Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 531 32 33 34 3563 64 65 66 67
Sahtimies666
26.10.2007 16:54:45
Käytätkö inhale-tekniikka?
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Mohla
26.10.2007 16:57:33

Käytätkö inhale-tekniikka?

Minäkö? En, kuulostaako siltä?

Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Sahtimies666
26.10.2007 20:15:56
Minäkö? En, kuulostaako siltä?

Paikotellen kyllä, noissa matalissa varsinkin.
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Gedanke
31.10.2007 15:08:58
Täällä ketään Toolia kuuntelevaa? Onko Rosetta Stonedin kohdassa 9.42 tehdyssä ''rääkäsyssä'' käytetty jotain efektiä, vai miten sen tuolta saa kuulostamaan?

Tähän on pakko tarttua ja sanoa että tossa kappaleessa maynard käytti megafonia joka itsessään lisää säröä aika paljon.
Terrorwrist300
01.11.2007 13:40:41

Tätä nykyä saan aikaiseksi mielestäni ihan vakuuttavan matalan dödö-örinän, mutta edelleen on ongelmana se keuhkojen liian nopea tyhjentyminen.
En vaan näytä saavan ääneen sitä tarvittavaa säröä ilman tätä tiettyä ilman painetta. Ja tällä ilman paineella keuhkot siis tyhjenee aivan liian nopeasti.
Se örinä jopa kuulostaa hivenen siltä, että se itse ääni ikään kuin hukkuu sen virtaavan liian nopeasti virtaavan ilman alle. Toisin sanoen jos saisin sen ilman virtaamaan sulavasti ja tarpeeksi hillitysti, niin pelkästään se parantaisi örinän laatua huomattavasti.
Minkälaiset "harjoitukset" tähän voisi auttaa?
Exhausted
01.11.2007 14:17:49 (muokattu 01.11.2007 14:17:58)

Tätä nykyä saan aikaiseksi mielestäni ihan vakuuttavan matalan dödö-örinän, mutta edelleen on ongelmana se keuhkojen liian nopea tyhjentyminen.
En vaan näytä saavan ääneen sitä tarvittavaa säröä ilman tätä tiettyä ilman painetta. Ja tällä ilman paineella keuhkot siis tyhjenee aivan liian nopeasti.
Se örinä jopa kuulostaa hivenen siltä, että se itse ääni ikään kuin hukkuu sen virtaavan liian nopeasti virtaavan ilman alle. Toisin sanoen jos saisin sen ilman virtaamaan sulavasti ja tarpeeksi hillitysti, niin pelkästään se parantaisi örinän laatua huomattavasti.

Kai sitä ihan hengittämistäkin voi harjoitella, tälläkin foorumilla on muistaakseni löytynyt ohjeistusta. Peruskunnon ylläpito ja vatsalihasten harjoitus eivät varmasti myöskään ole pahasta. Itsellä on muuten ihan sama ongelma, mutta tässä sitä yritän kehittää koko ajan.
Mohla
01.11.2007 18:53:18

Musta kuulostaa vähän siltä, että laulat liian "vuotavasti". Vaikea neuvoa miten tuota voi harjoitella, mutta periaatteessa idea on se, ettei päästä niin paljon ilmaa äänihuulien läpi.

Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
anssopikasso
08.11.2007 13:30:56
Tuli muuten mieleen että mikäs tuo "Inhale" tekniikka on?

Itsellä on ollut vakaa tarkoitus lähteä nyt nollapöydältä harjoittelemaan Emperorin Ihsahnin ja Behemothin Nergalin rääkymis/örinä tyylejä sekoittavaa mörinää.

Paras keino olisi varmaankin lähteä pikkuhiljaa säröttämään ääntä?

Kurkunpäällähän kyseistä operaatiota ei saane tehdä, eli palleaa käyttää hyväksi?
"Paskaa voi syödä vain niin paljon ennenkuin alkaa oksettamaan." -Maelstorm @ M.Net
Sahtimies666
08.11.2007 14:41:58
^ Lue topikki läpi. Imperiumissa löytyy myös aika hyvä topikki muistaakseni.
Terrorwrist300
09.11.2007 15:30:14

Tuli muuten mieleen että mikäs tuo "Inhale" tekniikka on?

Itsellä on ollut vakaa tarkoitus lähteä nyt nollapöydältä harjoittelemaan Emperorin Ihsahnin ja Behemothin Nergalin rääkymis/örinä tyylejä sekoittavaa mörinää.

Paras keino olisi varmaankin lähteä pikkuhiljaa säröttämään ääntä?

Kurkunpäällähän kyseistä operaatiota ei saane tehdä, eli palleaa käyttää hyväksi?

