Aihe: Alta tonnin pari PA-aktiivikaiuttimet
1
AnttiJJ
31.10.2007 09:52:49
Olis hakusessa 2-tie aktiivit 15" elementillä (hinta maks 1000e/pari). Kaiuttimet olisivat tulossa karaokekäyttöön. Ite oon löytäny seuraavat mallit:

Alto Elvis 15A
dB Technologies Opera 405 LIVE
HK-AUDIO Premium Pro 15
Behringer B1520 PRO

Nouseeko nuista mikään yli muiden entä pitäisikö joku hylätä heti?

Osaisitteko sanoa onko Rovaniemi-Oulu välillä nuita tai vastaavia mahdollisuus kuunnella ennen ostopäätöstä missään liikkeessä?
SF3YLO
31.10.2007 10:33:35

Olis hakusessa 2-tie aktiivit 15" elementillä (hinta maks 1000e/pari). Kaiuttimet olisivat tulossa karaokekäyttöön. Ite oon löytäny seuraavat mallit:

Alto Elvis 15A
dB Technologies Opera 405 LIVE
HK-AUDIO Premium Pro 15
Behringer B1520 PRO

Kuinka iso paikka?

Itse ostin kesällä Alto Elvis 15MA, eli monitorimalli, erona vain viiste tuossa kotelossa.

Tarvii sanoa, että yllätyin melkoisesti. Soivat kyllä kovaa (en ole täysiä uskaltanutkaan testata..) ja kovaakin soivat matalalta. Monitorikäytössä olenkin yleensä alton omalla equlla laskenut bassoa ja nostanut vähän keskeltä.

Tuommoiseen pienehköön baariin tai kotiin ostaisin nuo kyllä karaokelaitteiksi. Ainakin siihen hintaan mitä mä ne sain :D.
aimotuska
31.10.2007 12:17:06
En oo satavarma, mutta kullakselta vois helposti löytyä jotain näistä testattavaksi. Soitapa sinne. Numero löytyy tuolta: www.musiikkikullas.fi

Ja toisaalta, miksi mietit just näitä mainittuja kajareita? Marssi kullakselle sisään, kuuntele jotain testissä olevista kajareista ja osta ne, mitkä miellyttää korvia ja lompakkoa sopivassa suhteessa.

Siellä on muuten varmaan vieläkin Yamahan S-sarjan kaappia testissä. Kannattaa harkita niitäkin vakavasti.

Paitti jos etit aktiivikajaria... Noh, on siellä vahvareitakin, eikä nuo jammut kauheesti kustanna. Mahtuis hyvin vahvarin kanssa putjettiin.
Tyhymä
Järjestysmies
31.10.2007 12:55:16
Työpaikallani on käytössä noita db:n 405 kajareita lavamonitoreina ja pikku-pa:n yläpäänä ja ovat siihen hommaan omassa hintaluokassaan todella pätevät. Tuo Hk-Audion premium pro -sarja on muuten passiivinen, vaikka nekin ovat ihan hyviä. Ja kyllä se vaan on niin että tuo Db hakkaa behringerit ja altot mennen tullen.
AnttiJJ
31.10.2007 15:43:53
Ja toisaalta, miksi mietit just näitä mainittuja kajareita? Marssi kullakselle sisään, kuuntele jotain testissä olevista kajareista ja osta ne, mitkä miellyttää korvia ja lompakkoa sopivassa suhteessa.

Ei välttämättä nuista tarvitse valita, siinä nyt vain oli muutama esimerkki, joista lähtä liikkeelle. (Niistäkin yksi oli näköjään passiivi) Tuossa hintaluokassa tarjontaa on vain aika vähän, tai sitten en vain löydä niitä.

Pitää käydä tuolla Kullaksella kunhan vapaa-aikaa sen verran löytyy.
AnttiJJ
01.11.2007 08:31:50 (muokattu 01.11.2007 08:32:17)
Kävin tuossa paikallisessa musiikkiliikkeessä ja siellä eteen tuli kaiutinmerkki Wharfedale. Tuttu merkki HiFi-kaiutin puolelta, en tiennytkään sen tekevän PA-laitteita. Wharfedale EVP-X15P saattaisi juuri ja juuri olla budjetissa. Suoritusarvoiltaan näyttäisi hyvältä, mutta onko kellään kokemuksia?
aimotuska
01.11.2007 08:35:43
Suoritusarvoiltaan näyttäisi hyvältä

No *kuulostiko* ne hyvältä?
Tyhymä
rintapek
01.11.2007 21:21:12

Tuota... kyllä minä karaåken tiedän, vaikka en itse harrastakaan.
Jos nuo kaiuttimet ovat tulossa kiinteään asennukseen, niin tämän postauksen voi unohtaa. jos taas kamoja pitää liikuttaa, niin millä niitä liikutetaan? jos pikkuauto täytyy kaiuttimien vuoksi vaihtaa pikkubussiin ja kulutus nousee 10l/100km, niin se on jokseenkin samantekevää maksoivatko kajarit 200 vai 10000.

En myöskään tiedä montako miestä karaåkekeikalla kulkee, mutta jos ämyreitä yksin pitää tolpan nokkaan nostaa, niin siinä on iso ero, jos kajari painaa 10kg tai 30kg.

