Aihe: Äänen, laulajan instrumentin, huolto.. "pirkkaniksit"
1 2
Coelhinho21
01.04.2007 12:44:30 (muokattu 01.04.2007 12:45:32)

Muutaman viikon jo kuormittanut huomattavasti normaalia enemmän mun ääni parkaa; pitkiä reenipäiviä ja normaalia pidempiä keikkoja. Nyt onneks muutama vapaa, mut ens viikko pitäs vielä mennä; ti-to pitkät reenit ja pe-la keikat.

Raskaan työviikon äänenhuoltoon vinkkejä..?

Säästä ääntä, kun voi.
- reeneissä ei tarvi vetää aina täysillä äänialan rajoilla
- myös puhuminen minimiin
- vapaapäivä on vapaapäivä

Nenähuuhtelukannu (elikäs se sarvis) ja vesipiippu
- limakalvojen kosteuden ylläpitäminen
(tähän huom! jos käytät vesipiippua paljon, pelkkä vesi riittää, liika suolaveden käyttö ei välttämättä hyväksi joidenkin lääkärien mukaan)

Tarviiko erikseen mainita, tupakka ja alkoholi EI ole hyväksi :-)
eikä muuten liika kahvinkaan juonti

Välikommentti: parin kolmen tunnin oleskelu paikallisessa, savuisessa, kovaäänisessä karaokepubissa, nauttien muutaman oluen ja savukkeen voi rasittaa ääntäsi enemmän, kuin työpäivän mittainen reeni :-)

Tuossa jotain alkuun. Jos teillä, arvon kollegat, takataskuissa hyväksi havaittuja keinoja oman instrumenttinne huoltoon jaettavaksi asti, täällä olisi ainakin yksi kiitollinen.
Kiinnostunut tiedosta ja kokemuksista;
erilaiset pastillit, yrtit, mehut, teet, muut kuumat juomat, jne...

Minulla äänen kestävyyttä heikentää närästys ja refluksioireet (jotka mahdollisesti johtuvat tuosta närästyksestä). Olen saanut hillittyä noita oireita vähentämällä kahvia ja nauttimalla päivittäin Valion Gefilus tuotteita. Närästyslääkkeitä en ole koskaan kokeillut, onko sellaiset hyväksi vai pahaksi..?

Tulipa tekstiä. En hirveän aktiivisesti kirjoita tänne laulaminen palstalle, mutta luen kyllä. Kiitoksia teille aktiiveille monista hyvistä neuvoista, joita täältä saanut (vaikkei tähän vinkkejä tulisikaan) :-)
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
Lorimar
01.04.2007 16:19:34
Treenien jälkeen/päivän päätteeksi voisi olla hyvä syödä jotakin, mikä tuottaa limaa (=banaani, suklaa...). Lima on hyväksi kurkulle, mutta kuten kaikki tietävät on vaikea laulaa, jos on röörit tukossa, joten ei ennen laulamista vaan laulamisen jälkeen. :o)
Mezzosopraano eli fasaani.
tanjuli
02.04.2007 00:45:52
Jos kurkku kipeenä karheena ääni pois kröhä lima ÄRS eikä voi laulaa niin yleensä olen todennut seuraavan tehojuoman auttavan:

- puoli kupillista kiehuvaa vettä
- sekaan niin paljon hunajaa kun sekaan sulaa
- loput kupista täyteen puristettua sitruunaa tai jos ei pystykykene niin sitruunafinrexiniä
- puristaa joukkoon valkosipulinkynsiä niin paljon kun kehtaa
- nautitaan lusikallinen kerrallaan välillä sekoittaen, ei siis koko kuppia hörpyllä alas

Helpottaa oloa tunniksi-pariksi. Hyvä varsinkin jos esim. koneellisesta ilmastoinnista johtuva äänenrasitus tai orastava lenssu tms ja on vaan PAKKOPAKKO vetää (puhetta/laulua).

Toinen "pikapirkkaniksi" joka varsinkin pölyisässä on allekirjoittanutta jeesannut (pahat siite-, eläin- ja huonepölyallergiat) on apteekeista saatavat carmolis-pastillit. Eivät kuivata tai aivastuta yhtä paljon kuin vaikkapa ekstra-hyper-vicksbluet, mutta kirkastavat pahimman tomun pois. Toinen vastaava pastilli Airwavesilla se niiden violetissa paketissa oleva. Mut pastilleissa on aina se että sylkeä erittyy myös > syljettää ja parin hetken päästä pierettää kovastikin :D
[i hear voices but at least they're on tune]
faith
02.04.2007 09:17:28 (muokattu 03.04.2007 15:13:47)
- puoli kupillista kiehuvaa vettä
- sekaan niin paljon hunajaa kun sekaan sulaa
- loput kupista täyteen puristettua sitruunaa tai jos ei pystykykene niin sitruunafinrexiniä
- puristaa joukkoon valkosipulinkynsiä niin paljon kun kehtaa
- nautitaan lusikallinen kerrallaan välillä sekoittaen, ei siis koko kuppia hörpyllä alas

Kuulostaa aika ärhäkältä aineelta. Todettakoon että jo tuo hunaja-komponentti tuo hetkellistä helpotusta =)

apteekeista saatavat carmolis-pastillit.

