Heart Of Steel 28.01.2004 20:28:45 | |
---|
"Nobody tells a Man how to play." |
Fortune 28.01.2004 20:32:14 | |
---|
En tiedä toimivuudesta, mutta tuo mainoshan on ollut kitaralehdissä iät ja ajat. Jotenkin semmoinen ostos-tv fiilis tuosta tulee :) Periaatteessahan tuommoinen voisi johonkin pisteeseen asti toimia, riippuen toki ihmisen lähtökohdista. Intervallintunnistusharjoituksia jne. tekemällä tottakai pystyy parantamaan sävelkorvaansa, mutta kyllähän tuossa luvataan vähän kuuta taivaalta, ihan ameriikanmalliin: "You'll play by ear, improvise, and write music like a pro!" ;) "Look behind you, a three-necked guitar!" |
booster 28.01.2004 21:05:36 | |
---|
"You'll play by ear, improvise, and write music like a pro!" Heh. Mitähän tuolla 'ammattilaisella' tarkoitetaan'? Olihan Sepi Kumpulainenkin musiikin ammattilainen, ja kyllä varmaan kurssilla saadaan onnettomampikin tapaus soittamaan ja kirjoittamaan musiikkia kuin hän. ;) |
Heart Of Steel 28.01.2004 21:35:29 | |
---|
Jotenkin semmoinen ostos-tv fiilis tuosta tulee :) Kieltämättä haiskahtaa Kostox-kanava(tm)-touhulta. Mutta jos joku on kyseisiin lätysköihin tutustunut olis kiva kuulla kommentit. "Nobody tells a Man how to play." |
Teijo K. 28.01.2004 22:32:43 | |
---|
Mikään ei minusta olisi hirveämpää kuin omata tuollainen täydellinen sävelkorva. Yhdellä puolitutulla oli, (hää on kuollut) Ja hää kärsi siitä koko ajan. Ei pystynyt kuuntelemaan bändien keikkoja, jos yhdelläkin kitaristilla oli soitin epiksessä, ja tosiasiahan on, että suurimmalla osalla bändeistä, se kitaroiden vireys ei keikoilla ole ihan ihan täysin oikea. Saatikka se, että eihän kitaraa ihan oikein saa viritettyä ollenkaan. Long = progressive.
-Aerodactev. |
Heart Of Steel 28.01.2004 22:43:52 | |
---|
Mutta sittenhän sitä voisi itse soittaa täydellisessä vireessä ja naureskella kaikille muille, jotka ovatkin ihan huonoja kun epävireessä soittavat. "Nobody tells a Man how to play." |
Mutta sittenhän sitä voisi itse soittaa täydellisessä vireessä ja naureskella kaikille muille, jotka ovatkin ihan huonoja kun epävireessä soittavat. Jep, mutta jos epävireinen soitto aiheuttaa pahaa oloa, se aika tehokkaasti estää musiikillisen toiminnan bändikontekstissa. Long = progressive.
-Aerodactev. |
jannu 29.01.2004 00:04:39 | |
---|
Jep, mutta jos epävireinen soitto aiheuttaa pahaa oloa, se aika tehokkaasti estää musiikillisen toiminnan bändikontekstissa. Haa! Uusia kidutusmuotoja USA:n armeijalle... Pakkosyötetään kaikille sotavangeille Perfect Pitch aivolohkoon ja sitten soitetaan vuoroissa epävireisillä soittimilla. Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
----------------
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Karlsson 29.01.2004 08:14:24 | |
---|
Joo, se voi olla kamalaa tuo absoluuttinen sävelkorva. Enkä tiedä sen hyödyllisyydestä loppupeleissä, ainakaan populäärimusiikin puolella. Hyvinhän täysinkin sävelkorvattomat biisejä nikkaroivat. Puukorvaienkin huomaa helposti milloin nuotti on väärin , mutta tuommoinen perfectpichin omaava kuulee miksi se on väärin. Olisihan se kamalaa jos ei voisi hermoja menettämättä kuunnella epävireistä soitantaa. Jossain musiikillisissa yhteyksissä epävireisyys kuuluu asiaan. Esim. "the Rumblen" bassoriffi, vanhemmat Jamaicalaiset levytykset, joissa komppikitaraa ei ole viritetty viimeksi kuin tehtaalla jne.. Ja mitenkäs tuommoisen korvaan suhtautuu esim. intialainen musiikki, jossa on paljon mikrointervalleja (eli länsimaiseen harmoniaan suhteutettuna rakenteellista epävireyttä)? Ja kevennykseksi tähän muistelot kovan luokan pianonvirittäjien muodostamasta bändistä, jossa vire taisi olla ainut oikealla paikallaan oleva asia... "Hatala, hatala, hatala hey,
Play my sitar every day!"