Perusläpät löytyy myös täältä :

http://fi.wikipedia.org/wiki/Murina
Rääkyjä
09.11.2007 17:43:10
Hei.

olen lopultakin oppinut sellaisen tekniikan joka ei ärsytä kurkkuani yhtään. Pari viikkoa sittten laulelin "rääkymisellä" ihan mitä vain sanoja joita mieleen tuli, rääyin siis 35 minuuttia välillä vettä juoden ja mikään ei sattunut kurkkuun eikä myöskään edellisillä kerroilla. Vähän kitalaen takaosa välillä kuumottaa kun suuni kuivuu aika nopeasti mutta sekin menee vedenjuonnilla ohi.

Nyt kuitenkin tänään ajattelin taas harjoitella ( viimeksi siis pari viikkoa sitten rääyin ) Niin ensimmäisen kerran kurkkuuni sattui ihan oikeasti, tein pienen äänenavauksen, ja vettä join ennen rääyntää mutta en kyllä paljoa juonut täytyy myöntää. Jätin rääkymiset tältä päivältä pois koska säikähdin kun nyt tiedän miltä tuntuu kun kurkkuun sattuu kun rääkyy, kun ei ole ennen kurkkuun sattunut.

Pari päivää on tuntunut kurkussa kuivuutta ja hiukan kurkkukivun tuntuista oloa kun olen ollut pari päivää ulkona vesisateen kastelemana ja lisäksi hiukan pölyisissä olosuhteissa ( sen verran pölyisissä etä kun nenän niistää, niin nenästä tulee Mustaa räkää joka on pölyn värjäämää... )

joten todennäköisesti kurkkuni ja suuni on ärtynyt sääolosuhteista hiukan. oloni oli tänään myös ennen rääyntää Todella väsynyt Enkä yksinkertaisesti jaksanut kunnolla käyttää palleaa ja vatsalihaksia niinku aina ennen olen tehnyt ja homma on toiminut tosi hyvin. Harmillisinta on, että sain tutultani lainaan tosi hyvän mikrofonin ( itselläni ei ole koskaan ollut ) ja ajattelin sen kanssa räplätä ja nauhoittaa ääntäni koneelle ( sainkin yhden pätkän nauhoitettua )

Epäilen pienen flunssan tuloa koska väsyttää aika kovasti ja naamaa polttaa.

Joten kysymykseni kuuluukin, Onko siis mahdollista että Vaikka osaisi hallita rääkymistekniikan Niin kurkku VOI ärtyä jos on flunssan tapaisia oireita?

Vai pitäisikö siis ammattirääkyjänkin/laulajan osata laulaa vaikka olisi kurkku kipeä ennen laulamista esim.Flunssasta? Eli pitäisikö minun osata rääkyä vaikka olisi kuumettakin?

P.S Tämän koko viikon ja viime viikon on NÄRÄSTÄNYT TOSI KOVASTI koska olen litkinyt kahvia vähän liikaa väsymyksen takia.
Sahtimies666
10.11.2007 09:55:40
Ei mua ainakaan paljon huvita lauleskellaa jos on flunssa päällä. Tuppaa vähän sattumaan ja ennen kaikkea kuulostaa uskomattoman paskalta.
tanjuli
10.11.2007 13:27:53
Joten kysymykseni kuuluukin, Onko siis mahdollista että Vaikka osaisi hallita rääkymistekniikan Niin kurkku VOI ärtyä jos on flunssan tapaisia oireita?

On. Jopa todennäköistä. Kaikenlaista musikaalista ääntelyä (laulaminen, rääkyminen, huuto jne.) voi verrata siinä määrin urheiluun (fyysiseen suorittamiseen), että jos keho tappelee kaikin voimin pöpöjä vastaan tai on muuten rasittunut, huippusuoritus jää saavuttamatta ja keho vastaa kivulla. Liika on liikaa.

Vai pitäisikö siis ammattirääkyjänkin/laulajan osata laulaa vaikka olisi kurkku kipeä ennen laulamista esim.Flunssasta? Eli pitäisikö minun osata rääkyä vaikka olisi kuumettakin?

Ei se laulut/rääkymistekniikka periaatteessa mihinkään katoa vaikka olisikin kipeänä. Tilanne on vähän sama kun nyrjähtäneellä nilkalla lähtisi juoksemaan. Onnistuuhan se mutta tekee hemmetin kipeää, eikä varmaan kukaan sitä suosittele (paraneminen viivästyy yms.). Muista, että jos kehosi on instrumenttisi eli olet ns. ääntelijä, kannattaa tarkkailla mikä sen kunto on. Väsymys, sairaus ja stressi eivät ole kovinkaan hyviä tiloja äännellä. Jos sulla on akustinen kitara ja sen koppa menee halki kuivumisen tai kylmän ilman tai muun sellaisen takia, soittaminen ei onnistu samalla kvaliteetilla ennenkuin soitin on korjattu.

Ammattilaulaja/rääkyjä/ääntelehtijä tietää, ettei sairaana kannata laulaa/rääkyä/ääntelehtiä, koska se yleensä viivästyttää paranemista tai jopa pahentaa tilannetta. Harva laulaa/rääkyy/ääntelehtii, ellei ole IHAN PAKKO. Mikäänhän ei loppujen lopuksi ole niin pakollista...