Juu näitä käytän, tai ite asiassa ostan sitä nesteenä (taitaa olla luontaistuotekaupassa halvempaa?) ja sitten veteen/mehuun/sokeripalaan, riippuen kuin tukossa nenä on (kun tuo ei mitään maailman laimeinta ainetta ole..), yleensä jonku 20-30 tippaa. Kyllä, vähän ehkä yliannosta mutta ei siitä oo tähän mennessä mitään pahaa tapahtunu =D -ja toinen on auringonhattu-uute, jota käytän monesti samaan laimennokseen tuon carmoliksen kans.

E: Sitten noita lämpimiä juomia yleensäkki käytän, mustaviinimarjatee on aika jees. Flunssasena ja muutenki jos ääni on painuksissa. Kaiken sokerisen yritän eliminoida ruokavaliosta pois jos jotain häikkää tulee, se kun tuntuu pahentavan kaikkia ongelmia kolossaalisesti. (Haasteellista tällaselle herkkusuulle.. huoh.)

No joo ja sitten ite tykkään lämpimästä eli niskaan tai hartioille lämpöpakkaus tms. Tietenki edellyttää ettei lihakset ole tulehtunu. Mutta se rentouttaa. Tulee vain käytettyä harmillisen vähän.

Lisäilempä taas lisää myöhemmin jos keksin jotain.. =)
No näytänkö mie rokkarilta, häh?!!
MartinB
02.04.2007 17:10:58
Aamulla ei saisi juurikaan laulaa korkealta, vähän kunnosta riippuen toki, mutta yleensä on ylääänet aika jumissa silloin.

Sellainen Hmmmmmmmmmmm... tekee hyvää jos joku ääni tai sävel on epäpuhdas tms. Se ikään kuin poistaa karstat.

Yleinen "vapaa" äänen käyttö. Kuiskaaminen/liian hiljaa laulaminen ja liiallinen varominen sekä laulun ylikoordinointi ovat tosi pahoja äänelle. Normaali äänekäs puhe/laulu ei ole mitenkään vaarallista.

Yleisesti voisi vielä sanoa että vippaskonstit ei ole ainakaan minua auttaneet koskaan, esim. tee+hunaja tms. pahentavat ongelmia. Sen sijaan voi pieni viski olla aika hyvä, kokemuksieni mukaan.

Lopuksi: pää pitää olla kunnossa. Kaikki ylimääräinen sillä saralla kuuluu hyvin selvästi. Turha on yrittää mitään tekniikka harjoittelua tai studiota jos ei laulu innosta. Myös esim. pelko on paha vihollinen.
ap78
03.04.2007 16:38:13

liian suurella paineella puhuminen ja laulaminen on vahingollista.

opttajani sanoin "ääni ottaa tarvitsemansa tuen,ei toisinpäin.."
Lorimar
04.04.2007 21:16:07
Yleisesti voisi vielä sanoa että vippaskonstit ei ole ainakaan minua auttaneet koskaan, esim. tee+hunaja tms. pahentavat ongelmia.

Yleensä varsinkin "pussiteessä" on kofeiinia ja kahvikaan ei ole hyväksi äänelle, joten en ihmettele ettei tee+hunaja toimi. Mutta tosiaan mitä jo aiemmin jossakin oli puhetta niin kuuma vesi, hunaja, tuore inkivääri ja sitruuna toimii ihan mukavasti (jos vain vatsa kestää). :o)
Mezzosopraano eli fasaani.
Coelhinho21
07.04.2007 07:26:17

Onko tietoa / kokemusta seuraavasta:
Ruokasoodan ja veden yhdistelmän purskuttelu ja kurlaus -menelmästä olisi apua väsyneesen ja käheytyneeseen ääneen? Onko?
ap78
07.04.2007 12:35:40

en ole kokeillu,kyllähän kaikki nesteytys on hyvästä.

