Aihe: Akustinen vai digitaalinen piano?
1 2
Niiskutti
29.10.2007 19:36:16
Olen herättelemässä pianonsoittoharrastusta uudelleen henkiin. Pitäisi hankkia soitin kotiin, jotta harjoittelu onnistuisi. Soitonopettajani suositteli akustisen pianon hankintaa, mutta mieleeni tuli, että voisiko digitaalisesta pianosta olla minulle soittimeksi. Asustelen rivitalossa, joten naapureidenkin kannalta digitaalinen piano + kuulokkeet voisi olla mukava ratkaisu.

Olisiko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä pianon hankintaan? Mikä olisi paras valinta? Jos päädyn digitaaliseen pianoon, niin mikä olisi paras vaihtoehto? Joku sellainen, jolla olisi mahdollisimman lähelle akustisen pianon ominaisuudet..?
Shakata
29.10.2007 21:11:21
http://www.thomann.de/fi/yamaha_dgx620.htm

Äitimuorille hommattiin just tommonen kapistus, pohti vähän samoja asioita kun itsekin. Todella pätevä soitin monenlaiseen veivaamiseen.
Kalamies #?
Corto
30.10.2007 10:24:56
Vaimolle hankittiin viime keväänä Casio CDP-100 -digitaalipiano. 88 painotettua kosketinta, muutama erilainen soundi ja kuulokeliitäntä. Aika peruspeli, mutta kyllä se emuloi akustista pianoa tarpeeksi hyvin ja on keveä siirrelläkin tarvittaessa. Tyytyväisiä olemme olleet. CDP-100 maksoi n. 500 euroa Thomannilla, mutta sitäpä ei näköjään enää sakemannien valikoimissa valitettavasti ole. Kannattaa tiedustella kotomaan myyjiltä.

http://www.casio-intl.com/emi/piano/cdp100.html

http://reviews.harmony-central.com/ … And+MIDI/product/Casio/cdp-100/10/1
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
Niiskutti
30.10.2007 12:09:42
Kiitoksia..

Itsekin olen hieman digipianon puoleen jo kääntynyt, sillä sen keveys ja kuulokemahdollisuus houkuttelevat. En kuitenkaan tiedä ko. soittimista mitään. Pitääkö niitä virittää samoin kuin akustista pianoa? Ja jos ostaa käytettyä digipianoa, niin mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota? Kannattaako ottaa mukaan joku asiantuntija vai onko kyseessä sen verran simppeli vekotin, että tavallinen kuluttaja osaa sellaisen ostaa tekemättä elämänsä tyhmintä kauppaa..?
Corto
30.10.2007 12:28:36
Pitääkö niitä virittää samoin kuin akustista pianoa? Ja jos ostaa käytettyä digipianoa, niin mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota? Kannattaako ottaa mukaan joku asiantuntija vai onko kyseessä sen verran simppeli vekotin, että tavallinen kuluttaja osaa sellaisen ostaa tekemättä elämänsä tyhmintä kauppaa..?

Ei tarvitse virittää. Sehän on yksi niistä kolmesta suurimmasta syistä, miksi digipianoon kannattaa satsata: akustisen pianon soundi (+ yleensä läjä muitakin soundeja), helpommin roudattava ja soitin aina halutussa vireessä (vire säädettävissä).

Jos ymmärsin oikein, olet pelkkää perusharjoittelupeliä hakemassa (ihan kuten minäkin aiemmin). Ei halppisdigin hankintaan välttämättä mitään ruudinkeksijää tarvitse, testaa vain tarjolla olevia (halvimpia) vaihtoehtoja ja valitse niistä se, mikä tuntuu itsestä parhaalta ja sopii kukkarolle. Muista varmistaa, että soittimesta löytyy vähintään ne ominaisuudet, joita tiedät tarvitsevasi. Kaikki muut mahdolliset kilkkeet on vain bonusta siihen päälle. Toki jos tuttavapiirissä on (digi)pianoiden päälle ymmärtävä avulias kaveri, niin ota mukaan vaan soitinhakureissulle testailemaan.
baron
30.10.2007 14:07:38

Ei kai käytetyissä digipianoissa muuta testattavaa ole kuin että joka koskettimesta tulee ääni ja joka hanikka/painike toimii.

