Aihe: Plektra pinsettiotteella?
1 2 3
oiva tumpeloinen
30.10.2007 22:16:04
Hetfieldillä ei todellakaan ole pinsettiotetta. Muuten ihan normaali etusormen ulkosivu+peukalonpää, paitsi että hän laittaa vielä keskisormenkin tuohon etusormen viereen.

Onko näin? Mun mielestä on ainakin ennen vetänyt ihan pinsettiotteella. Nykyisestä en kyllä tiedä ollenkaan. Yritin vähän katella youtubesta, mutta en pitkään jaksanut. Tästä sitä voi kuitenkin huonosti katsella, ken sen siitä näkee:

http://www.youtube.com/watch?v=H5BoQ1qPPRs

Kohdissa 2:25, 2:45 ja 3:40 on ainakin jotain. Ei jaksa pidemmälle katsella. Voin olla puusilmänä väärässäkin, mutta joissain kohdissa näyttäisi mun mielestä aika vaikealta kädenasennolta tuolle sinun kertomallesi tavalle.
Umas
31.10.2007 00:00:53 (muokattu 31.10.2007 00:01:49)

Minä kokeilin joskus pinsettiotetta, mutten saanut sitä toimimaan. Siinä ei oikeastaan ollut mitään muuta vikaa, mutta en saanut sillä tarpeeksi jämäkkää pikkausta aikaan. Sähkökitaralla juuri ja juuri menee, mutta esimerkiksi teräskielisen kanssa ko. tekniikka oli katastrofi jos jotain nopeampaa halusi soittaa. Toistaiseksi en olekaan nähnyt kenenkään käyttävän teräskielisen kanssa pinsettiotetta.

Tervetuloa katsomaan... =)
Minä käytän pinsetti otetta ja saan kyllä tarpeeksi jämäkkää pikkausta aikaseksi oli kitara akustinen tai sähkö.
Olen kans kokeillut ns. "normaali" -otteella mutta se ei vaan luonnistu sitten millään. Parempi soittaa sillä tyylillä mikä tuntuu itsestä hyvältä ja opetella se hyvin. Tarkoitus pyhittää keinot!

edit. Oma kuvasta löytyykin mallia mun tyylistä =P
Stoner to the boner
Lennu
31.10.2007 00:44:26

Aika mieletön keskustelu, kertokaa lisää.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
Tsugu Way
31.10.2007 10:45:21
Mielenkiintoinen keskustelu. Itsekin käytän näköjään sitten ns. "pinsettiotetta". Eli plektra on etusormen ja pekalon pään välissä. Ko. sormet muodastavat ikäänkuin pinsetit. Tässä asennossahan peukalo on erikulmassa kuin oikeaoppisessa soittotavassa. Pekalonhan pitäisi ns. oikeassa tekniikassa olla jotakuinkin kielten suuntaisesti. Mutta pinsettiotteessani pekalo nouseen kieliin nähden kulmaan. Ei nyt sentään 90 asteeseen, mutta johonkin 0-90 asteen välille.

Olen alkanut ottaa nyt kitaratunteja. Opettaja puuttui heti alussa tähän virheelliseksi kutsumaan tekniikkaani. On vahvasti sitä mieltä, että oikea tekniikka tuottaa paljon jämäkämmän ja paremman soundin. Olen koettanut tätä harjoitella. Totta on, että soundi on jämäkämpi. Mutta hitaasti alkaa uusi tekniikka mennä selkäytimeen, kun ikäni oon rämpytelly pinseteillä..
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
John Titor
31.10.2007 11:23:22 (muokattu 31.10.2007 11:32:47)

Tervetuloa katsomaan... =)
Minä käytän pinsetti otetta ja saan kyllä tarpeeksi jämäkkää pikkausta aikaseksi oli kitara akustinen tai sähkö.
Olen kans kokeillut ns. "normaali" -otteella mutta se ei vaan luonnistu sitten millään. Parempi soittaa sillä tyylillä mikä tuntuu itsestä hyvältä ja opetella se hyvin. Tarkoitus pyhittää keinot!

edit. Oma kuvasta löytyykin mallia mun tyylistä =P

Ei toi oo pinsettiote kuvasta päätellen. Tää on pinsettiote:

http://www.gibson.com/whatsnew/pressrelease/1998/img/Morse_pix.jpg

Mitens tämä kaveri!?

