Aihe: Neuvoja bändinhakuun
1 2 3 4 5
rintapek
31.10.2007 00:04:05

Kiitos! Onpa mukava kuulla! Kerro terveisiä!!

Jatkan aluksi offtopicilla:, eli aikanaan vedettiin bileet, jotka olivat naamiaiset. Minä unohdin sanan "naamiaiset". Niinpä päälläni olivat normikeikan mukaiset mustat suorat housut, valkoinen kauluspaita ja X- värinen pikkutakki.
No, liideri oli kuin ilmetty Roy Orbison, kitaristi veti naamavärillä ja peruukilla itsensä Jimi Hendricksiksi, ja basistillakin oli jotain naamiovärkkiä ja minä olin normi pikkutakissa. paikalla oli sitten neljä marilyniä, kuusi öljysheikkiä, kymmenen bluesbrtotheria jne...
Kunnes yksi Marilyn tuli tauolla minulta kysymään, että miksi sinä et ole pukeutunut miksikään...? Vastasin, että olenhan... olen John Holmes... haluatko nähdä, jos vain riisun tämän naamiaisasun?...

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, niin paikkakunnasta riippuen voi olla helppoa tai hankalaa. Joka nurkalta löytyy kundeja/mimmejä soittamaan "jotain". toimivan bändin kasaaminen on aina ja kaikkialla pitkäkestoinen juttu.
Yksi ns. "hyvä tyyppi" itsesi lisäksi on jo puolet bändistä. Loput löytyvät, jos paikkakunnalla on edes yksi rumpali.
One kind of music only - the good kind
Coelhinho21
31.10.2007 03:37:29

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, niin paikkakunnasta riippuen voi olla helppoa tai hankalaa. Joka nurkalta löytyy kundeja/mimmejä soittamaan "jotain". toimivan bändin kasaaminen on aina ja kaikkialla pitkäkestoinen juttu.
Yksi ns. "hyvä tyyppi" itsesi lisäksi on jo puolet bändistä. Loput löytyvät, jos paikkakunnalla on edes yksi rumpali.

Kerronpa oman esimerkin.

Kiertelin ja etiskelin bändiä ja joitain virityksiä olikin, muttei tuntunut sopivalta. Pari porukkaa noista jäi, joiden kanssa sillon tällön käväsen keikalla, mukavaa vaihtelua.

Sitten söyty se "hyvä tyyppi", jonka kanssa saatiin homma alkuun. Tämä projekti on nyt reilun vuoden vanha. Alotettiin siis duona, keikkaa kaksin ja välillä minä yksin. Apaut puoli vuotta ja löytyi kolmas jäsen; keikkaa triona, duona ja minä itekseni. Noin kk sitten löyty neljäs jäsen ja sitä myöten tää alkaa tuntuun bändiltä (rummut, basso, kitara, kiipparit, 3 laulaa) ja sitten keikkaa; koko bändinä, triona, duona ja minä itekseni.

Soittajaa on tullut ja mennyt, osa vain reenikämpällä ja osa keikoillakin (suurimmillaan kokoonpano ollut 6 hlöä, yksittäinen keikka)

Ei auta kai kuin treenata mahdollisimman paljon biisejä itsekseen, ja odotella sopivaa tilaisuutta. Saa kertoa hyviä neuvoja aiheeseen liittyen.

Kärsivällisyyttä, kyllä se tärppää vielä.
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-)
mikaman
31.10.2007 08:08:53
Kerronpa oman esimerkin.

Kiertelin ja etiskelin bändiä ja joitain virityksiä olikin, muttei tuntunut sopivalta. Pari porukkaa noista jäi, joiden kanssa sillon tällön käväsen keikalla, mukavaa vaihtelua.

Sitten söyty se "hyvä tyyppi", jonka kanssa saatiin homma alkuun. Tämä projekti on nyt reilun vuoden vanha. Alotettiin siis duona, keikkaa kaksin ja välillä minä yksin. Apaut puoli vuotta ja löytyi kolmas jäsen; keikkaa triona, duona ja minä itekseni. Noin kk sitten löyty neljäs jäsen ja sitä myöten tää alkaa tuntuun bändiltä (rummut, basso, kitara, kiipparit, 3 laulaa) ja sitten keikkaa; koko bändinä, triona, duona ja minä itekseni.

Soittajaa on tullut ja mennyt, osa vain reenikämpällä ja osa keikoillakin (suurimmillaan kokoonpano ollut 6 hlöä, yksittäinen keikka)

Kärsivällisyyttä, kyllä se tärppää vielä.