Ja tietenkin, että joteskin tykkää kosketuksesta ja soundeista.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
sax_O Fonisti
30.10.2007 15:30:04 (muokattu 30.10.2007 15:35:53)
digipianoon kannattaa satsata: akustisen pianon soundi (+ yleensä läjä muitakin soundeja)

Akustista pianoa jäljittelevä saundi. Digipianoon on ohjelmoitu yksi saundi joka toistuu voimakkaampana tai hiljaisempana sen mukaan kuinka kovaa painaa. Akustisessa pianossa näin ei todellakaan ole vaan äänenväri on hyvin erilainen soitettaessa f tai p ja muutenkin eirilaisilla kosketuksilla. Ja jos on tarkoitus pianonsoittoa opetella ei noita muita saundeja tarvita ollenkaan. Digipiano on kylläkin kiva lelu, täytyy myöntää. Mutta kallis leluksi.
kingdom
30.10.2007 15:48:14
Sax_O_Fonisti puhuu asiaa, mutta ehkä pianonsoittoa aloitellessa ei äänenväri ole se kaikkein merkittävin asia johon kiinnittää huomiota. Kaikilla tietysti omat vaatimukset, ja niiden mukaan kannattaa soitin valita.

Mutta kyllä itsekin satsaisin mieluummin akustiseen, on se aina parempi.
TÄMÄ EI OLE MAINOS | I'm no fucking buddhist, but this is enlightenment.
baron
30.10.2007 17:36:29

Akustista pianoa jäljittelevä saundi. Digipianoon on ohjelmoitu yksi saundi joka toistuu voimakkaampana tai hiljaisempana sen mukaan kuinka kovaa painaa. Akustisessa pianossa näin ei todellakaan ole vaan äänenväri on hyvin erilainen soitettaessa f tai p ja muutenkin eirilaisilla kosketuksilla. Ja jos on tarkoitus pianonsoittoa opetella ei noita muita saundeja tarvita ollenkaan. Digipiano on kylläkin kiva lelu, täytyy myöntää. Mutta kallis leluksi.

Ei se nyt ihan kirjaimellisesti näin ole. Hyvään digipianoon on sämplätty oikean flyygelin äänia eri voimakkuuksilla soitettuna. Samoin sustainin vaikutus, jolloin muutkin kielet alkavat värähdellä.

Perusasiasta oon kummiskin samaa mieltä, ne on vain eri asteisia korvikkeita akustiselle.

Toisaalta: Jos me hyväksytään sähkökitarat, hammondit, rhodesit niin miksi ei myös digipianoita ja sähkörumpuja:-)
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Umas
31.10.2007 00:33:01

Itselläni on kawain digi piano. Mahtava kapistus.
Muista merkeistä en osaa sanoa =P
Stoner to the boner
Lennu
31.10.2007 01:30:29

Eihän sillä niin väliä ole, ne pimputukset jää kuitenkin kitarasoolon alle kuriositeetiks.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
Corto
31.10.2007 07:53:12
Digipiano on kylläkin kiva lelu, täytyy myöntää. Mutta kallis leluksi.

Eikös tässä vähän sellaista alunperin haettukin, eli kotisoittolelua? No, mä olen ehkä väärä henkilö puhumaan asiasta, koska mulla ei ole mitään ihmeempiä intohimoja akustisen pianon suhteen: pimputin on pimputin, digi tai ei. Minusta digipiano (painotetuilla koskettimilla) sekä kuulostaa että tuntuu tarpeeksi "aidolta" kelvatakseen vallan mainiosti kotiharjoitteluun. Mutta makuja on monia.
baron
31.10.2007 09:14:26

Eikös tässä vähän sellaista alunperin haettukin, eli kotisoittolelua? No, mä olen ehkä väärä henkilö puhumaan asiasta, koska mulla ei ole mitään ihmeempiä intohimoja akustisen pianon suhteen: pimputin on pimputin, digi tai ei. Minusta digipiano (painotetuilla koskettimilla) sekä kuulostaa että tuntuu tarpeeksi "aidolta" kelvatakseen vallan mainiosti kotiharjoitteluun. Mutta makuja on monia.

Mulla oli akustinen, mutta ei sillä kerrostalossa voinut tarpeeksi treenata, digipianoon vaihtamisen jälkeen alkoi tulosta tulla.
sax_O Fonisti
31.10.2007 10:03:32 (muokattu 31.10.2007 10:12:37)
Jos me hyväksytään sähkökitarat, hammondit, rhodesit niin miksi ei myös digipianoita ja sähkörumpuja:-)

Sähkökitaran kohdalla on kyse äänen vahvistamisesta sähköisesti, ääni kuitenkin syntyy mekaanisesti kosketuksesta. Sähköpiano taas toimii kuten tietokone; painat nappulaa ja kone toimii niin kuin se on ohjelmoitu tekemään.
Eli karkeasti voisin sanoa että pidän sähkökitaraa soittimena, sähköpianoa soittimen korvikkeena.
sax_O Fonisti
31.10.2007 10:10:22 (muokattu 31.10.2007 10:14:25)
Eikös tässä vähän sellaista alunperin haettukin, eli kotisoittolelua?