http://youtube.com/watch?v=BWDvWICcQek

Romeokaan ei varsinaisesti soita pinsettiotteella, sillä on se etusormi käännettynä sinne plektran alle kulmaan. Vaiks tosta:

http://www.youtube.com/watch?v=EctNg0BcTvk

Tietysti kaikki riippuu siitä miten pinsettiote määritellään, mutta mä ainakin käsitän just ton Morsen otteen pinsettiotteeksi. Niinku Kimurantti sanoi, jämäkkä pikkaus ei oikein luonnistu.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
xEVH5150x
31.10.2007 12:23:37
Pinsettiote kuulostaa semmoselta niinku Eddie Van Halenilla ku se sahaa? Niin että etusormi ja peukalo pitää plektraa ja muu käsi on silleen hienosti ilmassa.
Someday you will make a girl happy, for a short period of time. Then she'll leave you and be with new men who are ten times better than you could ever hope to be. These men are called guitarists.
Louhimo
01.11.2007 15:26:35

Höh, nyt kun seurasin eri videoita mm. pinch harmonicien teosta, lähes jokaisessa neuvottiin pitämään plektraa "oikeaoppisesti". Noh, nyt päivän käytin plektraa oikeaoppisesti kauhealla tuskailulla, ja nyt kun siihen jotenkuten alkaa tottumaan, ei sekään mikään huono ole. Saan paljon "makeemman" riffin aikaiseksi oikeaoppisella tavalla, mutta nopea alternatepikkaus ei suju ollenkaan. Ainoa, että mihin ihmeeseen tungen kämmeneni kun haluan soittaa "oikeaoppisesti" ohuimpia kieliä alternatella, kun kitarassani (LTD MH-50) on floikka talla. Jos se lepää tossa floikan päällä vähänkään raskaammin, se painaa floikan alas ja kielet kiristyy tietenkin :o
Bookkeeper
01.11.2007 20:39:26
Romeokaan ei varsinaisesti soita pinsettiotteella, sillä on se etusormi käännettynä sinne plektran alle kulmaan. Vaiks tosta:

http://www.youtube.com/watch?v=EctNg0BcTvk

1.00-1.10

Optinen harha!?

http://www.youtube.com/watch?v=NNzVCHOo2-M

Voi tietysti olla että käsitän "pinsettiotteen" eri tavalla...
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
John Titor
01.11.2007 22:19:31 (muokattu 01.11.2007 22:19:49)

1.00-1.10

Optinen harha!?

http://www.youtube.com/watch?v=NNzVCHOo2-M

Voi tietysti olla että käsitän "pinsettiotteen" eri tavalla...

Se näyttää pinsettiotteelta, mutta vain kuvakulman takia. Nivel on kääntyneenä ja sormi litteänä plektran alla. Se on lähempänä pinsettiotetta kuin perinteistä tapaa, mutta ei ole pinsettiote jos esmes Morseen vertaa. Tsekkaa se livevideo. Tsekkaa myös Ynkän eka opetusvideo, siinä näkyy sama juttu.

Mä oon Romeon Guitar Chapterin katsonut varmaan 100 kertaa;)
Collapsed
01.11.2007 23:28:05
Ainoa, että mihin ihmeeseen tungen kämmeneni kun haluan soittaa "oikeaoppisesti" ohuimpia kieliä alternatella, kun kitarassani (LTD MH-50) on floikka talla. Jos se lepää tossa floikan päällä vähänkään raskaammin, se painaa floikan alas ja kielet kiristyy tietenkin :o

Anna käden leijua. Soittaminen on mukavan rennon tuntuista kun ei ankkuroi kättä mihinkään, vaatii kyllä tietysti alkuun totuttelua.
Bookkeeper
02.11.2007 01:01:18 (muokattu 02.11.2007 01:02:15)
Se näyttää pinsettiotteelta, mutta vain kuvakulman takia. Nivel on kääntyneenä ja sormi litteänä plektran alla. Se on lähempänä pinsettiotetta kuin perinteistä tapaa, mutta ei ole pinsettiote jos esmes Morseen vertaa. Tsekkaa se livevideo. Tsekkaa myös Ynkän eka opetusvideo, siinä näkyy sama juttu.

Mä oon Romeon Guitar Chapterin katsonut varmaan 100 kertaa;)

Siinä tapauksessa luotan sanaasi :-) Oma pikkaustyyli on about samanlainen kuin Romeolla. Onko se sitten "pinsettiote", en ossoo sannoo. Sinänsä mukava tietää ettei meikäläisen tapa pitää plekua ole ole täysin toivoton (?), vaan surkea pikkausTEKNIIKKA selittyy lahjakkuuden ja treenin puutteella...

...eiku...

;-)
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
John Titor
02.11.2007 11:45:54

Siinä tapauksessa luotan sanaasi :-) Oma pikkaustyyli on about samanlainen kuin Romeolla. Onko se sitten "pinsettiote", en ossoo sannoo. Sinänsä mukava tietää ettei meikäläisen tapa pitää plekua ole ole täysin toivoton (?), vaan surkea pikkausTEKNIIKKA selittyy lahjakkuuden ja treenin puutteella...

