Aihe: Nenän kautta honotusta vähemmälle. 1 | |
---|---|
![]() 02.11.2007 12:19:58 (muokattu 02.11.2007 12:21:28) | |
Itselläni on hieman tuota otsikon kaltaista probleemaa (kaiken muun lisäksi vielä, heh). Asia korostuu etenkin m- ja n -konsonanteissa. Tällä palstalla on ollut kaikkia varsin hyviä mielikuvaharjoituksia tyyliin "kuvittele että niskassasi on naru, jota kiskoo kolme vihaista kääpiötä". Olisiko tähän ongelmaan joku yhtä pätevä keino? ... | |
![]() 02.11.2007 19:38:42 | |
Mikä hönössä tuli ekana mieleen: Leukaa eteenpäin. Eli kaiva koloja sinne korvan juuren, liikaa kuitenkaan kaivamatta tahi jännittämättä, mutta kokeile...röyh... ;D | |
![]() 02.11.2007 20:39:10 | |
M, N ja NG-äänne ovat nasaaleja äänteitä. Enpä ole vielä törmännyt ihmiseen, joka pystyisi sanomaan nämä kirjaimet epänasaalisti. Sen sijaan muut konsonantit eivät saisi olla nasaaleja, ellei joku nyt ihan välttämättä halua käyttää sitä tehokeinona. Yleinen honotuksen tarkistusohje: pyykkipoika nenään (ts. paina sormilla sieraimet kiinni), ja sano vaikkapa KUKKA. Tunnetko K-kirjaimet nenässäsi? Jos tunnet, se on nasaali silloin. Koeta nenästä kiinni pitäen löytää sellainen tapa lausua sana KUKKA, että et tunne nenässä mitään. Kun löydät sen tavan, irroita ote nenästäsi ja koeta sanoa sana samalla tavalla. Tähän testiin voi käyttää muitakin sanoja, mutta ei kannata ottaa sellaista sanaa, jossa on yllämainittuja N-, M- ja NG-nasaaliäänteitä, koska ne ovat joka tapauksessa nasaaleita ja tuntuvat nenässä. Tämä yksinkertainen vinkki tuli eräältä puheopettajalta, joka vinkkasi minulla olevan taipumusta pieneen nasaalisuuteen puhuessani. Konsonanttien oikea sijoitus löytyi hyvin nopeasti tällä nenäleikillä. Ad surdas auras canere | |
![]() 02.11.2007 20:44:06 | |
Leukaa eteenpäin. Eli kaiva koloja sinne korvan juuren, liikaa kuitenkaan kaivamatta tahi jännittämättä, mutta kokeile...röyh... ;D Saisiko tähän tarkennusta? En ymmärrä koko neuvon perustetta. Leukaa ei kauhean mielellään työnnetä eteenpäin pois luonnollisesta sijoituksestaan. Tulee aikast paljon jännitteitä naamavärkkiin, jos työntää alaleukaansa eteenpäin. Hui. Ad surdas auras canere | |
![]() 02.11.2007 21:01:32 | |
Saisiko tähän tarkennusta? En ymmärrä koko neuvon perustetta. Leukaa ei kauhean mielellään työnnetä eteenpäin pois luonnollisesta sijoituksestaan. Tulee aikast paljon jännitteitä naamavärkkiin, jos työntää alaleukaansa eteenpäin. Hui. Kuten en ymmärrä sanaa "peruste". Enkä ymmärrä TÄSSÄ tapauksessa sanaa "luonnollinen". Leuan asentooon kohdistuva lihastyö on riippuvainen painovoimasta. Tuleeko sun naamaas/avoinna olevaan leukaas paljon jännitettä jos kattelet vaikka varpaitas? | |
![]() 02.11.2007 21:17:01 | |
Kuten en ymmärrä sanaa "peruste". Enkä ymmärrä TÄSSÄ tapauksessa sanaa "luonnollinen". Leuan asentooon kohdistuva lihastyö on riippuvainen painovoimasta. Tuleeko sun naamaas/avoinna olevaan leukaas paljon jännitettä jos kattelet vaikka varpaitas? Siis: tarkoitatko, että alaleukaa tulee työntää eteenpäin suhteessa yläleukaan? Mielestäni se on kaikkea muuta kuin luonnollista... Siis mikä tämä sinun työnnä-leukaa-eteenpäin neuvo oikein on? Varpaisiin katsomista? Anteeksi tyhmyyteni, mutta kun en oikeasti ymmärtänyt neuvoasi, ja halusin siihen tarkennusta. VAI: tarkoitatko leuan avaamista, jolloinka sen pitäisi lähinnä pudota alaspäin? Leuan avaaminen ei liity suoranaisesti nasaaliuteen. Ad surdas auras canere | |
