Aihe: Straton E-kieli "pörisee"
1
Umas
31.10.2007 00:29:48

Eli itseltäni löytyy Squierin Standard Strato ja olen tyystin kyllästynyt tuon alemman e-kielen kiukutteluun. Kieli siis "pörisee" eli pitää tuollaista todella omituista pärinää ja värinää mikä kuuluu ikävänä piereskelynä soitossa. Olen koittanyt säätää vähän kaikkea aina tallan korkeudesta ja intonaatiosta kaularautaan ja vaihtanut kielisetin, mikään ei auttanut. Missä mahtaisi olla vika?

EDIT: Ennen kun joku sitä linkittää, olen siis tutustunut jo tähän "FAQ Kitaran säätämisestä"-osioon, ei löytynyt apua (tähän kyseiseen pulmaan).

Kuuluko ääni vapaana vai kaulalta?
Onko kaula kiero? suora?

Mulla oli aikoinaan ekassa kitarassa rakenne virhe, kaula oli notkolla väärään suuntaa, ei auttanut säätäminen. Meni sitten kauppaan takaisin.
Stoner to the boner
peteihis
31.10.2007 01:48:38 (muokattu 31.10.2007 01:52:47)
No tekis mieli sanoa, että tuo tänne, niin mä katon.

Kaula tosiaan saattaa olla "potkurilla" sen verran, että toiselta reunalta rämisee. Saattaa olla myös, että joku nauha on noussut ylös sen verran että häiritsee. Tai sitten ehkä satulan ura on jotenkin epämuotoinen. (Olen jopa itse aiheuttanut näitä satulauraongelmia, joissa kieli tiettyyn suuntaan, tietyllä voimakkuudella näpätessä päästää jonkun ihme pärähdyksen vaikka muuten soi ihan hyvin.)

Viim. main. tapauksessa auttaa satulauran viilaus (jos on vielä varaa) tai sitten satulan uusiminen, jos ei ole.

Tai olisiko kitaran tallassa jotain, mikä resonoi tai kitarassa muuten jotain sellasta irti, mikä kuuluu mikrofonissa?
Beelsebub
31.10.2007 12:24:26
Tai olisiko kitaran tallassa jotain, mikä resonoi tai kitarassa muuten jotain sellasta irti, mikä kuuluu mikrofonissa?

Mikä noissa yleensä resonoi jos resonoi? Omassa Tokain LP kopiossa kuuluu ihmeellistä metallista ääntä soitettaessa kolmea ohuinta kieltä. Satulapuoli on ainakin kunnossa ja ainoa mikä tässä tulee mieleen on että talla resonoi. haitta ei ole mitenkään merkittävä, vahvistimelle asti se ei välity eikä vaikuta edes merkittävästi sustainiin, mutta ärsyttäähän tuollainen kun ei saa ongelmaa paikallistettua.
Juniper
01.11.2007 13:53:51 (muokattu 01.11.2007 13:57:03)
Mikkien (erityisesti kaula ja keskimikin) laskeminen alaspäin auttaa useinmiten kielen omituiseen käyttäytymiseen. Kyseessä voi olla myös joku resonanssi virittimistä tallasta tms.
kloppis
03.11.2007 22:27:50
Mulla on muuten Anfinity Telen kanssa täysin sama ongelma ollut kitaran alusta saakka. Kitara ostettiin musiikkiliikkeestä ja se otettiin suoraan hyllystä. En ole ainakaan löytänyt vikaa kun ei viitti alkaa säätääkkään, kun ensimmäinen kitara.

Tossa muuten linkki ongelmaan:

http://youtube.com/watch?v=zOr68yNGgBA
Umas
05.11.2007 00:33:16 (muokattu 05.11.2007 00:35:24)

Mulla on muuten Anfinity Telen kanssa täysin sama ongelma ollut kitaran alusta saakka. Kitara ostettiin musiikkiliikkeestä ja se otettiin suoraan hyllystä. En ole ainakaan löytänyt vikaa kun ei viitti alkaa säätääkkään, kun ensimmäinen kitara.

Tossa muuten linkki ongelmaan:

http://youtube.com/watch?v=zOr68yNGgBA

Liian kova plektra käsi? =D

...kyl ensiksi kato onko se vireessä, sitten nosta kieltä.
Kyl se kuullostaa siltä että ottaa johonki kiinni.
Ja katso että kaula on suorassa.
Stoner to the boner
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)