Aihe: Hartke 3500 / huolto
1 2
vanttera
28.01.2004 19:29:44
Terveeks. Mulla on ollut tuo 3500-nuppi noin 6 vuotta. Aiemmin ollut ihan toimiva/luotettavakin, mutta viime testauksessa ilmeni ongelmia. Vehje toimi normaalisti kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen se alkoi ns. pätkiä. Pätkäys tarkoittaa sitä että vehje menee mykäksi, ja ääni palaa n. kahden minuutin päästä. Toimii 5, pätkäsee.

Tämähän on varsin vittumaista. Kyseisessä nupissa ei ole minkäänlaista lämpörelettä, jota ensin epäilin. Kokeiltiin seuraavana päivänä uusiksi, sama juttu. Vein Tele-Masalle tarkistettavaksi; lopputulos oli että luultavasti IC-piiri paskana.

Nuppiin vaihdettiin Lohjan M.net-miitin jälkiseurauksena kaikenmaailman ransistoria ja vastusta, ja se oli merkkihuollossa saatanan kallista. (n. 200 e) Mitä tehdä?

Kävin kysäisemässä kyseisessä merkkihuollossa paljonkos tuollainen IC-päätepiiri maksaisi, ja vastaus oli:

-Tuo se tänne niin katotaan.

Vitut. En vie niille mulkuille enää mitään, sikahinnat eivät myöskään houkuttele. Osta Hartke.
Lennu teki omakuvan. Tänks.
käki
28.01.2004 19:44:19
Itelläni on Hartke 3500 1x15"+1x5" combo, jossa on ilmennyt seuraavaa:

Putkiastetta käyttäessä kuului rahinaa(putkenvaihtoko edessä), joka poistui tietty kääntämällä sen nollaan. Olen jo kuukausia luukuttanut pelkällä solid statella, ja nyt alkuviikosta kokeilin taas sitä putkea: nyt rahinaa ei kuulunut.

Eli "toimii, ei toimi", sanoi ruotsalainen katsastusmies auton vilkusta. En jaksa vielä pistää rahaa tuon huoltoon, trankkusoundi toimii omaan korvaan ehkä jopa paremmin.
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
käki
29.01.2004 01:00:27
Soundista sen verran että itsekkin pidän enemmän Hartken transistori soundista kuin putkesta. Se on jotenkin pehmeämpi ja lämpimämpi. Tiedä sitten...

Joo. Tuntuu olevan tarkempi ja pysyvän kasassa. Tuo putkisoundi sopii rymistelyyn hyvin, mutta tiukkaa soundia saa paremmin irti trankulla.
Karlsson
29.01.2004 08:22:41
Mun 3500 pätkii. Se "pienestä" roudausonnettomuudesta johtuen meni mykäks ja korjauksen jälkeen pätkii jos sen esim. sijoittaa kaapin päälle.

Kickbacissä taas on vahvistinosa paskana. Rohisee aivan järjesttömästi.

Vaihtoon menevät kunhan saan aikaiseksi...
"Hatala, hatala, hatala hey, Play my sitar every day!" - Dr. Bombay
vanttera
29.01.2004 08:26:04
Mun 3500 pätkii. Se "pienestä" roudausonnettomuudesta johtuen meni mykäks

Putosi helikopterista Mariaanien hautaan? Joutui oksasilppuriin? Unohtui krematoitavan vainajan taskuun? Kerro toki!
Lennu teki omakuvan. Tänks.
Karlsson
29.01.2004 08:31:58
Putosi helikopterista Mariaanien hautaan? Joutui oksasilppuriin? Unohtui krematoitavan vainajan taskuun? Kerro toki!

Helsingin kaupungin putkirempat teki jäynän ja olivat unohtaneet laittaa kadulle merkin semmoisesta kaivannon ylittävästa kohtuu jyrkästä katteesta. Siihen kun faijan maasturilla täysi roudauskuorma päällä rusautin keskiverto liikennöintinopeudella, niin jonkusen metrin lensi lantikka ilmassa, pääni kolahti kattoon ja kamat pyörivät kuin karusellissa siellä paksissa.

Ainut vaurio oli kipeä pää ja toi mykistynyt 3500. Esim. 60-lukulainen Laneyn kitaraputkinuppi ei ollut moksiskaan tuosta.
"Hatala, hatala, hatala hey, Play my sitar every day!" - Dr. Bombay
Maisteri
29.01.2004 11:08:06
Osta Hartke.

Niinpä. Hartke-otsikoitujen pelien, sekä elementtien että vahvistimien, hajoamisista kuulee suhteellisen usein.
käki
29.01.2004 14:29:35
Niinpä. Hartke-otsikoitujen pelien, sekä elementtien että vahvistimien, hajoamisista kuulee suhteellisen usein.