Kiitos!! Mukava kuulla muiden tarinoita aiheesta!
"On mulla bootsit ja mä soitan kitaraa. Jopa luulis, että ei oo mua kovempaa..." -Mika Sundqvist
isojussi
31.10.2007 10:23:18
Mulla alko rumpalin ura paikallisesta soittokunnasta, josta eräs haitaripartio plokkas mut riveihinsä ja ihan vähän myöhemmin paikallisen musiikkiliikkeen pitäjä suositteli mua swingbändiin - jossa oon tavallaan vieläkin.

Kosketinsoittajan ura alkoi vastaamalla musiikkiopiston ilmoitustaululla olleeseen hakuilmoitukseen.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
stagestar
31.10.2007 13:52:48
Oijoi, tästä tulee mieleen eräs rumpalistivakkarituuraajamme... yhdellä keikalla kävi sitten kahdella tauolla hässimässä ja vielä eri akkoja... Musta se oli jo aika tekijä!

Heh ! Tunnenko kaverin ? voisi nimittäin siltäkin kuka tuli mieleen niin onnistua !
rok rok !!!
WanhaWetäjä
02.11.2007 02:03:55

Niin - jos haluaa vain kompata.

Sähän sen tiedät.....
Oot varsin kova poika komppaamaan, varsinkin noita Helsingin herroja, HOHO!!!

Mä komppaan kyllä tässä kohtaa tuota iiiiihanaa Rokkimammaa...eli että KUUNTELE mahdollisimman monipuolisesti eri aikakauden iskelmää/tanssimusaa, KAIKKEA musaa ja sitä mitä ja miten se kitara siellä milloinkin soittaa!UNOHDA se pelkkä oma suosikkimusasi eli rrrrautalanka/rock, (tanssi)musiikki on paljon muutakin!

Nuotinlukutaito ei ole suinkaan se välttämätön paha, vaan varsin tarpeellinen taito, MUTTA pahimmillaan se on sitä lapun tuijotusta ja soittamista vailla mitään käsitystä fraseerauksesta yms...eli TYYLITAJUA ei opi nuoteista, se on ihan sata varma!

Ja jos kerran etsit ns valmista bändiä, joka menee keikalle treenien kautta, niin myöskään IsoPellen eiku Jussin alleviivaamaa prima vistaa ei tarvita, biisithän TREENATAAN ennen keikkaa?

Ja jos mahdollista...laita soittonäyte osaamisestasi, varmasti ainakin IsoPäs...eiku Jussi osaa siitä kertoa tasosi, onhan hän kaikkien mahdollisten alojen, jopa lastenhoidon, suurvisiiri ja tietäjä vailla vertaa....(kumartaa syvään tässä kohtaa)...

MUTTA...jos haluat OIKEESTI asiantuntevan mielipiteen esim siitä missä sä meet soittosi kaa, on täällä myös varmasti asiasta jotain tietäviäkin, mieleen tulee ekaks tuo 4 ruuvia ja Riff...ammattiheeboja kitaran varressa!
Ja kyllä minäkin väitän jotain ymmärtäväni kitaran soitosta...jos en ite osaa soittaa, niin ainakin korvat pelaa!

Niin...ja kyllä tuo kohtuullinen laulutaito on varsin oleellinen osa (perus)tanssimuuusikon hommassa.
isojussi
02.11.2007 02:47:33 (muokattu 02.11.2007 02:53:16)
Ja WW kertoo, miten loistavalla (ainakin omasta mielestä) soittotaidolla edetään uralla mahdollisimman vähän....

EDIT: Pitäisköhän sun, WW tarkastuttaa toi estrogeenin annostelu - ettet vaan vedä ylimääräistä?
WanhaWetäjä
02.11.2007 03:19:27

Ja WW kertoo, miten loistavalla (ainakin omasta mielestä) soittotaidolla edetään uralla mahdollisimman vähän....

EDIT: Pitäisköhän sun, WW tarkastuttaa toi estrogeenin annostelu - ettet vaan vedä ylimääräistä?

Mun soittotaitoni on varsin kaukana loistavasta, onnex mä tajuan sen ite, toisin kuin eräät täällä paskaa jauhavista omahyväisistä ja kaiken kaikesta tietävistä seku ym pelleistä....

