darkus 30.10.2007 21:32:31 | |
---|
Eli ostin tollasen valmiskaulan mun stratoon (DR. Parts) jossa on vaahteraotelauta. Siinä on jo satula ja nauhat kiinni, ja haluaisin lakata sen kiiltävällä lakalla. Kysymys kuuluukin, pitääkö minun ottaa satula ja nauhat pois ennen lakkausta, vai voinko suojata teipillä? Ja saako spraylakkaa kiillotettua sillein kunnolla kiiltäväksi, ja millähän aineella, kun tähän asti käyttämieni autovahojen tulokset ovat olleet sameat. Jee jee kuuskytsenttii! |
T.Urmio 30.10.2007 22:34:52 | |
---|
En ole koskaan läpivaahteraista kaulaa lakannut, mutta muistan kuulleeni jostain, että lakataan nauhoineen kaikkineen ja sitten varovasti ja taitavasti rapsitaan turha lakka nauhoista pois. Eikä kai liene ylettöman vaivalloista niitä nauhoja suojatakaan. Kiiltoa saa sellaisilla kiilloitustahnoilla. Saa autotrvikeliikkeistä. No ei se mun vika oo |
Les Fender 30.10.2007 22:43:48 | |
---|
Kumpaakin tapaa käytetään. Tuos juuri näin kun '72 jenkki teleen vaihdettiin -lakattu oli nauhojen ja satulan kanssa. Itse vaihdoin 90-luvun Japanian teleen - nauhat ja satula oli laitettu lakkauksen jälkeen. Arvatkaa kumpien vaihtajalla oli mukavampi savotta;) "Living is easy with eyes closed!" |
Joees 31.10.2007 00:24:57 | |
---|
Kumpaakin tapaa käytetään. Tuos juuri näin kun '72 jenkki teleen vaihdettiin -lakattu oli nauhojen ja satulan kanssa. Itse vaihdoin 90-luvun Japanian teleen - nauhat ja satula oli laitettu lakkauksen jälkeen. Arvatkaa kumpien vaihtajalla oli mukavampi savotta;) Ah, ihanaa korjauslakkailua. En ole itse moista tehnyt, mutta se ei tunnu ajatuksena liian kivalta. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
Little Savage 31.10.2007 01:24:59 | |
---|
Tehtaan tekeleeseen oli pakko vaihtaa ja laittaa nauhat lakan jälkeen kun entistä pintakäsittelyä ei viittiny alkaa poistaa. Olis menny kaula pilalle ainoasta hyvästä kitarasta. Otelaudan reunassa on nyt likaraita muistuttumassa siitä kuin nauhojen päät tarvitsi hioa. Ei se mua paljoa haittaa, tuopahan relic-arvoa kitaralle. Omassa tekeleessäni kokeilin laittaa lakan nauhojen jälkeen ja huomasin kuinka työlästä se lakkapinnan puunaaminen oli kaikkine välihiontoineen. Näiden kokemusten perusteella mun into vaahtera otelautasiin kitaroihin on laskenut. Aukaisempa sepalukseni. EI ! jätetään se huomiseen. |
Joees 31.10.2007 01:44:47 | |
---|
Tehtaan tekeleeseen oli pakko vaihtaa ja laittaa nauhat lakan jälkeen kun entistä pintakäsittelyä ei viittiny alkaa poistaa. Olis menny kaula pilalle ainoasta hyvästä kitarasta. Otelaudan reunassa on nyt likaraita muistuttumassa siitä kuin nauhojen päät tarvitsi hioa. Ei se mua paljoa haittaa, tuopahan relic-arvoa kitaralle. Omassa tekeleessäni kokeilin laittaa lakan nauhojen jälkeen ja huomasin kuinka työlästä se lakkapinnan puunaaminen oli kaikkine välihiontoineen. Näiden kokemusten perusteella mun into vaahtera otelautasiin kitaroihin on laskenut. Ei varmasti juu mukavin puu huoltamisen/tekemisen kannalta otelaudoissa. Mutta tatsiltaan hyvin lakattu moinen on kyllä mun suosikkeja. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
