Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielien paksuudesta
1 2
madaxel
01.11.2007 14:43:15 (muokattu 01.11.2007 14:46:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli sitten hankittua ensimmäinen teräskielinen akustinen kitara, Yamaha FG 720S. Oikein mukava peli ja kaunis kuin pelokas neitsyt.
 
Yksi asia vaan mietityttää, nimittäin tuo kielten paksuus. Olenko ymmärtänyt oikein, että mitä paksummat kielet, sitä kovempi ääni ja ohuemmilla kielillä taas vähemmän ääntä, mutta ohuilla kielillä olisi helpompi soittaa?
 
Joku vanha patu voisi hieman newbietä tässä valaista.
 
Minkälaisilla kielisesteillä yleensä akustisissa käytetään? Kaupanpäälle sain kielisetin missä lukee 0.10, ilmeisesti tuo tarkoittaa ohuimman kielen halkaisijaa millimetreissä..?
 
Numb
01.11.2007 14:45:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, aika lailla oikein. Paksummilla kielillä on myös parempi soundi, ne jaksavat resonoida ja resonoituttaa koppaa enemmän.
 
Onnea muuten uudelle jammulle :)
 
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Roberto
01.11.2007 15:09:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paksummilla kielillä on myös parempi soundi, ne jaksavat resonoida ja resonoituttaa koppaa enemmän.
 
... kunnes laitat niin paksut kielet että kitaran kansi ei enää kykene soimaan, ja yleensä siitä pykälää ohuemmat onkin ne parhaat kunhan sormivoimat riittää siihen f-duuribarreen.
 
penatuna
01.11.2007 15:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu myös kitarasta. Esim. Martinin hd-28:n en alle 0.12 (yleensä itselläni 0.13) -sarjaa laittaisi millään. Taas jossain kitaroissa voi ohkaisemmatkin toimia vallan hyvin. Kymppisetti tuntuu kyllä aika ohuelta akkari käyttöön IMHO.
 
Roberto
01.11.2007 16:02:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu myös kitarasta. Esim. Martinin hd-28:n en alle 0.12 (yleensä itselläni 0.13) -sarjaa laittaisi millään. Taas jossain kitaroissa voi ohkaisemmatkin toimia vallan hyvin. Kymppisetti tuntuu kyllä aika ohuelta akkari käyttöön IMHO.
 
No joo, 012 on aika minimi kyllä vaikka soittais sorminkin. Jotkut vanhat pienikoppaiset on hienon kuuloisia 011-setilläkin kyl. Kokeilemalla oppii kaikenlaista.
 
hapan
01.11.2007 16:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt so called kompromissisettiä, eli .011 settiä, jo pidemmän aikaa. Soi paremmin kuin 10-setti, muttei ole mitenkään hankala soittaa. Vois pitkästä aikaa kokeilla myös 12-settiä, mutten usko, että se soundi on niissä kuitenkaan sen jähmeyden voittava asia. Ainakaan ennen ei ole ollut... pitää käydä huomenna hakemassa.
 
MES
01.11.2007 18:35:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Minkälaisilla kielisesteillä yleensä akustisissa käytetään? Kaupanpäälle sain kielisetin missä lukee 0.10, ilmeisesti tuo tarkoittaa ohuimman kielen halkaisijaa millimetreissä..?

 
Tuo luku on kait kuitenkin 0,010. (amerikaksi .010). Viittaa kyllä ohuimman kielen halkaisijaan, mutta yksikkönä tuuma.
 
Fortune
02.11.2007 15:44:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiemmissa viilukantisissa akkareissa on soundin puolesta tuntunut aivan samalta, onko kitarassa 10-, 11- vai 12-setti. Nyt vasta kun laittoi kokopuisen Martinin (vaikkakin halvimman mahdollisen sellaisen), niin huomasi todella sen kielten paksuuden merkityksen, ei tämä soinut yhtään 11-setillä, pykälää suuremmalla setillä soitin heräsi henkiin ja kaularaudan säätöliikkeellä soittotatsikaan ei muuttunut yhtään sen kummemmaksi.
 
13-settiäkin voisi koettaa, mutta epäilen, että se saattaisi olla kopalle liikaa, nyt soi sen verran täyteläisesti jo. Ja toisaalta kun olen sähkökitaristi ja neitimäisillä sormivoimilla varustettu, niin ei pidä itseään rääkkäämään, nytkin Les Paulin 12-setistä Martinin 12-settiin vaihtaminen lennosta on totuttelua vaativa asia. Toisin päin myös, alkavat mennä akkarikeikkojen jälkeen bendit yli Les Paulilla :)
 
Subdivisions in the high school halls
Katso Holikin uusitut nettisivut!
flattopguitar
02.11.2007 15:56:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martinin 12-setti on tunnetusti kaikista jäykin, eli siinä on jostain syystä suurin vetojännitys, vastaa minusta tuollaista D'addarion 12.5, jos tuollainen olisi olemassa. Tosiaankin herkkäkantinen kuten Martinin mahonkimallit eivät välttämättä soi sen paremmin 13-setillä kuin 12:sta. Yleensä ainoat mediumkielikitarat on D-koppaisia ja isokantisia, joissa ison kannen liikkeelle paneva voima on hyvä olla suurempi.
 
hapan
02.11.2007 16:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martinin 12-setti on tunnetusti kaikista jäykin,
 
No hohhoh, ostin sitten just tommoset martinin SP .012 kielet. Mitkä olis sitten löysemmät kielet merkiltään? Meinaan, että ois kiva testata eri vetolujuuksia. Summassa ei kehtaa ostella, menee hermot.
 
flattopguitar
02.11.2007 16:50:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hohhoh, ostin sitten just tommoset martinin SP .012 kielet. Mitkä olis sitten löysemmät kielet merkiltään?
 