Kyllä. Omassa combossa on 15" tuutin tilalla Celestionin Keyboard/Bass -elementti alumiinikartion hajottua.

No, soundi ei ainakaan huonontunut...
Pahisguy
29.01.2004 17:43:24
Samaa rohinaa esiintyy täälläkin, liekö tyyppivika ensiasennusputkissa?

Trankulla oon sitte soitellu, vaikka tykkäänki enemmän siitä putkipuolesta. 3500 siis kyseessä.
"Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka." Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972
Pallisti
29.01.2004 18:08:40
Samaa rohinaa esiintyy täälläkin, liekö tyyppivika ensiasennusputkissa?

Trankulla oon sitte soitellu, vaikka tykkäänki enemmän siitä putkipuolesta. 3500 siis kyseessä.

Vitttu. Pitääpä kokeilla pelkällä trankkupuolella, sillä minullakin on alkanut päristä hassusti aina välillä. Olen luullut, että kaapissa olisi jotain vikaa.. Täytyy kokeilla huomenna.
"Ei olla mikään Collarbone. Onneksi." -arva www.collarbone.tk
JKH
30.01.2004 23:19:32
Homma alkaa mennen jännäksi! 3500 ja XL410 pelannut kuin unelma ja sounditkin olleet makuuni hyvät, mutta viides vuosi em. vehkeillä lähti käyntiin. Pitääköhän alkaa miettiin merkin vaihtoa?
Bassokitara, taivas ja tähdet...
Muhwi
31.01.2004 10:16:06
Hartke on ilmeisesti luonut täydellisen trendivahvarin: Kaikki ostavat ja tykkäävät, soittelevat sillä innokkaina, kunnes se losahtaa vuoden parin päästä. Tästä ei soittaja lannistu, vaan sijoittaa uudelleen Hartken taskuun, koska tykkäsi siitä niin, ja ostaapa todennäköisesti sen hiukan kalliimmaan uuden mallin jota kehutaan luotettavammaksi. Ja sama parin vuoden päästä. Hymiö.
It wasn't me, it was the Other Guy.
Pallisti
31.01.2004 11:08:10
Hartke on ilmeisesti luonut täydellisen trendivahvarin: Kaikki ostavat ja tykkäävät, soittelevat sillä innokkaina, kunnes se losahtaa vuoden parin päästä. Tästä ei soittaja lannistu, vaan sijoittaa uudelleen Hartken taskuun, koska tykkäsi siitä niin, ja ostaapa todennäköisesti sen hiukan kalliimmaan uuden mallin jota kehutaan luotettavammaksi. Ja sama parin vuoden päästä. Hymiö.

Minä ostin hartken sen takia, kun sain 3500-vahvistimen uutena hintaan 450€ tai jotain sinne päin.
"Ei olla mikään Collarbone. Onneksi." -arva www.collarbone.tk
Muhwi
31.01.2004 13:47:50
Minä ostin hartken sen takia, kun sain 3500-vahvistimen uutena hintaan 450€ tai jotain sinne päin.

Minä ostin Marshallin sen takia, kun sain JMP SB-vahvistimen "vähänkäyettynä" hintaa 450€ :)
Teijo K.
02.02.2004 09:02:29 (muokattu 02.02.2004 09:18:51)

Minä ostin Marshallin sen takia, kun sain JMP SB-vahvistimen "vähänkäyettynä" hintaa 450€ :)

Tekisipä nyt mieleni hieman veikkailla, että kumpi saa omastaan enemmän "kilometrejä" irti.

Siis Muhwi, vai Pallisti. Samanhintaiset laitteet... Hmm. Asia selvinnee seuraavien viiden-kymmenen vuoden aikana.

Muutens Muhwi. Mites nuo upouudet Marsut vertautuu soundillisesti niihin -70 luvun nuppeihin? Olisiko kenties sinulla mielipidettä asiaan?
Long = progressive.

-Aerodactev.
Muhwi
02.02.2004 14:10:50
Meinaatko upouusilla niitä upouusia Marsun 300w hörhöpömpeleitä vai hiukan vanhempia? :) Enpä ole päässyt kauhean monia rinnakkain vertailemaan. Oma JMP on vuodelta 79~81, elikkäs aika loppupään jiiämpeitä. Koululla on yksi 'about 70-luvun puolen välin SuperBass, ja onhan niissä hiukan eroja, en ole tosin samalla kaapilla päässyt vertaamaan, mikä varmaankin tasoittaisi eroja. Tuo koulun vanhempi on vähän bassoisempi ja yleisesti tummempi, ja myös herkemmin puuroutuva. Särölle mentäessä eroja tulee myös, tuo vanhempi tosiaan puuroutuu, oman SB:n särö on somehow napakampi ja erottelevampi. Kaappi tekee kyllä varmasti paljon, enkä usko että nuo ovat kovin aikakausikohtaisia ominaisuuksia, enemmänkin yksilöllisiä.

