Aihe: DR kielet muka hyviä!
1 2 3 4 5
mungiisi
31.10.2007 22:52:27
Niin, no onhan noista DR kestävyydestä ollut ennenkin juttua mutta kyllä minä mielummin soitan paremmalla saundilla riskin uhallakin, käytänhän muutenkin putkivahvistimia... living on the edge! :)

Mikä saa sitten DR:t saundaamaan paremmalta? Tarkoitus ei ole siis provosoida, vaan kysyä ihan asiallinen kysymys.

Mulla ei oo kokemusta DR:n kielistä. Kerran pari on ollut irtokielinä ja sen muistan että ovat helposti napsahdelleet poikki. Yleensä suosin D'addariota, muissa tapauksessa Ernie Ball/GHS. Hyvältä soundaavat kun vaihtaa tarpeeksi usein. Eli ei soittele puoli vuotta vanhoilla kielillä. :-)
Stupid Flanders...
pekurides
31.10.2007 23:10:11

Mikä saa sitten DR:t saundaamaan paremmalta? Tarkoitus ei ole siis provosoida, vaan kysyä ihan asiallinen kysymys.

Mulla ei oo kokemusta DR:n kielistä. Kerran pari on ollut irtokielinä ja sen muistan että ovat helposti napsahdelleet poikki. Yleensä suosin D'addariota, muissa tapauksessa Ernie Ball/GHS. Hyvältä soundaavat kun vaihtaa tarpeeksi usein. Eli ei soittele puoli vuotta vanhoilla kielillä. :-)

Vaikea selittää! niissä tuntuu olevan jotenkin enempi "potkua" ja tonea ja varsinkin demppisaundi on tiukka ja paksu eikä semmoista pörinää ja sirinää kuin joissain.

Niissä käytettään erilaisia valmistus tekniikoita ja tuota hexagon ydinlankaa taisi sama olla myös Elixirissä.. en muista.

Toiseksi ne myös pitävän saundinsa aika pitkään.

Mä olen joskus jopa vaihtanut vanhan DR setin uuden dáddarion tilalle samana päivänä ihan saundin takia:) luulisi tuon kertovan tarpeeksi...
Tunteella päin vittua.
Les Fender
31.10.2007 23:17:03
Eikös DR:t ole näitä käsinpunottuja kieliä?

Ai että joku vakavalla naamalla väittää jonkun punovan kieliä jotka maksavat muutaman euron?

Minkähänlaista toimenpidettä tässä on tarkoitettu....
"Living is easy with eyes closed!"
rytilahti
31.10.2007 23:30:05
D'addariot, Ernie Ballit ja GHS:t tulivat samalta tehtaalta (muistaakseni?)

No ilmankos. Mulla on taas nämä kaikki merkit olleet hengettömiä ja heikkoja. Joskus kun dr:lle on katsonut haastajaa. Mut ei toimi mulla. Olo on kun rattijuopon kyydissä jos noilla joutuu keikalla soittaan. Joillekkin varmasti ihan kelpo tavaraa.
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
ravensoul
31.10.2007 23:31:40 (muokattu 31.10.2007 23:33:01)
Pekurideksellä asiaa. Soundaa vaan niin pirun tasapainoiselta vrt. esim. D'addarioon. Ja tatsi noissa DR:n round core -tyyppisissä on paras mitä on tullu vastaan. Harmi vaan et on tosiaan turhan paljon noita susikappaleita, just laitoin S:ään uuden 10-50 setin kiinni ja D-kielen sointi on syvältä. Elixirit oli muuten hyvät mut ei jumalauta niihin tottunu, niinku luistelis kesänakeilla jäällä..
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
speech
31.10.2007 23:46:09

Monta vuotta olen DR:llä vingutellut ja eipä ole mitään valittamista koskaan ollut. Olen varmaan välttänyt kaikki ne paljon puhutut maanantaikappaleet.
Joees
01.11.2007 00:10:18
Mä oon muutamaan otteeseen tarkotuksella yrittänyt kokeilla DR:n kieliä mutta ei vaan maistu mulle. Susikappaleita ei oo ollut, mutta eivät vaan ole tuntuneet mulle hyvältä.