![]() 02.11.2007 21:39:44 (muokattu 02.11.2007 21:46:09) | |
Leukaa eteenpäin. Niin, et puhunut TYÖNTÄMISESTÄ, mutta sen sijaan sanot, että leukaa eteenpäin. Mitähän se sitten oikeasti tarkoittaa? Ad surdas auras canere | |
![]() 02.11.2007 21:54:37 (muokattu 02.11.2007 21:55:36) | |
Anna-Liisa Aalto/Kati Parviainen: Auta ääntäsi "Kitapurjeen taakse jää nenäonteloihin johtava väylä, nenäportti. Noustessaan ja venyessään taaksepäin kitapurje erilaisten lihasten yhteistyön vaikutuksesta sulkee nenäportin. Nasaaleja eli nenä-äänteitä m, n ja ng äännettäessä nenäportin tulee olla täysin auki, muuten niistä tulee tukkoisia. Muita suomen konsonantteja äännettäessä nenäportti on kiinni" Juuri tämän nenänportin auki-/kiinniolemisen pystyy tsekkaamaan aiemmin mainitsemallani tavalla. Eikä leualle tarvitse tehdä mitään. Antaa sen olla rentona ja joustaa silloin kun tarvis vaatii. Ad surdas auras canere | |
![]() 02.11.2007 22:20:23 | |
Leukaa pitää työntää lihasvoimalla eteenpäin (niinkuin pikkumaiset naiset) jos katsot tähtiin, Mutta leuka lankeaa eteen-alaspäin jos nöyränä painovoiman vaikutuksesta katselee varpaitaan. ;p Ymmärrätkö? Et edelleenkään perustellut, miten leuan eteenpäin "lankeaminen" vaikuttaa kitapurjeeseen ja nasaaliuteen. Minä pystyn tekemään nasaalin tai ei-nasaalin äänteen ihan ilman m i t ä ä n leukaan liittyvää toimintaa. Toisekseen, kun esim. minulla on rento leuka, ja kun se ns. "tippuu", se ei liiku eteenpäin. Ainoastaan leukanivelessä tuntuu liikettä, mutta se ei siirrä varsinaista leukaa eteenpäin. Koko tämä eteenpäin-määritelmä on mielestäni outo tässä yhteydessä. Ehkä sitten sinun leukasi liikkuu eteenpäin. Sinun mielestäni minä vaan kettuilen, kun en oikeasti ymmärtänyt antamastasi ohjeesta mitään. En kettuillut. Sinun ei siis tarvitse olla puolustuskannalla ja viljellä lapsellisia ja ala-arvoisia kommentteja toisista nimimerkeistä. Mitä tulee tämän kaverin auttamiseen, a) minä en lyö vetoa kenenkään kanssa b) netin kautta harvemmin pystyy muutenkaan auttamaan ketään, kyllä siinä tarvittaisiin konkreettisempaa opetusta. Mutta yrittää voi, ja siten, että asiat ilmaisee selkokielellä niin, ettei niistä pääse vääriin käsityksiin. Ad surdas auras canere | |
![]() 02.11.2007 22:27:45 | |
Jäi muuten mainitsematta, että se ote Auta ääntäsi -kirjasta on siis ihan vain äänifysiologiaa sukupuoleen katsomatta. Samoin kuin se "nasaalisuustesti", jonka kerroin aikaisemmin. Tämä ei (minun) osaltani ole missään vaiheessa ollut nais/miesjuttu vaan äänifysiologiaan liittyvä asia. Ad surdas auras canere | |
![]() 02.11.2007 22:38:47 | |
Hei misu, palataan huomenna, mää meen nyt baariin, hifi! (pusu) ;p Eikä palata, kiitos vaan tästä erästä. Eikä tarvii pusutellakaan, minulla on pusuttelija ihan omasta takaa. Tattista vaan. Ad surdas auras canere | |
![]() 02.11.2007 23:52:26 | |
Aika värikäs keskustelu saatiin tästäkin aikaan. Kiitoksia Fifille asiallisista neuvoista, olen täällä nyt sitten hokenut "kukkaa" nenästä kiinni pitäen. M.Hossallakin oli hyvää yritystä, mutta jatkossa voisi asiat esittää hieman kohteliaammassa valossa. ... | |
![]() 04.11.2007 13:56:40 | |
Tää nasaalius on mieleenkiintoinen asia ja mua hämmentävä muutenkin kun en ole koskaan asiasta kärsinyt. Mulla taasen on aina tuottanut ongelmia "etisyyden"kanssa ja olenkin saanut opetusta tehdä samaista nenästäkiinni-testiä mutta päinvastaisessa merkityksessä. Olisko se sitten klassisen ja popjazzin ero kun meillä ei niin niitä vokaaleja sijoiteta "nieluun". Tosin olen huomannut nyt klasaritunneilla käytyäni että siitä on tosi paljon hyötyä "kuvittele että lausut kaikki vokaalit silmiesi takana" hih!on se hauskan näköisestä kirjoitettuna mutta siltä se oikeasti tuntuu,minulla :) | |
![]() 04.11.2007 14:57:32 | |
Olisko se sitten klassisen ja popjazzin ero kun meillä ei niin niitä vokaaleja sijoiteta "nieluun". No jos ei nyt ihan nieluun... ;) Kyllä vokaalien pitää kuitenkin olla tarpeeksi edessä, ettei laulu mene ihan sellaisen onton huhuilun puolelle. Siinä missä nasaaliutta pidetään virhetoimintona klasarilaulussa, popjazzissa se on yksi tehokeinoista. Minä en pidä etisyyttä ihan synonyyminä nasaaliuden kanssa, vaan mielestäni etisyys voidaan saada aikaiseksi ilman nasaaliakin. Klasarissa on vain vaikea löytää se kultainen keskitie huhuilun ja etisyyden välillä. Ja sitten on tietenkin ne tenorit, joita opetetaan ylä-ääniin jollain hämärällä tavalla nasaalin kautta. En ymmärrä mikä suuntaus tämä on, koska olen kuullut ei-nasaaleita tenorin ylä-ääniä, ja vastaavia nasaaleita tapauksia, ja minun korvani kyllä tykkää enemmän siitä ei-nasaalista versiosta. Klasarissa nasaalius ärsyttää huomattavasti enemmän kuin popjazzissa. Fach you, I'm an opera singer! | |
![]() 04.11.2007 16:53:33 | |
juu,en minäkään pidä niitä synonyymeinä mutta "meilläpäin" aiheita ronkitaan samoin harjoituksin. Mulla ei ole mitään käsitystä,kuin antamasi vinkki ,jos joku kysyisi minulta ohjetta nasaaliuteen.. ja ei ny NIALUUN asti mutta "sinne jonnekkin".. | |
![]() 05.11.2007 01:18:10 | |
Usein sekoitetaan keskenään nasaali soundi ja twang. Nasaali soundi syntyy, jos nenäkäytävä on auki. Näin on esim. aina hyräillessä. Yksi keino tästä eroon pääsemiseksi on laulaessa kuvitella haistavansa jotain todella pahanhajuista. Yleensä myös nenän pitäminen kiinni sormilla saa meidät automaattisesti sulkemaan nenäkäytävän. Jos taas haluaa vähemmän twangia, soundin tummentaminen yleensä auttaa. Siihen voi kokeilla esim. pehmeän kitalaen nostamista tai kurkunpään laskemista. Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla
www.laulunopetus.fi | |
![]() 05.11.2007 20:29:31 | |
Usein sekoitetaan keskenään nasaali soundi ja twang. Kuriositeetin vuoksi: antaisitko jonkun esimerkin (mielellään linkin) twangista? Tai jos voit kertoa, että kuka laulaja käyttäisi twangia, sekin voi auttaa. (Taas korostuu tyhmyyteni) mutta näin klasarilaulajana en tiedä, mitä on twang, joten olisi hauska kuulla joku esimerkki, niin on joku havainto asiasta. :) Fach you, I'm an opera singer! | |
![]() 05.11.2007 23:40:07 | |
Kuriositeetin vuoksi: antaisitko jonkun esimerkin (mielellään linkin) twangista? Tai jos voit kertoa, että kuka laulaja käyttäisi twangia, sekin voi auttaa. (Taas korostuu tyhmyyteni) mutta näin klasarilaulajana en tiedä, mitä on twang, joten olisi hauska kuulla joku esimerkki, niin on joku havainto asiasta. :) Esimerkiksi Dolly Parton ja monet muut country-artistit käyttävät usein selkeää twangia. Anastacia laulaa Left Outside Alone -biisissään (http://youtube.com/watch?v=bPF0hpaWD18) alun ilman selkeää twangia (moodina neutral) ja muuten tyylilleen tyypillisesti erittäin selkeällä twangilla (sekä metallisilla moodeilla). Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla
www.laulunopetus.fi | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)