Gurujen mukaan JMP-sarja kirkastui jatkuvasti loppua kohti, SL:t SB:itä enemmän. Wanhat plexit oli/on ilm tosi pehmeitä ja "kermaisia" (siis kitaralla) ja myöhemmät sitten hiukan kirkkaampia ja toisaalta aggressiivisempiä. Tiedä sitten että kuuleekko maallikko noita eroja ikinä, saatikka sitten yleisö. JCM 800:sia en ole koskaan testannut.
Teijo K.
02.02.2004 14:28:37 (muokattu 02.02.2004 14:33:19)

Oma JMP on vuodelta 79~81, elikkäs aika loppupään jiiämpeitä. Koululla on yksi 'about 70-luvun puolen välin SuperBass, ja onhan niissä hiukan eroja,

Jotenkin sain kuvauksestasi käsityksen, että sinun Marsusi olisi ollut -92 vuosimallia? Minulla oli JMP 1971, eikä siinä ollut SB merkintää, joten se varmaan oli ihan perus JMP. Kitaralle tarkoitettu? No olen ollut siinä käsityksessä, että nuo -70 lukulaiset olivat enemmän yleisvahvistimia.

Gurujen mukaan JMP-sarja kirkastui jatkuvasti loppua kohti, SL:t SB:itä enemmän. Wanhat plexit oli/on ilm tosi pehmeitä ja "kermaisia" (siis kitaralla) ja myöhemmät sitten hiukan kirkkaampia ja toisaalta aggressiivisempiä. Tiedä sitten että kuuleekko maallikko noita eroja ikinä, saatikka sitten yleisö. JCM 800:sia en ole koskaan testannut.

Noista eroista voisi tietysti argumentoida niinkin, että kuuleeko se maallikko tahi yleisö sitä eroa sitten sen trankkuvaffarin, ja putkivaffarinkaan välillä. No ehkä ei tarvitse mennä niin pitkälle. ;-)
Long = progressive.

-Aerodactev.
Muhwi
02.02.2004 14:38:23
JMP vahvareita on aina ollut 2 perussarjaa, eli SuperLead ja SuperBass. Noita itse tekstejä on välillä painettu nuppiin ja välillä ei, itselläni ei myöskään lue missään että se on SB, mutta mallinumero (eli tuo harhaanjohtava "1992") kertoo sen olevan äsbee. Molemmat ovat enemmän tai vähemmän yleisvahvareita, ts molempia on käytetty sekä skitalla että sbassolla.

http://www.blamepro.com/br01310.htm

Löytyy juttua, mallinumeroita erityyppisille JMPeille, valmistusaikoja sun muuta.

http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi

Keskustelupalsta wanhoista vahvareista. Todellisten Marsu- ja muu-vahvistin-gurujen lymypaikka.
Teijo K.
02.02.2004 14:43:22

JMP vahvareita on aina ollut 2 perussarjaa, eli SuperLead ja SuperBass. Noita itse tekstejä on välillä painettu nuppiin ja välillä ei, itselläni ei myöskään lue missään että se on SB, mutta mallinumero (eli tuo harhaanjohtava "1992") kertoo sen olevan äsbee. Molemmat ovat enemmän tai vähemmän yleisvahvareita, ts molempia on käytetty sekä skitalla että sbassolla.

http://www.blamepro.com/br01310.htm

Löytyy juttua, mallinumeroita erityyppisille JMPeille, valmistusaikoja sun muuta.

http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi

Keskustelupalsta wanhoista vahvareista. Todellisten Marsu- ja muu-vahvistin-gurujen lymypaikka.

Kiitos linkeistäm tuollahan on tietoa vaikka kuinka. Onneksi se minun vanha ei kuitenkaan ollut tuollainen Plexi-malli. Nyt voisi harmittaa -hiukan-.

Siitä putkiajasta on vain vajaat 10 vuotta aikaa, ei ihan meinaa muistaakaan kaikkea. Toisaalta, voi mennä kopion puolelle... Niissäkin on mainioita pelejä näemmä. Ja tässä se kopio ei tarkoita uusia vahvistimia, vaan niitä -70 lukulaisia halpiksia. Top - Sound City- yms.
Long = progressive.

-Aerodactev.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)