Kikka tepsii ainakin pahanhajuiseen hengitykseen!
sofianmaailma
15.05.2007 14:28:55 (muokattu 16.05.2007 09:17:27)
Nenähuuhtelukannu (elikäs se sarvis) ja vesipiippu
- limakalvojen kosteuden ylläpitäminen
(tähän huom! jos käytät vesipiippua paljon, pelkkä vesi riittää, liika suolaveden käyttö ei välttämättä hyväksi joidenkin lääkärien mukaan)

Tuosta nenähuuhtelukannusta sen verran, että se on ihan kiva peli (onnistuu varmaan ihan tavallisella mukillakin). Hommasin itse sellaisen viime viikolla, eikä sen jälkeen ole tarvinnut heti aamusta niistää nenää.

Mutta iisisti sen suolan kanssa. Itse laitoin merisuolaa ja tein sitten jotain väärin, minkä jälkeen olo oli aika suola(liha)inen.

Ehkä joskus voisi lukea ne ohjeetkin...

EDIT: Tuoreimpien lauluäänitysteni perusteella korkeat ääneni kuulostavat nyt jotenkin kirkkaammilta. Ilmeisesti nenäonteloni ovat nyt paremmin mukana pelissä.

Nenäonteloiden roolista (etenkin Tanjulin kirjoitus):
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=108832&o=0&#p3795574
Laula, älä sodi.
Tomtom
08.06.2007 12:38:31
Kyypakkaus! Ilmeisesti tuon teho perustuu siihen että tuohan (kai) sisältää hydrokortisonia, joka laskee turvotusta äänihuulissa / kosteuttaa. Enemmän asiaa tuntevat korjatkaa vaan vapaasti.

Tuollahan sitä on selvitty esim. pikku kuumeessa keikasta. Keikan jälkeen onkin sitten luvassa aika hakattu olo, eli kannattaa kyllä miettiä kahteen kertaan tuon ottamista. Tai oottaa vaan _pakkotilanteessa_:

Ja sitten jälleen se perus disclaimer: " en ota vastuuta sivuvaikutuksista, alkoholin kanssa nautittuna hallusinaatiosta, sanojen unohtelusta /muusta omituisesta käytöksestä"
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Coelhinho21
10.06.2007 02:07:45 (muokattu 10.06.2007 02:09:40)

Kyypakkaus! Ilmeisesti tuon teho perustuu siihen että tuohan (kai) sisältää hydrokortisonia, joka laskee turvotusta äänihuulissa / kosteuttaa. Enemmän asiaa tuntevat korjatkaa vaan vapaasti.

Tuollahan sitä on selvitty esim. pikku kuumeessa keikasta. Keikan jälkeen onkin sitten luvassa aika hakattu olo, eli kannattaa kyllä miettiä kahteen kertaan tuon ottamista. Tai oottaa vaan _pakkotilanteessa_:

Ja sitten jälleen se perus disclaimer: " en ota vastuuta sivuvaikutuksista, alkoholin kanssa nautittuna hallusinaatiosta, sanojen unohtelusta /muusta omituisesta käytöksestä"

Huhuh, hurjat on ropit..ainakin äkikseltää hurjankuuloista. Mikä on sitten perusallergialääkkeiden vaikutus?

Minä taidan edellen tyytyä pyhään kolmen konstin hoitoon; Carmoliskaramellit, sarvis ja vesipiippu. Tuohon tietenkin yhdistettynä minimaalinen äänen käyttö ja kuuma juoma, jos ääniraukkani tosi huonona ja keikka edessä.
Ei ole pariin kuukauteen ollutkaan onkelmia äänen kanssa (nyt pitäs kai koputtaa päätä "puuta"). Vähän reilu puoli vuotta sen kanssa "painiessa" menikin (syyskuusta huhtikuulle). *laulaa* "Lepo paras lääke on..."
Kun ääni on kunnossa, hommasta nauttinut taas ihan eri tavalla :-)
Coelhinho21
01.11.2007 16:25:33

http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/180800_04.html

laitanpa tämän tähänkin ketjuun (allergiaketjussakin tästä), jos jollakin kokemuksia..?
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-)
kuunsirppi
01.11.2007 22:06:54
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/180800_04.html

laitanpa tämän tähänkin ketjuun (allergiaketjussakin tästä), jos jollakin kokemuksia..?

mä noita nyt imeskelen toista päivää, mutta on jo niin kova tauti päällänsä, että en tiedä, auttaako tässä tapauksessa. Ehkä paremmin olis tepsinyt, jos olis tiennyt näistä heti taudin alkuvaiheessa.

Kurkku on niin sairaan kipee ja kova yskä. Eilen saatu antibiootit ja yskänlääke, mutta ei vielä ainakaa oo autttanu. Vähän tuntuu olo orvolta, jos näillä pitäs mennä lauantaina kiekaseen neljä settiä :o/
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
jussimus
03.11.2007 01:34:47
Mä oon vähentänyt kahvinjuontia reilusti viime kesän jälkeen, nykyinen päiväannos käsittää korkeintaan kaksi kupillista. Sen sijaan veden juomista olen lisännyt runsaasti, ja olen havainnut että tämä uusi suhde kahvin ja veden välillä todellakin toimii! Enää ei ole pitkiin aikoihin lauluääni pettänyt korkeissa nuoteissa kuten aiemmin, ja muutenkin laulaminen kokonaisvaltaisena suorituksena on helpompaa kuin ehkä koskaan aikaisemmin.

Aikaisemmin yritin käyttää erinäisiä konsteja (mm. nenäkannu, vesipiippu..), mutta eipä niistä juurikaan mitään apua ollut. Nyt en ole enää aikoihin käyttänyt mitään konsteja, ja silti homma toimii paremmin kuin koskaan. Oikeanlaisen nestetasapainon ylläpitäminen olikin sitten ratkaisu kaikkeen. Ihanan yksinkertaista!
Cutter
04.11.2007 17:27:27
Tuo sitruuna-hunajakämminjuoma on muuten todella tehokas. Oon sillä hoitanut itseäni aika paljon. Sen lisäksi mun yksi suosituimmista konsteistani on ollut mustaviinimarjamehu, siihen sekoitettuna punahattu-uute ja greipinsiemenöljy. Nämä menee ehkä kuitenkin vähän flunssan ja kurkkukivun torjumisen puolelle, mutta hyviä vitamiinipommeja nautittavaksi jos on kipeä olo.

Sitten tietysti vanha kunnon höyryhengitys. Laitan veden kiehumaan kattilaan ja lisään carmolistippoja. Avaa hyvin röörejä tuo eukaliptus, kun vähän sitä hengittelee.

Ainiin, lauluopettajaltani olen kuullut, että kipeänä ei saisi kuulemma juoda liian kuumaa, ei siis mitään kiehuvia juomia, vaan pitäs juoda lämmintä. Kiehuva neste turvottaa kurkkua ja äänihuulia entisestään, jos on vaikka kipeä.
"Onpa ihanaa olla näin kännissä!"
kuunsirppi
06.11.2007 19:57:24
Ei tää tauti näköjään tokene. Tänään hain jo toista yskänlääkettä, lääkärin määräämää. Eka oli ärsytysyskään ja tää on limaa irrottava. Lima kyllä irtoaa, mutta meinaa välillä tukehtua siihen yskimiseen ja nenää saa niistää kans koko ajan. Molemmista, nenästä ja keuhkoista (?) tulee keltasta tavaraa :o(

Lauantaina lauloin, mutta onneks vaan pari pidempää settiä. Nyt on onneks seuraavat laulut vasta ens viikon sunnuntaina, eli puolentoista viikon päästä.

Katotaan, miten toi yskänlääke tehoo. 96% etanol 200mg, lukee 500ml:n pullon kyljessä. Saa viina-annoksenkin ihan kaupanpäälle ja maistuu ihan s*tanan pahalle :o(
ap78
07.11.2007 13:40:05

muistaakseni joku arvauslääkäri sanoi että sit kun erite on vihreää niin tarjotaan nappikuuria.

Taudit ovat toisinaan sitkeämpiä.Kunnon huuhtelu eli nesteytys.
Joskus kuumeen NOSTATTAMINEN saattaa saada taudin nopeammin pois.(En muista kuka mummo tämän ohjeen antoi,enkä kokeillut)
Siitä sit vaan tupakkaa syömään ja alasti ulos pomppimaan :)
kuunsirppi
08.11.2007 10:46:20
muistaakseni joku arvauslääkäri sanoi että sit kun erite on vihreää niin tarjotaan nappikuuria.

Taudit ovat toisinaan sitkeämpiä.Kunnon huuhtelu eli nesteytys.
Joskus kuumeen NOSTATTAMINEN saattaa saada taudin nopeammin pois.(En muista kuka mummo tämän ohjeen antoi,enkä kokeillut)
Siitä sit vaan tupakkaa syömään ja alasti ulos pomppimaan :)

Minä kävin eilen korvalääkärillä, kun sinne sain ajan ja terkkarissa oli miljoonan ihmisen jono. No, tuo sanoi, että ei mitään uutta kuuria, kun just viime viikolla yhden söin, mutta punkteerattiin sitten noi poskiontelot, kun tuntu, että hampaat putoo suusta ja poskiin sattu. Paineentunne hellitti heti.
Sain viiden päivän kuurin lisäks kortisonia ja sitten Duactia käski syödä saman aikaa 3 x päivässä, että lima nyt sitten kuivuis onteloista ja keuhkoputkista.

Tänään huomattavasti paljon parempi olo. Maksaa vaan saa ittensä kipeeks noissa yksityisissä, mutta kyllä hoitokin on sen mukaista
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)