Jos haluaa oppia klassista pianoa akustinen on ainut oikea ratkaisu. Jos taas soittelee omaksi iloksi, tai haluaa oppia säestämään tai soittamaan bändissä tai muuta "ei-klassista" niin koskettimetkin kelpaa.

No, mä olen ehkä väärä henkilö puhumaan asiasta, koska mulla ei ole mitään ihmeempiä intohimoja akustisen pianon suhteen: pimputin on pimputin, digi tai ei. Minusta digipiano (painotetuilla koskettimilla) sekä kuulostaa että tuntuu tarpeeksi "aidolta" kelvatakseen vallan mainiosti kotiharjoitteluun. Mutta makuja on monia.

Itse pidän sähköpianoa pedaaleilla varustettuina koskettimina. Eikä mulla oo todellakaan mitään koskettimia vastaan. Ne ei vaan oo sama asia kuin piano. Aamen
baron
31.10.2007 10:55:59

Sähkökitaran kohdalla on kyse äänen vahvistamisesta sähköisesti, ääni kuitenkin syntyy mekaanisesti kosketuksesta. Sähköpiano taas toimii kuten tietokone; painat nappulaa ja kone toimii niin kuin se on ohjelmoitu tekemään.
Eli karkeasti voisin sanoa että pidän sähkökitaraa soittimena, sähköpianoa soittimen korvikkeena.

System Keys: Continuous optical position sensors
Hammers: One-beam, two-point optical speed sensors
Pedals Sustain: continuous position sensor
Sostenuto: on/off sensor
Shift: continuous position sensor

Vähän yksioikoisesti sanottu. Kyllä se tunnistaa koskettimen liikkeen ja kyllä siihen soundiin jonkin verran voi vaikuttaa soittajakin.
sax_O Fonisti
31.10.2007 20:33:16 (muokattu 31.10.2007 20:59:24)
Vähän yksioikoisesti sanottu.
Totta, otetaas uudestaan...

Kyllä se tunnistaa koskettimen liikkeen ja kyllä siihen soundiin jonkin verran voi vaikuttaa soittajakin.

...Njoo, myönnettäköön että kuten sanoit, siihen soundiin voi vaikuttaa "jonkin verran". Muttei sen verran että se riittäisi pianistille. Tai edes minulle. Tiedän että musiikin opiskelijoissa on valitettavasti paljon epämusikaalisia soittajia. Heille sähköpianot, he eivät osaa valittaa. Sama juttu miksei mulle kannata tulla juottamaan kyymppitonnin viiniä. En todennäköisesti erottaisi sitä kulutusviinistä, eli hukkaan menisi. Jos olette vahvasti sähköpianon puolella, hommatkaa sellainen. Että näin.

EDIT. Puhun siis koko ajan klassisen pianon opiskelusta. Muu toiminta on sitten erikseen ja siihen en ota kantaa. Koskettimet on ihan ok, sähköpiano=pedaaleilla varustetut koskettimet eli sähköpianokin on ihan ok. Muttei klassisessa.
baron
31.10.2007 23:31:16 (muokattu 31.10.2007 23:51:22)

Puhun siis koko ajan klassisen pianon opiskelusta. Muu toiminta on sitten erikseen ja siihen en ota kantaa. Koskettimet on ihan ok, sähköpiano=pedaaleilla varustetut koskettimet eli sähköpianokin on ihan ok. Muttei klassisessa.

Kun en koskaan oppinut Kuutamosonaatin "Presto agitato" osaa, vaihdoin genreä ja musta tuli humppapianisti.
Sitä klassista kyllä treenasin akustisella.

http://www.youtube.com/watch?v=oqSulR9Fymg
On muuten edelleenkin mun suosikkipianopiisi

http://www.all-about-beethoven.com/ … f/beethoven/moonlightsonata_III.pdf
Tossa on muuten laput piisiin, jos joku mua parempi pianisti kiinnostuu aiheesta.
rintapek
01.11.2007 01:53:00

Ottamatta kantaa edellisiin väittelyihin, niin sanoisin, että clavinova, yammulta.
Toimii. Pomminvarmasti.
One kind of music only - the good kind
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)