Tuota HB-stratoa tuunaillessani (lakkasin koko kitaran yli sävytetyllä 2-komponentti autolakalla) suojasin nauhat sähköteipillä. En tiedä miten oikeaoppista, mutta toimi. Painoin siis teipinsuikaleen nauhan päälle tiukasti reunoihin asti kiinni ja sen jälkeen leikkasin ylimääräisen teipin pois askarteluveitsellä nauhan reunaa pitkin. Laittamalla teipin sopivasti sai yhdellä teipinpätkällä kaksi nauhaa peittoon. Koko operaatioon meni ehkä 20 minuuttia, eikä ollut kauhean vaikeaa. Oli muuten kaula ainakin minun silmääni hiton komean näköinen kun oli mustat nauhat vaahteraotelaudassa, harmi ettei sellaisia kai kovin helposti pysty tekemään niin että väri kestää. Oli oikein sääli nyppiä teipit pois lakkauksen jälkeen. Homma toiminee myös maalarinteipillä, mutta sähköteippi on mukavan venyvää eikä ainakaan käyttämäni lakan (melko ärjyyn) ohenteeseen liuennut. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Kefiiri 31.10.2007 07:53:17 | |
---|
Semmoisenkin kikan jostain luin, että suojataan otelauta maalarinteipillä niin, että vain nauhat jäävät näkyviin. Sitten laitetaan vahaa nauhoihin. Poistetaan teipit ja lakataan otelauta. Vahatuista nauhoista lakka sitten irtoaa helposti. En ole kokeillut, mutta vaikutti kekseliäältä. |
jarmos 31.10.2007 14:20:05 | |
---|
Semmoisenkin kikan jostain luin, että suojataan otelauta maalarinteipillä niin, että vain nauhat jäävät näkyviin. Sitten laitetaan vahaa nauhoihin. Poistetaan teipit ja lakataan otelauta. Vahatuista nauhoista lakka sitten irtoaa helposti. En ole kokeillut, mutta vaikutti kekseliäältä. Onhan tuokin varmaan ok, mut leikkelee maalarinteipistä nauhanlevyisiä liuskoja ja laittaa nauhojen päälle, just tein niin, on ihan kätevää, ei tartte raaputella nauhoja kovastikkaan. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
Jymi 31.10.2007 16:08:27 (muokattu 31.10.2007 16:09:02) | |
---|
Kun tuota viimeistä stratoani tein, niin ratkaisin ongelman siten, että lakkasin kaulan ilman nauhoja. Sitten loppuhionta ja kiillotus _vain_ otelaudalle. Sen jälkeen nauhat kiinni ja päät viilalla melkein tasalle. Lopuksi kaulan loppuhionta ja kiillotus muilta osin. Nyt loppuhionnan aikana nauhan päät menivät laidaltakin tasan eikä kaulassa ollut naarmuja kun loppuhionta ja kiillotus tuli muilta osin vasta tässä vaiheessa. Nauhojen siivoamiseltakin säästyi. |
darkus 31.10.2007 20:12:33 (muokattu 01.11.2007 16:51:09) | |
---|
Mutta en ajatellut lähteä repimään noita nauhoja tuosta irti, on ne siinä kuitenkin nätimmin mitä laittaisin uudet, vai voiko samat nauhat laittaa takaisin paikalleen? Jee jee kuuskytsenttii! |
Kefiiri 31.10.2007 21:30:41 | |
---|
Mutta en ajatellut lähteä repimään noita nauhoja tuosta irti, on ne siinä kuitenkin mätimmin mitä laittaisin uudet, vai voiko samat nauhat laittaa takaisin paikalleen? Juu ei kannata ruveta nauhoja irti nyhtämään. Nauhojen teippaaminen on vissiin aika nopea ja toimiva ratkaisu. Itse olen hionut lakan pois nauhoista jälkeenpäin, ei tullut pulmia siinäkään. |
fox 31.10.2007 23:20:05 | |
---|
Kumpaakin tapaa käytetään. Tuos juuri näin kun '72 jenkki teleen vaihdettiin -lakattu oli nauhojen ja satulan kanssa. Itse vaihdoin 90-luvun Japanian teleen - nauhat ja satula oli laitettu lakkauksen jälkeen. Arvatkaa kumpien vaihtajalla oli mukavampi savotta;) Näin juur, ei se mitenkään mahdoton savotta oo niistä nauhoistakaan sitä lakkaa poistella.. Toinen juttu sitten on, että noissa "wanhemmissa" vaahteralauta- vintage-fenkuissa ne nauhat on alunperin laitettu sivusta, ei lyömällä päältä, jolloin normaalisti ylöspäin poistamalla saattaa otelauta lohjeta pahastikin. Ihan tarkkaa vuosilukua en nyt muista, milloin Fender siirty "normaaliin" käytäntöön nauhojen laitossa.. joten jos haluaa varman päälle pelata vanhemman Fenkun kanssa ja nauhat on vielä likimain kunnolliset, lienee parempi antaa nauhojen olla sinällään. Satulan poistaminen sen sijaan ei niin kovin suuri juttu ole, että sen voi siitä irti kopauttaa. |
darkus 01.11.2007 16:48:26 | |
---|
Jee jee kuuskytsenttii! |