Ernie Ballit ovat taasen tuntumaltaan mulle melkeimpä parhaimpia, mutta kuluvat kohtuullisen nopeasti. :-/
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
pekurides
01.11.2007 00:15:00

Väkisinkin tulee hiukan etuasteputkivertailut mieleen ..... samalla tavalla löytyy pieniä saundivivahteita myös kielistä ja toiset tykkää enempi toisista!
Tunteella päin vittua.
Sicktoid
01.11.2007 00:59:42
Itse väittäisin, että jos "täydellisyyttä" hakee niin kyllä DR saattaapi olla se juttu. Mitä nyt olen vertaillut D'addarion kanssa, niin ainakin cleanipuoli on huomattavasti nätimpi DR:llä.

Mutta sitten kun puhutaan kunnon hevin soittamisesta reilulla säröllä ja volyymilla, niin saa minusta olla aika perkeleen elitisti että huomaa eroa... Jos itseltä sidottaisi silmät ja tultaisiin satunnaisessa järjestyksessä eteen soittamaan heviriffejä DR:llä ja D'addariolla vuoron perään, niin en takuulla erottaisi niitä toisistaan.

DR:llä on tuo psykologinen etu tässäkin taistossa (kalliimpi=parempi). Myönnän, että ne ovat parempia, mutta itse hoksin sen eron tosiaan vain kliinipuolella... ja soittelen kliinillä... öö... n. 5% ajasta kun kitara kourassa heilun. Itse ainakin aion myös jatkossa suosia D'addariota ja ostaa sen kaksi settiä yhden hinnalla.

Nämä siis minun kokemuksia, MINUN kamoillani. Eri mikit saattavat tuoda jotain puolia noista esille paremmin jnejne...
Liikaa ei ole tarpeeksi.
Joees
01.11.2007 01:11:18
Mutta sitten kun puhutaan kunnon hevin soittamisesta reilulla säröllä ja volyymilla, niin saa minusta olla aika perkeleen elitisti että huomaa eroa... Jos itseltä sidottaisi silmät ja tultaisiin satunnaisessa järjestyksessä eteen soittamaan heviriffejä DR:llä ja D'addariolla vuoron perään, niin en takuulla erottaisi niitä toisistaan.

Ei se kuuntelija varmasti erotakaan, mutta soittaja erottaa kyllä. Ja sehän tässä se juttu onkin, eikö? Kyllä mä uskon eron huomaavani jos tyrkkäät mulle kepakon käteen vaikka D'addarioilla varustettuna ja toisen samanlaisen DR:llä. Tatsissa nimittäin. Esimerkiksi mulle Ernie Ballilla ja DR:llä on tatsissa ero kuin yöllä ja päivällä.
Hello punks!
Sicktoid
01.11.2007 01:21:33 (muokattu 01.11.2007 01:30:29)
Ei se kuuntelija varmasti erotakaan, mutta soittaja erottaa kyllä. Ja sehän tässä se juttu onkin, eikö? Kyllä mä uskon eron huomaavani jos tyrkkäät mulle kepakon käteen vaikka D'addarioilla varustettuna ja toisen samanlaisen DR:llä. Tatsissa nimittäin. Esimerkiksi mulle Ernie Ballilla ja DR:llä on tatsissa ero kuin yöllä ja päivällä.

Pointti tämäkin, mutta riippuu tuokin niin pitkälti sitten siitä että mistä tykkää. En nyt voi mennä vannomaan kun ei ole kitaraa DR:n setillä varustettuna tässä käsillä, mutta kieltämättä on vähän sellainen kuva jäänyt, että niistä saisin vähän paremman "gripin". Mutta tässä puhutaan minusta taas aivan minimaalisista eroista.

Itse olen kumminkin arvioinut omia tarpeitani ja tullut siihen tulokseen, että en rupea maksamaan kielisetistä tuplahintaa asioiden vuoksi, joista on minulle konkreettista hyötyä vain hyvin harvoin omassa musiikissani.

Jos tilanne olisi se, että "viikon päästä studioon", niin voisin olla eri mieltä :)

Tapauskohtaista.

EDIT: Lisätään vielä, että minun luonne muusikkona on muutenkin sellainen että pitää olla jotain radikaalia ja käsinkosketeltavaa, että jaksan kiinnostua yhtään mistään. Pienet vivahde-erot saavat minut lähinnä haukottelemaan. Tämä varmaan on rivien välistä luettavissa jo tuosta yläpuoleltakin, mutta väännetään nyt rautalangasta ettei kukaan loukkaannu näistä minun "totuuksista".
Liikaa ei ole tarpeeksi.
Joees
01.11.2007 01:32:51
Paremmasta gripistä en tiiä, mutta DR:t eivät muhun kovin paljoa kolahtaneet. Ernie Balleista tykkään niin tatsiltaan kuin soinniltaankin. Niitä on tullut käytettyä niin keikoilla kun studioissakin.
Snake Oilit tuntuivat kivalta kun nyt pääsin testaamaan. Soundasivat myös kivalta. Elixirejä pitäs testata. Toivottavasti eivät tunnu samalta kuin DR:t niinku joku vähän vissiin täällä vihjas. Tai ei suoranaisesti, en mä muista.
Hello punks!
Sensonic
01.11.2007 06:29:35 (muokattu 01.11.2007 16:22:00)
Itse ainakin aion myös jatkossa suosia D'addariota ja ostaa sen kaksi settiä yhden hinnalla.