P.S Tämän koko viikon ja viime viikon on NÄRÄSTÄNYT TOSI KOVASTI koska olen litkinyt kahvia vähän liikaa väsymyksen takia.

a) Närästys rasittaa äänihuulia. Kaataisitko kitaran kielille happoa ja olettaisit että se soi yhtä hyvin?
b) Väsyneenä keho ei toimi niin tarkasti kuin virkeänä, ensimmäisenä kärsii hienomotoriikka. Ääntely on lähes kokonaan hienomotoriikkaa. Lähtisitkö trapetsitaiteilemaan ilman turvaverkkoa väsyneenä?

Kun kroppa ilmoittelee sairauden tai väsymyksen merkkejä, se on merkki siitä että nyt kannattaa huilata hetki. Vaikka laulaminen/rääkyminen/ääntelehtiminen ei sinänsä (oikein tehtynä) rasita, se on kuitenkin lihastyötä.

Lepoa vaan, kyllä se taas siitä.
[i hear voices but at least they're on tune]
AngusYoung
10.11.2007 21:18:45
Miten saa semmosen Blackie Lawless tyylisen äänen?
Weg
12.11.2007 00:31:02
Nyt kun olen löytänyt sen kohdan kitalaessa missä kohti ääni jotenki rupeaa hieman säröttymään tai sellasta rutinaa kuulumaan iii vokaalilla niin mitä pitää yrittää tehdä?
Tähän pitäisi kai kirjoittaa jotain hienoa ja muiden mielestä hauskaa. Koska en keksi mitään, jätän tämän kohdan tyhjäksi.
rmbi
20.11.2007 20:51:44

Rääkymistä ja huutamista on nyt tultu harjoiteltua vuoden päivät + vähän päälle, ja tällaista jälkeä lähtee: http://ville.eerieseptember.net/MOD … 666-Masters_-_Herramme%20Goatse.ogg

Kommentteja?

Noinkin pitkän nuotin "huutaminen" ei mua rasita sen kummemmin, sitten kun mennään yli neljänkymmenen sekunnin jatkuviin ääniin, joutuu oikeasti puristamaan. Rääkymiseni ja örinäni ovat vain hieman puheääntäni voimakkaampia. Hengityksen ja ilmankäytön hallitseminen on kaiken a ja å. Moni rasittaa itseänsä painamalla ilmaa liian nopeasti läpi, joka johtaa vain todennäköisesti hengästymiseen ja äänen rasittumiseen pitkään harrastettuna. Mulla on sen verran pohjaa tälle tekniikalle että opettelin ensin kunnolla hallitsemaan hengitykseni hyvin ja vasta sitten keskityin äänen muodostamiseen.
Outkast
21.11.2007 21:47:14
Erittäin hyvä keskustelu. On sinänsä hienoa, että suhteellisen UG -jutusta voi repiä näin paljon tieteiskirjallisyytta ja mielenkiintoisia analyysejä. Itselläni lähestymistapa on ollut aina enemmän thrash till' death, eli itse en ole koskaan tekniikoita harjoitellut. On tietysti aika edgeä sanoa näin, mutta kyllä se on niin että tämä homma on kutsumus. Siihen joko on tai ei. Ääni on kuitenkin sellainen juttu, että esim. meikäläisellä on ihan OK puhdas ääni ja hyvä sävelkorva, mutta ääniala on todella kapea, no paskaakos sille voi. Kun taas mennään murinaan niin menee korkeat, matalat ja slayer falsetit (hell yeah!). Sitä annetaan jokaiselle jotain ja sillä mennään sitten eteenpäin.

Mutta viimeinen virhe minkä voi tehdä on löysäillä. Silloin kun tehdään soundcheck vedetään niin että kanava välkkyy punaisena ja livenä sitten kun on se 30min niin moshataan niin maanperkeleesti ja räitään mikkiin niin että heikottaa keikan jälkeen. Se on se asenne joka ratkaisee.
Doublebassjazz.
_molli_
23.11.2007 22:44:36
http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=281918

Käykääpä toi tsekaamassa! Siinä olisi sitä ''rääkymistä''
Tuli aika yllättäen löydettyä tuollainen tekniikka, jolla ei kurkku kovinkaan helposti tule kipeäksi.
Varmaankin tärkeää olisi sellainen yleinen ''vahvuus'' äänielimissä, eli laulamalla runsaasti ennen itse örisemisen aloittamista.
Mohla
25.11.2007 13:31:20

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=281918

Käykääpä toi tsekaamassa! Siinä olisi sitä ''rääkymistä''
Tuli aika yllättäen löydettyä tuollainen tekniikka, jolla ei kurkku kovinkaan helposti tule kipeäksi.
Varmaankin tärkeää olisi sellainen yleinen ''vahvuus'' äänielimissä, eli laulamalla runsaasti ennen itse örisemisen aloittamista.

Sitä kutsutaan äänenavaamiseksi. Suosittelen! ;)
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McChar
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)