- Dr. Bombay |
Lennu 29.01.2004 08:17:15 | |
---|
En tiiä, mutta se sama äijä on kekkuloinut siinä mainoksessa sen kitaran kanssa ainakin kakskyt vuotta. |
Locrian 29.01.2004 10:28:05 (muokattu 29.01.2004 10:40:36) | |
---|
Joo poparissa meillä oli Musiikin Historia-Klassinen kurssilla (plääääähhhh) yks kaveri joka ei voinut seurata partituuria kun se oli väärässä sävellajissa.Meinas kuulemma laatta lentää ja taju lähteä.Tai sitten se oli pelimies ja pääs tollasta veruketta käyttämällä sluibaamaan sen biisin osalta. Mitä tulee tohon absoluuttisen sävelkorvan "oppimiseen" niin oon kyllä itsekin päässyt ihan hyvään tulokseen soittamalla mielessäni vaikkapa a-mollin ja sitten laulamalla sen a:n.Miksikö uskon että homma toimii universaalisti?Kaverini soittelee yleensä puol sävelaskelta alavireessä.Ja yllätys yllätys; sen a oli ekalla yrittämällä puol sävelaskelta pielessä.Ihan oikeesti. EDIT:siis gis meni kohalleen mut a ois vaatinut ais:in kontemplointia.Tästä tulee väistämättä mieleen se, kuinka tärkeää on tajuta mitä ääniä soittaa vaikka olisi missä vireessä. I hate eatin' vegetables...
Can't swallow the wheelchair... |
Fortune 29.01.2004 10:47:48 | |
---|
Eihän väärän sävellajin pitäisi mitään ongelmia aiheuttaa absoluuttisen sävelkorvan suhteen, jollei ole todella fiksoitunut tietyn kappaleen tietyssä sävellajissa soittamiseen? Luulisi, että pääasia on oikea nuottien keskinäinen suhde? Korjatkaa, jos olen väärässä. Kyllä minun elämääni helpottaisi, jollei absoluuttinen, niin enemmän treenattu sävelkorva, ja huomattavasti helpottaisikin. Helppoahan se olisi plokata uusia biisejä levyltä soitettavaksi, kun kuulisi (ja pikemminkin näkisi) jokaisen soinnun ja melodioiden lähtösävelet ja intervallit ihan heti. Eihän siinä menisi kuin pari kuuntelua, niin biisi olisi lapuilla, jos nyt normirokista on kysymys. Treenaamallahan tuon saisi tästä nykyisestä "puukorva"-asetuksesta paremmaksi, mutta laiskalle sopisi jonkinsorttinen syntymälahjakin :) Ja pystyisi soittamaan mitä vain, mitä on kuullut; kadehtien katsoin työpaikallani erästä asperger-lasta, jolla on absoluuttinen sävelkorva, pianon äärestä tuli ihan radiotyyliin hittikimaraa, kun joku vain keksi heittää kappaleen nimen. Tuollaisessa tapauksessa se on tietenkin vielä hienompaa, koska hänellä muutenkin on todella harvoja asioita, joissa voi olla oikeasti hyvä. Jos saisi ottaa parhaat puolet ko. lahjasta, niin tänne heti :) "Look behind you, a three-necked guitar!" |
Locrian 29.01.2004 10:59:42 | |
---|
Niin ilmeisesti tätä solfa mestaria rassasi juuri se, että biisi oli nauhalla c ja partituurissa e.Esimerkiksi.Sitten kun sitä partituuria pitää "kuunnella" samalla kun kuuntelee nauhalta eri sävellajissa menevää huttua, homma menee inhottavaksi.Näin tämä kyseinen kaveri asiansa selitti.Uskon ettei puhunut paskaa.Varsinkin kun kunnianarvoisa lehtori komppaili ja nyökytteli ja valitteli sitä, ettei löytänyt oikeanlaista partituuria. I hate eatin' vegetables...