Mun pointti oli se, että MINÄ, tai Riff, tai 4Ruuvia...tai joku muu KITARISTI 10-20 vuoden keikkakokemuksella pystyy varmasti oheistamaan nuorta kitaristia tanssimusan pariin paremmmin kuin joku witun stand up-seku pelle Oiwan kitarasaundeineen....

Tai no....jos kysyjä tulis sulle "oppiin", vetäisitte duokeikkaa, sä vetäisit rahat ...?

Miten sä ohjeistaisit häntä kitaransoitossa, HÄH?????
isojussi
02.11.2007 03:42:16 (muokattu 02.11.2007 04:00:00)
Paskat antaa olla.

Mutta sen verran sanon, että jos alun perin kysyttiin, miten kitaristi pääsee bändiin, niin saattaapi olla, että mä todennäköisesti potentiaalisempana työllistäjänä saatan antaa jopa parempia vinkkejä, kuin pieni, ruma, narsistinen, napoleonkompleksinen kitarafriikki.
Sertzo S
02.11.2007 07:28:41
Huh, pojat ne jaksaa. Mie en sano ennää mittää.
KoskPaavo
02.11.2007 08:15:22
Huh, pojat ne jaksaa. Mie en sano ennää mittää.

Ne on väsyneet ja menneet nukkumaan.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Sertzo S
02.11.2007 08:48:58
Ne on väsyneet ja menneet nukkumaan.

Jep ja toivottavasti heräävät pirteinä pian uusiin taistoihin. ;)
isojussi
02.11.2007 10:21:16

Hehe - huomenta!

Enpäs saanut ensin illalla unta, enkä yön pimeinä tunteina muistanut, että deliriumisten kanssa on turha väitellä....

My mistake - Sorry!
Sertzo S
02.11.2007 13:19:04 (muokattu 02.11.2007 13:19:45)
Tanssii tätien kanssa..

Klunsittaa tätien kanssa.
Simo78
02.11.2007 14:35:01

Mä samaa mieltä lissää taistelua! Tämä musikoiden.netin viihdepalsta taas osoittaa parhauttaan!! Heittäkäähän joku vettä kiukaalle, ettei löylyt lopu=) Pitänee vaikka laittaa enempi hymiötä kehiin, tai isojussin sanoi pissis-kirjoitusta(no ei nyt sanatarkasti näin ole kirjoitellut, mutta get the point?), niin alkaa uusi taistelu=) lol ja silleen=)
KoskPaavo
02.11.2007 15:29:17
Jee, IHQ, WV rulez, yeah. sojoing, tappelu, lippuja lippupalvelusta, ding, dong, knockout.
Oottakaas kun saan vielä viinaa päähän, babyt
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Ukko
02.11.2007 16:51:27

Nuotinlukutaito ei ole suinkaan se välttämätön paha, vaan varsin tarpeellinen taito, MUTTA pahimmillaan se on sitä lapun tuijotusta ja soittamista vailla mitään käsitystä fraseerauksesta yms...eli TYYLITAJUA ei opi nuoteista, se on ihan sata varma!.

Tosta plussaa. Nuotit on ohjeistusta mutta se joka ei tiedä kuinka niitä tulkitaan, ei saa soittoaan onnistumaan. Meikän mutsi on kanttori/soitonopettaja ja aika tasan tarkkaan se soittaa liki mitä vaan nuoteista mitä eteen laitetaan mutta..... vaikka nuotit tulevat kuten ne on paperille printattu, ei siitä soitosta siitä huolimatta oikein ota selvää mitä se on koska hänellä ei ole juuri mitään kokemusta yhtyesoitosta. Eli nuottien lisäksi täytyy opetella myös soittamaan muiden kanssa ja opetella se asiaan kuuluva rytmi. Tarttee kuunnella mitä muut soittavat ja suhteuttaa se oma soitto siihen kuvioon.
baron
02.11.2007 16:54:21

Eli nuottien lisäksi täytyy opetella myös soittamaan muiden kanssa ja opetella se asiaan kuuluva rytmi. Tarttee kuunnella mitä muut soittavat ja suhteuttaa se oma soitto siihen kuvioon.

Ei kait muuta tapaa ole opetella bändisoittoa kuin soittamalla bändissä.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Riksteri
02.11.2007 17:17:44
Eli nuottien lisäksi täytyy opetella myös soittamaan muiden kanssa ja opetella se asiaan kuuluva rytmi.

Sama juttu tanssibändin asiakaspuolellakin, yksin voi tanssiakin treenata mutta käytäntö vasta opettaa, miten homma käytännössä onnistuu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)