Nuo dbtechin livet ovat vallan päteviä pömpeleitä moneen käyttöön. Sinuna miettisin sitä, haluatko tuumia, vai ääntä. Pienemmälläkin pärjää.
Jos roudauksella, painolla tms on mitään väliä, niin rcf310a kustantaa noin 550/kpl.
Toimii tuossa hommassa taatusti, vaikka ei ole kuin 10"

Keikkakalenterissa on seuraavaksi pari duovetoa. Tarvittavat kamat, soittimet ja kaksi miestä mahtuu pikkufiattiin.
One kind of music only - the good kind
musamies
03.11.2007 17:31:27 (muokattu 04.11.2007 10:43:50)
Nuo dbtechin livet ovat vallan päteviä pömpeleitä moneen käyttöön. Sinuna miettisin sitä, haluatko tuumia, vai ääntä. Pienemmälläkin pärjää.
Jos roudauksella, painolla tms on mitään väliä, niin rcf310a kustantaa noin 550/kpl. Toimii tuossa hommassa taatusti, vaikka ei ole kuin 10"

Tuontapaisesta mäkin olen ruvennut haaveilemaan. Ideana, että kaveriksi olisi yksi järeä subi jos kaipaa jöötimpää saundia. Pikkujuttuihin käyttäisi pelkästään kahta tollasta.

Onkohan tuo huono - ei ole kallis?
http://www.thomann.de/fi/the_box_ta18.htm

Entäs tämä - olisiko sopiva yhtenä kappaleena pienten RCF:ien kaveriksi?
http://www.thomann.de/fi/db_technol … stage_opera_6118_aktivsubwoofer.htm
Teemu Tee
13.12.2007 14:18:23 (muokattu 13.12.2007 14:20:09)
Tuontapaisesta mäkin olen ruvennut haaveilemaan. Ideana, että kaveriksi olisi yksi järeä subi jos kaipaa jöötimpää saundia. Pikkujuttuihin käyttäisi pelkästään kahta tollasta.

Onkohan tuo huono - ei ole kallis?
http://www.thomann.de/fi/the_box_ta18.htm

Entäs tämä - olisiko sopiva yhtenä kappaleena pienten RCF:ien kaveriksi?
http://www.thomann.de/fi/db_technol … stage_opera_6118_aktivsubwoofer.htm

Onko 18" sub itsetarkoitus? Ottaisin itse pienemmän/kevyemmän. Isommalla kartiolla saa tietysti ilmaa liikkeelle, mutta pienempi toistaa yleensä napakammin. Roudaus -asiaa kannattaa miettiä vakavasti, koska Suomi on täynnä hankalia roudauspaikkoja ja selkä kestää yleensä vain määrättyyn rajaan asti.

Vaikka tämä jos edullista haet:
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub_15.htm
Tyhjän saa pyytämättäkin
musamies
13.12.2007 14:54:08
Onko 18" sub itsetarkoitus? Ottaisin itse pienemmän/kevyemmän. Isommalla kartiolla saa tietysti ilmaa liikkeelle, mutta pienempi toistaa yleensä napakammin. Roudaus -asiaa kannattaa miettiä vakavasti, koska Suomi on täynnä hankalia roudauspaikkoja ja selkä kestää yleensä vain määrättyyn rajaan asti.

Totta - näyttäs kuitenkin isompi menevän alemmas.

Ennen mulla oli tollanen Cerwin Vega SL-36B. Juuri sen isompaa en viitsis roudata.
Teemu Tee
13.12.2007 17:16:35
Totta - näyttäs kuitenkin isompi menevän alemmas.

Ennen mulla oli tollanen Cerwin Vega SL-36B. Juuri sen isompaa en viitsis roudata.

Kuinka alas täytyy mennä eli toisin päin asetettuna minkälaista musaa soitat? Harvassa musiikissa toiston 30Hz tippuminen 25Hz:iin on ratkaisevaa. Joissain kyllä. Ja sitten tulee vielä se todellisuus verrattuna ilmoitettuun, mikä poikkeaa toisinaan aika paljonkin.
Tyhjän saa pyytämättäkin
musamies
13.12.2007 17:28:12
Kuinka alas täytyy mennä eli toisin päin asetettuna minkälaista musaa soitat? Harvassa musiikissa toiston 30Hz tippuminen 25Hz:iin on ratkaisevaa. Joissain kyllä. Ja sitten tulee vielä se todellisuus verrattuna ilmoitettuun, mikä poikkeaa toisinaan aika paljonkin.

Mahdollisimman HIFI saundi on plussaa. Välttämättä maksimaalisen lujaa soiminan ei yhtä tarpeellista. Ainakin pianojuttuja soittaessa tasainen taajuustoisto on hyödyllinen.

Itselle sopivimmat olis yleiskäyttöiset kompaktit laitteet joita voi käyttää eri juttuihin esim. niin, että pienimmillään 1 aktiiviyläkaiutin on kuulutus- tai laulukaiuttimena. Sitten bändikeikkakäyttöön kaksi kaiutinta ja alapää. Järeämpään käyttöön taas aktiiviyläpäät vaikka sidefilleiksi ja isommat yläpäät pääkaiuttimiksi.

Edellinen alapäänkaappini riitti mökänsä puolesta kaikkeen mihin saatoin sitä tarvia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)