...eiku...

;-)

En esitä kannanottoja tavastas pitää plektraa ennen ku kuulen ja nään sen. Tapojen toimivuus ratkeaa vasta sen perusteella, mitä niillä saa tehtyä. Joku Berkleen tekniikkapedagogi varmaan sanoisi Romeolle että ei noin voi soittaa, mutta kaikkihan me tiedetään mitä sitten tapahtuisi.
Ei noita asioita kannata turhan ehdottomasti kelailla, senku soittaa ja kattoo mitenkäs sitä helpoimmin saa asiat ulos haluamallaan tavalla.

Pikemminkin koko tekniikkahomman pitäisi lähteä siitä, että kun on vastaanottavaisessa tilassa, toisin sanoen toiminta on rentoa ja herkkää ja mieli vireä, soitin kertoo, miten se haluaa itseään soitettavan sen kautta, miltä soitto kuulostaa ja tuntuu. Soittaja sitten lisää oman estetiikkansa ja tavoitteidensa mukaisesti asioita soittoon.
Bookkeeper
02.11.2007 13:39:13
Pikemminkin koko tekniikkahomman pitäisi lähteä siitä, että kun on vastaanottavaisessa tilassa, toisin sanoen toiminta on rentoa ja herkkää ja mieli vireä, soitin kertoo, miten se haluaa itseään soitettavan sen kautta, miltä soitto kuulostaa ja tuntuu. Soittaja sitten lisää oman estetiikkansa ja tavoitteidensa mukaisesti asioita soittoon.

Jees. Luultavasti aloin pitämään plekua noin koska se tuntui luontevalta (vrt. missä asennossa sormet ovat kättä lepuutettaessa). Eipä tainnut kukaan soittokämpillä tietää "oikeaoppisesta tekniikasta"...kukin tavallaan. Plekutekniikoita on muutenkin vaikea verrata, koska lopputulokseen vaikuttaa niin moni asia. Jos Berkleen pedagogi on treenannut viisi tuntia päivässä niin varmasti pikkaus sujuu, tyylistä riippumatta. Romeo, sama homma. Sikäli olen tyytyväinen että soittaminen tuntuu rennolta & soundi on noin suurin piirtein sellainen kuin haluan. Tekniikka on p-stä, mutta varmasti ongelma korjaantuisi harjoittelemalla. Minusta puolipinsettiote/mikälie on varsin monipuolinen; pienillä sormien asennon yms muutoksilla voi vaikuttaa soundiin todella paljon. Jos tämä on kerettiläinen tapa soittaa, niin sitten on. Ihmeen usein "oikeaoppisuus" syntyy ihmisten tarpeesta päättää mikä on oikea/paras/ylivertainen tapa toimia, tässä tapauksessa perustuen omaan soittotyyliin ja musiikillisiin tavoitteisiin.
John Titor
02.11.2007 13:57:07

Ihmeen usein "oikeaoppisuus" syntyy ihmisten tarpeesta päättää mikä on oikea/paras/ylivertainen tapa toimia, tässä tapauksessa perustuen omaan soittotyyliin ja musiikillisiin tavoitteisiin.

Mitäs muutakaan se olisi? Oikeaoppisuus on vakiintunut käytäntö. Ei ole olemassa mitään absoluuttia joka määräisi kaikentietävästi miten homma järkevimmin toimii.
oiva tumpeloinen
02.11.2007 14:57:40
Mitäs muutakaan se olisi? Oikeaoppisuus on vakiintunut käytäntö. Ei ole olemassa mitään absoluuttia joka määräisi kaikentietävästi miten homma järkevimmin toimii.

Ei ole absolutisteja, ei.

"Oikeaoppisuus" lienee aikojen saatossa muodostunut tuhansien soittajien kokeilupohjalta. Kovin usein sieltä tiettyjä "lainalaisuuksia" toistuu niissä tapauksissa, missä ei ongelmia hirveästi ole. Siltä pohjalta on tehty oppikirjaan toimivin kompromissiratkaisu. Otteissa pitää kuitenkin muistaa, että jokaisen anatomia eroaa jonkin verran toisistaan, eikä siksi täysin samanlainen tekniikka voikaan toimia jokaisella.
moottorisaha
04.11.2007 10:16:29

http://www.metallicaworld.co.uk/_borders/metallica_banner.gif

Tuossa näkyy se Hetfieldin ote tarkasti. Kyllä etusormi on koukussa, ja siitä pidetään sivulla kiinni. Näyttää vain hieman pinsettiotteelta tuon keskisormen takia.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Samperi666
06.11.2007 12:22:27
Meikäläinen on kymmenisen vuotta rämpytellyt tuolla pinsettiotteella ja viestiketjusta innostuneena kiinnitin omaan otteeseeni huomiota ja aika vammaiseltahan tuo näyttää: Pleku peukun ja keskisormen välissä ja etusormi tukee plekun kulmasta.

Nyt pari päivää uudella otteella soittaneena voisin sanoa että on tuo jollain tavalla tukevampi ote nopeaa pikkausta ajatellen, suorastaan niin tukeva että odotan milloin kielet alkaa lentelemään... Vaikea siis säädellä plekun herkkyyttä kun tuntuu että soittaessa koko käsi vatkaa olkapäästä alkaen! Myös plekun ja kämmensyrjän symbioosi -tatsi puuttuu vielä lähes kokonaan.

Suurin ongelma on tuo plekun oikeassa asennossa pysyminen (siis peukaloon nähden). Se kun pyrkii "valumaan" kohti peukalon juurta ja lennossa asennon korjaaminen tuntuu mahdottomalta.
Laddy Master
08.11.2007 23:35:45
Kompit olen aina runkannu niinkuin hetfield eli peukku|etusormi+keskisormi ja muut sormet aivan eri ilmansuunnassa. Itellä se on se keskisormi alternativen selkäranka ja homma on toiminu. Sooloja en kuitenkaan koskaan ole osannut pickata enkä hirveesti viitsinyt opetella. Noh, tämähän johti siihen että kun vasta tuli yleExtralta se 2 ja 1/2 tunnin tilusirkus, niin kattelin hämmentyneenä ja suruissani kun tyypit veti siellä uskoakseni tällä pinsettiotteella, pleku oli ainoastaan etusormen ja peukun välillä, ja kyllähän vetivät varmasti soolotkin nopeempaa kun itse pystyisin James-tyylillä alempaa...

Mikä ihme siinä jutussa on? menikö ohi joku nivelen astekulma vai onko niiden kuninkaiden ranteet ja etusormi tehty varaosista? Itse kokeilin tuota kahden sormen pinsettiotetta- kaisse nyt se oli- eikä siitä toistaseksi tule yhtään mitään, tempo on hidasta kuin alkuaikoina konsanaan. Ongelma on varmaan tuo etusormi kun ei tahdo pysyä tarpeeksi jämäkkänä, rannetta pystyy huoletta parantamaan.

Onkohan tämä kokeilu lähteny jo alkuunsa väärään suntaan. tuon kahden sormen tilupikkauksen haluan kuollakseni oppia! Keskisormen kanssa menee vähän liian jäykäksi ranne ja tekee aina mieli ottaa kyynärpää mukaan. sitte ollaan meikäläisen tapauksessa jossain syvällä.
I love you baby but not like I Love my Guitar
John Titor
09.11.2007 11:36:21 (muokattu 09.11.2007 11:37:59)

Kompit olen aina runkannu niinkuin hetfield eli peukku|etusormi+keskisormi ja muut sormet aivan eri ilmansuunnassa. Itellä se on se keskisormi alternativen selkäranka ja homma on toiminu. Sooloja en kuitenkaan koskaan ole osannut pickata enkä hirveesti viitsinyt opetella. Noh, tämähän johti siihen että kun vasta tuli yleExtralta se 2 ja 1/2 tunnin tilusirkus, niin kattelin hämmentyneenä ja suruissani kun tyypit veti siellä uskoakseni tällä pinsettiotteella, pleku oli ainoastaan etusormen ja peukun välillä, ja kyllähän vetivät varmasti soolotkin nopeempaa kun itse pystyisin James-tyylillä alempaa...

Mikä ihme siinä jutussa on? menikö ohi joku nivelen astekulma vai onko niiden kuninkaiden ranteet ja etusormi tehty varaosista? Itse kokeilin tuota kahden sormen pinsettiotetta- kaisse nyt se oli- eikä siitä toistaseksi tule yhtään mitään, tempo on hidasta kuin alkuaikoina konsanaan. Ongelma on varmaan tuo etusormi kun ei tahdo pysyä tarpeeksi jämäkkänä, rannetta pystyy huoletta parantamaan.

Onkohan tämä kokeilu lähteny jo alkuunsa väärään suntaan. tuon kahden sormen tilupikkauksen haluan kuollakseni oppia! Keskisormen kanssa menee vähän liian jäykäksi ranne ja tekee aina mieli ottaa kyynärpää mukaan. sitte ollaan meikäläisen tapauksessa jossain syvällä.

Sormet eivät ole suorana, siitä syntyy se tukeva rakenne. Ei kellään noista Guitar Heroes -jätkistäkään mitään Steve Morse -otetta ole kun tilulilut on rankimmillaan.

Siinä se näkyy: http://youtube-guitar.up.seesaa.net/image/Michael20Romeo.JPG
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)