Kaikki muut 012 kielet. En osaa tarkkaa järjestystä sanoa, mutta löysimmät kokeilemani 012 kielet on John Pearse merkkiset, jotka on loistavat kielet, mutta niitä ei saa suomesta, joutuu netin kautta tilaamaan. Ero ei ole kovin suuri, mutta kyllä sen huomaa.
 
Roberto
02.11.2007 17:30:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martinin SP:stä on myös Fingerstyle-versio joka on löysempi. Itse diggaan just siitä jämäkkyydestä. .011 on jo ihan letku oli merkki sit mikä tahansa.
 
hapan
03.11.2007 10:33:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskohan nää John Pearset hyviä kieliä?
 
http://www.thomann.de/fi/john_pearse_200l_bronze.htm
 
Mä en tosin oo koskaan kitaravalmistajien omiin kieliin uskonut, mutta oiskohan nää kokeilemisen arvoiset?
 
http://www.thomann.de/fi/gibson_mb12_premium_saiten.htm
 
Roberto
03.11.2007 12:53:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskohan nää John Pearset hyviä kieliä?
 
http://www.thomann.de/fi/john_pearse_200l_bronze.htm
 
Mä en tosin oo koskaan kitaravalmistajien omiin kieliin uskonut, mutta oiskohan nää kokeilemisen arvoiset?
 
http://www.thomann.de/fi/gibson_mb12_premium_saiten.htm

 
Ei noiden hyvyyttä voi kukaan sun puolesta tietää. Itse joutuu kokeilemaan kuitenki loppupeleissä.
 
hapan
03.11.2007 13:03:54 (muokattu 03.11.2007 13:04:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei noiden hyvyyttä voi kukaan sun puolesta tietää. Itse joutuu kokeilemaan kuitenki loppupeleissä.
 
Toki, mutta että onko noi ihan susipaskoja vai laadukkaita? Onhan ladassa ja Bentleyssa aika vissi ero ;)
 
Oli miten oli, luulen, että hiukankaan kalliimissa kielissä ne hyvyydet alkaa olla makuasioita, laatu on kaikissa vahva. Eikö?
 
flattopguitar
03.11.2007 13:13:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskohan nää John Pearset hyviä kieliä?
 
http://www.thomann.de/fi/john_pearse_200l_bronze.htm

 
Mulla on just noita ollut ja ovat hyviä. En suosittele näitä valmistajien omia kielimerkkejä, tuota Martinia lukuunottamatta ne on yleensä melko huonoja. Kokeile John Pearse kieliä, niin tiedät pidätkö niistä vai et.
 
hapan
03.11.2007 13:46:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on just noita ollut ja ovat hyviä. En suosittele näitä valmistajien omia kielimerkkejä, tuota Martinia lukuunottamatta ne on yleensä melko huonoja.
 
Juuri näin. Vähän niinkuin efekti-/vahvistin valmistajan kitarat...
 
Kokeile John Pearse kieliä, niin tiedät pidätkö niistä vai et.
 
Ainakin niissä on hemmetin sympaattinen tuo etiketti :D Pitää laittaa pari settiä tulemaan seuraavassa tilauksessa sitten.
 
Roberto
03.11.2007 14:10:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki, mutta että onko noi ihan susipaskoja vai laadukkaita? Onhan ladassa ja Bentleyssa aika vissi ero ;)
 
Oli miten oli, luulen, että hiukankaan kalliimissa kielissä ne hyvyydet alkaa olla makuasioita, laatu on kaikissa vahva. Eikö?

 
Joo, niinku missä tahansa asiassa ne laadun viimeiset 5% maksaa saman verran kun ne edelliset 95%, mut jos haluaa 100% niin ei oo oikeen vaihtoehtoja :D
 
hapan
05.11.2007 14:36:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voihan nenä. Tais vaihtua kielisetti sitten tuohon .012 kokoon aivan täysin. Martinit oli hemmetin hyvät, nyt laitoin Daddaariot kiinni ja nämä ovat jopa vielä betreemmät. Saatana ku tuli tilattua saksasta noita .011 kieliä, pitää laittaa ne sitten kiertoon halvalla.
 
Mutta joo, ero siinä kielten jännityksessä tuntui aika selvästi. Hienoo.
 
Izer
16.11.2007 06:23:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on jokin perversio 10-settiin. Soivat minusta mukavan heleästi ja ovat kevyitä soittaa. Eipä siinä muuta, olen vain huomannut että yleensä tuota 12 tarjotaan ja suositaan.
 
Ridin' with the wind!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «