Aihe: Jazzmasterin mikit Jagmasteriin..
1
töissätäällävaan
30.10.2007 09:23:02
Kyllä,olen päättänyt vaihtaa ne Squierin mikit ,koska kirkkaita ja kuulaita sointeja haen takaa..Nyt kysysisin teiltä viisaamilta ,kun en ole varma asiasta: Tuleeko mikkien kiinnitys straton tavalla pleksiin kiinni,ts. "yhtenäisenä pakettina" vai ovatko Jazzmasterin mikit kiinni rungossa. Kitaraan muuten olen erittäin tyytyväinen,vaihdettuani Graptechin satulan,tallapalat,Gotohin lukkovirittimet ja lisäämällä kammen jousten lukumäärän viiteen.
Päiväuniosastolla näen unia Bass VI :stä tai hullusta Jagmasterbaritonista 30 tuuman skaalalla..
Jungleman
30.10.2007 09:40:14
Kiinni rungossa, neljällä ruuvilla.

Bass VI on kiva, vaatii kylläkin melkoisesti totuttelua. Hieno instrumentti, kunhan sen hallitsee...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
töissätäällävaan
30.10.2007 15:11:20
Kiitos tiedosta!. Tartun projektiini päättäväisyydellä.

Tosiaan,ehkä tuo 6-kielinen Bass VI on ihan saavuttamattomissa minun palkallani
mutta niinhän ne unelmien kuuluu ollakin.On tullut vain liikaa kuunneltua Lone Justicen I found love-biisiä.Siitähän tämä hulluuteni alkoi.
Muita samantyylisiä kitaroita, Burns Barracuda, Danelectro Longhorn,Schecter Hellcat IV ?
Jungleman
30.10.2007 15:25:20
Kiitos tiedosta!. Tartun projektiini päättäväisyydellä.

Tosiaan,ehkä tuo 6-kielinen Bass VI on ihan saavuttamattomissa minun palkallani
mutta niinhän ne unelmien kuuluu ollakin.On tullut vain liikaa kuunneltua Lone Justicen I found love-biisiä.Siitähän tämä hulluuteni alkoi.
Muita samantyylisiä kitaroita, Burns Barracuda, Danelectro Longhorn,Schecter Hellcat IV ?

Harvassa ovat. Fenderin Jaguar Baritone -mallit ovat aika kaukana aidosta asiasta, Longhornissa on lähes yhtä pitkä skaala mutta täysin erilainen soundi - enkä tiedä, onko sitä mahdollista virittää E-vireeseen. Selvinnee muutaman päivän sisällä, kunhan saan bändini basistilta käytetyn Bass VI -kielisetin ja koitan iskeä sen kiinni tuohon upouuteen kullanväriseen Longhorniini joka tuossa vieressä kimaltelee ;-)

Pikku vinkkinä, Jazzmasterin mikkien korkeuden säätö ei onnistu kiinnitysruuveilla. Niillä mikki lähinnä pultataan runkoon kiinni. Mikkien alle kannatta sulloa joustavaa mutta jämäkkää materiaalia - vanhaa hiirimattoa esimerkiksi. Kaulamikin alle aluksi yksi kerros, tallamikin alle kaksi - kolme, riippuen kaulan kallistuskulmasta. Kiinnitysruuveilla voi sitten hienosäätää korkeutta hiirimaton jouston verran. Toimii.
Romantikkoitkijät #1
Artist
30.10.2007 15:30:27 (muokattu 30.10.2007 15:31:31)
Longhornissa on lähes yhtä pitkä skaala mutta täysin erilainen soundi - enkä tiedä, onko sitä mahdollista virittää E-vireeseen.

Tuo riippuu vähän, Danolla on myös ns. six-string bass longhorneja, joissa muistaakseni isommat virittimet ja erilainen talla, ne ovat vireeltään just E-E. Baritonilonghornin kanssa voi joutua hieman modauksia tekemään, mutta luulisi, että 30-skaalaisena se olisi periaatteessa mahdollista? Raportoihan miten onnistuu, itselläni on (ikuisuusprojektina) hakusessa myös oktaavia alaspäin viritettävä 6-kielinen.

Jerry Jonesilla on myös tuollainen E-E longhorni.

Hmm. Vai olikohan se Danon 6-string bass sittenkään muodoltaan longhorn?

E: Gretschin Electromatic Baritone Jet on myös oktaavin alavireessä.
"Yeah, Funhouse boy will steal your heart away"
Jungleman
30.10.2007 16:26:07
Tuo riippuu vähän, Danolla on myös ns. six-string bass longhorneja, joissa muistaakseni isommat virittimet ja erilainen talla, ne ovat vireeltään just E-E. Baritonilonghornin kanssa voi joutua hieman modauksia tekemään, mutta luulisi, että 30-skaalaisena se olisi periaatteessa mahdollista? Raportoihan miten onnistuu, itselläni on (ikuisuusprojektina) hakusessa myös oktaavia alaspäin viritettävä 6-kielinen.

Jerry Jonesilla on myös tuollainen E-E longhorni.

Hmm. Vai olikohan se Danon 6-string bass sittenkään muodoltaan longhorn?

E: Gretschin Electromatic Baritone Jet on myös oktaavin alavireessä.

Longhornin skaala on ilmeisesti 29", tuuman vähemmän kuin Bass VI -skaala. Tsekkaan asian kunhan käyn bassVI-istiystäväni luona vertailemalla noita rinnakkain. Oletan ainakin satulan menevän vaihtoon (alumiiniläystäke vaihtukoon ammattilaisen tekemään luiseen), huonoimmassa tapauksessa tallan kielireikiä pitää myös avartaa. Saa nähdä miten mikälievalumetalli kestää, jos niin radikaaleihin operaatioihin on ryhtyminen.

Danon vanhempi 6-kielinen basso on mallia singlecut, 6-kielistä Longhorn-bassoa ei muistaakseni ole ollut uusintajulkaisuissa tarjolla missään vaiheessa. Sen sijaan baritoneja on ollut muutama, olisikohan ollut ainakin Hodad ja joku 2-kaulainen kaunotar ;-)

Electromaticia olen kokeillut, niitä on muutama näkynyt kaupoissa. Kovin painavia ovat olleet ja otelauta on aivan hirvittävän litteä ainakin minun käyristyneille nakeilleni. En tykännyt, vaikka sopivan härskin näköisiä vehkeitä ovatkin.
Romantikkoitkijät #1
Artist
30.10.2007 16:35:26 (muokattu 30.10.2007 16:35:50)
Longhornin skaala on ilmeisesti 29", tuuman vähemmän kuin Bass VI -skaala. Tsekkaan asian kunhan käyn bassVI-istiystäväni luona vertailemalla noita rinnakkain. Oletan ainakin satulan menevän vaihtoon (alumiiniläystäke vaihtukoon ammattilaisen tekemään luiseen), huonoimmassa tapauksessa tallan kielireikiä pitää myös avartaa. Saa nähdä miten mikälievalumetalli kestää, jos niin radikaaleihin operaatioihin on ryhtyminen.

Danon vanhempi 6-kielinen basso on mallia singlecut, 6-kielistä Longhorn-bassoa ei muistaakseni ole ollut uusintajulkaisuissa tarjolla missään vaiheessa. Sen sijaan baritoneja on ollut muutama, olisikohan ollut ainakin Hodad ja joku 2-kaulainen kaunotar ;-)

Electromaticia olen kokeillut, niitä on muutama näkynyt kaupoissa. Kovin painavia ovat olleet ja otelauta on aivan hirvittävän litteä ainakin minun käyristyneille nakeilleni. En tykännyt, vaikka sopivan härskin näköisiä vehkeitä ovatkin.

Ahaa, ok, olen jostain syystä ollut luulossa, että Danon 6-string on longhornin muotoinen, mutta olen ilmeisesti hämääntynyt sen vuoksi, että Jerry Jonesilla asia on näin. Danot ovat kyllä sen verran edullisia ettei kovin kalliiksi hinta nouse, vaikka vähän joutuisi osia vaihtamaan, tallan lisäksi mietityttää menevätkö noi paksut kielet viritintappeihin?

Hmm. jos Electromaticissa on litteä otelauta niin se voisi sopia mulle. Ilmeisesti nuo vaativat kuitenkin basson tapaan vahvistimelta vähän enemmän tehoa ja headroomia kuin kitara, joten ihan ajankohtaista ei mulle kutosbasson hankkiminen ole.
Ziggy Bubba
30.10.2007 17:03:33 (muokattu 30.10.2007 17:03:41)

Ite lykkäsin omaan Jagmasteriini Dimarziot, tallaan tuli BluesBucker ja kaulaan Humbucker From Hell. Soundi muuttui kertalaakista persoonallisemmaksi. Kirkkautta ja erottelua tuli eteenkin mukavasti lisää, pyrkiväthän nuo molemmat mikit yksikelaisen kaltaiseen soundiin, vaikka humpparikokoa ovatkin. Kannattaa tutustua.
"I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson
Jungleman
30.10.2007 17:14:10
Ite lykkäsin omaan Jagmasteriini Dimarziot, tallaan tuli BluesBucker ja kaulaan Humbucker From Hell. Soundi muuttui kertalaakista persoonallisemmaksi. Kirkkautta ja erottelua tuli eteenkin mukavasti lisää, pyrkiväthän nuo molemmat mikit yksikelaisen kaltaiseen soundiin, vaikka humpparikokoa ovatkin. Kannattaa tutustua.

Itsekin olen miettinyt Jagmasterini mikkien vaihtoa ja juuri HFH on kiehtonut idean tasolla jo vuosia. Ainoa miinus tulee sen ulkonäöstä - minä en yhtään tykkää niistä kuusiokoloruuveista! Turhamaista nillitystä, joo joo, mutta näin se vain on. Sen sijaan humbuckerkokoiset P90-mikit voisivat maistua, ei tarvitsisi rouhia koloja suuremmiksi kuten Jazzmastermikkejä asennettaessa. Soundi on erilainen, mutta tykkään molemmista.

Toisaalta, ko. kitara on tyttöystävällä pysyväislainassa. Saan sen - ehkä - takaisin kun hän jonain päivänä päättää ostaa oman kitaran. Sitä odotellessa...
Romantikkoitkijät #1
keskiorv
30.10.2007 20:16:14
Ahaa, ok, olen jostain syystä ollut luulossa, että Danon 6-string on longhornin muotoinen, mutta olen ilmeisesti hämääntynyt sen vuoksi, että Jerry Jonesilla asia on näin.

Jerry Jonesilla on sekä Loghorn, että single cutaway -mallisia 6-kielibassoja.

Sain muuten perjantaina oman Jerryni (U2 -tyyppinen "normaali" kitara), ja huhhuh... Paras kitara millä oon koskaan soittanut. Siis minun käteen ainakin. Vaihdoin Jazzmasterista Jerryyn, enkä kadu.

Seuraavaksi täytyneekin hommata JJ:n baritoni. Ja sitten basso. Sitten Sitar. Sitten...
Artist
30.10.2007 20:21:03
Jerry Jonesilla on sekä Loghorn, että single cutaway -mallisia 6-kielibassoja.

Sain muuten perjantaina oman Jerryni (U2 -tyyppinen "normaali" kitara), ja huhhuh... Paras kitara millä oon koskaan soittanut. Siis minun käteen ainakin. Vaihdoin Jazzmasterista Jerryyn, enkä kadu.

Seuraavaksi täytyneekin hommata JJ:n baritoni. Ja sitten basso. Sitten Sitar. Sitten...

Saako udella mistä Jerrysi hommasit? Musamaailma lienee maahantuoja, mutta heidän nettisivuillaan ei noita näy, enkä ole aikoihin "ehtinyt" myymälässä käydä, pikaista 1-spotin ostamista lukuunottamatta.

Aika rankasti off-topicin puolellahan tässä toki ollaan, mutta...
keskiorv
30.10.2007 20:45:40
Saako udella mistä Jerrysi hommasit? Musamaailma lienee maahantuoja, mutta heidän nettisivuillaan ei noita näy, enkä ole aikoihin "ehtinyt" myymälässä käydä, pikaista 1-spotin ostamista lukuunottamatta.

Aika rankasti off-topicin puolellahan tässä toki ollaan, mutta...

