut samalla tasolla).

Entä sivuinstrumentit? Käsittääkseni musiikiopettajaksi haluavien pitäisi hallita myös pianoa ja laulua, mutta kuinkahan hyvin (esim. pääsykokeissa)? Itse olen miettinyt musiikiopettajan ammattia. Viulusta olen pian suorittanut ison ykkösen (+ teoriat) mutta pianonsoittoa ja laulua en ole paljon harjoitellut... kyllähän jo nuo ison ykkösen teoriat edellyttävät jonkinasteista ymmärrystä pianosta mutta en usko että niillä kovin pitkälle pötkitään.
tanjuli
13.12.2008 11:48:29
Entä sivuinstrumentit? Käsittääkseni musiikiopettajaksi haluavien pitäisi hallita myös pianoa ja laulua, mutta kuinkahan hyvin (esim. pääsykokeissa)? Itse olen miettinyt musiikiopettajan ammattia. Viulusta olen pian suorittanut ison ykkösen (+ teoriat) mutta pianonsoittoa ja laulua en ole paljon harjoitellut... kyllähän jo nuo ison ykkösen teoriat edellyttävät jonkinasteista ymmärrystä pianosta mutta en usko että niillä kovin pitkälle pötkitään.

Akatemian puolella asenne ratkaisee ehkä enempi kuin nuo oikeet taidot, jos ajatellaan musiikkikasvatuksen osastoa ja sitä miten paljon instrumenttikokeet painaa pääsykokeissa (~5%, haastattelu ja opetusnäyte ~35%). Toki, mitä paremmin hallitsee ja mitä useamman soittimen (sis. laulu), sitä parempi sauma päästä sisään. Joten mars mars tunneille jos oot epävarma.

Kaippa ne kattoo että sivuinstrumenteissa on sen verran potentiaalia että saa vaadituissa puitteissa vaaditut tutkinnot tehtyä. Omana opiskeluaikana oli sivuinstrumenteista D-kurssit ja pääaineesta vähintään C; nykytilanne kannattaapi tarkistaa Sikatemian opetusoppaasta jota k.o. mestan sivuilta saa latailtua.
[i hear voices but at least they're on tune]
bassomörkö
02.01.2009 19:33:46
Nykyään pakotetaan tietämään jo melkoosen ajois ammattinsa (näin jo kasiluokalta) , oon täs musiikinopettajaa ajatellu mutta vähä hirvitti noi pääsykokeiden vaatimukset :D että onko se loppujen lopuksi niin vaikeeta päästä tuonne jyväskylään?

Musiikkiluokalla olen ollut, klassista kitaraa musiikkiopistolla soittelen viidettä vuotta ja vuoden päästä olisi 3/3 loppupuolisko. Teoriaa (solfat ala-asteella neljä vuotta) on tullu musiikkiluokkien puolesta ala-asteella ja nyt näin yläasteelta musiikkiopistosta. Teoriat täysillä pisteillä lävitte ainakin tähän mennessä, että sen suhteen ei ongelmia. Pääsoittimena on ollut basso muutaman vuoden, tässä poikien kanssa bändäillessä raskaammalla puolella.

Piano on kyllä semmoinen että sitä en kyllä oo koskaan soittanut, mutta jotain oon ymmärtänyt että sen piano-osuuden voi korvata laululla? Laulanu olen tokasta luokasta kuudenteen kuorossa, sen lisäksi mitä musiikkiluokkien kuorossa olen ollut kolmannesta luokasta.

Pedagogiset taidotkin on kyllä ihan hukas mut kai se pinna vähä pitkittyy viä iän myötä. Yläasteelle kuitenkin mielummin opetan, kuin avuttomien ekaluokkalaisten parissa jotka ei edes osaa lukea sanoja. Taikka nuotteja. Oon mä musiikinopettajaa saanut leikkiä kun oma on ollut välillä omilla asioilla ja laittanut mut opettamaan kuorokappaleiden äänet toisille, taikka jos musiikinopettaja on pidempään pois (muutamia päiviä yms) oon mä saanut käydä vahvistimien ja mikseripöydän kans saanu auttelemassa käydä kun ei kouluavustajat oikein taitanu sitä hommaa.

Bändäily ja tälläinen on nyt se mitä mä nyt eniten taidan, mutta olisko tässä mitään mahdollisuuksia jykylään? Ainakaan keskiarvossa ei pitäis olla ongelmia, yli 9 on, ja kaksoistutkintoa teen sitten kun jonnekkin kouluun pääsis.

Sellainen lyhyt seloste :)
Icy-Sun
04.02.2009 11:36:08
ja opetusnäyte ~35%

Mitäs tähän käytännössä sisältyy? Ja kuinka paljon painottavat pianossa sitä klassista. On nimittäin jäänyt heikolle mallille. Eli tunneille ja opiskelemaan, mutta kiinnostaisihan se nyt, että kuinka paljon :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)