Fortune 29.01.2004 11:00:57 | |
---|
Niin ilmeisesti tätä solfa mestaria rassasi juuri se, että biisi oli nauhalla c ja partituurissa e.Esimerkiksi.Sitten kun sitä partituuria pitää "kuunnella" samalla kun kuuntelee nauhalta eri sävellajissa menevää huttua, homma menee inhottavaksi.Näin tämä kyseinen kaveri asiansa selitti.Uskon ettei puhunut paskaa.Varsinkin kun kunnianarvoisa lehtori komppaili ja nyökytteli ja valitteli sitä, ettei löytänyt oikeanlaista partituuria. No tuon kyllä uskon, vähän niinkuin pitäisi seurata väärästä kirjasta luentotekstiä :) "Look behind you, a three-necked guitar!" |
kid ego 29.01.2004 11:07:00 | |
---|
Absoluuttisesta sävelkorvasta on haittaakin. Mä kuuntelen/soitan musiikkia koko ajan kun siihen on mahdollisuus. Landella ollessamme mä huomasin mutsini systerin selvästi kärsivän siitä, että mä kuuntelin musaa koko ajan (ja mä kuuntelen vain hyvää musaa). Se on musiikin ammattilainen ja sanoi, ettei pysty kuuntelemaan musiikkia koska alkaa alitajuntaisesti tekemään päässään transkriptioita ja sitä kyrsi kun koko ajan silmissä vilisivät soinnut, skaalat, sävellajit ja kvinttikäännökset. Ikävää. Mutta onneksi mulla on niin huono sävelkorva, ettei tuollainen haittaa. Imuroi Tästä Niko-Boogie (14,7 Mt) |
Locrian 29.01.2004 11:12:58 | |
---|
No tuon kyllä uskon, vähän niinkuin pitäisi seurata väärästä kirjasta luentotekstiä :) Mä oon ollu parilla sellasella luennolla missä tekstit ja materiaalit on ollu ok, mut luennoitsija on vedellyt omiaan.Pitäskö lopettaa sienet. I hate eatin' vegetables...
Karlsson 29.01.2004 11:19:20 | |
---|
Mä oon ollu parilla sellasella luennolla missä tekstit ja materiaalit on ollu ok, mut luennoitsija on vedellyt omiaan.Pitäskö lopettaa sienet. Päinvastoin. Lisää niitä. "Hatala, hatala, hatala hey,
Play my sitar every day!"
- Dr. Bombay |
Exhausted 29.01.2004 11:53:44 | |
---|
mulla on absoluuttinen sävelkorva ja se tosiaan EI ole kamalaa missään nimessä. päinvastoin, on hienoa kun voi aina suoraan soittaa minkätahansa (vaikka telkkarimainoksen) mukana eikä tarvi tabulatuureja/nuotteja ettiskellä. en tiedä miten tuo taito on syntynyt, mutta pianoa olen soittanut nelivuotiaasta, ja vaihdoin kitaraan yksitoistavuotiaana ja joskus yläasteikäisenä selvittelin biisejä korvakuulolta...se on tavallaan kieli jota on oppinut puhumaan. en ymmärrä miten se on mahdollista. on se kiva pistää kaverit huuli pyöreeksi kun pyytää soittamaan jonkun sävelen pianosta ja pystyy sanomaan mikä se on (näkemättä). |
Pluto 29.01.2004 12:38:29 | |
---|
Mä tilasin tollasen. Ennen mun housujen vyötärönkoko oli 48, nykyään olen siroa ja seksikästä mallia 34. Eli pudotus oli tosi selkeä. Itse asiassa mä tunsin sen jo ensimmäisellä kerralla kun käytin tota tuotetta, ja kaikki mun kaveritkin kehuivat miten seksikkäältä mä näytän. Nyt kaikki mun tuntemani ihmisetkin käyttää sitä. Mun kuppikoko on muuten kasvanut Beestä Deehen samalla! Eiks oo fantsua! Sori on iiiso väsy nyt.... Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. |
Aerodactev 29.01.2004 14:01:25 | |
---|
Kyllä sävelkorvan kehityksestä on myös positiivista hyötyä - kavereiden kanssa suuri hupi on tunnistaa jostain taustalla soivasta biisistä C Am F G, Am F C G tai Em C D |