Mä aion nyt ja tulevaisuudessa suosia Optiman "kultakieliä" ja D'Addarioita en laita kitaroihini kirveelläkään, vaikka niitä saisikin kaksi settiä yhden Optiman setin hinnalla. Aikanaan suurimman Satriani/Vai/Gilbert -kuumeen vallassa piti olla Ibanezissa kaikki samat roinat, millä em. herrat soittavat: DiMarzio, D'Addario jne. Sitten kuumeen "laskettua" kokeilin muitakin kielimerkkejä (esim. DR, SIT, Optima, jne.). Huomasin, että muut kielet kestävät huomattavasti paremmin kuin D'Addariot, jotka 3-4 tunnin "woodsheddingin" jälkeen menettävät kirkkautensa (=kuolevat) aivan täydellisesti. Sen jälkeen en ole enää käyttänyt D'Addariota, enkä käytä.

Sääli vaan, että Optima ei tee 7-kielisten kitaroiden kielisettejä. Heitin heitä maililla asiasta, mutta kukaan ei ole vielä vastannut...
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KP3C, Landola F6/Cut Muut vehkeet: ADA MP-1, Digitech GSP-2101 Artist, Rocktron Velocity 300W, Marshall JCM900 4x12", Music Man Mini, jne. jne.
Numb
01.11.2007 06:35:58

Kaipa tämäkin on vähän, että kuka mistäkin tykkää. Itse en tykkää DR:n kielistä. Mutta ovat ne paremmat kuin D'addariot. Ernie Ball:in kieliin olen päätynyt, mutta pitäisi kai testata taas jotakin muuta merkkiä.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Juzzu
01.11.2007 06:46:09
Juuh, se vähän vaihtelee kuka ne on punonut DR:llä, mutta muistaakseni Jack ja aineskin Ken punoo tosin hyvin.

:DD:D:D:

Kyllä mä ainakin pidin DR:stä silloin kun niitä käytin - ja 11mm setillä kauniisti soi blues.
Corto
01.11.2007 08:16:16

Onko näin? Mä vaihdoin vuosi sitten mun Lespaan D'Addarion .010-setin tilalle GHS:n vastaavat Boomersit, ja voisin vaikka vannoa, että vanhat D'Addikset tuntui aina tuoreeltaan paljon karheammilta & jäykemmiltä. GHS:n kielet sen sijaan liukui vasta-asennettunakin nätisti ja otteenvaihto soljui sujuvammin. Soittotatsinikin parani kun ei karheat, punotut alemmat kielet jyystäneet sormia ja aiheuttaneet turhaa kitkaa (D'Addario...).

Oliko se kaikki unen harhaa vaan, korvien välistä dadaa? Vai kai noita erimerkkisiä kielisettejä kuitenkin tehdään samassa tehtaassakin vähän eri asetuksilla sentään? 8|
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
Numb
01.11.2007 08:18:24

Vaikka tulisivatkin, niin ei se tarkoita että ne ovat samanlaisia. Eivätkä olekaan.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
vrajala
01.11.2007 08:37:20
Mun kokemusteni mukaan DR:t ovat hyviä, kunhan vaan vaihtaa katkenneet ja kuolleet kielet uusiin aina tarvittaessa. Eli toisin sanoen eivät maksa vaivaa. Olen kokeillut noita ehkä kerran vuodessa ja aina sama juttu. Se täytyy kyllä sanoa, että tatsi nuissa on kohdallaan. Ja ne myös kuulostavat uusilta pitkään.
Häh?
Jäärä
01.11.2007 10:13:38
Viimeksi kun aattelin kokeilla DR:n settejä, niin mukaan oli eksynyt täysin kuollut A-kieli, seuraavassakin setissä oli joku samanlainen ongelma, en muista mikä. Sen jälkeen olen pysynyt noista erossa. Ja se niiden tuntumakin oli jotenkin jäykempi.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)