Musamaailma tosiaan tuo noita maahan ja myymälässäkin on muutama kitara. Yksi sitarikin näytti ikkunassa olevan.

Omani ostin kuitenkin tutulta musalaitekauppiaalta, joka puolestaan tilasi kepin MM:n maahantuonnista.

Nyt riitti off-topic. Takaisin aiheeseen mars!
Jungleman
01.11.2007 21:31:05 (muokattu 01.11.2007 21:32:15)
Sori, offtopic jatkuu.

Longhorniin on nyt kokeiltu Fenderin Bass VI -kieliä sekä Bajo Sexto -kieliä. Bass VI -kielissä on bassokokoiset pylpyrät, jotka eivät sovi tallan sisään niille tarkoitettuihin koloihin. Muuten kyllä mahtuvat - eli Danon tallasta menee heittämällä läpi .095-bassonkieli! Ongelmia tulee virityskoneiston kanssa, kielen paksumpi osa jatkuu 5-6 senttiä ala-E:n tapin ohi, sitä ei saa millään ilveellä punottua paikoilleen järkevästi.

Fenderin E-vireiset Bajo Sexto -kielet menivät kiinni ihan mukavasti. Sama ongelma uusiutui ala-E:n kanssa, tosin miedompana. Ne jäivät toistaiseksi Longhorniin kiinni.

Hankin seuraavaksi kokeiluun Jaguar Bass VI -kielet. Ne ovat täsmälleen samanvahvuiset kuin oikeat Bass VI, mutta niissä on pienet pylpyrät. Toivottavasti ne ovat myös hiukan lyhyemmät, Jaguarissa kun on 27" skaala. Tietääkö kukaan löytyykö Helsingistä mistään kaupasta noita hyllystä? Pro Centeristä ehkä? Huomenna olen käymässä pääkaupunkiseudulla mutta minulla ei ole loputtomasti aikaa ravata soitinkauppoja läpi...

Tänään Longhorn pääsi bänditreeneihin ensimmäistä kertaa. Kyllä twängäsi ja jyrisi :-)

E: sitäpaitsi offtopic on ketjun aloittajan syytä. Mitäpä meni mainitsemaan Bass VI:n...
Romantikkoitkijät #1
Artist
01.11.2007 21:38:46
Minkäslainen on tatsi noilla Bajo Sexto kielillä E-vireessä? Eiks noi ole 22-72, eli paksuimmilta kieliltään reilusti Bass VI-settiä ohuemmat. Jääkö siis löysäksi tuollaisessa Longhornissa?

Mites vireasiat? Vaihdoitko satulan suoraan ennen paksun setin laittoa, vai menikö noi hyvin/väkivalloin Danon alumiinisatulauriin?

D'addarion XL156-setti, eli 24-84 saattaisi ehkä toimia myös.
Jungleman
01.11.2007 21:53:40
Minkäslainen on tatsi noilla Bajo Sexto kielillä E-vireessä? Eiks noi ole 22-72, eli paksuimmilta kieliltään reilusti Bass VI-settiä ohuemmat. Jääkö siis löysäksi tuollaisessa Longhornissa?

Mites vireasiat? Vaihdoitko satulan suoraan ennen paksun setin laittoa, vai menikö noi hyvin/väkivalloin Danon alumiinisatulauriin?

D'addarion XL156-setti, eli 24-84 saattaisi ehkä toimia myös.

Neljä ylintä kieltä ovat varsin lähellä Bass VI -settiä (muistaakseni, en jaksa nyt tsekata), vain A ja ala-E ovat merkittävästi ohuemmat. Kielet ovat yllättävän jämäkät, soittotatsi on kieleltä toiselle varsin samanoloinen. Materiaali on eri, Bass VI -kielet ovat stainless steel -kamaa, Bajo Sextot ilmeisesti niklattua terästä.

Satulalle en tehnyt vielä mitään, vaikka ala-E ei mahtunutkaan siihen aivan täydellisesti. Todennäköisesti revin sen irti, vien luutun ammattilaiselle ja teetän luisen satulan mitoitettuna juuri sille kielisetille jota ryhdyn lopulta käyttämään.
Romantikkoitkijät #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)